Gå til innhold

Sniktitt: Dette er nytt i Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ enkelte kommentarer: Dere skjønner at dette ikke er en komplett "feature" liste? Høres ut som dere tror at dette er alt liksom. Dette var en SMAKEBIT av NOEN av nyhetene i Windows 7. De på ytelses og stabilitetsplanet trenger sikkert mer arbeid (win 7 er ikke beta enda, fortsatt milestone) før de kan vise fram disse nyhetene. Lenge til release, men jeg synes det ser lovende ut allerede.

Endret av Frode789
Lenke til kommentar

"Her forsvinner teksten vi er vant til å ha ved siden av ikonene"

 

:|

 

Dette er særdeles kontraproduktivt. Det er ikke uvanlig at jeg har opp til fire åpne vinduer av samme programmet. Videre så hender det faktisk at jeg bruker et eller annet program som jeg ikke kjenner ikonet til.

 

Hvis det ikke går an å konfigurere sånn at vindustittelen står på oppgavelinja, kommer jeg til å bruke tredjeparts programvare i stedet. Har tidligere brukt Stardock-programvare for dette.

Lenke til kommentar
@ enkelte kommentarer: Dere skjønner at dette ikke er en komplett "feature" liste? Høres ut som dere tror at dette er alt liksom. Dette var en SMAKEBIT av NOEN av nyhetene i Windows 7. De på ytelses og stabilitetsplanet trenger sikkert mer arbeid (win 7 er ikke beta enda, fortsatt milestone) før de kan vise fram disse nyhetene. Lenge til release, men jeg synes det ser lovende ut allerede.

og så tar microsoft en "longhorn" og leverer en vista 2.0?

 

jepp, jeg ble nå minnet på hvor lovende longhorn såg ut...

Lenke til kommentar
@ enkelte kommentarer: Dere skjønner at dette ikke er en komplett "feature" liste? Høres ut som dere tror at dette er alt liksom. Dette var en SMAKEBIT av NOEN av nyhetene i Windows 7. De på ytelses og stabilitetsplanet trenger sikkert mer arbeid (win 7 er ikke beta enda, fortsatt milestone) før de kan vise fram disse nyhetene. Lenge til release, men jeg synes det ser lovende ut allerede.

og så tar microsoft en "longhorn" og leverer en vista 2.0?

 

jepp, jeg ble nå minnet på hvor lovende longhorn såg ut...

 

For all del, tro det om du vil.

Endret av Frode789
Lenke til kommentar
@ enkelte kommentarer: Dere skjønner at dette ikke er en komplett "feature" liste? Høres ut som dere tror at dette er alt liksom. Dette var en SMAKEBIT av NOEN av nyhetene i Windows 7. De på ytelses og stabilitetsplanet trenger sikkert mer arbeid (win 7 er ikke beta enda, fortsatt milestone) før de kan vise fram disse nyhetene. Lenge til release, men jeg synes det ser lovende ut allerede.

og så tar microsoft en "longhorn" og leverer en vista 2.0?

 

jepp, jeg ble nå minnet på hvor lovende longhorn såg ut...

 

For all del, tro det om du vil.

heh, har aldri sagt jeg er noen optimist. spesifikk når det gjelder store firma og gode produkter...

 

vil alltids være ett eller annet som er totalt kontrollfreak eller fra en annen virkelighet...

Lenke til kommentar

Syns ikke disse endringene var så store at det gjør noe, blir mer enn liten "polering" av GUIet til Vista. Er også tydelig at Microsoft lar seg inspirere enda mer av MacOS X, GNOME og KDE, for mange av nyvinningene kjenner vi i nettopp disse systemene. F.eks. blir taskbaren mer Mac-aktig med bare ikoner uten tekst. Det nye widget-designet likner veldig på hva jeg sitter med i linux, og samme med forenklingen av trådløs pålogging som med Windows 7 blir mer som jeg har i GNOME i dag. I Vista er nettverksinnstillinger uhyre knotete.

 

Jeg håper forresten det blir mulig å ha en "classic" taskbar med tekst, fordi dette er praktisk om man har mange vinduer fra samme program åpne, slik at bare teksten skiller dem. Men hvis man isteden pleier å ha hovedsakelig vinduer fra FORSKJELLIGE programmer så er det nye opplegget sikkert greit.

 

Jeg er heller ikke noen fan av å presse igjennom ribbons i alle mulige programmer. Men nå har jeg så godt som aldri brukt Paint og WordPad uansett. Bare de ikke dytter inn ribbons i Notepad :p En av grunnene til at jeg ikke liker det er rett og slett at ribbons tar veldig mye plass på skjermen, som er spesielt tydelig om man sitter på små lavoppløselige laptoper. Microsoft har jo ikke lagt inn noen mulighet for å f.eks. justere størrelsen (høyden) på ribbons, størrelse på ikoner osv. Ekstra ille er det når småprogrammer får ribbons, fordi de har så få verktøy i utgangspunktet, at det vanskelig rettferdiggjøre å bruke så mye plass på en ribbon. Med større programmer som MSOffice'07 så er det i det minste verktøy nok til å fylle opp ribbon i hele bredden.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Jeg håper forresten det blir mulig å ha en "classic" taskbar med tekst, fordi dette er praktisk om man har mange vinduer fra samme program åpne, slik at bare teksten skiller dem. Men hvis man isteden pleier å ha hovedsakelig vinduer fra FORSKJELLIGE programmer så er det nye opplegget sikkert greit.

 

muligheten for å samle flere ikoner under ett har en da i xp? altså at det vil fortsatt bare være ett ikon på stanga, men når en trykker på det så får en opp en meny over dem forskjellige. eller kanskje om en hviler musen på den ett sekund eller to så kommer det opp en rekke små bilder av de forskjellige vinduene?

Lenke til kommentar
Jeg håper virkerlig at de bygger opp Windows fra nytt av. At kjernen i Windows skrives helt på nytt. Slik jeg har forstått det har den vært lik i en god del Windows-utgivelser nå. Jeg mener og å ha hørt at de planla dette for Windows 7, men at de nå har droppet det.

 

Å skrive om kjernen (antar du mener kernelen her) ville vært utrolig bortkastet. Som MinWin prosjektet har bevist så er faktisk NT kjernen svært modulær og utrolig rask. Og om en skulle skrevet om denne så ville en og ha måttet (mest sannsynlig) ha endret på drivermodellen. Og guess what; det var en av de store grunnene til att Vista var ustabilt og tregt til å begynne med; drivermodellen for grafikk og lyd var helt ny. :) Tror ikke det kommer en ny kernel i Windows med det helt første... Og det viser seg i svært, svært mange tilfeller att dersom Windows er tregt på en PC så er det noen gode grunner til det; crap-ware og dårlige drivere er gjengangere.

 

Og kjernen blir hele tiden mekket på, små og store endringer skjer der hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Interessant at Microsoft har kopiert KDE-looken i W7.

 

Selv de innser mao at Linux leder an.

Aero peek som han maser om i den videoen har jo funnets i beryl så lenge jeg kan huske...

 

Bryr meg egentlig fint lite, jeg blåser vell i hvem folk driver å kopierer fra eller ei, bare jeg får slike funksjoner i de programmene jeg selv bruker!

 

Hvor hadde vi vært om folk ikke kopierer og stjeler gode ideer fra hver andre?

KDE kan godt ha hatt dette i flere år, hjelper ikke stort når Linux generelt ikke appellerer eller tilfredsstiller mitt bruksområdet, da priser jeg meg bare lykkelig for at utvikleren av den programvaren jeg benytter meg av også begynner å implenentere slike nyttige funksjoner :)

Lenke til kommentar
Interessant at Microsoft har kopiert KDE-looken i W7.

 

Selv de innser mao at Linux leder an.

Aero peek som han maser om i den videoen har jo funnets i beryl så lenge jeg kan huske...

 

Bryr meg egentlig fint lite, jeg blåser vell i hvem folk driver å kopierer fra eller ei, bare jeg får slike funksjoner i de programmene jeg selv bruker!

 

Hvor hadde vi vært om folk ikke kopierer og stjeler gode ideer fra hver andre?

KDE kan godt ha hatt dette i flere år, hjelper ikke stort når Linux generelt ikke appellerer eller tilfredsstiller mitt bruksområdet, da priser jeg meg bare lykkelig for at utvikleren av den programvaren jeg benytter meg av også begynner å implenentere slike nyttige funksjoner :)

Jojo, unntatt det at han sier at han aldri har sett noe lignende før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...