Gå til innhold

Fotballpub'en - prat om fotball, fotball og fotball!


Alastor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

André Villas-Boas startet uansett trenerkarrieren på ulovlig vis så vidt jeg vet det. Tok et trenerkurs før han var gammel nok. Så da han senere fikk jobbe med Mourinho så fikk han mulig disp etter hvert.

 

I Norge må du ha spilt i andre div for å kunne ta trenerkurs 3(mener det er det), tror ikke det er like strengt i andre land. La Liga-ekspert Petter Veland skrev i sin sesonganalyse om de forskjellige trenerne i La Liga, der var det ca 5 stykker som ikke hadde hatt en spillerkarriere. Men litt usikker hvor langt ned man skal gå før man ikke mener man har hatt en spillerkarriere.

 

Jeg har f.eks spilt i 3.div, men tviler på at folk ville kalt det en spillerkarriere.

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at man kan finne en vei rundt dette i Norge også. Det er iallfall muligheter for det i andre land, hvis man ønsker det.

 

Jepp, eneste er at det er tøffere å etablere seg som trener når man som en ikke tidligere fotballspiller begynner sin trenerkarriere. Men det er kanskje naturlig?

Lenke til kommentar

Du får jo mye gratis av å ha vært tidligere profesjonell fotballspiller. I form av nettverk, at du lærer fra dag til dag og at du selv vet hvordan det er å spille på toppnivå, Jeg kjenner til spillere som har fått tilbud om trenerjobber i 2. divisjon, uten trenererfaring. Det er jo helt klart at man må bevise mer som bare trener, og at veien er lengre. Det er jo slik det er, og må være. Når alt kommer til alt, så tror jeg uansett at om du er dyktig nok, så får du sjansen etterhvert.

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar

Det finnes mange der ute som kan være forhindret til å spille fotball av en eller annen grunn, eller som aldri blir noe særlige til fotballspillere, som er taktisk smarte og forstår seg på fotball i større grad enn mange som faktisk spiller det.

 

Det at du må ha spilt i 2 div før du kan bli trener i Norge er jo rett og slett ødeleggende for norsk fotball og norske trenere.

Lenke til kommentar

Nå er det jo et spørsmål om hvordan det fungerer i praksis. Trener I og Trener II krever ingen spillererfaring. Trener III UEFA-lisens krever at man har spilt på 3. øverste nivå, men jeg tror oppriktig at det finnes muligheter for dispensasjon.

I teorien sluttet NFF med dispensasjon etter 2009.

Dog, Mons Ivar Mjelde fikk vel dispensasjon, mens Hønefoss treneren ikke fikk.

Lenke til kommentar

Ingen seier for Juventus nei - helt enig. Kildekritikk, kildekritikk... kildekritikk. Jada, Moggi er uskyldig og Moratti står bak det hele. Juventus har 29 scudetti og what-not. Har du forresten hørt at Colombo sto i ledtog med Fraizzoli og at Totonero egentlig bare var et gigantisk komplott? Drev ikke Herrera med utstrakt doping av spillerne i 60-årene? Dette har jo Ferrucio Mazzola sagt? (...eller kan det tenkes at han bare var bitter for at han aldri nådde storebroren til knærne engang?)

 

 

Kos deg med denne, du:

http://www.youtube.com/watch?v=KbpuQaSfnfI

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger ikke å lete så lenge før en finner en kilde som inkorperer Inter og Fachetti i dette opplegget, det er vel faktisk grunnen til at saken enda holder på. Skal Juventus å Moggi dømmes for dette skal alle andre også dømmes. Det er vel faktisk bare Inter supportere som enda holder med at Inter ikke hadde noe med dette å gjøre, og slik som tinga ligger framlagt så vil jeg si at de sannsynligvis er klubben som fortjener mest straff.

 

Men hei, du kan jo bare avvise ting som alle andre som setter seg inn i det sier, fordi det er det som har blitt dømt, for alle vet at det ikke finnes spor av korrupsjon i Italia, og at det er utenkelig at Calciopoli var fiksa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke å lete så lenge før en finner en kilde som inkorperer Inter og Fachetti i dette opplegget, det er vel faktisk grunnen til at saken enda holder på.

Haha, rettssaker i Italia tar lang tid, Calciopoli-rettssakene er bare i begynnelsen. Snakkes om ett par år. Det er heller ikke så altfor uvanlig at en blir dømt uten virkelige bevis, Riina-hierarkiet ble f.eks dømt, i det store og hele, for andres påstander.

 

Jeg synes Juventus bare gjør vondt til verre. Smått patetisk. Agnelli & Co hevder sin uskyld basert på at Inter er like skyldige, hvor er logikken? Dere ble ikke dømt under de rette omstendighetene, men ettersom en avgjørelse faktisk måtte tas kjapt så synes jeg utfallet slettes ikke er så galt. Tross alt "La legge è uguale per tutti" står kun påskrevet foran aktoratet...

 

Uansett så har dette lite med Juventus som klubb å gjøre, den rettssaken de fører er uavhengig i forhold til denne. Dette var et slag mot Moggi, ikke Juventus. I utgangspunktet så er det egentlig bra at Moggi, igjen, ble dømt ettersom det er på bakgrunn av det Juventus kjører Calciopoli2 videre. Som du nokså vagt sier; Ble Moggi dømt, skal Morrati dømmes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...