Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Automatgir - En rask innføring ?


Marvil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På min Audi har jeg P-R-N-D-1-2-3.

 

Bilen kan startes i P eller N, hvis man skal bevege girvelgeren i gir fra P eller N må man ha inne bremsen.

 

1,2 og 3 er bare gir man kan låse kassen i som du sikkert vet.

 

Hovedregelen er å bare sette den i D, kjør så av gårde.

 

Sperre kassen i gir gjør jeg svært skjelden, ihvertfall på tørt og fint føre.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hvor bra fremdrift en bil med automat har når du bare slipper bremsen og den står i D, så har nok det med hvor mye dreiemoment motoren har. Har kjørt momentsterke dieselbiler med automat, som V70 D5 AWD, E90 320da og allroad 2,7 TDI Q, og erfaringene er at du bla. kan stå i en kraftig motbakke, slippe bremsen og bilen står dønn i ro i D. Har også kjørt Golf plus 1,6 tiptronic og der var det ikke sammekraften når man slapp bremsen sjokekrende nok.

Dette har ikke en dritt med dreiemomentet å gjøre. Det har med converterens stallspeed å gjøre.

Lenke til kommentar
Når det gjelder hvor bra fremdrift en bil med automat har når du bare slipper bremsen og den står i D, så har nok det med hvor mye dreiemoment motoren har. Har kjørt momentsterke dieselbiler med automat, som V70 D5 AWD, E90 320da og allroad 2,7 TDI Q, og erfaringene er at du bla. kan stå i en kraftig motbakke, slippe bremsen og bilen står dønn i ro i D. Har også kjørt Golf plus 1,6 tiptronic og der var det ikke sammekraften når man slapp bremsen sjokekrende nok.

Dette har ikke en dritt med dreiemomentet å gjøre. Det har med converterens stallspeed å gjøre.

 

Du kom meg i forkjøpet, skulle akkurat skrive det!

Lenke til kommentar
Riktig som du sier der zanta.

 

Kjørte en Mercedes 190E automat her om dagen.

Skal si ting har forandret seg på den fronten gitt :)

 

Det skal sies at når jeg setter spaken i "S" (sport) så virker det som om den girer ned ett hakk i forhold til "D" slik at jeg alltid har et lavere gir... noe som gir litt raskere respons ved såkalt "kickdown" da den slipper å bruke tid på å gire ned.

 

190E hadde ikke "sport"-innstilling, Mercedes Benz påstår selv at "S" står for "standard"...enda en måte å dra prestasjonene til den bilen litt ned på ;P

Hadde selv en 1989 190E, og der stod bryteren alltid på "standard"...heldigvis har jeg bytta til 1998 BMW E36 med manuell ;)

Lenke til kommentar
Riktig som du sier der zanta.

 

Kjørte en Mercedes 190E automat her om dagen.

Skal si ting har forandret seg på den fronten gitt :)

 

Det skal sies at når jeg setter spaken i "S" (sport) så virker det som om den girer ned ett hakk i forhold til "D" slik at jeg alltid har et lavere gir... noe som gir litt raskere respons ved såkalt "kickdown" da den slipper å bruke tid på å gire ned.

 

190E hadde ikke "sport"-innstilling, Mercedes Benz påstår selv at "S" står for "standard"...enda en måte å dra prestasjonene til den bilen litt ned på ;P

Hadde selv en 1989 190E, og der stod bryteren alltid på "standard"...heldigvis har jeg bytta til 1998 BMW E36 med manuell ;)

Var ikke 190E jeg mente heller når jeg sa dette... men min egen bil.

Lenke til kommentar

Kjører en del med automat, og det er veldig greit og enkelt hvis man kjører mye i f.eks. byen!

Det mange gjør feil med automatkasse i bilen er å ikke bremse på gira overhode, som igjen kan utgjøre en ganske uhyggelig opplevelse :p

 

Personlig så låser jeg kassa i lavere gir så fort jeg må bremse fordi farten øker i bakker.

Lenke til kommentar

Noen kasser tillater at man kan gire "manuelt" ved å vippe spaken til feks. bilen er i 2 gir. Da holder den seg i 2.giret selv om turtallet blir høyt/lavt uten å gire.

 

Men på min DSG (som jo ikke er automat i den rette forstand) så girer den uansett hvis turtallet kommer til rødsona eller blir alt for lavt. Dette sikkert for å sikre at noe blir ødelagt.

 

Så det er det samme hvor jeg slenger spaken mens jeg kjører fremover/rygger etc.

Noe galt får jeg ikke gjort uansett. Så sant jeg ikke river av selve spaken da.. hehe.

Lenke til kommentar

På de fleste biler er det vel slik at dersom du låser bilen i et gir kan bilen veksle til dette giret men ikke høyere.

 

1: Bilen bruker bare første gir.

2: Bilen bruker første og andre gir.

3: Bilen bruker første, andre og tredje gir.

 

Videre er det vel sjeldent at man behøver å låse girkassen i f.eks i nedoverbakke, i hvert fall på biler som ikke er fra 1980. På min BMW E39 merker bilen at den er i nedoverbakke og girer ned deretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...