Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Automatgir - En rask innføring ?


Marvil

Anbefalte innlegg

Har kjørt bil noen år, men aldri med automatigir, ei heller fulgt spesielt nevneverdig med når jeg har sittet på med dette.

 

Tingen nå er at jeg skal ha en leiebil noen dager i jobbsammenheng og har fått tildelt en Volvo V50, som jeg mistenker å ha automatgir. Så da begynner jeg å lure litt, om det er noe jeg absolutt bør vite om dette?

Noe jeg absolutt ikke bør gjøre?

Skal noen pedaler holdes inne når man bytter gir (f.eks fra P til D)?

Holder bilen seg i ro når den står i D i et kryss uten at jeg bremser?

Noen automatkasser har vel N-R-P-D-1-2-3, hva er egentlig poenget med 1-2-3 (jeg skjønner hva det er, men hvorfor har man lagt inn dette)?

 

Finnes det liten rask guide man kan lese ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trykk inn bremsepedalen, sett girspaken i D og kjør! Får ikke blitt enklere :) . I kryss må du holde inne bremsepedalen. Bilen vil kjøre av seg selv selv om du ikke gir noe gass. Men dette merker du jo selv med en gang.

 

Jeg vet om folk som har takket nei til leiebil med automatgir i det de skulle sette seg inn, men da er man sær. :p

Lenke til kommentar
Trykk inn bremsepedalen, sett girspaken i D og kjør! Får ikke blitt enklere :) . I kryss må du holde inne bremsepedalen. Bilen vil kjøre av seg selv selv om du ikke gir noe gass. Men dette merker du jo selv med en gang.

 

Jeg vet om folk som har takket nei til leiebil med automatgir i det de skulle sette seg inn, men da er man sær. :p

 

1-2-3 osv. begrenser hvor høyt gir kassen skal gire til.

 

Ikke bytt til P/R i fart.

 

Aller fleste biler kan kun startes i P.

 

 

D og kjør. :)

Takk for tips, da skjønner jeg litt mer. :)

Får prøve å unngå å være borti kassa så lenge bilen beveger seg.

 

Pass på å ikke "cluthe" med bremsen. Ellers er det ganske enkelt og greit :)

Hehe, har dessverre fått prøvd det der når en kompis lånte en ny og ganske grom Mercedes E-klasse. Vi fikk bremsa ganske bra fra 130 og ned når han fant ut at han skulle clutsje. :p

Tipper jeg kan komme på å gjøre det også. :p

Lenke til kommentar

På nyere biler (vertfall på DSG-girkassa til VW) så er det umulig å drite seg ut ved å bevege spaken mens bilen er i fart. Man kan sef. skifte mellom "S" og "D", men de andre valgene er det ikke mulig å gire til mens bilen er i bevegelse.

 

Vet ikke hvordan dette funker på Volvo, men kan ikke tenke meg den er så veeeldig ulik..

Lenke til kommentar

Nå er ikke DSG en automatkasse i vanlig forstand, men en elektronisk styrt manuellkasse med 2 clutcher og inngående akslinger.

 

Stort sett er det vel slik at jo nyere bil og mer moderne kasse, jo bedre sikret er den mot feilbetjening. På en gammel bil med 3-trinns automat med mekanisk/hydraulisk/vakuum-styring kan du sette den i både R og P mens bilen kjører, også i høy fart, men det er ikke særlig heldig for kassen (og behagelig for passasjerene). På de fleste kasser kan du uten problemer skifte mellom N og D mens bilen er i fart, eneste jeg har kjørt hvor dette ikke var spesielt heldig var en ca 2000 Fiesta med CVT-kasse. Enten den har tiptronic (+/-) eller gearvalg (D-4-3-2-1 for eks), kan du uten problemer skifte i fart mellom "manuell" og automat her, men ikke alle kasser forstår at de ikke skal koble inn 1. gear dersom du drar spaken i posisjon for 1. gear når du kjører i 100. Enkelte med tiptronic skifter også opp automatisk dersom du når rødstreket i valgt gear, andre ikke.

 

Merkeligste "automat" jeg har kjørt var en Toyota Auris med 5-trinns manuellkasse med elektronisk styring. Posisjonene var R-N-E, den hadde ikke P (kun håndbrekk), og hadde tiptronic både på spaken og paddels på rattet. La oss si du setter den i Drive (E) og trykker gassen i bunn. Når den når rødstreket, kjenner du at den går av gassen, clutcher ut, skifter gear, clutcher inn igjen, og til slutt gir full gass. Dette tar 3-4 sekunder, og jeg merket ikke forskjell hverken i "Sport-modus" eller ved bruk av paddels. Opel og Peugeot har tilsvarende løsninger.

Lenke til kommentar
1-2-3 osv. begrenser hvor høyt gir kassen skal gire til.

 

Ikke bytt til P/R i fart.

 

Aller fleste biler kan kun startes i P.

 

Alle (?) jeg har kjørt kan startes i både P og N, men på nyere biler må bremsen holdes inne for å starte, og for å ta den ut av P. På mange får du ikke tatt ut nøkkelen før den står i P.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at noen biler drar mer når man står stille og slipper bremsen enn andre.

F.eks BMWen til modern, kjører ganske "fort" når man står stille og slipper bremsen, mens V70en til pappa nesten ikke beveger seg.

 

Det er også forskjellig fra bil til bil, om du kan starte den i P eller N. På BMWen, så kan man ikke ta ut nøkklen med mindre den står i P feks.

 

Ellers syns jeg automat er himmelsk digg, selvom det er morro å kjøre med manuelt noen ganger.

Lenke til kommentar

Riktig som du sier der zanta.

 

Kjørte en Mercedes 190E automat her om dagen.

Skal si ting har forandret seg på den fronten gitt :)

 

Det skal sies at når jeg setter spaken i "S" (sport) så virker det som om den girer ned ett hakk i forhold til "D" slik at jeg alltid har et lavere gir... noe som gir litt raskere respons ved såkalt "kickdown" da den slipper å bruke tid på å gire ned. Stor forskjell er det ikke, men jeg aner en litt kjappere akselerasjon med spaken i "S".

 

Men det skal også sies at fra stillestående så bare spinner det vilt uansett. Selv om antispinn er påslått, så bremser systemet såpass ned at en aksellerasjon blir veldig krevende.

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

Husker mine to første møter med automat:

 

1: Kjøre russebil en kveld på oppdrag fra noen venninner. Jeg "kløtsja" to ganger den kvelden, og forårsaket sikkert noen centiliter øl og diverse på gulvet.

 

2: Kjøre Gr. Vitara XL7-en til bestefar. Med bestemor som eneste passasjer. Kløtsja to ganger der også.

 

Nå kjører jeg automat like lett som manuelt, men har ingen direkte preferanse blant de to. Har riktignok tilgode å prøve både CVT-kasser og dobbel-kløtsjkasser.

Lenke til kommentar

Har kun kjørt automat en gang, dette var for et par uker siden på off-road bane i Autostadt i Wolfsburg i Tyskland med en Vw Touareg V6 TDI. Tok det egentlig på strak arm, det som overasket meg mest var at du måtte trø bremsen ganske langt inn for å holde den stilestående.

 

Når vi spurte instruktøren om hva han gjorde hvis noen gjorde noe feil, siden han ikke hadde ekstra pedaler på sin side og håndbrekket er en ekstra pedal på gulvet, demonstrerte han med å slenge den i P i fart. Det ble ikke noen bråstop, men det bremset jo en del, og det kom en noe rer lyd fra kassa

Lenke til kommentar
Riktig som du sier der zanta.

 

Kjørte en Mercedes 190E automat her om dagen.

Skal si ting har forandret seg på den fronten gitt :)

 

Det skal sies at når jeg setter spaken i "S" (sport) så virker det som om den girer ned ett hakk i forhold til "D" slik at jeg alltid har et lavere gir... noe som gir litt raskere respons ved såkalt "kickdown" da den slipper å bruke tid på å gire ned. Stor forskjell er det ikke, men jeg aner en litt kjappere akselerasjon med spaken i "S".

 

Men det skal også sies at fra stillestående så bare spinner det vilt uansett. Selv om antispinn er påslått, så bremser systemet såpass ned at en aksellerasjon blir veldig krevende.

hvilken dekk konfig gjorde du dette med? en 190E har standard en 2liter på 118 / 122 HK med eller uten katt og er ikke noen videre råtass på veien, videre har ingen av disse bilene antispinn så vidt meg bekjent.

 

har selv en 190E 2liter som var automat med sport og økonomivalg bryter, den sto alltid i sport for i økonomi så virket det ikke som bilen ville gire nesten :p

Lenke til kommentar
Riktig som du sier der zanta.

 

Kjørte en Mercedes 190E automat her om dagen.

Skal si ting har forandret seg på den fronten gitt :)

 

Det skal sies at når jeg setter spaken i "S" (sport) så virker det som om den girer ned ett hakk i forhold til "D" slik at jeg alltid har et lavere gir... noe som gir litt raskere respons ved såkalt "kickdown" da den slipper å bruke tid på å gire ned. Stor forskjell er det ikke, men jeg aner en litt kjappere akselerasjon med spaken i "S".

 

Men det skal også sies at fra stillestående så bare spinner det vilt uansett. Selv om antispinn er påslått, så bremser systemet såpass ned at en aksellerasjon blir veldig krevende.

hvilken dekk konfig gjorde du dette med? en 190E har standard en 2liter på 118 / 122 HK med eller uten katt og er ikke noen videre råtass på veien, videre har ingen av disse bilene antispinn så vidt meg bekjent.

 

har selv en 190E 2liter som var automat med sport og økonomivalg bryter, den sto alltid i sport for i økonomi så virket det ikke som bilen ville gire nesten :p

Sistnevnte var altså min egen bil og IKKE 190E... hehe.

 

Ville bare fortelle hvor stor forskjell det faktisk var fra automatkassen i en gammel 190E kontra VW med DSG. (selv om DSG ikke er en automatkasse i den forstand)

Lenke til kommentar

Må inrømme at jeg har forsøkt å "clutche" når jeg har kjørt automat. Du får en liten støkk da :!: . Er vel bare å være bevisst på å holde venstrefoten helt "lam":).

 

Som det har vært nevnt må du holde bremsen inne når du skal bevege girspaken fra P og at bilen må ofte stå i P for at du skal kunne ta ut nøkkelen. Ellers må du naturlig nok holde inne den knappen på girspaken når du skifter gir, utenom når du skal ut i tiptronic funksjonen (men det sier jo seg selv).

 

Når det gjelder hvor bra fremdrift en bil med automat har når du bare slipper bremsen og den står i D, så har nok det med hvor mye dreiemoment motoren har. Har kjørt momentsterke dieselbiler med automat, som V70 D5 AWD, E90 320da og allroad 2,7 TDI Q, og erfaringene er at du bla. kan stå i en kraftig motbakke, slippe bremsen og bilen står dønn i ro i D. Har også kjørt Golf plus 1,6 tiptronic og der var det ikke sammekraften når man slapp bremsen sjokekrende nok.

 

Automat er og blir enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...