Gå til innhold

For gamere - Hvor gammel er du?


Alder på gamere  

134 stemmer

  1. 1. Hvor gammel er du?

    • Under 10
      1
    • 10-12
      1
    • 13-15
      19
    • 16-18
      35
    • 19-21
      19
    • 22-25
      18
    • 25-28
      20
    • 28-31
      7
    • Over 32
      14
    • Jeg vil kun stemme
      0


Anbefalte innlegg

Jeg er 37 år og spiller en god del. Har spilt siden Commodore 64 og Amigas glansdager, men det første spillet jeg ble seriøst hekta på var Quest for Glory 1. Nostalgi...

 

Nå har jeg 5 konsoller + 2 håndholdte, og ser på spill som jeg gjør med bøker: en mulighet til å drømme meg bort i en annen verden, nyte en god historie og få en solid dose adrenalinkick som vi kontorrotter sjelden får i virkeligheten. Jeg kan godt spille 10 timer i strekk, og tar gjerne fram klassikere som jeg spiller om og om igjen (akkurat som jeg leser bøker om og om igjen). Akkurat nå veksler jeg mellom Beyond Good & Evil og Fable (i påvente av toern). Må vel innrømme at de fleste venninnene mine ikke skjønner greia med spill...

 

Spilling på gamlehjemmet er en deal!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lærebok+voksen > spill

lærebok < spill+voksen

lærebok ~ spill (avhengig av situasjonen)

 

Når det gjelder læring så er vel uansett en kompetent voksen bedre enn alt mulig annet. En kompetent voksen sammen med noe er bedre enn bare noe. Menneskeheten har brukt kompetente voksne som lærer i flere tusen år enn vi har brukt bøker, skrift eller noe annet :)

 

En bok har noen fordeler fremfor en PC. Pris, mobilitet, krav til strøm og kompetente voksene. Langt flere lærer er fortrolige med bøker enn antallet som er fortrolige med PC. Desuten har lærebøker hatt en veldig lang tid til å utvikle seg til å bli så gode som mulig. Denne kompetansen er ikke direkte overførbar til å lage spill siden formatet åpner for helt andre måter å presantere informasjon på.

 

Det finnes mange eksempler på læreprogrammer som er elendige, og noen eksempler på veldig gode læreprogrammer. www.alice.org er et meget godt verktøy. Særlig den versjonen som er rettet mot barneskolen.

Står valget mellom Alice eller en typisk programeringsbok så tror jeg Alice vinner ganskel lett :)

 

På sikt tror jeg PC vil få en langt større 'markedsandel' i undervisning enn det har i dag. Simpelten pga mulighetene til å presantere informasjon på flere måter enn en bok kan. Vi vil få langt flere kompetente lærer og bedre programvare. Mobiliteten begynner å bli bra med de såkalte nettpcene. Jeg har hatt lærebøker langt tyngre enn eee pcene :) Pris og strømkrav er vel hovedårsakene til at bøker ikke taper kampen om plassen i skolen.

 

En annen ting å huske på når det kommer til PCspill er at den læringen som ligger i det å bruke PC er veldig stor. Fler og fler jobber krever en grunnkompetanse i bruk av pc. Har du problemer med å starte programmer eller bruker mus/tastatur så sliter du i norge i dag.

 

Når det gjelder barns fantasi så er ikke denne så veldig spessiell. Det vi anser som fantasifullt er mangel på kunnskap. Barn lager koblinger i den lille kunskapen de har som resulterer i mye vi voksne anser som fantasifullt. Hadde en voksen gjort de samme hadde vi ansett denne som dum. Ja, små barn har en evne til å leve seg veldig inn i fantasiverdenen sin. Men man har jo tallløse eksempler på at voksne gjør det samme. Prøv å snakke til en fotballfantast om noe mens en kamp pågår, eller se protestvideoer mot LHC på youtube. Dessuten, barn finner jo som regel ikke på helt nye ting. Ingen som leker cowboy/indianer uten å ha blitt inspirert på et vis. Den kulturen vi har rundt oss former også barnas fantasi. De bli redd for monster under sengen når de har sett filmer de ikke har lov til. De får lyst til å fly når de har sett supermann osv. MTP på dette så burde jo i aller høyeste grad spill inngå som en del av den kulturelle påvirkningen barn utsettes for. Som i alt annet er det balansen som teller. Ha en voksen som leser noen historier, lese noen tegneserier, spille litt spill, leke litt ute med kvister/planker/sand, sitte inne og tegne eller drive med plastilina? lego osv. Alt er fine ting å gjøre for et barn og ingen av dem er bedre enn det andre så lenge ikke en ting utelukker alt det andre.

 

Det ble endel off topic her, men jeg er 30 og spiller spill. Det har jeg gjort siden jeg var 9 år :)

Lenke til kommentar

Lurer på om fremtidige gamlehjem vil ha egne avdelinger for gamere?

Og innad der, egen avdelinger for "casuals", "hardcore", "microsoft", "sony", "nintendo" og "vi spiller uavhengig av konsoll/PC" .

 

Hadde blitt stygt med rullestol ulykker p.g.a. cheating eller fanboy-kriger dog.

 

 

 

"Du din wall-hækker! smak bly!"

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Er 22 og har ingen planer om å slutte med det samme. Sambo spiller også og han er 28..

 

Kjenner flere i alderen 16-35 som spiller mye.

Tilogmed faren til eksen min spiller og han er godt oppi 50 åra. Han hadde ikke hatt noen tanker om han måtte velge kona over xboxen for å si det sånn hehe..

Lenke til kommentar
Kranglet mye med folk som mener dataspill er for barn. Synes de er idioter som ikke forstår at det er underholdning på linje med musikk og film. Faktisk er det i mine øyne bedre underholdning siden en selv også er aktivt med. Dessuten er det sosialt.

Kunne ikke sagt det bedre! Spill blir mer og mer som interaktive filmer, forresten. Så det blir dumt å fordømme spill når de faktisk ikke er så langt fra vanlig voksenunderholdning. Det å måtte være aktiv er i hvert fall mer hjernemotiverende enn å bare se passivt på idiotiske TV-programmer.

 

Må bare kommentere det her.

Det har seg slik at både tv og spill burde fordømmes for barn, og det er på ingen måte likt som musikk og film.

Det ligger ikke i underholdningsverdien, men i at spill ikke er pedagogisk riktige for barn. Barn har ikke behov for spill, man har egentlig ikke "behov" for det før man er godt ute i tennårene.

Det handler å utvikle seg som menneske, og barn har en fantasi vi aldri vil ha igjen etter barndommen. Så å gi barn tilgang til spill er bare idioti - spesielt hvis man mener man kan gi dem tilgang pga underholdningsverdien. Barns fantasi gir andre ting større underholdningsverdi, derav sosiale leker/opplevelser.

Gi et barn noe å tegne i, noe å bygge (lego), noe å utforske (gitar som lager lyd) så har du underholdning barn har godt av.

 

Det er sant at tv ikke er bedre enn spill, men ingen av alternativene er bra i det heletatt. Bare til opplysning :)

Det var da en ganske gammeldags måte å tenke på, og ikke minst en bastant påstand. Mange studier viser tydelig at det å spille data stimulerer hjernen, og at unger som spiller data jevnlig er raskere enn andre i samme klasse til å løse oppgaver fordi spill er nettopp det: oppgaveløsning, uansett hva slags spill det er snakk om. T.o.m. et "hjernedødt skytespill" handler om å holde seg i livet, og da må du tenke raskt for å oppnå det. Det betyr selvsagt ikke at voldelige skytespill er anbefalt for unge barn, det var bare et ekstremt eksempel på at også FPS stimulerer rask tenkning for å oppnå et mål. Dette gjelder altså ikke bare data/videospill, men spill generelt. Det er bare enda sterkere i data/videospill fordi man må ofte tenke og handle raskt, men det er også spill som f.e. Neverwinter Nights 2 som gir deg mulighet til å stoppe tiden til å planlegge en vanskelig kamp.

 

TV derimot stimulerer fint lite og er som regel et 100% passivt prosess (med mindre det er snakk om akkurat spillprogrammer med spørsmål o.l.), selv om man kan lære mye interessant og nyttig.

 

Det høres rett og slett ut som du ikke har peiling på noen ting når det gjelder spill, og aldri har giddet å sette deg i problematikken før du postet. Altså det vanlige, uopplyste tullpratet som man leser på Dagbladet osv.

Endret av Khogn
Lenke til kommentar

23 år her.

vet om flere på rundt 40 som spiller.

WOW-klanen min består av stort sett folk over 20 år, gjerne opp i 30-åra.

 

at folk "opp i åra" spiller er ikke uvanlig nei, de som er rundt 20-25 vokste jo opp med c64 og slikt.

 

men, har sett at den nyere generasjonen gamere, gjerne rundt 16 ofte ikke har peiling på annet enn gaming, er ikke slik det var før...

husker at brodern satt opp pc`n med flere boot-muligheter for å få best mulig ytelse på spill, det va ganske standard med gamere på den tiden, dermed fikk de også god kunnskap om stort sett alt med pc`n.

sier ikke at alle er slik, men en god del.

Lenke til kommentar
men, har sett at den nyere generasjonen gamere, gjerne rundt 16 ofte ikke har peiling på annet enn gaming, er ikke slik det var før...

husker at brodern satt opp pc`n med flere boot-muligheter for å få best mulig ytelse på spill, det va ganske standard med gamere på den tiden, dermed fikk de også god kunnskap om stort sett alt med pc`n.

sier ikke at alle er slik, men en god del.

Det husker jeg veldig godt. Hadde gjerne 4-5 forskjellige oppstarter alt etter hvilket spill jeg ønsket å kjøre. Minne måtte konfigureres i rette mengder. Lærte en del om hvordan ting fungerte da. Da var gamer nesten identisk med en som hadde god peiling på data. I dag er det omtrent bare å installere og spille.

 

Alt var jo mye bedre før i tiden :)

Lenke til kommentar

Er 22 og spiller som bare det. Ikke like aktivt som før på grunn av andre plikter.

 

Diskuterte med en kamerat fra jobben om hvor fett vår pensjonsalder kommer til å være. Plutselig får du pensjon og har all verdens tid du kan bruke på turneringer på nett, lede og planlegge raider, eie alle med din 50 års erfaring fra gaming. Snakker vi LAN på gamlehjemmet?

Lenke til kommentar
Jeg er 37 år og spiller en god del. Har spilt siden Commodore 64 og Amigas glansdager, men det første spillet jeg ble seriøst hekta på var Quest for Glory 1. Nostalgi...

 

Nå har jeg 5 konsoller + 2 håndholdte, og ser på spill som jeg gjør med bøker: en mulighet til å drømme meg bort i en annen verden, nyte en god historie og få en solid dose adrenalinkick som vi kontorrotter sjelden får i virkeligheten. Jeg kan godt spille 10 timer i strekk, og tar gjerne fram klassikere som jeg spiller om og om igjen (akkurat som jeg leser bøker om og om igjen). Akkurat nå veksler jeg mellom Beyond Good & Evil og Fable (i påvente av toern). Må vel innrømme at de fleste venninnene mine ikke skjønner greia med spill...

 

Spilling på gamlehjemmet er en deal!

Kudos til deg! Jeg er forresten helt enig med det du skriver.

 

Hilsen kontorrotte

Endret av Khogn
Lenke til kommentar
men, har sett at den nyere generasjonen gamere, gjerne rundt 16 ofte ikke har peiling på annet enn gaming, er ikke slik det var før...

husker at brodern satt opp pc`n med flere boot-muligheter for å få best mulig ytelse på spill, det va ganske standard med gamere på den tiden, dermed fikk de også god kunnskap om stort sett alt med pc`n.

sier ikke at alle er slik, men en god del.

Det husker jeg veldig godt. Hadde gjerne 4-5 forskjellige oppstarter alt etter hvilket spill jeg ønsket å kjøre. Minne måtte konfigureres i rette mengder. Lærte en del om hvordan ting fungerte da. Da var gamer nesten identisk med en som hadde god peiling på data. I dag er det omtrent bare å installere og spille.

 

Alt var jo mye bedre før i tiden :)

 

Hehe, det var gøy det. Jeg er overbevist at vi som lekte med dos noen år har langt bedre forståelse for hvordan manskiner funker enn de som begynte på win95 eller høyere.

 

Jeg hsuker fortsatt den gangen jeg satt med en 120MB disk og akkurat hadde lånt et nytt spill jeg ville prøve. Alle diskettene var fulle av zip filer, og jeg manglet omtrent 3KB på HDD. Jeg og kompisen min begynte å slette unødvendig tekst fra filer tilslutt. Feks alt det advokatvåset osv. Spillet kom inn til slutt. Husker jeg hadde relativ god peiling på hva hver enkelt fil i win 3.11 gjorde for noe, og slettet alt jeg ikke trengte. Først flytte filen til et annet sted, sjekke om de tingene jeg trengte fungerte og så slette. Fun fun times :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...