Gå til innhold

Ta vare på hørselen din!


A-Jay

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man er vant til noen lunde lydkvalitet og ønsker oppleve artisten er det ingen større letdown enn å møte opp på en konsert som rett og slett er ødelagt pga ubehagelig høyt volum og dermed også ødelagt lyd.

 

Rett og slett bedritent når man etter 20 minutter må gå unna for å i det hele tatt klare seg ut kvelden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...
Jeg er usikker på om jeg har for høyt volum på når jeg hører på musikk foran pcen og mp3-spiller. Hvor kan jeg måle desibel som kommer ut av hodetelefonene? Ønsker ikke skade hørselen, men elsker musikk.

 

Har ikke peiling på akkurat desibel, men jeg vet med meg selv at jeg merker det veldig fort hvis det blir for høyt. Da svir det i ørene, og blir veldig ubehagelig.

 

Jeg har jo farta på konserter uten ørepropper i lang tid, men det var da jeg fikk vondt i ørene på freakings korpskonsert at jeg skjønte grensen var nådd. Hater de små gule proppene, though. Skulle gjerne hatt tak i noen proffe noen, som ikke ødelegger hele musikkopplevelsen.

Lenke til kommentar

Har konstant tinnitus, som om det står en TV på i bakgrunnen på "snøstorm". Er til tider irriterende (som når jeg legger meg), men ellers i hverdagen ignorerer jeg det via musikk hele dagen lang.

 

Har skaffet meg noen slike "støyreduserende ørepropper", slik jeg kan høre musikk uten problemer på lavere volumnivå. Og hittil har det fungert ypperlig.

 

Men så var det tinnitusen da, eller hva det nå enn er. Får vel bare leve med det. :)

Lenke til kommentar

Tinnitus suger hardt, så gjør dere selv en tjeneste og hør på trådstarter. Der og da kan det være konge å ræle rundt i massiv lyd på konsert, men når man ligger i senga noen dager etter og får ikke sove fordi pipinga i øret høres ut som en foss eller røykvarsler, var det kanskje ikke så smart allikevel.

 

Du kan ikke gjøre en dritt om du har fått det, men ved å passe på, ved f. eks å ha ørepropper på steder med ubehagelig høy lyd kan du hindre det i å forverre seg. Plutselig en dag kan øresus forsvinne, men det kan også uten grunn bli verre. Hørsla er mer verd enn en konsert eller to.

 

Eksempel på youtube:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har ikke jeg vært på alt for mange konserter at det gjør noe, mer bestemt èn (og en festival). Men jeg er enig med noen av de før jeg; jeg drar ikke på konsert for den feteste lyden, det klarer jeg fint nå, med et par ørepropper og god musikk. Jeg drar for å oppleve noen Live, og da kan man like gjerne bruke ørepropper.

Jeg gjorde ikke det på den konserten jeg var på, og da ble jeg ganske lam i øra etterpå, men jeg tror opplevelsen hadde vært det samme med ørepropper.

På festivalen brukte jeg ørepropper, og det var knallbra, selv om lyden ikke var 100%. Opplevelsen - OG hørselen er der enda!:)

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det er tinnitus jeg faktisk har, men jeg har hatt en slik pipelyd som var på den videoen noen postet, i hodet så lenge jeg kan huske. Den er liksom inne i hodet, og ikke i ørene.

 

Det er noe jeg hører konstant når det ikke er støy rundt meg, og hører det spesielt godt om jeg går fra et rom med lyd i til et stille rom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...