Gå til innhold

– Fem års levetid med SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste et sted (husker ikke hvor) at det skulle være rundt 90 dager etter annonsering (som var ultimo juli). Så det vil vel si rundt okt/nov 2008.

 

 

 

Edit:

 

Litt mere detaljer om forventet tilgang:

 

The 80GB drive is currently sampling with production slated within the next 30 days, according to Intel. The 160GB drive is expected to sample in the fourth quarter with production in the first quarter of 2009.On the enterprise server, storage and workstation side, the Intel X25-E Extreme SATA is based on Intel's single-level cell NAND flash memory and is designed to maximize the input/output operations per second.Intel X25-E Extreme drive is sampling in 32GB capacity with production expected in the next 90 days. Intel noted that the 64GB is expected to sample in the fourth quarter with production estimated for the first quarter of 2009.

Artikkel av 20.08.2008

http://newsclick.biz/node/78704

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Dersom SSD har en forventet levetid på 5, så holder det i massevis for meg. Etter tre år er nok lagringsplass og hastighet såpass grundig slått av ny teknologi, at det er på tide å bytte uansett, om enheten fortsatt virker eller ikke...

 

Det er langtifra godt nok for meg. Min 75gb raptor har jeg hatt siden lansering, og den gjør fremdeles jobben. Selvsagt ønsker jeg at en disk skal vare såpass lenge. Jeg er ganske sikker på at man får plass til OS og programmer på disse diskene om 5 år også.

 

Skriver du virkelig 20GB daglig til denne disken?

 

Det var det som var forutsetningen her. Med 20GB daglig skriving til disken, så vil den vare i minimum 5 år.

Lenke til kommentar
Hei, sorry rotet, var vel det man kan kalle bevisstløs i gjerningsøyeblikket. Ordet batteri har ingenting i saken å gjøre. Håper det kan tilgis selv om jeg er av arten hunkjønn.

 

Det heter forresten disklevetid, ikke disk levetid ;)

 

Når vi først er i gang kan jeg nevne:

Corsair har heller ingen umiddelbare planer om å begynne å lage SSD-enheter.

 

Det heter å begynne og lage. Bare for å pirke litt. :p (selv om det i mine øyne ser forferdelig stygt ut)

 

 

Dersom SSD-enhetene varer i 5 år med 20 GB skriving til disken hver dag, så tror jeg det vil dekke de fleste menneskers behov. Slik som situasjonen er i dag så er jo likevel SSD ganske ubrukelig når det gjelder lagringsplass, slik at SSD passer bedre til systemdisk. Som kjent så skrives det ikke voldsomt mye til en systemdisk, og dermed er levetiden godkjent etter min mening. (dersom enhetene holder mål)

 

EDIT: Hvis Pels har rett må jeg revurdere en del norsktekster :blush:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Jeg er litt skuffa over at jeg så denne tråden så seint, for nå som det er på andre sida vil det være mange som ikke leser dette. Jeg skumma fort igjennom postene over, så det kan hende det kommer noe om igjenn her.

 

Når det gjelder SSD levetid, jeg har regna på dette før jeg kjøpte meg SSD selv, og men den DÅRLIGSTE SSDen som er på markedet nå vil det ta ca 5 år med skriving ved maks fart 24timer i døgnet for å slite ut en SSD på 64GB. Hvis du ikke skriver så mye varer den mye lengre. Dette er forutsatt perfekt wear leveling, og tar ikke med eventuelle inaktive flashbrikker som trer i kraft når gamle blir slitt ut eller feiler.

Hvis man forutsetter elendig wear leveling, si 50%, så vil fortsatt SSD disken holde 2.5 år ved kontinuerlig skriving på maks hastighet, og det er ikke derfor man kjøper de.

Med andre ord: for private folk er dette ikke vits i å bry seg med, du kaster disken før den blir slitt ut fordi det kommer noe nytt og bedre.

 

Til Silje Gomnæs som skrev artikkelen:

Hvis du går inn på www.storagesearch.com/SSD , og sjekker "SSD Myths and Legends - "write endurance"", så har du godt dokumenterte påstander fra politelige kilder som også sier dette. Og hvis du leser andre artikkler fra samme plass vil du ha mer grunnlag for å skrive slike artikkler. (Storagesearch.com er en av sidene de største server-selskapene sjekker når de skal kjøpe seg ny hardware.)

 

Ps: til de som hevder at små random writes vil slite ut disken fortere: ved små random writes kommer du ikke i nærigheten av maks skrivehastighet, og bruk av eraseblocks vil gå senere, eller like sent, som ved sekvensiell skriving ved maks hastighet.

Lenke til kommentar
noen som aner hvor lenge disse diskene kan holde på data uten å være tilført strøm med jevne mellomrom?

 

altså hvordan dem egner seg som arkiveringsmedia?

 

da spesielt sammenlignet med dvd og tilsvarende...

Alle jeg har sett hittil, uten unntak, sier 10 år "på lager".

Grunnen til dette tror jeg er siden alle bruker samme flash brikker, og arkitekturen og materialene tillater denne tida. Hvis jeg har forstått riktig skal det være mulig å koble den til etter f.eks. 8 år og få disken til så skrive seg selv på nytt, og så kan den stå 10 år til...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er vel og bra at flere her har 3.5 tommers disker som har holdt i lang tid, men hvor mange har hatt 2.5 eller 1.8 tommers disker like lenge?

 

For oss forbrukere vil jeg tro at SSD diskene gjør mest nytte i bærbare siden de fjerner problemet med beveglige deler. Jeg greier ikke helt å se for meg at folk løper til butikken for å kjøpe SSD disker til hjemmemaskinene før pris, kapasitet og ytelse er like bra eller bedre enn HDD disker. Men kommer de med en greit priset 2.5 tommers SSD med 5 års garanti og grei nok ytelse så ser jeg for meg at laptopen min kan få seg en ny disk.. :)

Lenke til kommentar
noen som aner hvor lenge disse diskene kan holde på data uten å være tilført strøm med jevne mellomrom?

 

altså hvordan dem egner seg som arkiveringsmedia?

 

da spesielt sammenlignet med dvd og tilsvarende...

Alle jeg har sett hittil, uten unntak, sier 10 år "på lager".

Grunnen til dette tror jeg er siden alle bruker samme flash brikker, og arkitekturen og materialene tillater denne tida. Hvis jeg har forstått riktig skal det være mulig å koble den til etter f.eks. 8 år og få disken til så skrive seg selv på nytt, og så kan den stå 10 år til...

 

Men blir ikke dette uansett ganske dyr backup? Skal man være sikker bør man nesten ha to (eller gjerne fler) kopier. Da blir GB/Kr rimelig høy sammenlignet med å brenne ut to like DVD plater og bytte dem ut etter f.eks. 5 år.

 

Men sett at det detter ut tusenlapper hver gang man er på do, kan man ta en backup på en SSD og så koble den til permanent strøm uten at det påvirker levetiden? Altså ikke noe skriving eller lesing kun strøm for å holde "liv" i dataene? Hvor lenge vil det i såfall holde?

Lenke til kommentar
noen som aner hvor lenge disse diskene kan holde på data uten å være tilført strøm med jevne mellomrom?

 

altså hvordan dem egner seg som arkiveringsmedia?

 

da spesielt sammenlignet med dvd og tilsvarende...

Alle jeg har sett hittil, uten unntak, sier 10 år "på lager".

Grunnen til dette tror jeg er siden alle bruker samme flash brikker, og arkitekturen og materialene tillater denne tida. Hvis jeg har forstått riktig skal det være mulig å koble den til etter f.eks. 8 år og få disken til så skrive seg selv på nytt, og så kan den stå 10 år til...

 

Men blir ikke dette uansett ganske dyr backup? Skal man være sikker bør man nesten ha to (eller gjerne fler) kopier. Da blir GB/Kr rimelig høy sammenlignet med å brenne ut to like DVD plater og bytte dem ut etter f.eks. 5 år.

 

Men sett at det detter ut tusenlapper hver gang man er på do, kan man ta en backup på en SSD og så koble den til permanent strøm uten at det påvirker levetiden? Altså ikke noe skriving eller lesing kun strøm for å holde "liv" i dataene? Hvor lenge vil det i såfall holde?

Jeg tror ikke SSDer har noen funksjon for å automatisk flytte data etter tid hvis ingen skriving pågår... Men det er alikevell hull i hodet å ta backup på SSDer og så sette de på lager.

 

Og posten over det også her: Jeg har selv 2 SSDer i datan min nå, jeg valgte å kjøre 2 i raid-0 for ekstra fart, og mer størrelse, men for alle andre enn gamere og overklokkere burde 1 holde i massevis. Det man bruker SSDer til er den lille C:\ partisjonen som man vanligvis setter av til windows og programmer, og så har man heller andre disker til andre bokstaver som man lagrer andre ting på.

Dere tror det kanskje ikke, men forskjellen fra en Velociraptor som ER den beste SATA disken man kan få (10.000rpm) til en Mtron ssd (pro eller mobi har ikke så mye å si egentlig for folk flest) er ENORM. Jeg har prøvd å hatt vista på begge deler på denne nye maskinen, og det gjør forskjellen fra en datamaskin som er veldig rask til det meste, til en datamaskin som går INSTANT i bruk av windows og de fleste programmer, og installering av programmer går minst 4-5 ganger fortere. Åpningstidene på spill blir ikke SÅ mye forandret, men det er klart merkbart for spill som laster masse små filer.

 

Så her er tipset til alle der ute: Hvis dere sitter med noen tusenlapper og vurderer hva dere skal kjøpe, vurder å kjøpe èn SSD til operativsystem og programmer. Normalt for folk flest holder det med en 32-64GB c:\ partisjon for windows og programmer. Opplevelsen vil være en 5-10 ganger så rask PC til bruk i windows og de fleste programmer, og det klarer man ikke å få selv ved å investere i en pc til 20.000 hvis den ikke har SSD.

Et lite tips til, 4GB ddr2 ram er veldig billig om dagen, kjøp det og skru av pagefile i windows, det vil øke hastighetsfølelsen ytteligere.

 

For gamere blir situasjonen en litt annen, der må man prioritere loading times vs grafikk, prosessor, og ram...

 

EDIT: PS: Husk også at en SSD kan man flytte over i både nyere(når man kjøper det) og gamlere(hvis man får bedre SSD) PCer helt fritt, mens skjermkort, prosessor, og ram er det ikke fullt så enkelt med.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Bye the way. Intel garanterer ikke at diskene varer 5 år ved å skrive 20GB til dem per dag. De garanterer 5 år ved 100GB per dag!!!

 

OEMs wanted assurances that a user could write 20GB of data per day to these drives and still have them last, guaranteed, for five years. Intel had no problems with that.

 

Intel went one step further and delivered 5x what the OEMs requested. Thus Intel will guarantee that you can write 100GB of data to one of its MLC SSDs every day, for the next five years, and your data will remain intact. The drives only ship with a 3 year warranty but I suspect that there'd be some recourse if you could prove that Intel's 100GB/day promise was false.

 

Kilde Anandtech

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor lenge vanlig SD holder?

Hvis du tar deg tida til å lese postene mine over så vil du se at det er ikke noe å tenke på.

64GB MLC varer typisk 5 år ved maks fart 24/7, det kan hende dette vil synke litt etter som farta stiger. Men du vil aldri bruke en SSD slik. Hvis du er en storskriver og skriver 100GB om dagen vil SSDen vare (10.000*64.000MB)/(100.000MB/dag)= 175 ÅR forutsatt perfekt wear leveling. Med maks hastighet kontinuerlig blir det 12 år ved 100MB/s, hvis intels nye disker får 200MB/s blir det da 6 år ved 200MB/s, igjenn forutsatt perfekt wear leveling.

Hvis du vil ha god margin på virkelige tall så gang svarene med % effektiv wear leveling, bare for å ta et tall kan en SSD med dårlig wear leveling ha 50% effektiv wear leveling.

Men dette igjenn tar ikke med nye flashbrikker som trer inn når gamle blir slitt ut eller feiler, så det vil igjenn trekke opp.

Og dette gjelder MLC... SLC kan man gange levetiden med 10...

 

Så på nytt blir min konklusjon: SSD levetid er ikke noe man trenger tenke på i det hele tatt, som privatpersjon vil du aldri komme i nærigheten av å slite ut SSDen før du bytter den ut.

Hvis dere ikke tror på dette, men vil ha en analyse fra markedet, sjekk: www.storagesearch.com/ssd , og les artikkelen "SSD Myths and Legends - "write endurance"" (Navnet på artikkelen burde snakke for seg selv). På den siden kan man finne veldig mye god informasjon om SSD, hvis man er interresert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...