Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BSoD og kræsj med vertikale striper på skjermen


Anbefalte innlegg

Jeg bytta ut mesteparten av PCn min i går, formatterte alt og installerte Vista x64. Men når jeg spiller World of Warcraft ei stund sammenhengede låser PCn seg - masse små fargede firkanter kommer fram på skjermen, og jeg får en blå-skjerm der det står at fysisk minne dumpes, dette skjer gjerne etter 20-40 min med spilling. Jeg har sjekka at minnebrikkene er festa ordentlig.

 

Det kanskje rareste er at dette bare skjer i WoW. Har spilt Crysis lenge sammen hengende (med max-grafikk :D) uten problemer.

 

EDIT: Skifta navn på tråden da den ikke bare har med WoW og blåskjerm å gjøre lengre (LES POST #8)

Endret av Yuri_Kenobi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv å bytt rekkefølge på rambrikkene, evt se på nummeret på de og sette DIMM med laveste nummer i par 1 3

 

Eks: Du har 4 brikker med DIMM; 1 4 15 20

Si hovedkortet ditt har 4 porter hvorav Plass 1 Er gul, plass 2 er lilla, plass 3 gul, plass 4 lilla

Sett DIMM 1 i Plass 1, DIMM 4 Plass 3, DIMM 15 Plass 2, DIMM 20 Plass 4

Så sant alle rambrikkene dine er like...

Endret av Drunk_Panda
Lenke til kommentar

Hadde samme problem som deg. Sendte mail til blizzard med pc'specs. Fikk svarmail om at Blizzard ikke har support fro x64bit og quad core. Problemet mitt var at maskina frøs KUN i byer i TBC content, hard lockup og reboot. Reinstallerte wow, fungerte supert i 2-3 dager før det begynnte å fryse igjen. Byttet til vista 32 bit /xp32 bit (multiboxer) og har ikke noe problem i det heletatt på akkurat samme maskinvare.

Lenke til kommentar

Det var ei utrolig lat løsning fra Blizzard da, andre har fått det til å funke feilfritt i x64, da skal sørnmeg jeg også gjøre det :)

 

Jeg har fått en på WoW forumet til å lese minidump fila mi, hvis han ikke finner noe der skal jeg prøve det med RAM brikkene.

Er litt nervøs for å prøve igjen, for etter at den låste seg i går måtte jeg sette i Vista CDn å gjenopprette fra den for å starte Windows. :S

 

EDIT: Her er minidump filen hvis det er noen her som vil prøve seg ;)

http://rapidshare.com/files/143088155/Mini090508-01.dmp.html

Endret av Yuri_Kenobi
Lenke til kommentar

Har du lastet ned alle nye drivere til skjermkortet til. Det KAN være rota til alle pixel-feilene du opplever. Ville også sjekket at du ikkje har ein/nokon korrupte filer i WoW-mappen din.

 

Kjør minnediagnose-test, og se om problemet ligger i RAM-brikkene. Bruk enten Memtest86+ eller Windows egne minnediagnosterings-verktøy.

 

DirectX-feilen kan skyldast at pc-en har ein manglende DirectX-fil, men da får du som oftast ein feilmelding om Spesifikt dêt.

 

 

Mvh

Rgr00n

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar

Dramatisk utvikling i saken:

For å sjekke om det kanskje var noe problem med installasjonen av WoW så spilte jeg nå noen timer av beta-versjonen av expansionpacken til WoW - Wrath of the Lich King. Det gikk helt feilfritt i timesvis. Jeg har avinstallert alle addons og resetta alle settings med Blizzard Repair Tool for å teste om det var noe addons som skapte problemet. Men akkurat nå er det vedlikehold på serverne, så jeg kunne ikke teste det.

 

I stedet starta jeg opp Crysis, og etter få minutt med spilling dukker et lignende problem opp der! Små firkanter, identiske med dem jeg snakket om før dukket opp enkelte steder på skjermen. Men i motsettning til når dette skjedde i WoW, kunne jeg fortsatt spille uten problemer. Etter kanskje 30 sekunder låste PCn seg helt, og det eneste på skjermen var beige og svarte vertikale linjer på skjermen. På akkurat denne måten har WoW låst seg før, i stedet for blåskjerm, bare at det ikke var noen

 

Dette stedet det låste seg på i Crysis var veldig grafikk-heavy (for dem som har spilt spillet er det sistebossen jeg snakker om), da jeg var på samme plass i går måtte jeg stille ned grafikken for at det ikke skulle lagge.

 

Jeg kan tenke på noen mulige årsaker:

- Noe feil med driverne til skjermkortet (skal prøve å reinstallere dem)

- Noe feil med skjermkortet

- PSU'en klarer ikke å levere nok strøm til skjemkortet. PSU'en er bare 480W, så det er jo bare såvidt over det denne maskina trenger (i følge online kalkulatorer)

 

Selv om noen av disse er tilfelle forstår jeg jo ikke hvorfor dette skjer så hyppig i grafikkfattige WoW, mens jeg har spilt Crysis, Gears of War og BF2142 mange timer sammenhengende uten problem.

 

Hva tror dere?'

 

EDIT: heh, reinstallerte skjermkortdriverne, å har nå spilt noe over en time WoW uten problem. Får håpe det var så enkelt.

Endret av Yuri_Kenobi
Lenke til kommentar

... eller ikke. :(

 

Boota opp PCn å spilte WoW 3 minutter før det klikka nå..

 

Denne gangen kom det små firkanter, så ble hele skjermen beige/brun, deretter ble den helt svart, og måtte bare restarte manuelt.

 

Så er vi tilbake til: hva tror dere?

 

EDIT:

Jeg stilte ned ATI Overdrive etter at jeg leste denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1006780 . Spilte i maange timer og var nærmest overbevist om at problemet var fiksa. Pluselig låste det seg mens jeg surfa - med WoW på i bakgrunnen.

Endret av Yuri_Kenobi
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har prøvd å få hjelp fra Komplett, men de er utrolig trege med å svare..

Det første svaret jeg fikk var jo selvfølgelig at jeg måtte oppdatere alle drivere osv.. Oppdaterte faktisk chipset driverne og bedre oppstartshastighet av det.. (:D) men har samme problemet enda.

 

Problemet skjer også i Civ4 (utrolig nok ikke i nye Colonization) og Europa Universalis III, stort sett enda hyppigere enn i WoW..

Lenke til kommentar

WoW funker fint i 64-bit os. Jeg har multiinstacing med 5 klienter. Dog har jeg XP-x64 edition.

 

EDIT: Imed du får "fine farger og striper", så kan det jo være en defekt i grafikkortet ditt.

Kanskje du har en kompis du kan låne et grafikkort av slik at du kan teste?

 

Grafikkortet mitt tok kveld for litt siden og da var det ikke helt ulikt det du beskriver.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Det er nesten heilt sikkert GPU'en, ja. Hadde ein maskin som fryste heilt i alle spill unntatt Counter Strike 1.6. Sendte den inn til Komplett, fekk den seinare tilbake med beskjed om at det var eit "inkompetent" skjermkort. Dei satt inn eit nytt skjermkort og no funker det perfekt. :thumbup::new_woot:

Lenke til kommentar

Før du begynner å sende deler til bytting burde du kjøre memtest på minnebrikkene dine en og en. Sjekk også support forum for minnet ditt om anbefalte verdier for spenning, frekvens og timing. Minnefeil gir alle symptomene du beskriver og flere til. Windows legger ofte skylden for probmeatisk ram på drivere og slikt. Noen ganger hjelper det å klokke ned minnet, men de fleste produsenter bytter uten mas om memtest86 finner feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...