Hvis ikke data- og computeindustien kunne kjøpe hyllevare, hadde ikke hyllevare eksister for private uansett. Hyllevare er årsaken til at modulære PC-kloner slo seg opp på 80- og 90-tallet. Alternativer er konsoller og Amiga-lignende maskiner. Disse har,med få unntak, ikke hatt ny maskinvare i seg. Ingen Amiga sluppet mellom 1985-1994 hadde maskinvare eller teknologi som var nyere enn 3-10 år gammelt.
Hvis ikke hyllevaren er fritt tilgjengelig, vil det ikke være noe. Se for deg botique-priser på minnesett og HDD. Dagens priser er en bagatell. Use/buy it or lose it. Hvis private ikke kjøper komponenter, vil forhandlere fokusere på proffmarkedet