Jump to content

Complexity

Medlemmer
  • Content Count

    18283
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Complexity last won the day on October 27 2019

Complexity had the most liked content!

Community Reputation

7268 :)

1 Follower

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

42222 profile views
  1. Er vel ingen deler som kan kryssbyttes mellom den gamle og den nye. Utsendemessig så har den samme formen, men har jo skjedd litt der og på 9 år. Mange meninger om utsende på Tesla, men en gjenganger er jo at Model S alltid har vært den peneste modellen.
  2. Er vel ikke noe regler som sier at bakruten må være fri for snø. Mange biler har ikke bakrute, og mange biler har sotet dem helt. Er vel bare B stolpen og fremover som må ha klar sikt.
  3. Er lett å ordne en slik bekreftelse selv om man skal svindle. Var en episode av Insider hvor en svindler viste hvor enkelt det var å få f.eks Santander til å gi en bekreftelse på lån bare med å ta en liten telefon til dem og late som man ringer fra ett firma.
  4. Om noen år har alle gått over til dette, og da er det vel plutselig helt avleggs med sikringer og mekaniske releer til å styre 12V. Dvs. 12V vil forsvinne helt etterhvert også. Er en tåpelig lav spenning å drive ting på.
  5. Blinklysene virket, men releet under setet hadde noe med sentrallåsen å gjøre, og den hadde ett enkelt rele som klikket for å blinke med blinklysene som indikerte om bilen var låst eller ikke. Heter vel Comfort Module eller noe den boksen som inneholder releet. Vet ikke hvilken model bilen var men ikke siste skrik, og svigermor var dritlei av att blinklysene sto på hele tide og tappet batteriet.
  6. Fordelen med at det er en resettbar sikring er mange. Det hjelper godt på når det kommer til fjerndiagnosering f.eks. Man vil og kunne få feilmeldinger om man overbelaster ting og slipper å bruke tid på feilsøking. "12V Socket overloadet - åja kansje kompressoren jeg plugga i drar litt for mye strøm.. Istede for å klø seg i hodet på hvorfor den ikke funker. Om bare den fysiske sikringen ryker er det ikke sikkert bilen får det med seg. Mange setter pris på at USB portene fungerer en stund etter man har kobla i den knekte iphone kabelen sin som kortslutta dem, istede for å måtte lete frem sikringsbokse å bytte USB sikringen som f.eks Mach-e har. Mekaniske releer har jeg byttet utrolig mange av, både i biler og i jobbsammenheng. det er skremmende at det fortsatt brukes i så stor grad (22stk i mach-e f.eks) Siste jeg bytta på en bil så måtte jeg ut med en boks under setet på en passat og lodde ut releet fra ett kretskort der, det var utslitt og blinklysene slukket aldri når man låste bilen. Og hvor mange ganger har det releet klikket i sitt liv? 10 ganger om dagen kansje max? Mosfet, solid state og moderne elektronikk gjør en mye bedre jobb enn mekaniske releer.
  7. kortslutter 12V uttaket f.eks. Er jo litt tungvindt å da måtte finne fram instruksjonsboken for å se hvilken sikringsboks sikringen er i, for å så kansje måtte bruke verktøy for å få ut sikringen. Så må man kanskje kjøre rundt å lete etter en slik sikring å oppdrive om man ikke har det liggende. Eller som de fleste kansje gjør: bestiller time på verksted. På en Tesla er det bare å vente litt så funker det igjen. Vesentlig mere brukervennlig, men verkstedet taper kansje litt inntekt. Er vel og en del mere kabling og logistikk i produksjonen når alt må gå gjennom sikringsbokser istede for å heller bli styrt direkte fra strømkilden. Men det værste er jo at de bruker mekaniske releer. Det var vel fint før i tiden for å få klikkelyd av blinklysene men er jo totalt avleggs i 2021.
  8. Ikke Tesla forum, men en Sandy Munroe video: https://youtu.be/ZRkm6-bBk4U
  9. Taycan har jo dette: Og Tesla sluttet å bruke 12V sikringer og releer i 2018? Det er jo kommet mye bedre teknologi. Det gir litt intrykk av at Porche henger etter noen plasser iallefall. De er vel forøvrig ikke alene om det:
  10. Think City (som jeg tror er den første bilen? Eller var det noen før den?) Kom i 2008. Samme år som Tesla Roadster.
  11. Game pass Spilte nettop gjennom Dirt 5 og Tetris Effect for en tier. Hadde vel ikke gådd på Playstation.
  12. De nye modellene med varmepumpe bruker jo på en måte motorene til å varme kupeen og da. Spillvarme fra motorer og elektronikk føres til varmepumpen og inn i kupeen. Ganske genialt i grunn.
  13. Nja så veldig vanlig er det vel ikke i fossilbiler. Og du sa man måtte ha varmepumpe for å få rask oppvarming, noe som ikke stemmer. Varmepumpe er mere effektivt ja, men den må lade opp trykk på gassen sin før den kan levere varme, så i teorien tar det lenger tid med en slik. Mange biler har vel begge deler for å få rask og effektiv oppvarming. Når det gjelder vedlikehold så er det nok litt mere styr med varmepumpe enn uten. De fleste har vel vært borti en bil hvor AC ikke fungerer, mens varmeovner sjelden dør.
  14. What? Biler uten varmepumpe blir vel i teorien enda raskere varm enn de med. Prøv å slå på en varmeovn hjemme. Bruker den lang tid på å bli varm? Er 4.2kW varmeapparat i min bil og kupeen går fra -20 til +20 på få minutter. Og bilene har jo eksos på utsiden. Når biler står å bakker utenfor blokka jeg bor blir det ubehagelige mengder eksos inne på soverommet mitt om vinduet er åpent. Dette problemet vil elimineres helt med elbiler. Dette gjelder også webasto og andre løsninger. Stinker av dem og.
×
×
  • Create New...