Det er ikke normalen. Det er det spesifikasjonene sier de kan bruke før det regnes som defekt/feil. Min BMW hadde samme specs. Den brukte i praksis ca. 1L pér 10.000km. Ikke så ille.
Noen ganger lønner det seg å velge merkeverksted. Jeg pressa en på jobb til å dra til merkeverksted i stedet for et lokalt uavhengig verksted. Det sparte han ca. 14.000,- på.
Problemet er å vite hvilke verksteder man kan stole på.
Selv om det alltid er risiko å lagre energi så er visse typer energi mye mer farlige enn andre og kan ha fundamentale utfordringer som rett og slett ikke kan løses, eller blir alt for kostbare og krevende.
Merk at noen av de billige 230V multiladerne fra Kina har et problem med at mikrokontrolleren kan crashe og ermed overlade batteriene. Kjent problem.
Men hey, Det er jo 100% like stor sansynlighet for at slikt skjer med ladere kjøpt i Norge. Vinn-vinn!
Ja, det er jo fort gjort å ved et uhell stikke tenningsnøkkelen inn, vri til ON, vri videre til START mens man helt tilfeldig hele tiden holder bremsepedalen inne og så til slutt holder inne girspakbryteren og setter bilen i DRIVE og så kommer bortil gassen. Fort gjort!