Gå til innhold

OpenGL 3.0 er ferdig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er dette betydelig for oss som bruker Linux?

 

Selvsagt!

OpenGL er betydelig for alle som ikke har Windows som Os, ofte så er det slik at mange spill som for eksempel Doom3 og Quake er lett å konvertere til Linux så lenge de er basert på OpenGL.

 

Det er positivt at deler, om ikke hele Reloaded og Mt evans spesifikasjoner også ble med i denne oppdateringen noe som gjør at OpenGL er så og si up to date når det gjelder hw speks.

Lenke til kommentar

nVIDIA kommer med OpenGL 3.0 støtte i driverne sine i slutten av september.

 

Det blir en del av "Big Bang II" oppdateringen.

Hvilken betydning har dette ytelsesmessig for mannen i gata? Det kommer ikke klart frem noe sted synes jeg.

 

Edit: Tenker da både på Big Bang II og openGL 3

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke så mye om DirectX og OpenGL, men en ting jeg lurer på er: Har OpenGL i det hele tatt sjans til å ta over i alle fall en liten del av grafikkmarkedet? Eller har DirectX såpass monopol at dette har virkelig lite å si for oss som er imot de tullete DirectX 9/10/10.1 osv. som medfører nye skjermkort, men i bunn og grunn ikke alltid så stor forskjell?

Lenke til kommentar

DirectX sitter nok med en STOR del markedsandel ja. Men nå er det iallefall håp at utviklerene satser andre alternativer og at en kan få et realt alternativ til et DirectX-dominert spillmarkede.

 

 

Edit: En spennende ting er å se hvor mange som faktisk er skuffet over releasen:

 

slashdot.org

"After over a year of delays, the OpenGL ARB (part of the Khronos industry group) today released the long-awaited spec for OpenGL 3.0 as part of the SIGGRAPH 2008 proceedings. Unfortunately it turns out not to be the major rewrite that was promised to developers. The developer community is generally furious, with many game developers intending to jump ship to DX10. Is this the end of cross-platform 3d on the cutting edge?"
Endret av B-Real
Lenke til kommentar

Høres ikke noe særlig positivt ut : \ Vil heller ha OpenGL om det er bugfritt og ikke krever så ekstremt mye etc. selv om det kanskje ikke er like bra grafikk som DirectX. Poenget er at gameplay > grafikk + jeg har ikke sansen for DirectX.

 

Takker for info såpass fort forresten!

Lenke til kommentar
Høres ikke noe særlig positivt ut : \ Vil heller ha OpenGL om det er bugfritt og ikke krever så ekstremt mye etc. selv om det kanskje ikke er like bra grafikk som DirectX. Poenget er at gameplay > grafikk + jeg har ikke sansen for DirectX.

 

Takker for info såpass fort forresten!

Så er det verdt å merke at dette er 3.0...det kommer nok flere utgaver av dette verktøyet ;)

Lenke til kommentar

opengl har jo vært død i årevis, man ser jo det enkelt på når

spillprodusenter går fra openGL til DX på sine nye titler.

 

De som mener at gameplayet i et spill blir bedre med openGL må

slutte å røyke sokkene sine :p

 

Tilogmed Carmack mener at DX er like god, muligens bedre og derfor

mekker han RAGE med DX istedet for openGL (tho openGL blir støttet

på Mac(lol) etter hva jeg har lest)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...