Gå til innhold

Test: TomTom One 3rd edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge Komplett.no har den for Skandinavia (til kr 1.395,-) 512 MB minne og den for Europa (til kr 1.795,-) 1 GB minne.

 

Hadde foresten vært fint med litt mer informasjon om hvordan den er å bruke når du er ute og går.

 

Meget bra pris på denne, vurderer å kjøpe en sånn kansje.

Takk for fin test.

Lenke til kommentar

Det politiinspektøren sier er jo at "Dette til tross for at det er ulovlig å montere noe som helst på frontruten som hindrer fri sikt for bilføreren.". Så lenge GPS-en monteres langt frem/ned så hindrer den ikke sikten (unntatt sikten mot ditt eget panser kanskje), så at det er totalt forbudt å montere GPS på frontruten tror jeg vel ikke artikkelen kan tolkes som. I så fall hadde det jo også vært forbudt å feste parkeringsoblater, bomringbrikker osv. på frontruten..

Lenke til kommentar
De viktigste forskjellene er vel at 3. utgave mangler blåtann og minnekort, men har forbedret programvare (blant annet har den fått MapShare) og oppdaterte kart.

 

Har lest noe om at programvaren Navcore er en nedstippet versjon - Navcore Lite.

Bl.a. mangler " itinerary planning". Kan noen si noe mer om hva det vil si, evt. andre ting som mangler?

Lenke til kommentar

Ser at f.eks. Italia ikke er inkludert i Europa-versjonen... Hva i huleste skal en da gjøre, dersom det er Italia man skal kjøre i?

 

Finnes det no' kart eller liknende man kan laste ned fra nettet (kjøpe) som så kan installeres i ettertid?

 

Takknemlig for svar!

 

PS. Ser forresten at Komplett har en (litt dyr) cd med flere europeiske land, deriblant Italia. Noen som har prøvd kombinasjonen av denne TomTom'en og denne CD-en? Er Sardinia med i Italia-kartet?

 

P.

Endret av polsen
Lenke til kommentar

Ikke godt å si hvordan ståa er for resten av landets mindre byer, men her i Bodø (som er en relativt stor by) er TomTom One nesten ubrukelig. Den mangler et helt hav av gatenummer. Selv ikke midt i bykjernen var det mulig å be om rute til et bestemt gatenummer, kun selve gaten (og en gate kan som kjent være meget lang).

Lenke til kommentar
Det politiinspektøren sier er jo at "Dette til tross for at det er ulovlig å montere noe som helst på frontruten som hindrer fri sikt for bilføreren.". Så lenge GPS-en monteres langt frem/ned så hindrer den ikke sikten (unntatt sikten mot ditt eget panser kanskje), så at det er totalt forbudt å montere GPS på frontruten tror jeg vel ikke artikkelen kan tolkes som. I så fall hadde det jo også vært forbudt å feste parkeringsoblater, bomringbrikker osv. på frontruten..

 

Siden parkeringoblater er mye mindre enn en GPS, og bomringbrikker skal monteres bak speilet, så er dette ikke særlig relevant. Forøvrig er det samme regler for montering av GPS, som for mobilholdere. Mange sett for montering av mobilholdere kan også lett brukes til å montere en GPS-holder.

 

For de som har en nogenlunde moderne bil, så er det også i mange tilfeller så store og dype frontruter, att man vil måtte montere sugekoppen midt på ruta for att GPS'en i det hele tatt skal være innen rekkevidde. Jeg ser daglig en del av disse. Om du fortsatt er i tvil, så burde du ta en telefon til nærmeste trafikkstasjon...

Lenke til kommentar

Hei,

politibetjenten som klarte å si at GPS på frontruten var forbudt har jo i etterkant gått ut og sagt at det _ikke_ var det han mente. Han mente tvert i mot det samme som meg, nemlig at man må tenke seg om hvor man plasserer den, og at det gjelder å være fornuftig når man bruker gps-en.

 

Som gps i skog og mark er denne ikke særlig egnet. Den kan riktignok legge opp gang- og sykkelturer, men det er da for ruter i byer og bynære strøk. Kommer du ut i skogen vil ikke gps-en vise annet enn din posisjon, resten av skjermen vil være blottet for fornuftig informasjon som høydelinjer osv.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ble en slik på med nå som Elkjøp hadde Supertilbud til 777 kr. Kom 79kr i P&P men det var billig for EUROPAversionen med 1 GB.

 

FOTOBOKSER var allerede innlagt, noen som må kjøpes ekstra hos andre GPS-merker. Og så er det EKTE TOMTOM (brukte ver. 5 på min gammle Medion 240T). Lyden er også høyt iforhold til andre GPS jeg har testet. PEN/STYLUS er borte ... men den trenger man ikke.

 

Ulemper er kanskje at alt ligger inne i GPS og den ikke har SD-kort så overføring via dens USB 1.x er ikke den raskeste ca. 650 KB/s (et SD-kort i USB2.o leser kommer opp i 20000 KB/s).

 

Ellers funger den som alle TOMTOM.

 

EuropaKart er rund 900 MB stort ....

Italia? ROMA er ihverfall med, ellers kan det hende noen detalier på "bygda" er borte. Og sikkert det med HUSNUMMER som en nevnte tidligere. Men et sted må man jo sparte på minneplassen.

 

Forresten tror jeg TOMTOM ONE ver3 ikke bare bruker SIRF III men Global Locate's Hammerhead GPS chip. Dog skulle de være likeverdig ifølge test/utsagn.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...