Gå til innhold

Installer Debian fra Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan jeg risikere å "miste" windows hvis jeg instalerer debian.

9498132[/snapback]

Jeg har ikke prøvd så jeg er ikke sikker, men regner med du får spørsmål om hvor du vil legge det og om du f.eks vil fjerne Windows eller ikke i operasjonen.

 

Ellers så står ikke URL'en i artikkelen så jeg får poste den her:

http://goodbye-microsoft.com/

 

(Lurer på hvor lenge den URL'en overlever)

Lenke til kommentar
post-52897-1189842087_thumb.png

Får ikke greia til å funke :/.

9498258[/snapback]

 

Ikke direkte overraskende at det ikke fungerer. Vi snakker jo om Linux her. Kan vel ikke si jeg har gode erfaringer med å få ting til å fungere som jeg vill der uten timevis med knoting. Da kunne jeg heller spart meg bryet å betalt for noe som fungerer med en gang.

Endret av Amriden
Lenke til kommentar
Ikke direkte overraskende at det ikke fungerer. Vi snakker jo om Linux her. Kan vel ikke si jeg har gode erfaringer med å få ting til å fungere som jeg vill der uten timevis med knoting. Da kunne jeg heller spart meg bryet å betalt for noe som fungerer med en gang.

Så flink du er :p.

 

Har vel mer med Vista og/eller Nullsoft-installasjonsprogrammet.

Lenke til kommentar
post-52897-1189842087_thumb.png

Får ikke greia til å funke :/.

9498258[/snapback]

 

Ikke direkte overraskende at det ikke fungerer. Vi snakker jo om Linux her. Kan vel ikke si jeg har gode erfaringer med å få ting til å fungere som jeg vill der uten timevis med knoting. Da kunne jeg heller spart meg bryet å betalt for noe som fungerer med en gang.

9498291[/snapback]

Fungerer med en gang ja. Yeah right, minnes å måtte restarte ørten ganger for å få oppdatert skjiten :( Ja, også må jeg legge inn masse drivere, for de innebygde suger verre enn skjermkort-driverene man finner i linux. Så må man jo defragmentere jevnlig, for filsystemene suger jo :( Mye mer også.

 

Uannsett, Linux kan fungere uten å knote en sekund. Riktignok må man da vite hva man skal og ikke skal gjøre. En ting man også må innse er at Linux ikke er Windows og vil heller aldri bli det. Et stort problem blant nybegynnere er at man på død og liv nettopp forventer at Linux fungerer som Windows, og skal derfor knote og styre for at ting skal være eksakt likt.

 

PS: Det programmet der kjører på Windows. Hvordan kan det si noe om hvordan Linux fungerer? For alt vi veit kan feilmeldingen komme av at Windows-installasjonen er fucked up, eller at fila ha blitt korrupt ved overføring.

Lenke til kommentar

For det første, den error beskjeden der.. bcdedit er vista's bootloader config tool. Vil gjette på at installeren ikke kjører som Administrator :)

 

Vi har forresten også Wubi (http://wubi-installer.org/) for ubuntu.

 

Hovedsaklig det de her gjør er å lage et directory, lagre et par filer der, inklusiv et hd image, og legge til i windows bootloaderen at den kan bootes. Altså ingen reformatering/repartisjonering, og ingen risiko for å miste windows.

 

For å være ærlig syns jeg artikkelen var litt vel lett på detaljer :)

Lenke til kommentar
Ikke direkte overraskende at det ikke fungerer. Vi snakker jo om Linux her. Kan vel ikke si jeg har gode erfaringer med å få ting til å fungere som jeg vill der uten timevis med knoting. Da kunne jeg heller spart meg bryet å betalt for noe som fungerer med en gang.

9498291[/snapback]

Her snakker vi om en heller eksotisk måte å installere på, og ikke noe jeg personlig ville anbefalt en nybegynner.

 

Normalt vil det være enklest å installere på gamlemåten med å brenne CD-er (evt. DVD). Det er jo slik man installerer Windows også.

 

Selv benytter jo ofte noen mer eksotiske metoder, men så har jeg da også brukt linux litt før :p (f.eks. installere uten noen disketter/CD-er whatever, kun ved å legge inn to små filer på <10MB og skrive et par kommandoer i GRUB)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...