Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde det ikke heller være mulig og lage en lader som du ikke trenger og ta ut av vegguttakket? selv står alltid min lader i veggen, for er så tungvindt og krype under senga hver gang e skal lade telefonen.

 

Må jo være fryktelig irriterende med en pipelyd eller noe, slik at du skal ta ut laderen...

Lenke til kommentar
Mye strøm til spille

- Rundt to tredeler av den energien som brukes av en mobiltelefon går til spille når telefonen kobles av laderen men laderen står igjen i strømuttaket, sier Kirsi Sormunen i Nokia til Mobil.se.

Denne setningen forsto eg ikkje heilt. Bruker laderen 2/3 av straumen den brukar under opplading av ein telefon når telefonen ikkje er plugga i?

Lenke til kommentar
Mye strøm til spille

- Rundt to tredeler av den energien som brukes av en mobiltelefon går til spille når telefonen kobles av laderen men laderen står igjen i strømuttaket, sier Kirsi Sormunen i Nokia til Mobil.se.

Denne setningen forsto eg ikkje heilt. Bruker laderen 2/3 av straumen den brukar under opplading av ein telefon når telefonen ikkje er plugga i?

8587284[/snapback]

 

 

Det som menes er vel at når du bruker mobiltelefonen på feks bussen mens laderen står plugget inn i strømnettet hjemme, bruker du strøm du plasser, 1/3 på bussen og 2/3 hjemme (som du kunne spart deg for om du plugget ut laderen)

Lenke til kommentar
Hmm ... både min Nokia 7280 og 9210i har sagt i fra så lenge jeg har hatt dem. Dette kan vel ikke kalles noe nytt, men heller å gjennoppta en gammel funksjon? :)

8587321[/snapback]

 

Nyheten er ikke at telefonene gir beskjed når den er ferdig ladet, men at når du plugger ut laderen av telefonen får du en melding om å plugge ut laderen fra stømnettet.

Lenke til kommentar

tåpelig opplegg. Er jo ikke noe stress å få laderen til å ikke bruke strøm sålenge mobilen ikke er koblet til laderen. Blir jo det samme som at en lampe drar fint lite strøm så lenge bryteren er av...

 

Antar det brukes litt overflødig strøm mens mobilen er koblet til laderen (både under og etter lading), men da mobiltelefonen selv klarer å finne ut batterikapasitet er det sikkert ikke vanskelig å få mobilen til å "koble fra" laderen etter at enheten er fulladet. (Hvis folket ønsker en slik funksjon da.)

 

Hvor mye man faktisk tjener miljøet er jeg også noe skeptisk til; dagens mobiler er jo gjerne designet for å dra lite strøm. Hadde vært bedre med en enhet som slo av alle lys i et rom hvor det ikke var folk eller lignende...

Lenke til kommentar
Hvor mye man faktisk tjener miljøet er jeg også noe skeptisk til; dagens mobiler er jo gjerne designet for å dra lite strøm. Hadde vært bedre med en enhet som slo av alle lys i et rom hvor det ikke var folk eller lignende...

8593166[/snapback]

 

Er nok snakk om en del energi som går med til å varme opp ladere rundt om i verden. Et annet miljøproblem med ladere er at de stadig bytter kontakt og man blir nødt til å kaste de når man bytter mobiltelefon. Amobil hadde en artikkel om det også for en tid tilbake. Syns det er på høy tid med en felles standard for ladere. Gjerne basert på mini-usb eller noe slikt. Hadde vært sinnsykt kjekt med en lader for telefon, mp3spiller, kamera osv osv.

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært mye bedre om trafoet kunne slutte å trekke strøm når det ikke var tilkoblet en mobiltelefon? Da kunne det stå plugget i konstant, men kun være aktivt når man plugga i en telefon. Dette krever naturligvis en toveis forbindelse som gjør at trafoet kan "oppdage" når en mobiltelefon kobles til, men jeg vil tro at dette er ganske enkel elektronikk og noe som kan gjøres ved at mobiltelefonen sender et lite "Hei, her er jeg" når den kobles i.

 

Dette krever naturligvis at det er en liten smule strøm igjen i mobilbatteriet når man plugger i telefonen, men de fleste telefoner pleier å skru seg av før det er fullstendig tomt uansett, så det burde ikke være noe problem. Tror dette hadde vært mer effektivt enn at telefonen sier ifra til brukeren at den er fulladet. Jeg er stort sett ikke i nærheten av telefonen når den lader, eller så ligger jeg og sover. Når jeg plugger telefonen ifra laderen har jeg som oftest dårlig tid og glemmer å dra laderen ut av veggen. Hadde derfor vært bedre om trafoen da bare kunne skrudd seg av på egenhånd.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg asbjornu, lag en lader som slår seg av automatisk, og ikke en mobil som sier dra ut støpselet.

 

Selv er det meget upraktisk for meg og dra ut støpselet da dette er midt under senga, og blir stress om eg skal krype under for hvergang jeg skal lade eller er ferdig med lade.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...