Gå til innhold

Det digitale bakkenettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fra artikkelen:

Det digitale bakkenettet vil bestå av TV-sendere på samme måte som dagens nett, men både billedkvalitet, lyd ..... vil bli radkalt forbedret.
Finnes det noen kilder på dette? eller konkrete sammenlikninger som viser bildekvalitet, hadde vært interessant

 

Lurer også på hva som vil skje med SVT1 & 2, mange som har vokst opp med / hatt disse kanalene lenge, vil det være mulig å betale for å få tilgang til de gjennom norsk bakkenett med mpeg4 eller må man kjøpe svenske dekodere på svartebørsen siden man må ha fast boadresse i Sverige for å kjøpe disse dekodere.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Å si at mpeg4 dekodere må lages spesielt for Norge er vel ikke helt korrekt. Britiske skyOne sender allerede HDTV-signal enkodet med mpeg4, og det er også diverse amerikanske tv-kanaler som planlegger å starte sending i mpeg4.

 

Mpeg4 er nok ganske sikkert dyrere enn mpeg2 dekodere, men så er det også langt mere fremtidssikkert. Mpeg2 er i beste fall en overgangsløsning.

Lenke til kommentar
For alle de med MCE er dette en heller dårlig nyhet. Er det ikke mulighet for at det i framtiden vil komme teknologi som gjør at man kan dekode/dekryptere signalet direkte i en htpc?

7796260[/snapback]

 

Det vil da ikke by på store problemer å bruke en cam sammen med digitalTV kortet i en htpc. Kommer bare an på operativsystem og software. MCE vil jeg på det sterkeste fraråde til TV titting. Bare begrensninger... Om man absolut vil bruke Windows er fortsatt XP best, sammen med en av mange htpc frontends. Selv bruker jeg Linux Ubuntu, et satelitt kort, MythTV med softcam og en kortleser fra Norsk Tipping :) Må jo selvsagt bytte ut sat kortet med et digitalt bakkenett kort for mpeg4 (den dagen det kommer) dersom jeg vil plukke ned parabolen, men selve dekodingen av signalene vil ikke være noe problem.

 

edit: leif

Endret av netphreak
Lenke til kommentar

Artikkelforfatter:

 

Jeg synes alt rundt HTPC tankene var uklare. Skriver du det ut fra situasjonen er idag og hva som er i salg. Eller sier du at det ALDRI vil komme ett PCI kort som støtter vår MPG4 standard og en dekoder chip og mulighet for å sette inn abo kort i en slot? Det finnes jo digital kort idag som har dette som kan brukes mot Canal Digital sinn parabol løsning.

 

For dette virker jo veldig bakvendt og dumt om hele MCE satsingen til MS vil strande i Norge pga valg av en standard.

 

Er det ikke bare snakk om tid før en løsning kommer. For disse PVR boksene er jo praksis en ribbet PC. Man tar jo bare de samme komponentene og putter med på ett PCI kort og lager drivere. Utfordringen blir vel for Microsoft å skrive støtte for dette i MCE..og ut fra artikkelen må den jo skrives unikt for Norge.

 

Hva vet du om dette?

 

AKIRA

Lenke til kommentar
For alle de med MCE er dette en heller dårlig nyhet. Er det ikke mulighet for at det i framtiden vil komme teknologi som gjør at man kan dekode/dekryptere signalet direkte i en htpc?

7796260[/snapback]

 

Det vil da ikke by på store problemer å bruke en cam sammen med digitalTV kortet i en htpc. Kommer bare an på operativsystem og software. MCE vil jeg på det sterkeste fraråde til TV titting. Bare begrensninger... Om man absolut vil bruke Windows er fortsatt XP best, sammen med en av mange htpc frontends. Selv bruker jeg Linux Ubuntu, et satelitt kort, MythTV med softcam og en kortleser fra Norsk Tipping :) Må jo selvsagt bytte ut sat kortet med et digitalt bakkenett kort for mpeg4 (den dagen det kommer) dersom jeg vil plukke ned parabolen, men selve dekodingen av signalene vil ikke være noe problem.

 

edit: leif

7796446[/snapback]

Ikke at vi skal ta denne diskusjonen her, men jeg har aldri irritert meg over noen begrensninger i MCE, men det er bra å vite at det vil være mulig å bruke pcen som opptaker på det nye bakkenettet.
Lenke til kommentar
For alle

7796446[/snapback]

Ikke at vi skal ta denne diskusjonen her, men jeg har aldri irritert meg over noen begrensninger i MCE, men det er bra å vite at det vil være mulig å bruke pcen som opptaker på det nye bakkenettet.

7796468[/snapback]

 

Hehe, det er jo kanskje en begrensning at kun et fåtall av digitalkortene på markedet ikke støttes eller? Sjansen for at Microsoft ønsker å støtte de kortene som en dag vil kunne brukes i det digitale bakkenettet i Norge er forsvinnende liten. Jo, jeg kaller det en begrensning.

Endret av netphreak
Lenke til kommentar
hmmm.. kanskje en Dreambox med DVB-T tuner vil gjøre susen? den har PVR funksjon og kan streame til PC og Ta opp til PC via windows share, funker ypperlig på DVB-S med meg

7796503[/snapback]

 

Ja, DM8000 skal visst støtte mpeg4 når den kommer. Og den har dvb-t også ja. Men jeg vet ikke om den vil virke i det norske nettet.

Lenke til kommentar
For alle

7796446[/snapback]

Ikke at vi skal ta denne diskusjonen her, men jeg har aldri irritert meg over noen begrensninger i MCE, men det er bra å vite at det vil være mulig å bruke pcen som opptaker på det nye bakkenettet.

7796468[/snapback]

 

Hehe, det er jo kanskje en begrensning at kun et fåtall av digitalkortene på markedet ikke støttes eller? Sjansen for at Microsoft ønsker å støtte de kortene som en dag vil kunne brukes i det digitale bakkenettet i Norge er forsvinnende liten. Jo, jeg kaller det en begrensning.

7796497[/snapback]

Jaok, det kan jeg være enig er en begrensning. (noe jeg ikke har lagt merke til siden mitt tv-kort støttes i MCE)
Lenke til kommentar

PC eller DreamBox løsning for de krypterte kanalene eller ikke, er mest avhengig av hva NTV gjør med hensyn på pairing av smartkort og dekoder.

 

Dersom de velger en pairing løsning så vil det ikke være mulig å se krypterte kanaler på lovlig vis på en PC bortsett fra eventuelt via analog løsning med en standard dekoder.

 

Nå er vel artikkelforfatteren kanskje litt upresis når han sier:

men PVR-muligheter som opptak basert på søkeord eller kategorier vil ikke være tilgjengelig hvis ikke PVR-opptakeren kan motta antennesignalet. Man kan heller ikke bruke TV-kortet til å bytte kanal m.m.

 

For de kanalene som Microsoft sender EPG for, så vil opptak basert på søkeord eller kategorier fungere.

Det er mulig for HTPC'en å skifte kanal på dekoderen via en IR blaster som f.eks. følger med en MCE remote.

Den eneste forskjellen er at en får en viss reduksjon i billedkvalitet.

 

I utgangspunktet ønsker nok NTV å legge flest mulig hindre i veien for at det skal være mulig å bruke deres kanaler på en HTPC. Dette skyldes at rettighetshaverene som eier innholdet som blir sendt i NTV's nett vil kreve det.

De er ikke interessert i at alle og enhver skal ta en perfekt kopi av innholdet som deretter enkelt kan legges ut på nettet og deles med alle og enhver. De vil ha betalt av alle som ønsker å se innholdet, ikke bare av NTV's abbonenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...