Gå til innhold

Det digitale bakkenettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vet ikke hvorfor folk tror at nrk og tv2 har så gammelt utstyr, men det meste av det de har av tv-produksjonsutstyr er da mer enn HD-klart. Alt av tvproduksjoner i dag gjøres jo i HD.

Bare sendinga ut til folket som er gammeldags. Har noen sett et proffkamera lansert de siste fem årene som ikke tar opp i HD? Selv semiproff har jo den funksjonaliteten som regel.

7800573[/snapback]

Du vet vel at NRK og TV2 heller øsnker DV opptak i 720x576i50 enn MPEG2 i 1440x1080i (som de semiproff kameraene du snakker om leverer idag)!? Det er to forskjellige verdener. DV komprimerer ca 1/5, resultatet er en 25 Mbit strøm. På den samme båndbredden lagrer man så 3.75 ganger så mangle pixler, i GOP struktur (bildene bygger på forandringer fra forrige bilde) i MPEG2 format som er chomasubsamplet til 4:2:0. Det ser fint ut når du spiller det av fra kameraet og direkte opp på skjerm, men når det har vært gjennom hele mølla hos NRK eller TV2 så ligner det mer på 3GP video fra en gammel mobil enn noe du har lyst å se på en HD skjerm. Signalet skal jo komprimeres minst en gang til (i MPEG4 AVC/h.264). :no:

 

Konsumentformatene blir mindre og mindre egnet for å brukes i broadcast.

 

Men NRK og TV2 har som du sier utstyret på plass. De kjører jo tross alt lite på DV / DVCPRO / HVD. Men det er andre problemer som dukker opp. Mere penger må legges på sminke og dekor. Detaljer må ikke bli borte når man ser inneholdet i SD (kan ikke utnytte oppløsningen til å f.eks. vise liten tekst i bide, da den ville bli uleselig for SD brukerene. Det har vært et stort skritt å få over Dagsrevyen på 16:9. Begge kunne sikkert levert en masse HD idag, men jeg tror det er lenge til man får en helkveld i HD på norsk jord (NRK kunne vel fikse gullrekka).

Lenke til kommentar
Hvis det er slik at både Canal Digital og Viasat begynner å sende

via det nye bakkenettet så er det vel kroken på døra

for kabel TV selskapene.

7801742[/snapback]

Hvorfor? Kabel-tv har mange ganger kapasiteten til bakkenettet.

 

Hvis jeg har valget mellom en kabel som allerede eksisterer i veggen, eller å sette opp en takantenne som gir meg færre kanaler, færre hd-kanaler så er vel ikke valget opplagt med mindre prisforskjellen er stor?

 

Ellers er bakkenett en glimrende mulighet til å få reell konkuranse på broadcast slik at enkelte leverandører kanskje finner ut at de faktisk må tilfredsstille kundene. En måte å gjøre dette på er å fjerne den idiotiske pairingen.

 

Siden det ser ut som om landets ledere er tilfreds med at telenor har monopol på alt de driver med, og denne tråden viser at pairing sannsynligvis kommer så får vi andre finne andre former å underholde oss med. Jeg liker sjakk :-)

 

-k

Lenke til kommentar
Hvis det er slik at både Canal Digital og Viasat begynner å sende

via det nye bakkenettet så er det vel kroken på døra

for kabel TV selskapene.

7801742[/snapback]

 

Det "nye bakkenette" er ikke kabel. Det er signaler som sendes i lufta. Grunnen til at det heter Bakkenette er at det sendes via master som står på "bakken" og ikke via satelitt. NTV eier ene og alene konsesjonen for å sende tv på denne måten og vil aldri slippe Canal Digital eller Viasat inn der. Ikke at de vil inne der heller..de driver jo på med kabel og satelitt.

 

Tror du har misforstått noen definisjoner.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
..

 

Total båndbredde blir 66mbit ved lansering og 110mbit når det analoge nettet slulkkes. Dette gir rom for et begrenset antall kanaler i HD. Sannsynligvis vil vi se at f.eks NRK kjøper båndbredde til å sende Melodix Grand Prix eller OL i HD, mens andre sendinger samme kveld går i SD.

..

7797319[/snapback]

 

Seriøst? og de kaller det for digitalt bakkenet? Det er så utrolig dårlig gjort å sende noen kanaler på SD og andre HD.. da burde de kalt det for noe annet heller.

 

Tror jeg holder meg til Dreambox DM8000 og parabol så lenge!

7797604[/snapback]

 

Nå må du ikke blande begrepene her! Sendingene er digitale, uavhengig av kvalitet!

For å samenligne med streaming av video over internett; sendingen er digital, men du kan ofte velge kvalitet avhengig av din båndbredde.

Lenke til kommentar
Da kan det vel være mulighet for å bruke kabelTV dekoderen

på det nye digitale bakkenettet.

Jeg har canal Digital.

7798207[/snapback]

Nei, kabelnettet sender med DVB-C, bakkenettet er DVB-T

 

Desuten så sender Canal Digital foreløpig MPEG-2 over kabel, bakenettet blir MPEG-4.

7798571[/snapback]

 

Canal digital har i disse dager lanser digitaldekoder/PVR for kabelnettet som er MPEG-2. Er det noen som har noen informasjon om ev om og når CD vil gå over til MPEG-4 på kabelnettet? Dersom dette skjer innen kort tid erdet vel liten vits i å kjøpe en slik PVR?

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er prøvesendinger i Stavanger og omegn?

7798291[/snapback]

 

 

Ja, det er prøvesendinger fra Bokn og Bjerkreim. De sender MPEG2, ukryptert NRK1, NRK2, TV2, TVN, P1, P2,Petre, Mpetre og Alltid Klassisk. De sender de samme kanalene på flere multiplex for øyeblikket. Jeg har en usb-mottaker til 330kr, og det funker fint. Regner med at det også vil fungere fint når de går over til h264 for de kanalene som er ukrypterte. Billedkvaliteten er identisk med parabol, og heller ingen revolusjon i forhold til de signalene jeg har analogt fra bokn (NRK1, TV2 og TVN/Lokaltv).

 

Multiplexet på kanal36 på Bokn er slått av. Kanskje det ble for mange med videospiller som klaga? Der er det nå to multiplex der, mens det er 3 på Bjerkreim.

 

Jeg tror ikke jeg kommer til å savne TV2 når de krypterer. Jeg bytter den gjerne ut med en nyhetskanal fra NRK, som ikke først og fremst prøver å være Fox News.. Ellers er vi så heldig stilt her på sørvestlandet at vi får inn BBC1-4 og ITV1-4 ukryptert på parabol (28e).

 

--

sveinmb

Lenke til kommentar
Hvis det er slik at både Canal Digital og Viasat begynner å sende

via det nye bakkenettet så er det vel kroken på døra

for kabel TV selskapene.

7801742[/snapback]

Hvorfor? Kabel-tv har mange ganger kapasiteten til bakkenettet.

 

Hvis jeg har valget mellom en kabel som allerede eksisterer i veggen, eller å sette opp en takantenne som gir meg færre kanaler, færre hd-kanaler så er vel ikke valget opplagt med mindre prisforskjellen er stor?

 

Ellers er bakkenett en glimrende mulighet til å få reell konkuranse på broadcast slik at enkelte leverandører kanskje finner ut at de faktisk må tilfredsstille kundene. En måte å gjøre dette på er å fjerne den idiotiske pairingen.

 

Siden det ser ut som om landets ledere er tilfreds med at telenor har monopol på alt de driver med, og denne tråden viser at pairing sannsynligvis kommer så får vi andre finne andre former å underholde oss med. Jeg liker sjakk :-)

 

-k

7801787[/snapback]

 

Leste litt feil. NTV vil vel ikke slippe konkurentene inn på

sitt eget nett.

Det er vel NTV som blir en konkurent til Canal Digital.

Det kan jo være bra. For enkelte kabelTV selskap krever

ganske mye for "leie" av kabelen.

 

Tekst hentet fra atrikkelen:

Betal-TV selskapet NTV Pluss vil tilby abonnementspakker med en eller flere TV-kanaler. NTV Pluss vil dermed bli en direkte konkurrent til satellittbaserte aktører som Canal Digital, (MPG) Viasat, og kabelbaserte aktører som Canal Digital og Get. Det vil altså bli mulighet for flere kanaler, også i regioner hvor man før bare har fått inn NRK og TV2.

Lenke til kommentar
Ah... supert! Takker for svar. Antar du bruker MSI-saken da (pga prisen). Får jeg spør hvor du bor (skal bruke det på hytta -> Hommersåk omegn).

7802989[/snapback]

 

MSI Digi Vox ja. Den fungerer i linux også btw. Bare glem den lille pisk-antennen som følger med. Det er søppel. Den gir like bra signal som om man putter fingeren i antennepluggen. Plugg på en skikkelig antenne og det fungerer fint.

 

Bor på Karmøy.

Lenke til kommentar
Hvis det er slik at både Canal Digital og Viasat begynner å sende

via det nye bakkenettet så er det vel kroken på døra

for kabel TV selskapene.

7801742[/snapback]

Hvorfor? Kabel-tv har mange ganger kapasiteten til bakkenettet.

 

Hvis jeg har valget mellom en kabel som allerede eksisterer i veggen, eller å sette opp en takantenne som gir meg færre kanaler, færre hd-kanaler så er vel ikke valget opplagt med mindre prisforskjellen er stor?

 

Ellers er bakkenett en glimrende mulighet til å få reell konkuranse på broadcast slik at enkelte leverandører kanskje finner ut at de faktisk må tilfredsstille kundene. En måte å gjøre dette på er å fjerne den idiotiske pairingen.

 

Siden det ser ut som om landets ledere er tilfreds med at telenor har monopol på alt de driver med, og denne tråden viser at pairing sannsynligvis kommer så får vi andre finne andre former å underholde oss med. Jeg liker sjakk :-)

 

-k

7801787[/snapback]

 

Leste litt feil. NTV vil vel ikke slippe konkurentene inn på

sitt eget nett.

Det er vel NTV som blir en konkurent til Canal Digital.

Det kan jo være bra. For enkelte kabelTV selskap krever

ganske mye for "leie" av kabelen.

 

Tekst hentet fra atrikkelen:

Betal-TV selskapet NTV Pluss vil tilby abonnementspakker med en eller flere TV-kanaler. NTV Pluss vil dermed bli en direkte konkurrent til satellittbaserte aktører som Canal Digital, (MPG) Viasat, og kabelbaserte aktører som Canal Digital og Get. Det vil altså bli mulighet for flere kanaler, også i regioner hvor man før bare har fått inn NRK og TV2.

7803761[/snapback]

Telenor eier 1/3 av NTV sammen med TV2 og NRK

 

Canal Digital er Nordens største distributør av TV-kanaler via parabol og kabel-tv og er full-eid av telenor.

 

Telenor er Norges største leverandør av bredbåndstjenester

 

 

Alt i alt så vil telenor få full eller stor kontroll over alle former for tv-broadcast. I den grad vi snakker om "konkuranse" så vil det i så fall være mellom høyre-hånda og venstre-hånda.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Canal_Digital

http://no.wikipedia.org/wiki/Telenor#Bredb.C3.A5nd

http://no.wikipedia.org/wiki/NTV

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det er visstnok fullt mulig å vise DVB-T h.264 med de fleste pckortene, men siden få har innebygd hw-dekoder må dekodingen foregå i software. Og h.264 bruker dessverre endel cpukraft.

 

Programmet man bruker må ha muligheten til å bruke annen dekoder enn kortet alene. Dagens skjermkort har også mulighet til å akselerer dekodingen, og er også et par h.264 dekodingkort til PC under utvikling.

 

For stasjonære dekodere er det selvfølgelig annerledes, selv om man hadde klart å stappe et h.264 codec inn ville de aldri hatt kraft til å dekode det.

Lenke til kommentar

I artikkelen påpekes det at man i Norge ikke kan bruke de samme dekoderne som i resten av Europa, da våre dekodere må ha støtte for MPEG-4 og HDTV. Det er riktig, men det er ikke riktig at de som utvikler disse bare har nordmenn som potensiell kundegruppe.

 

Frankrike er nå for fullt i gang med å forberede HDTV over DVB med MPEG-4 koding. Det diskuteres i tillegg å legge om vanlige sendinger til MPEG-4.

 

England er også på vei med HDTV i MPEG-4, over Sky One.

 

Forhåpentligvis er den norske standarden identisk med den kommende franske, slik at vi kan bruke samme utstyr! (Kanskje på tide at noen i en eller annen komite tar seg bryet med å sjekke??)

Lenke til kommentar
Det er visstnok fullt mulig å vise DVB-T h.264 med de fleste pckortene, men siden få har innebygd hw-dekoder må dekodingen foregå i software. Og h.264 bruker dessverre endel cpukraft.

 

Programmet man bruker må ha muligheten til å bruke annen dekoder enn kortet alene. Dagens skjermkort har også mulighet til å akselerer dekodingen, og er også et par h.264 dekodingkort til PC under utvikling.

 

For stasjonære dekodere er det selvfølgelig annerledes, selv om man hadde klart å stappe et h.264 codec inn ville de aldri hatt kraft til å dekode det.

7803950[/snapback]

Vi vet ikke hvordan det blir med kryptering og godkjenning, så jeg vil i utgangspunktet anta at alle dagens PC-kort blir hyllevarmere når bakkenettet settes i full drift.

 

Anandtech har kjørt tester på dekoding av 1080 h264 innhold (Bluray) med bitrater opp til 41Mbps. Dette overskygger langt innholdet som kommer i NTVs nett.

 

Konklusjonen der var at en kraftig Core2 greier å dekode slikt innhold i ren software, så jeg vil tippe at en normalt kjapp moderne PC fint greier å dekode NTV sitt innhold uten hjelp av skjermkort-akselerasjon eller egne dekoderkort.

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2886

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på selve mottakingen av FTA kanaler, kodesystemet vet jeg ikke hvordan er/blir.

 

Under X-Men ligger de på 88.3% maks cpubruk med Core 2 Duo x6800, men de hadde ingen mulighet for å sjekke dropped frames under testen så de kan ikke gi noen objektiv vurdering av kvaliteten.

 

E6600 som per dags dato blir ansett som en relativt kraftig cpu ligger på 100% på maks.

 

Dette er ved en gjennomsnittlig bitrate på 18mbps, der ligger x6800 uten akselering på ca 66% average. Får se hvilken bitrate de kommer til å sende mest på, sannsynligvis blir nok SD langt mindre, kanskje et stykke under 5mbps.

 

Har man relativt ny maskin går det nok stort sett greit.

 

Men testen tyder hvert fall på at blueray/hddvd på pc vil kreve ekstremt mye, og at alt annet enn toppmaskiner bare kan glemme å spille av de mest krevende filmene.

 

Har man relativt ny maskin går det nok stort sett greit.

Lenke til kommentar
Hvordan blir det med reklamer på TV2 siden TV2 skal koste penger etter 2009?

7798089[/snapback]

Hvordan er det med reklame på alle de andre betal-kanalene vi har? Jeg tenker da på alle kanaler som kommer i parabol/kabel-pakken man abonnerer på.. Flust av reklame, selv om det er betal-tv...

7800671[/snapback]

 

Nå er det vel strengt tatt bare Viasat som har vært griske nok til å tatt seg betalt for å sende reklame. Canal Digital har alltid hatt tilbudet om en pakke med reklamefri kanaler som man betaler for, og ekstra kanaler da selvfølgelig. Det man betaler for er tilgangen til de, det er jo snakk om å faktisk bruke penger for å få kanaltilbudet frem til kunden også, selv om det selvfølgelig har vært overpriset.

 

Når det gjelder TV2 er saken en helt annen. Jeg tviler sterkt på at det koster så ekstremt mye for TV2 å være med i spleiselaget som skal oppgradere senderne. At de i det hele tatt våger å kryptere kanalene er rett og slett tåpelig. Hvis de skal ta seg betalt for det, bør det pokker meg være en triviell sum. De begynner å gli faretruende nær Viasat nå (som for øvrig er de største jævlene i skandinavia, I kid you not, sjekk opp rettsaker og tvister de har vært involvert i).

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
I artikkelen påpekes det at man i Norge ikke kan bruke de samme dekoderne som i resten av Europa, da våre dekodere må ha støtte for MPEG-4 og HDTV. Det er riktig, men det er ikke riktig at de som utvikler disse bare har nordmenn som potensiell kundegruppe.

 

Frankrike er nå for fullt i gang med å forberede HDTV over DVB med MPEG-4 koding. Det diskuteres i tillegg å legge om vanlige sendinger til MPEG-4.

 

England er også på vei med HDTV i MPEG-4, over Sky One.

 

Forhåpentligvis er den norske standarden identisk med den kommende franske, slik at vi kan bruke samme utstyr! (Kanskje på tide at noen i en eller annen komite tar seg bryet med å sjekke??)

7804053[/snapback]

 

Sky One sender jo over sattelitt. Det blir å blande epler og pærer. Vi snakker om bakkenett, UHF frekvens.

 

Det må jo være en eller annen standard på boksene og den er det neppe NVT som finner opp. De vil jo at boksene skal være så billige at folk har råd å kjøpe de, ellers har de jo ingen kunder (og politikerene hadde nok ikke vært glade om de pøste penger i et prosjekt som ingen har råd å bruke og som ikke kan sikre distribusjonen av publicservice til folket). Det ville jo være veldig ulogisk om det er noe med de norske boksene som gjør at de må spesialproduseres for Norge. Men det betyr jo ikke at NTV ikke gjør som Teracom i Sverige og krever at bokser som skal ta mot krypterte sendinger må "godkjennes" inne hos de først, før produsenten får lov å legge inn firmware som muligjør bruk i Sverige. Dette er veldig dyrt og skjer på model basis, så en ny modell må inn en gang til.

 

Apple Quicktime 7 støtter MPEG-4 AVC / H.264 (ikke de mest avanserte cpu intensive bitene men relativt god støtte er det). Dette klippet: http://images.apple.com/movies/paramount/s...-tlr1_h480p.mov har en oppløsning på 848x480 og en bitrate på 1.8 Mbps og leverer 23.98 bilder / sekund. Bedøm kvaliteten selv (Quicktime 7 og Mplayer rimelig ny versjon spiller denne uten problemer). i En SD kanal vil trenge mellom 2 og 3.5 Mbit for å levere god kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...