Gå til innhold

Det digitale bakkenettet


Anbefalte innlegg

Da kan det vel være mulighet for å bruke kabelTV dekoderen

på det nye digitale bakkenettet.

Jeg har canal Digital.

7798207[/snapback]

Nei, kabelnettet sender med DVB-C, bakkenettet er DVB-T

 

Desuten så sender Canal Digital foreløpig MPEG-2 over kabel, bakenettet blir MPEG-4.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer også på hva som vil skje med SVT1 & 2, mange som har vokst opp med / hatt disse kanalene lenge, vil det være mulig å betale for å få tilgang til de gjennom norsk bakkenett med mpeg4 eller må man kjøpe svenske dekodere på svartebørsen siden man må ha fast boadresse i Sverige for å kjøpe disse dekodere.

7796350[/snapback]

Man må ikke ha fast addresse i everige for å få kjøpt DVB-T mottakere. Det er som å kjøpe melk på ICA, helt uten kontroll. Så de som får inn Svenske DVB-T MPEG2 signaler idag kan glede seg til både SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen / Kunnspakskanalen og TV4. Alle i herlig anamorf 16:9, med passe båndredde i forhold til oppløsning.

Å si at mpeg4 dekodere må lages spesielt for Norge er vel ikke helt korrekt. Britiske skyOne sender allerede HDTV-signal enkodet med mpeg4, og det er også diverse amerikanske tv-kanaler som planlegger å starte sending i mpeg4.

 

Mpeg4 er nok ganske sikkert dyrere enn mpeg2 dekodere, men så er det også langt mere fremtidssikkert. Mpeg2 er i beste fall en overgangsløsning.

7796363[/snapback]

SkyOne bruker sattelitt og ikke bakkesendt nett, dermed må man ha parabol og teknologien for mottak er helt annenledes enn DVB-T. Altå boksene er properitære og ikke kompatible med det som NTV ruller ut i norge.

 

MPEG4 boksene er dyrere ja, det har særlig vært et problem: Å få tak i chip. På IBC i høst, så man klart og tydelig dette. Det er store problemer å få laget nok h.264 (MPEG4 Part 10) chipper, de DSP'ene må være mye kraftigere enn sine vanlige MPEG4 Part.2 søstre.

Frankrike skal også sende i mpeg-4, hvis de ikke gjør det allerede.

Og der er TV'er med integrert h.264 dekoder allerede tilgjengelig. Tror ikke NTV får ha monopol på dekodere akkurat...

7796405[/snapback]

Frankrike er vel ikke kjent for å være kompatible med noe, SECAM og SCART var opprinnelig brukt for å beholde innlands tv markedet for seg selv. Fine påfunn fra den kanten. Storbritannia og Frankrike er vel de særeste om man ser til historen med dette.

Er jo ganske typisk at norge skal sende HD via bakkenett. Når det er klart for å produsere HDTV burde alle bredbåndsleverandører i norge ha full multicast støtte. Det er nyvinning. Dette føler jeg er et skritt frem og et tilbake.

For alle de med MCE er dette en heller dårlig nyhet. Er det ikke mulighet for at det i framtiden vil komme teknologi som gjør at man kan dekode/dekryptere signalet direkte i en htpc?

7796260[/snapback]

Det vil da ikke by på store problemer å bruke en cam sammen med digitalTV kortet i en htpc. Kommer bare an på operativsystem og software. MCE vil jeg på det sterkeste fraråde til TV titting. Bare begrensninger... Om man absolut vil bruke Windows er fortsatt XP best, sammen med en av mange htpc frontends. Selv bruker jeg Linux Ubuntu, et satelitt kort, MythTV med softcam og en kortleser fra Norsk Tipping :) Må jo selvsagt bytte ut sat kortet med et digitalt bakkenett kort for mpeg4 (den dagen det kommer) dersom jeg vil plukke ned parabolen, men selve dekodingen av signalene vil ikke være noe problem.

edit: leif

7796446[/snapback]

Det kommer garantert PC løsninger for bruk sammed med dette. Problemet blir om hver mottaker må godkjennes. Men da kan man bruke en godkjent kortmodul (CA-Modul) som i sin tur kan kobles til en ikke godkjent mottaker. Ellers vil det sikkert være mulig å med en svensk DVB-T mottaker ta ned muxen og gjøre dekodingen i programvare.

 

Tenk hvor kult det hadde vært å kunne legge hele muxen på disk! Ta opp fem seks kanaler sammtidig (selfølgelig gjør man dette med all kryptering), så dekoder du bare den ene kanalen du vil se etterpå når du avspiller.

 

Det er slik DVB-T PVR bokser fungerer her i sverige, de har to tunere (altså de tar ikke ned en mux, men to strømmer). Dumper de du vil ta opp på disk (kan være en eller begge to), så når du skal se bruker den kortet for å dekryptere. Et potensiellt problem kan jo være at man mister sine opptak hvis abonnementet på kortet tar slutt ;-(

PC eller DreamBox løsning for de krypterte kanalene eller ikke, er mest avhengig av hva NTV gjør med hensyn på pairing av smartkort og dekoder.

 

Dersom de velger en pairing løsning så vil det ikke være mulig å se krypterte kanaler på lovlig vis på en PC bortsett fra eventuelt via analog løsning med en standard dekoder.

 

Nå er vel artikkelforfatteren kanskje litt upresis når han sier:

men PVR-muligheter som opptak basert på søkeord eller kategorier vil ikke være tilgjengelig hvis ikke PVR-opptakeren kan motta antennesignalet. Man kan heller ikke bruke TV-kortet til å bytte kanal m.m.

For de kanalene som Microsoft sender EPG for, så vil opptak basert på søkeord eller kategorier fungere.

Det er mulig for HTPC'en å skifte kanal på dekoderen via en IR blaster som f.eks. følger med en MCE remote.

Den eneste forskjellen er at en får en viss reduksjon i billedkvalitet.

 

I utgangspunktet ønsker nok NTV å legge flest mulig hindre i veien for at det skal være mulig å bruke deres kanaler på en HTPC. Dette skyldes at rettighetshaverene som eier innholdet som blir sendt i NTV's nett vil kreve det.

De er ikke interessert i at alle og enhver skal ta en perfekt kopi av innholdet som deretter enkelt kan legges ut på nettet og deles med alle og enhver. De vil ha betalt av alle som ønsker å se innholdet, ikke bare av NTV's abbonenter.

7796671[/snapback]

IR-Blaster funksjonen er jo en utrolig tungvindt løsning, som dessuten gir mye kvalitetstap. Ikke bare skal du skvise signalene analogt til pc og så digitalisere de igjen, pcn lagrer jo det lossy igjen. Denne komprimeringen er mye dårligere enn det som blir gjort inne hos tv stasjonen, og nå har signalet i tillegg mye mer støy. Støy komprimerer som kjent veldig dårlig i MPEG.

I og med at de velger MPEG-4 som standard kan en kanskje forvente at de også selger abonnement via streaming i nettlesere. Det blir jo mye mer lettvint å slippe alle slags bokser som må tilpasses. Håper da at en kan få samme kvalitet som bakkenettet men bare over bredbåndsforbindelsen sin. Alt en trenger da er vel kun en utgang fra skjermkortet sitt for å sende Skjermbilde til TV-apparatet. Mange nye og en del eldre skjermkort har jo allerede slik utgang. En må kanskje passe på å ha en oppdatert driver til skjermkortet sitt slik at en slipper barnesykdommene med skjermkortet sitt.

7796941[/snapback]

Tv kanalene slipper ikke ut sitt innhold på inernet uten vesentli mye mer DRM enn på bakkenettet. De har sett hvordan det er med DVD, HD-DVD, Blue Ray. Datamaskiner lekker som en sil.

 

Hvis de også kunne unngå mottakere der data blir sendt gjennom datamaskinen, ville de gjort det.

 

Et annet problem er at lisensene til de programmene som blir kjøpt inn ofte ikke dekker rettigheter for å sende programmet på internet til datamaskiner (å sende på internet til STB er tydeligvis noe helt annet).

Vil nettet kunne levere 1080i\p ?

7796869[/snapback]

Ikke noe HD planlagt så langt men det er teknisk mulig.

 

1080p sendinger finnes ikke enda så det blir nok 1080i/720p.

 

Ntv har en total kapasitet til litt opp i mot 30 SD kanaler når ferdig utbygd, eller 6-7 i HD. Så noe særlig HD innhold blir det nok aldri siden båndbredden er såpass begrenset.

 

Derimot kan enkelte sendinger gå i HD, så som events som fotball-vm osv. Det er rimelig å anta att kun betaltv og evt nrk noen gang vil sende HD på Ntv sitt nett.

7797013[/snapback]

HD er planlagt det, jeg husker bare ikke hvor mange kanaler som NRK skulle sende. Men tanken var at man slo av noen av de andre kanalene på MUXen og sende f.eks. to SD og en HD istedet for fire SD.

Jeg har lest igjennom tråden og finner mange innsiktsfulle og noen mindre innsiktsfulle innlegg.

 

Først:

NTV er en sammenslutning som sørger for et digitalt bakkenett som skal erstatte dagens analoge bakkenett. NTVpluss(?) er en annen organisasjon som skal sørge for innhold i dette nettet.

 

Nettet vil sende i kryptert h264 i inntil HD720p. Det er imidlertid opp til de som kjøper båndbredde hvorvidt de vil sende i HD eller SD. Bare NRK1-3 vil sende ukryptert, TV3 ble i følge media nektet (!) å sende kanaler ukryptert i dette nettet.

 

Total båndbredde blir 66mbit ved lansering og 110mbit når det analoge nettet slulkkes. Dette gir rom for et begrenset antall kanaler i HD. Sannsynligvis vil vi se at f.eks NRK kjøper båndbredde til å sende Melodix Grand Prix eller OL i HD, mens andre sendinger samme kveld går i SD.

 

Det er nærliggende å tro at NTV vil lage en liste av dekodere som er godkjente, som har SCART og HDMI utgang. Disse kan man sette et adgangskort inn i og koble til en vanlig tv. Vi har ikke fått noen signaler om hvor restriktive NTV vil være med å tillate f.eks PC-dekodere med kortleser. Hvis de ønsker å unngå dette kan de bruke samme strategi som Canal Digital gjør i dag med såkalt "pairing" av kort og tunere.

 

I verste fall må altså lovlydige HTPC-eiere sende et nedskalert analogt S-video signal inn til PC-en som rekoder dette til SD MPEG2 for timeshifting etc. Ikke mye igjen av "HD-tv" da... Piratene finner selvsagt alltid en måte å legge materiale ut på nett uansett, det er de lovlydige brukerne som straffes som vanlig.

 

Er det ingen som reagerer på at Telenor får innpass i enda en monopol-institusjon for broadcast av tv i tillegg til kabel, parabol og ADSL?

 

-k

7797319[/snapback]

Kan ikke annet enn å holde med. I Sverige er det Teracom som står for distribusjon av allt innehold i den svenske eteren. Teracom og i3 eier Boxer TV Access AB som har monopol på å distribuere/selge tvkanaler til sluttbruker over bakkenettet i Sverige.

 

Dette er helt råttent. Nå ser det ut til at det blir litt flere aktører i norge, men det er bare NRK som avbalanserer dette. TV2 og Telenor er begge noen skikkelige slusker :-P

 

Det kommer garantert en løsning for MCE brukere, det som er fint med MCE er jo at det er PC basert og dermed kan oppgraderes. Vis meg brunevare-TVen / opptakeren som kan bytte tuner :-D

Lenke til kommentar

For de som er så bekymret over at man må betale for å se TV2 etter 2009, så kan man trøste seg med at det aldri blir snakk om noen formue. Kanskje 200-300,- pr år. Når parabolselskapene i dag tilbyr rundt 30 nasjonale og internajonal kanaler for rundt 2000,- i året, samt et stadig større gratistilbud på internett, så må TV2 virkelig levere et godt produkt for at folk skal gidde å betale en masse for bare 1-4 kanaler.

Endret av Arctic
Lenke til kommentar
..

 

Total båndbredde blir 66mbit ved lansering og 110mbit når det analoge nettet slulkkes. Dette gir rom for et begrenset antall kanaler i HD. Sannsynligvis vil vi se at f.eks NRK kjøper båndbredde til å sende Melodix Grand Prix eller OL i HD, mens andre sendinger samme kveld går i SD.

..

7797319[/snapback]

 

Seriøst? og de kaller det for digitalt bakkenet? Det er så utrolig dårlig gjort å sende noen kanaler på SD og andre HD.. da burde de kalt det for noe annet heller.

 

Tror jeg holder meg til Dreambox DM8000 og parabol så lenge!

7797604[/snapback]

 

Det er da digitalt selv om det er lav oppløsning?

 

Ellers hadde jeg personlig heller sett at de brukte pengene, og litt ekstra på å bygge ut det vanlige nettet, og sende TV over det.

 

AtW

7798336[/snapback]

 

Det er digitalt ja. Nyheter, reklamer og sånt kan for min del være SD, men skal de begynne å sende noen gode programmer så forventer jeg minst 720p oppløsning. Jeg synes de skal bruke pengene på det siden vi betaler for den tjenesten.

 

Og igjen så bor vi jo i Norge, verdens rikeste land? Vi må da kunne få et litt bedre bakkenet enn de andre landene.

 

Skal de i det hele tatt sende i HD, så bør de forholde seg til noen regler om hva som er det og ikke er det.

Lenke til kommentar

Jo mer jeg hører om det digitale bakkenettet jo mindre tror jeg at jeg kommer til å se på TV etter 2009.

 

TV-selskapene ønsker mer og mer å hindre meg i å se programmene slik jeg ønsker (Ta opp og se når det passer meg, bruke en gammel 14" på hytta, gjøre opptak å ta vare på når det er noe spesielt, programmere en PVR til å ta opp samtlige episoder av en serie uansett om jeg har husket å sjekke sendetidspunktene den uka)

 

Vel, om de ikke ønsker å ha meg som seer så skal de få slippe det. Jeg klarer meg helt fint uten TV. Skulle det være en serie jeg ønsker å se så klarer jeg å vente til den kommer på DVD. Og kommer den ikke så er ikke det verdens undergang heller.

 

Og spesielt TV2 som både forlanger penger for å bli sett på, skal fylle på enda mere reklame og som setter ned foten for å hindre at andre skal få sende ukryptert.

Sorry, men når dere ikke kan levere det jeg ønsker så får ikke dere hverken pengene mine eller seertallet mitt. Og hver gang de ringer fra Gallup så svarer jeg etter dette at "jeg ser ikke på TV2"

Lenke til kommentar
er det egentlig et problem for at det lanseres to f.eks tv2 kanaler hvor de som hater reklame betaler og ser den ene mens de som ikke vil betale ser på den andre? og om seergruppen har fobi mot å kjøpe produkter så kan kanalen kun ta betalt? bare lurer jeg.

7798248[/snapback]

Jeg liker forslaget, men tror det er for mye motvilje hos TVkanalene til det. Trolig fordi de tjener veldig mye på reklame og det ville blitt for dyrt for de fleste. Det at reklame gir høye inntekter tror jeg kommer av overprising. Altså at reklemeeffekten ikke er så stor som selskapene tror.

Lenke til kommentar
For alle de med MCE er dette en heller dårlig nyhet. Er det ikke mulighet for at det i framtiden vil komme teknologi som gjør at man kan dekode/dekryptere signalet direkte i en htpc?

7796260[/snapback]

Joda. Teknologien finnes alt på markedet.

 

Digital-everywhere, har både intern løsning (FloppyDTV) og ekstern løsning (FireDTV), som støtter både digital satelitt, kabel og bakkenett. Jeg regner med at kommende dekodere vil bruke CAM-modul for kort til krypterte/betalingskanaler. Løsningen her støtter en lang rekke moduler, og trolig flere framover.

 

Eneste ulempen er at den ikke støtter MPEG-4, men det ryktes at ny hardware som støtter dette kommer i løpet av 2007.

 

DVB-T løsningen fungerer i Sverige mot Boxers nett. Nordic Hardware

 

Et artig poeng her, DVB-C og DVB-S løsningen fungerer mot Canal Digital, da Conax 4.0 CAM fungerer, men det er ingen i Norge som selger løsningen.

 

Programvaremessig støtter den MCE, Media Portal med flere.

Lenke til kommentar
Kan man omsider da ha en TV uten digital dekoder og ikke betale lisens? sett at jeg f.eks. kun ser på DVD

7799656[/snapback]

 

Det kan du gjøre allerde i dag. Jeg har gjort det i flere år.

7799948[/snapback]

Men ikke på en lovlig måte... er faktisk ikke sikker hvordan det blir når man ikke kan ta inn signaler analogt mere for da har jo egentlig ikke tuneren i selge tv'en så mye og si.

Lenke til kommentar
Kan man omsider da ha en TV uten digital dekoder og ikke betale lisens? sett at jeg f.eks. kun ser på DVD

7799656[/snapback]

 

Det kan du gjøre allerde i dag. Jeg har gjort det i flere år.

7799948[/snapback]

Men ikke på en lovlig måte... er faktisk ikke sikker hvordan det blir når man ikke kan ta inn signaler analogt mere for da har jo egentlig ikke tuneren i selge tv'en så mye og si.

7799962[/snapback]

 

Man kan på en lovlig måte ha tv uten å betale lisens. Jobber i bhg. og JA vi har tv, t.o.m kabel uttak, husker ikke helt om det er tv'n eller uttaket som er gjort noe med, men for å si det sånn, man får ikke brukt tv'n til annet enn dvd/vhs/o.l

Lenke til kommentar

Vi har jo hatt digital tv i mange år fra sattelitt, men de kodes til analoge før de når tven... er i senere tid vi har fått optisk/coax digital lydutgang, og endelig kom canal digital med HD støtte og kanaler som det sendes i.

Noe USA har hatt i mange år...

 

Skal bli morsomt og se, og er vell ikke noe lett og snyte på lisensen lengre, da med at man sikkert må bestille disse digital tunerene igjenom nrk og får de sikkert montert av nrk, viss de hadde tenkt slikt hadde dette blitt buisnes for nrk...

Lenke til kommentar
..

 

Total båndbredde blir 66mbit ved lansering og 110mbit når det analoge nettet slulkkes. Dette gir rom for et begrenset antall kanaler i HD. Sannsynligvis vil vi se at f.eks NRK kjøper båndbredde til å sende Melodix Grand Prix eller OL i HD, mens andre sendinger samme kveld går i SD.

..

7797319[/snapback]

 

Seriøst? og de kaller det for digitalt bakkenet? Det er så utrolig dårlig gjort å sende noen kanaler på SD og andre HD.. da burde de kalt det for noe annet heller.

 

Tror jeg holder meg til Dreambox DM8000 og parabol så lenge!

7797604[/snapback]

 

Det er da digitalt selv om det er lav oppløsning?

 

Ellers hadde jeg personlig heller sett at de brukte pengene, og litt ekstra på å bygge ut det vanlige nettet, og sende TV over det.

 

AtW

7798336[/snapback]

 

Det er digitalt ja. Nyheter, reklamer og sånt kan for min del være SD, men skal de begynne å sende noen gode programmer så forventer jeg minst 720p oppløsning. Jeg synes de skal bruke pengene på det siden vi betaler for den tjenesten.

 

Og igjen så bor vi jo i Norge, verdens rikeste land? Vi må da kunne få et litt bedre bakkenet enn de andre landene.

 

Skal de i det hele tatt sende i HD, så bør de forholde seg til noen regler om hva som er det og ikke er det.

7798774[/snapback]

For meg er et GODT bilde viktigere enn antall pixler. Jeg vil mye heller hat et fint SD-bilde fri fo artefakter enn HD som er kodet med alt for lav bitrate.

 

Har du tenkt over at i tillegg til "verdens rikeste land" så er vi også det landet det er dyrest å bygge ut radionett i? Veldig få innbyggere, spredt befolkning og vanskelig terreng.

 

Jeg tror du må se HD som en bonus til å begynne med. Hadde du blitt mer fornøyd hvis NTV garanterte at de ikke kom til å sende i HD, og mottakerboksene ikke måtte være i stand til å ta imot et hd-signal?

 

Gitt den tiden det tar for NRK (og enda lengre for lavbudsjett-kanaler som TVN) og konvertere hele signalkjeden sin til HD fra kamera til editeringsutstyr så kan DVB-T ha blitt oppdatert/utdatert med nye kodingsstandarder som gir muligheten for HD på alle kanaler til samme pirs =)

 

-k

Lenke til kommentar

Dere som spør om "vil denne tv-en fungere medbakkenettet, vil denne tuneren fungere?"

 

Modulasjon/Transport:

Det finnes i europa 3 beslektede systemer for transport av digital tv. DVB-S (parabol), DVB-C (kabel-tv) , og DVB-T (bakkenett). I tillegg kommer IP-basert som det Lyse og NextGenTel pusher. En DVB-C tuner kan normalt ikke ta imot DVB-T signaler fordi radio-delen er forskjellig.

 

Koding:

Disse kan benytte en eldre kompresjonsstandard (MPEG2) som er samme som DVD benytter, eller de kan benytte mer moderne og effektive h264 (også kjent som MPEG4 part 10). En ren MPEG2 mottaker (som er mest vanlig i dag) kan ikke dekode h264 signaler.

 

Kryptering:

De fleste tv-selskaper ønsker å kryptere signalene sine. Ikke nok med at de krever at du må ha et adgangskort for å få tilgang, det blir mer og mer vanlig at de binder (pairing) dette kortet til en enkelt dekoder slik at selskapet kan bestemme akkurat hvilken boks du skal benytte.

 

 

For å sammenfatte: Nei, digital parabol/kabel-tvmotakere vil normalt ikke kunne benyttes til digitalt bakkenett. Nei, tv-er som selges i dag med tuner for digitalt bakkenett vil sannsynligvis ikke kunne benyttes med det digitale bakkenettet, nei du kan ikke kjøpe noe som helst i dag som er garantert å fungere med digitalt bakkenett både fordi det er helt opp til ntv å tillate bruken, og fordi den nødvendige teknologien ikke selges i særlig grad.

 

-k

Lenke til kommentar

Har det fra kilder i bransjen at kodingen blir i NDS av alle ting

pga sikrere paring med digitale bakketunere.

 

Dette blir ikke noe problem med Relook 510T som kommer

med mpeg4, HDMI og uoffisiel software så du kan benytte

Kort fra NTV i den. Date på release er Q1, Q2, Q3 eller Q4 2007.

Muligens 2008 hvis vi er uheldige.

 

Du får også en version som heter 510T/S som tar digitalt bakkenett

og parabol på samme boks hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar

I statene er det nå hardkjør på at alle enheter skal inneholde en ATSC-mottaker (ekvivalent til DVB-T i EU). Dette er kravene:

  • By July 1, 2005 all televisions with screen sizes over 36" must include a built-in ATSC DTV tuner
  • By March 1, 2006 all televisions with screen sizes over 25" must include a built-in ATSC DTV tuner
  • By March 1, 2007 all televisions regardless of screen size, and all interface devices which include a tuner (VCR, DVD player/recorder, DVR) must include a built-in ATSC DTV tuner

De er altså på siste punktet nå om en måned. Nå hjelper det jo at de er over 300 000 000 mennesker der borte da. Vi er 1/65 del så store som USA og kan vel ikke forvente å få integrerte TVer med det første om ikke noen her i landet tar på seg jobbe å dra til Sør-Korea for å få det gjort.

Fakta om DTV utbygging hos våre naboer og oss:

  • Norge kommer til å bruke MPEG-4 AVC til å komprimere sendingene, og blir dermed inkompatible med våre naboer under en stund.
  • Nrk har gjort tester av DMB (video til håndholde enheter sendt over DAB nettet), og tror på det foran DVB-H. (Kilde møte Ntv, februar 2006)
  • Frankrike har ingen konkrete planer på MPEG-4 AVC i publicservice, men det brukes i betal-tv. Derimot testes DVB-H aktivt.
  • Sverige har startet tester med MPEG4-AVC og MHP.
  • Nokia har gjort en bra jobb med å lobbe for DVB-H i Finland, og de slipper snart lisenser på markedet. Ellers er det MPEG-2 som gjelder i Finland.
  • Italia er langt fremme med MHP, returlinjene er telefonlinjer gjennom modem og ADSL / Ethernet til eksisterende internetlinje (konfer seg automagisk med UPnP).
  • Nederlendene og Belgia er typiske land der de fleste ser TV gjennom kabel. På tross av dette bygger de ut DVB-T til de som trenger det i en rasende fart. Mange av de TV'ene som har innebygget DVB-T dekoder på markedet i Sverige kommer fra Nederland. Mange elektronikk giganter har sin europeiske hjemmebane i Nederland.
  • Storbritannia kjører idag MPEG-2 på bakkesendingene

Kilde www.dvb.org

Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor folk tror at nrk og tv2 har så gammelt utstyr, men det meste av det de har av tv-produksjonsutstyr er da mer enn HD-klart. Alt av tvproduksjoner i dag gjøres jo i HD.

Bare sendinga ut til folket som er gammeldags. Har noen sett et proffkamera lansert de siste fem årene som ikke tar opp i HD? Selv semiproff har jo den funksjonaliteten som regel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...