Gå til innhold

Det digitale bakkenettet


Anbefalte innlegg

Fullstendig håpløst - minner om når Telenor innfører ny teknologi, hvor urimelige abonnentsforhold, manglende funksjonalitet, proprietære løsninger og håpløse priser dekkes over av "gleden" over at ny teknologi er tilgjengelig. gulrota og pisken. Så skal bare Telenor overbevise oss om at det må "være sånn" de neste årene for at teknologien skal virke - plutselig kommer et alternativ (eks VoIP) fordi forbrukerrådet gier ette eller annet teknolgiselskap medhold i at Telenor er urimelige. Da bråvender telenor og sier at dette er "farlig", "dårligere" etc enn steinalderløsninga til telenor som de melker oss med, intlill dett er lønnsomt og de hiver seg på bølgen., Se hvordan de herjer vilt i CD nå - hadde det ikke vært telenor hadde de sittet inne hele gjengen for feilaktig markedsføring, trusler, urimelig avtaleforhold og monopolisme.

 

 

Lenge leve kunde-strategiarven fra Hermansen. Synd det er dårskap og manglende kompetanse som fører til dette her - hvordan er det mulig å basere en kultur på at PRODUKTET ER VIKTIGERE Å IVARETA ENN FORBRUKEREN.... 8(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dette kortet i HTPC'en nå http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315274 Mulig jeg må oppgradere til et slikt kort da kanskje http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326953 ? Eller må  jeg vente til det kommer tv-kort som støtter mpeg4 og har mulighet for kortleser?

7805795[/snapback]

 

Du bør vente til NTV er lansert. Når det skjer vil det nok komme produkter som støtter det. Men som MANGE av innleggene her i tråden har handlet om....så er det til dags dato ingen ting som peker på at NTV vil lansere noe form for TV kort. Vi må nesten bare håpe at når de er på lufta så vil det komme produkter som støtter måten de sender TV på. Og ja..du må ha en kort leser.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Har dette kortet i HTPC'en nå http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=315274 Mulig jeg må oppgradere til et slikt kort da kanskje http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326953 ? Eller må  jeg vente til det kommer tv-kort som støtter mpeg4 og har mulighet for kortleser?

7805795[/snapback]

 

Du bør vente til NTV er lansert. Når det skjer vil det nok komme produkter som støtter det. Men som MANGE av innleggene her i tråden har handlet om....så er det til dags dato ingen ting som peker på at NTV vil lansere noe form for TV kort. Vi må nesten bare håpe at når de er på lufta så vil det komme produkter som støtter måten de sender TV på. Og ja..du må ha en kort leser.

 

AKIRA

7806102[/snapback]

 

Da synes jeg at vi nok en gang her på berget, rygger inn i fremtiden med rumpen først :hm: .

 

Hvorfor skal vi ha de fordømte kortleserne?? Gi fiber til alle! Og drit i digitalt bakke nett sier nå jeg! Vi trenger ikke flere monopol konstellasjoner her til lands!

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Jeg gleder meg ikke til at jeg må ha en ekstra boks + strømforsyning og ekstra kabel til alle TV'ene i huset.

TV'ene må komme med kompatibel dekoder bygget inn rimelig kjapt.

Har digital kabeltv i dag, men det er det bare stuetv'en som har glede av.

7796739[/snapback]

Foreldrene mine kjøpte et Sony TV for litt over et halvt år siden. Dette har innebygget dekoder med kortplass. Leste litt i bruksanvisningen, og det var beregnet på kommende standarder.

Lenke til kommentar
Jeg gleder meg ikke til at jeg må ha en ekstra boks + strømforsyning og ekstra kabel til alle TV'ene i huset.

TV'ene må komme med kompatibel dekoder bygget inn rimelig kjapt.

Har digital kabeltv i dag, men det er det bare stuetv'en som har glede av.

7796739[/snapback]

Foreldrene mine kjøpte et Sony TV for litt over et halvt år siden. Dette har innebygget dekoder med kortplass. Leste litt i bruksanvisningen, og det var beregnet på kommende standarder.

7808338[/snapback]

Wow, hvilken modell var dette? Så vidt jeg vet har alle Sony-TV'ene med DVB-tuner solgt i Norge vært begrenset til MPEG-2!

Lenke til kommentar

Høres underlig ut. Hvordan kan man lage en tv som er "beregnet på kommende standarder"? Grunnen til at standardene ikke har kommet enda er jo at de ikke er bestemt/fastlagt. Det er ikke bare noe "maket speech", som at den har HDMI eller noe og "derfor er forberedt på fremtiden" ;-p

Lenke til kommentar
Foreldrene mine kjøpte et Sony TV for litt over et halvt år siden. Dette har innebygget dekoder med kortplass. Leste litt i bruksanvisningen, og det var beregnet på kommende standarder.

7808338[/snapback]

Kjøpte en Sony KDL-40V2500 for ikke så lenge siden. Digital Tuneren er en MPEG-2 tuner, altså vil den ikke fungere i norge.

 

TV-en trenger heller ikke utskiftning – det eneste man trenger i tillegg til utstyret man har fra før, er en dekoder.
Vil denne tuneren være noe man må kjøpe selv eller sender NTV ut en slik til alle hustander? Uansett om NRK sender ukrypter må man ha en eller anne form for H.264 dekoder (enten integrert i TV'n eller en ekstern boks) for å ta inn kanalen. Altså, kan man da si nei takk til en slik dekoder, og la vær å betale kringkastningslisens med god samvittighet?

 

 

Angående parring av kort til dekoder: Dreambox er ikke en godkjent satelitt tuner av hverken Canal Digital eller Viasat. Begge disse kjører med parring av kort til dekoder, alikevell tar jeg inn kanalene med Dreambox. Så tror ikke parring av kort til dekoder er noe dere skal frykte så mye, det kommer alltids en løsning på dette hvis dere har lyst å bruke en dekoder som ikke er godkjent av NTV.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Angående parring av kort til dekoder: Dreambox er ikke en godkjent satelitt tuner av hverken Canal Digital eller Viasat. Begge disse kjører med parring av kort til dekoder, alikevell tar jeg inn kanalene med Dreambox. Så tror ikke parring av kort til dekoder er noe dere skal frykte så mye, det kommer alltids en løsning på dette hvis dere har lyst å bruke en dekoder som ikke er godkjent av NTV.

7809129[/snapback]

 

Sant, men da må du jo faktisk kjøpe _tre_ dekodere: Dreambox'en, en CD-godkjent, og en Viasat-godkjent. CD og Viasat-kortene blir parret med serienumrene (som Dreamboxen så emulerer) på disse dekoderene, som du derfor ikke kan selge videre, (i Norge) da vil nok CD og Viasat lukte ugler i mosen når den nye eieren også vil ha kort til disse serienumrene. :whistle: Billig-tunere fra CD og Viasat får du jo for en krone med ett års bindingstid, så økonomisk sett er det jo ikke så dyrt for deg som forbruker, men for miljøet er det jo en høyst unødvendig produksjon av elektro-avfall... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på selve mottakingen av FTA kanaler, kodesystemet vet jeg ikke hvordan er/blir.

 

Under X-Men ligger de på 88.3% maks cpubruk med Core 2 Duo x6800, men de hadde ingen mulighet for å sjekke dropped frames under testen så de kan ikke gi noen objektiv vurdering av kvaliteten.

 

E6600 som per dags dato blir ansett som en relativt kraftig cpu ligger på 100% på maks.

 

Dette er ved en gjennomsnittlig bitrate på 18mbps, der ligger x6800 uten akselering på ca  66% average. Får se hvilken bitrate de kommer til å sende mest på, sannsynligvis blir nok SD langt mindre, kanskje et stykke under 5mbps.

 

Har man relativt ny maskin går det nok stort sett greit.

 

Men testen tyder hvert fall på at blueray/hddvd på pc vil kreve ekstremt mye, og at alt annet enn toppmaskiner bare kan glemme å spille av de mest krevende filmene.

 

Har man relativt ny maskin går det nok stort sett greit.

7804422[/snapback]

testen hadde 41mbps peak h264, noe som er over tillatt bitrate for H-DvD (maks 50mbit på BR tror jeg).

 

En Core2 X6800 hadde mellom 59.4% og 88.3% peak belastning avhengig av skjermkort-akselerasjon (88.3% ved ren software).

 

En E6700 greide såvidt å holde seg på max 92% belastning ved ren software-avspilling, mens en moderat E6300 greide å holde seg under 100% belastning når den var støttet av et raskt 8800GTx skjermkort.

 

 

Siden de fleste uansett må bytte skjermkort til ett med HDMI for å kunne nyte hd-formatene på lovlig vis så er det vel naturlig å forutsette ganske friskt skjermkort.

 

 

Forøvrig:

HD-DVD/Bluray:

1080@24p tilsvarer 2megapixel/frame og 48megapixel/sekund ved f.eks 40mbit peak.

Broadcast:

720@50p tilsvarer 0.9megapixel/frame og 46megapiixel/sekund ved f.eks 12mit konstant btrate

 

-k

Lenke til kommentar

Uff, dette virker ikke så lovende... Virker som det er mye snusk i gangene hos disse bedriftene. Lurer spesielt på om dette med paring av kort/boks kan være lovlig. Det begrenser konkurransen mellom decoder produsentene. Dessuten er jeg ikke sikker på om noen på stortinget vet hva en htpc er...

Lenke til kommentar

Ser det er blitt hevdet i media at når digitalt bakkenett kommer så blir det slutt på lisensunnasniking. Medfører dette riktighet?

Slik jeg har forstått det så må man ha en dekoderboks per TV. Dvs det må være mulig å kjøpe så mange dekodere man ønsker pr hustand med en lisens.

Hva er det da som stopper meg fra å "låne" en dekoder fra naboen og bruke den som jeg vil hjemme hos meg selv.

Hvordan kan dette oppdages eller hindres?

Lenke til kommentar
Ser det er blitt hevdet i media at når digitalt bakkenett kommer så blir det slutt på lisensunnasniking. Medfører dette riktighet?

Slik jeg har forstått det så må man ha en dekoderboks per TV. Dvs det må være mulig å kjøpe så mange dekodere man ønsker pr hustand med en lisens.

Hva er det da som stopper meg fra å "låne" en dekoder fra naboen og bruke den som jeg vil hjemme hos meg selv.

Hvordan kan dette oppdages eller hindres?

7832593[/snapback]

Jeg mener at lisenskontoret fikk forbud mot å "vaske" listene over dekoderkort til digitalt bakkenett opp mot betalende NRK-lisens kunder.

 

Uansett så vil ikke NRK1-3 krypteres på bakkenettet så dersom du holder deg til dem kan du sannsynligvis ha så mange dekodere du vil :-)

 

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...