Gå til innhold

Det digitale bakkenettet


Anbefalte innlegg

..

 

Total båndbredde blir 66mbit ved lansering og 110mbit når det analoge nettet slulkkes. Dette gir rom for et begrenset antall kanaler i HD. Sannsynligvis vil vi se at f.eks NRK kjøper båndbredde til å sende Melodix Grand Prix eller OL i HD, mens andre sendinger samme kveld går i SD.

..

7797319[/snapback]

 

Seriøst? og de kaller det for digitalt bakkenet? Det er så utrolig dårlig gjort å sende noen kanaler på SD og andre HD.. da burde de kalt det for noe annet heller.

 

Tror jeg holder meg til Dreambox DM8000 og parabol så lenge!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm tv2 blir kryptert...men kortet skal være gratis......rart syntes å huske noen år tilbake da rikskanalene via parabol ble kodet og man trengte et TV2 kort....som skulle være gratis. De kanalene koster nå 7-800 kr i "kortavgift" til ©ANAL DIGITAL hvert år....gratis...haha så lettlurte er vi vel ikke.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvilken teknik de planlegger å bruke for å kryptere sendingene?

 

I og med at Telenor eier 33%, så er det vel sansynlig at de kommer til å bruke Conax? Telenor eier vel rundt 90% av Conax...

 

Hvis de kommer til å bruke Conax, så blir det parring av kort/dekoder...

7797363[/snapback]

 

Conax, det stod i konsesjonsøknaden som tidligere lå på ntv.no.

 

Ja det er vel stor fare for parring av kort/dekoder ja.

Lenke til kommentar
hmmm tv2 blir kryptert...men kortet skal være gratis......rart syntes å huske noen år tilbake da rikskanalene via parabol ble kodet og man trengte et TV2 kort....som skulle være gratis. De kanalene koster nå 7-800 kr i "kortavgift" til  ©ANAL DIGITAL hvert år....gratis...haha så lettlurte er vi vel ikke.

7797805[/snapback]

 

Det blir mye det samme her, dvs de har sagt i fra på forhånd at TV2 blir betal tv i 2009.

Lenke til kommentar
Det blir mye det samme her, dvs de har sagt i fra på forhånd at TV2 blir betal tv i 2009.

7798007[/snapback]

slutter de med reklamefinansering samtidig? :!: (selv har jeg aldri likt tv2 og reklame på tv)

 

Ingen som interesserer seg for spørsmålene jeg stilte eller har peiling på dette?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=705051#

 

Kort:

1. hvilke muligheter finnes det for å få inn SVT via UHF antenne i framtiden

2. blir signalkvaliteten bedre? f.eks. i Frekkstad får man ikke inn NRK2 med UHF, NRK1 signalene er dårlige, kun TV2 gir godt mottak. blir dette bedre med digitalt bakkenett? jeg regner med at ghosting forsvinner iallefall, et problem i frekkstad siden hovedsender for NRK står i Halden, mens noen små sendere i Frekkstad gir ghosting i signalet :/

Lenke til kommentar
Hvordan blir det med reklamer på TV2 siden TV2 skal koste penger etter 2009?

7798089[/snapback]

 

En ting er iallefall sikkert, koster det penger i tillegg til reklame, så kan de glemme meg. Sånn som TV2 har utviklet seg de siste årene, er det uansett tvilsomt om det er verdt plastkortprisen i innkjøpsverdi.

Lenke til kommentar
1. hvilke muligheter finnes det for å få inn SVT via UHF antenne i framtiden

 

Etterhvert veldig dårlig siden Sverige gjør akkurat det samme som oss. De er jo heldigitale om litt de og. Da slukker de jo det analoge nette. Men det skulle ikke forundre meg om du kan få SVT som en del av en programpakke fra NTV. Men da må du betale for det.

 

2. blir signalkvaliteten bedre? f.eks. i Frekkstad får man ikke inn NRK2 med UHF, NRK1 signalene er dårlige, kun TV2 gir godt mottak. blir dette bedre med digitalt bakkenett? jeg regner med at ghosting forsvinner iallefall, et problem i frekkstad siden hovedsender for NRK står i Halden, mens noen små sendere i Frekkstad gir ghosting i signalet :/

 

Tommelfinger regel fra NTV er at får du inn TV 2, så vil du få inn alt som NTV sender. Så for deg vil TV hverdagen blir vesentlig bedre!

 

AKIRA

Lenke til kommentar
..

 

Total båndbredde blir 66mbit ved lansering og 110mbit når det analoge nettet slulkkes. Dette gir rom for et begrenset antall kanaler i HD. Sannsynligvis vil vi se at f.eks NRK kjøper båndbredde til å sende Melodix Grand Prix eller OL i HD, mens andre sendinger samme kveld går i SD.

..

7797319[/snapback]

 

Seriøst? og de kaller det for digitalt bakkenet? Det er så utrolig dårlig gjort å sende noen kanaler på SD og andre HD.. da burde de kalt det for noe annet heller.

 

Tror jeg holder meg til Dreambox DM8000 og parabol så lenge!

7797604[/snapback]

 

Vel, hvis du hadde klart deg med 3 - 4 kanaler i full HD så kunne de gjøre det. Men for å gi ett bredt tilbud til alle så er det umulig å sende alle i full hd. Ikke at alle har muligheten til å sende i full HD heller. Det å bare ha muligheten til å sende i full HD er jo bare en bitteliten del av prosessen. Tenk deg HELE tv systemet til NRK må oppgraderes. Alle studioer må oppgraderes. Alle kulisser må oppgraderes. Detaljene man ser i ett HD bilde betyr at alle ledd i prosessen må gjøres bedre.

 

MEN

 

Som han du sitere så får de bedre plass i sendenette når det analoge nette er slukket og da vil vi nok få flere HD kanaler. Men 100% HD sendinger fra alle kanaler er vi nok maaaaaaaaange år unna.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Noen som vet hvilken kryptering kabel-TV selskapene

bruker i dag?

7797489[/snapback]

Get vet jeg ikke hva bruker...

 

Canal Digital bruker Conax

7797590[/snapback]

 

 

Da kan det vel være mulighet for å bruke kabelTV dekoderen

på det nye digitale bakkenettet.

Jeg har canal Digital.

Lenke til kommentar

er det egentlig et problem for at det lanseres to f.eks tv2 kanaler hvor de som hater reklame betaler og ser den ene mens de som ikke vil betale ser på den andre? og om seergruppen har fobi mot å kjøpe produkter så kan kanalen kun ta betalt? bare lurer jeg.

Lenke til kommentar
er det egentlig et problem for at det lanseres to f.eks tv2 kanaler hvor de som hater reklame betaler og ser den ene mens de som ikke vil betale ser på den andre? og om seergruppen har fobi mot å kjøpe produkter så kan kanalen kun ta betalt? bare lurer jeg.

7798248[/snapback]

 

Hvilke to TV 2 kanaler snakker du om?? Det finnes bare en TV 2 (De andre er Zebra, Sportskanalen, Nyhetskanalen og Filmkanalen)...og såvidt jeg har sett vil det bare være en som heter TV 2. Men etter 2009 må du betale for den. Reklamen vil nok ikke forsvinne heller. Bli mindre kanskje....men ikke borte. Regner med at du også må betale for de andre også...

 

AKIRA

Lenke til kommentar
..

 

Total båndbredde blir 66mbit ved lansering og 110mbit når det analoge nettet slulkkes. Dette gir rom for et begrenset antall kanaler i HD. Sannsynligvis vil vi se at f.eks NRK kjøper båndbredde til å sende Melodix Grand Prix eller OL i HD, mens andre sendinger samme kveld går i SD.

..

7797319[/snapback]

 

Seriøst? og de kaller det for digitalt bakkenet? Det er så utrolig dårlig gjort å sende noen kanaler på SD og andre HD.. da burde de kalt det for noe annet heller.

 

Tror jeg holder meg til Dreambox DM8000 og parabol så lenge!

7797604[/snapback]

 

Det er da digitalt selv om det er lav oppløsning?

 

Ellers hadde jeg personlig heller sett at de brukte pengene, og litt ekstra på å bygge ut det vanlige nettet, og sende TV over det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...