Gå til innhold

Det digitale bakkenettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvilken interaktivitet artikkelforfatteren snakker om siden det ikke finnes noen returkanal så vidt meg bekjent.

 

Er det tekst tv med flere farger?

Elller muligens mobil/sms tjenester?

 

Interaktivitet er bare et ord n-tv slang på sin søknad for å blende stortingspolitikerne. Synd at artikklforfatteren ikke klarer å se at det ikke er noen større interaktivitet her selv om det er digitalt.

 

Ntv er Nrk og Tv2 sin variant av å tisse i buksa for å holde seg varm, det kan fort bli veldig kaldt etterpå.

 

Ved å la seerne ta regninga har de laget sitt eget lille monpol helt gratis. Dette er imidlertid ikke noe særlig effektivt monopol siden det finnes både kabel, satelitt og internett som snart vil overgå ntv i kvalitet og kvantitet.

Endret av M_Mickey
Lenke til kommentar
Skulle akkurat til å si det. Det er GARANTERT fordi at om de hadde kodet det hadde de mistet en god del av lisenspengene

7796795[/snapback]

 

Nei, det er jo fordi de er pliktig å kunne nå alle norske husstander. Rikskringkasting - smak litt på det...

7796827[/snapback]

De når jo like mange husstander selv om det er kryptert, men hadde den vært kryptert ville folk kunne velge om de ville ha nrk eller ikke?

Lenke til kommentar
Skulle akkurat til å si det. Det er GARANTERT fordi at om de hadde kodet det hadde de mistet en god del av lisenspengene

7796795[/snapback]

 

Nei, det er jo fordi de er pliktig å kunne nå alle norske husstander. Rikskringkasting - smak litt på det...

7796827[/snapback]

De når jo like mange husstander selv om det er kryptert, men hadde den vært kryptert ville folk kunne velge om de ville ha nrk eller ikke?

7796855[/snapback]

 

Poenget er ikke om folk vil ha NRK. Poenget er at NRK skal kunne nå folk. Du kan i dag se NRK selv om du ikke har betalt lisensen. Og hvis mange nok ikke betaler lisens vil det gå over skatteseddelen istedet.

Lenke til kommentar

Det blir spennende med digitalt bakkenett. Fint med en artikkel med en del informasjon om dette, spesielt siden en god del av befolkningen ikke er klar over dette i det hele tatt.

 

Etter planen skal stedet hvor jeg bor få digitale sendinger i 4. kvartal i år, så da blir det nok spennende til jul.

 

Det er vel i 720p-oppløsning sendingene vil bli sendt i?

 

Men hvordan vil Super-textTV fungére gjennom SCART og HDMI? (Som vanlig textTV??)

Lenke til kommentar
PC eller DreamBox løsning for de krypterte kanalene eller ikke, er mest avhengig av hva NTV gjør med hensyn på pairing av smartkort og dekoder.

 

Dersom de velger en pairing løsning så vil det ikke være mulig å se krypterte kanaler på lovlig vis på en PC bortsett fra eventuelt via analog løsning med en standard dekoder.

 

Nå er vel artikkelforfatteren kanskje litt upresis når han sier:

men PVR-muligheter som opptak basert på søkeord eller kategorier vil ikke være tilgjengelig hvis ikke PVR-opptakeren kan motta antennesignalet. Man kan heller ikke bruke TV-kortet til å bytte kanal m.m.

 

For de kanalene som Microsoft sender EPG for, så vil opptak basert på søkeord eller kategorier fungere.

Det er mulig for HTPC'en å skifte kanal på dekoderen via en IR blaster som f.eks. følger med en MCE remote.

Den eneste forskjellen er at en får en viss reduksjon i billedkvalitet.

 

I utgangspunktet ønsker nok NTV å legge flest mulig hindre i veien for at det skal være mulig å bruke deres kanaler på en HTPC. Dette skyldes at rettighetshaverene som eier innholdet som blir sendt i NTV's nett vil kreve det.

De er ikke interessert i at alle og enhver skal ta en perfekt kopi av innholdet som deretter enkelt kan legges ut på nettet og deles med alle og enhver. De vil ha betalt av alle som ønsker å se innholdet, ikke bare av NTV's abbonenter.

7796671[/snapback]

I og med at de velger MPEG-4 som standard kan en kanskje forvente at de også selger abonnement via streaming i nettlesere. Det blir jo mye mer lettvint å slippe alle slags bokser som må tilpasses. Håper da at en kan få samme kvalitet som bakkenettet men bare over bredbåndsforbindelsen sin. Alt en trenger da er vel kun en utgang fra skjermkortet sitt for å sende Skjermbilde til TV-apparatet. Mange nye og en del eldre skjermkort har jo allerede slik utgang. En må kanskje passe på å ha en oppdatert driver til skjermkortet sitt slik at en slipper barnesykdommene med skjermkortet sitt.

Endret av G
Lenke til kommentar
De når jo like mange husstander selv om det er kryptert, men hadde den vært kryptert ville folk kunne velge om de ville ha nrk eller ikke?

7796855[/snapback]

 

Hva ville vitsen være med å sende kryptert - gratis? Da må NRK produsere kort til alle som har TV, helt uten mening?

 

Det du er ute etter er å la vær å betale lisens, siden du *aldri* ser eller hører på NRK. Noe som aldri vil bli et spørsmål om kryptering.

 

Om du ikke ser noe poeng med rikskringkasting har du ikke tenkt nøye nok over hva det innebærer. Ta en titt på postene som skattepengene dine dekker i steden. Jeg går aldri i kirken, men jeg betaler jo for den alikevel. Hører sjeldnere noen klager over dette... Om man hadde bakt lisensen inn i inntektsskatten hadde ingen mast om dette. Men det blir totalt offtopic her.

Lenke til kommentar
Vil nettet kunne levere 1080i\p ?

7796869[/snapback]

 

Ikke noe HD planlagt så langt men det er teknisk mulig.

 

1080p sendinger finnes ikke enda så det blir nok 1080i/720p.

 

Ntv har en total kapasitet til litt opp i mot 30 SD kanaler når ferdig utbygd, eller 6-7 i HD. Så noe særlig HD innhold blir det nok aldri siden båndbredden er såpass begrenset.

 

Derimot kan enkelte sendinger gå i HD, så som events som fotball-vm osv. Det er rimelig å anta att kun betaltv og evt nrk noen gang vil sende HD på Ntv sitt nett.

Lenke til kommentar

Hva med dette http://www.digital-everywhere.com/cms/en/index.php

Kansje det er håp for MPEG4 ? jeg kjøper 2 slike kort til mitt MCE opsett

om dette fungerer, må vel ha 2 abonement også men det spiller liten rolle.

 

Jeg er bare ute etter en løsning som fungerer med bakkenettet integrert i MCE.

 

Jeg har prøvd å kontakte GET for å få et svar fra dem, men jeg får ikke noen tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen viser vel egentlig at artikkel forfatteren vet like mye som de fleste av oss andre. At det skal være mpeg4. Dette er ikke noe å bekymre seg for. Nrk slipper ikke unna låsing av borgerne til diverse løsninger i lengden. Jeg tipper at når det blir aktuelt å gå over til digitalt må vi htpc brukere kjøpe et nytt pci kort. Thats it.

 

Når det gjelder tv2 er det ikke snakk om at jeg gidder å betale for det. De har ikke akkurat et programtilbud for andre enn se og hør lesere. Og se og hør leser jeg hos legen. :tease:

Lenke til kommentar
Jeg gleder meg ikke til at jeg må ha en ekstra boks + strømforsyning og ekstra kabel til alle TV'ene i huset.

TV'ene må komme med kompatibel dekoder bygget inn rimelig kjapt.

Har digital kabeltv i dag, men det er det bare stuetv'en som har glede av.

7796739[/snapback]

Har du digital tv fra GET?

Hvilke kabel har du mellom boks og TV?

Hvordan bytter du kanal? På tvkort/mce eller dekder?

Lenke til kommentar

Dekodingen det er snakk om her er fult mulig å gjøre på en pc per dags dato, har vært mulig relativt lenge også. Man trenger et DVB-T kort og en kortleser, eller et med kortleser innebygd. Twinhan har et slikt.

 

Er for øvrig mulig å dekode uten kortleser også, med emu og kortkoder.

Lenke til kommentar

Jeg har lest igjennom tråden og finner mange innsiktsfulle og noen mindre innsiktsfulle innlegg.

 

Først:

NTV er en sammenslutning som sørger for et digitalt bakkenett som skal erstatte dagens analoge bakkenett. NTVpluss(?) er en annen organisasjon som skal sørge for innhold i dette nettet.

 

Nettet vil sende i kryptert h264 i inntil HD720p. Det er imidlertid opp til de som kjøper båndbredde hvorvidt de vil sende i HD eller SD. Bare NRK1-3 vil sende ukryptert, TV3 ble i følge media nektet (!) å sende kanaler ukryptert i dette nettet.

 

Total båndbredde blir 66mbit ved lansering og 110mbit når det analoge nettet slulkkes. Dette gir rom for et begrenset antall kanaler i HD. Sannsynligvis vil vi se at f.eks NRK kjøper båndbredde til å sende Melodix Grand Prix eller OL i HD, mens andre sendinger samme kveld går i SD.

 

Det er nærliggende å tro at NTV vil lage en liste av dekodere som er godkjente, som har SCART og HDMI utgang. Disse kan man sette et adgangskort inn i og koble til en vanlig tv. Vi har ikke fått noen signaler om hvor restriktive NTV vil være med å tillate f.eks PC-dekodere med kortleser. Hvis de ønsker å unngå dette kan de bruke samme strategi som Canal Digital gjør i dag med såkalt "pairing" av kort og tunere.

 

I verste fall må altså lovlydige HTPC-eiere sende et nedskalert analogt S-video signal inn til PC-en som rekoder dette til SD MPEG2 for timeshifting etc. Ikke mye igjen av "HD-tv" da... Piratene finner selvsagt alltid en måte å legge materiale ut på nett uansett, det er de lovlydige brukerne som straffes som vanlig.

 

Er det ingen som reagerer på at Telenor får innpass i enda en monopol-institusjon for broadcast av tv i tillegg til kabel, parabol og ADSL?

 

-k

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilken teknik de planlegger å bruke for å kryptere sendingene?

 

I og med at Telenor eier 33%, så er det vel sansynlig at de kommer til å bruke Conax? Telenor eier vel rundt 90% av Conax...

 

Hvis de kommer til å bruke Conax, så blir det parring av kort/dekoder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...