Gå til innhold

Det digitale bakkenettet


Anbefalte innlegg

Slashdot: 2008 - The Year Internet TV Became Mainstream?

 

Posted by Zonk  on Saturday May 19, @03:21AM

 

revilo78 writes "Will 2008 be the year we can finally drop our expensive cable bills? It's sure looking like it with Joost constantly adding content, ABC announcing it will stream shows in HD, and media boxes such as the Apple TV becoming popular. Television networks finally seem willing and ready to distribute their shows on the web, and hardware manufactures are finally making easy-to-use media boxes that will bring the web to the living room. Do you think we're finally there, the internet-based TV-on-demand we've all been wanting?"

 

Jeg tror også at TV via Internett er framtida. Pengene staten bruker på det digitale bakkenettet er bortkastet. Alt for dyrt og henger ikke med i utviklinga. Dette kommer til å bli repriser på ISDN-for-alle-penga. For dyrt og for sent. Nå som staten skal satse på bredbånd for alle så synes jeg de like gjerne kunne brukt litt penger på å lage en god TV-overføring via de samme kablene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror også at TV via Internett er framtida. Pengene staten bruker på det digitale bakkenettet er bortkastet. Alt for dyrt og henger ikke med i utviklinga. Dette kommer til å bli repriser på ISDN-for-alle-penga. For dyrt og for sent. Nå som staten skal satse på bredbånd for alle så synes jeg de like gjerne kunne brukt litt penger på å lage en god TV-overføring via de samme kablene.

8653555[/snapback]

 

Du er vel klar over at staten ikke bruker 5 øre direkte på det digitale bakkenettet. All utbygging er kommersielt drevet, dvs betales av NRK, TV2, Telenor og andre som kommer til å sende over nettet. Derfor vil også deler være abonnements-TV.

 

For NRK og TV2 er så vidt jeg vet det nye bakkenettet rimeligere enn dagens nett, både grunnet forretningsmodell (flere å dele kostnadene på), samt at det analoge nettet er dyrt å vedlikeholde og drifte. Regner med at disse også har vurdert internett som "bærer", men ser usikkerheter knyttet til kapasitet, prioritet etc som får stor enn så lenge. Kostnaden med å bygge ut kapasiteten er også formidabel, trolig 5 - 10 ganger høyere enn kostnaden med bakkenettet. Vi har heller ikke "kapasitet" i personell/utstyr til å bygge ut kablet nett fort nok til så stor del av Norges befolkning.

 

Ellers er ikke utbyggingen håpløs dyr, mest fordi selve strukturen av hovedsendere og lokale sender alt ligger der, og det er nytt utstyr som skal på plass. Investeringen er forutsatt inntjent på 8 - 10 år.

 

Faktisk synes jeg man heller bør være kritisk til at staten ikke har bidratt med noe, da konsekvensen av dette er at bare NRK blir gratis i framtida (uansett bærer). TV2 vil bli betalTV, som de fleste andre. I Sverige har staten delfinansiert, med vilkår at blant annet TV4 skal være gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...