Gå til innhold

Slik fungerer Wii (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm. Jeg så en film fra E3 av ei dame som spilte Super Mario Galaxy. Før man begynte skulle man trykke midt på skjermen. Dette var helt sikkert slik for at maskinen skulle vite hva som var midten for spilleren, og deretter ta utgangspunkt derfra.

 

Om det ikke var det som var meningen, så skal det da gå ann uansett?

 

Uansett, bra anmeldelse :thumbup:

Lenke til kommentar

Interessant lesing. Det kan nok hende at enkelte i entusiasma over nytenking på kontrollerfronten har overdrive litt med tanke på kva Wii-kontrollaren faktisk er i stand til. Men det eg trur er det viktigaste her, er at Nintendo har fått ballen til rulle. Kontrollarane på Wii har aksellerometer og peikeeining, og PS3 kjem med vinkelsensor, og etter det eg har forstått, aksellerometer langs to aksar (kvifor dei ikkje tok alle tre, forstår eg ikkje). Eg trur at til neste generasjon, vil alle konsollane komme med liknande kontroller-nyvinningar. :)

 

All ære til Nintendo for å tenke nytt. Og bittelitt ære til Sony for å kjenne att ein god idè når dei ser han.

 

Kay

Lenke til kommentar

Kanskje ikke som forventet, og kanskje ikke helt det vi så for oss. Men likevell, Nintendo utfordrer ikke Microsoft eller Sony noe serligt på grafikken. Men når det kommer til nyskapning og inovative løsninger, da kan bare Microsoft og Sony legge seg flat. Jeg er mildt sakt imponert over Nintendo og deres måte å tenke i andre baner.

 

Hva er vel egentlig nytt med grafikken til X360 og PS3 når PCen klarer det samme nå? Og om bare litt er PCen overlegen både X360 og PS3. Grafikk endres fort, og blir fort glemt når noe finere foreligger. Men en total nyskapende måte å styre rundt på i spill, det tror jeg nok blir husket ja.

 

Ser frem til Wii jeg, og ser frem til hva konsollen kanskje klarer å prestere takket være dette systemet. Nintendo leker ikke klubb :p

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

"Slik fungerer Wii feature"

av Kent Wii-lliam Innholt, 13. mai 2006

 

genial ;)

 

Mente du 'mitt' her?:

 

"Rent teoretisk er det riktignok ikke noe i veien, så vidt midt halvutdannede hode kan se, for å benytte aksellerasjonsdata for å bygge et bilde av hvordan enheten fysisk eksisterer i rommet."

 

-for ellers forstår jeg ikke steningen..

 

Wii er utrolig spennende, faktisk. Begynner faktisk å tro at jeg skal kjøpe meg en, siden den sikkert blir langt billigere enn de andre to konsollene.. Må nok ha en av dem også, etter hvert...

Lenke til kommentar

Trenger egentlig kontrolleren å vite hvor den befinner seg i rommet?

 

Ut fra det du skriver her, forstår jeg det slik at kontrolleren kan oppfatte i hvilken retning den beveger seg, og med hvilken hastighet. Man kan da også anta at den vil skjønne at hvis den beveger seg med 1 m/s oppover, for så å bevege seg 1m/s nedover, vil den være omtrent ved oppstartspunktet. (Dette beskriver du vel jo forsåvidt også).

 

Men hvis man da videre kan anta at spillet kan tar utgangspunkt i at kontrolleren befinner seg i midten av skjermen (eller det virtuelle rommet i et spill, om man vil), så bør det ikke være noe prinsipielt i veien for at Wii helt enkelt kan simulere en omtrentelig posisjon.

 

Å tro at konsollen skulle kunne være i stand til å nøyaktig posisjonere seg med millimeterpresisjon ville vel uansett være for mye å håpe på?

 

Uansett - jeg blir bare *mer* klar for Wii etter dette, enn jeg var i utgangspunktet. Jeg synes dette virker spennende :)

Lenke til kommentar
Og snur jeg forsiktig på hjaltet, vil jeg se akkurat det samme i spillet. Og ikke minst: Jeg vil ha blokking som er en ren konsekvens av at fysisk stål møter fysisk stål. I Red Steel har utviklerne i stedet bare laget noen blokke-animasjoner, som settes igang hvis du gjør en bevegelse som likner på det animasjonen skildrer.

Skuffet! :cry:

Håper det er mulig i framtidige Wii spill, og at det bare er dette spillet som ikke unytter seg av det.

Lenke til kommentar
hmm... sikkert et veldig utgått spørsmål,men funker dette(altså wii kontrollen) på projektor?

 

kos

6098425[/snapback]

Ja. Wii kontrollen vil fungere uavhengig av om du bruker TV eller prosjektor. Ettersom det som er av sensorer sitter i kontrollen og en egen sensorstav du plasserer under eller over TV-en vil den beregne ting etter dette. Man vil sikkert kunne kalibrere kontrollen når man starter Wii for første gang slik at den vet hvor stort bilde du har ol.

Lenke til kommentar
hmm... sikkert et veldig utgått spørsmål,men funker dette(altså wii kontrollen) på projektor?

 

kos

6098425[/snapback]

Skulle ikkje vere noko i vegen for det. Kontrollen virker ved at du setter ein "lesar", som tek i mot signala frå kontrollen, på TVen (eller i ditt tilfelle, ved lerretet)

Lenke til kommentar

Jeg må nesten si at jeg ble ganske skuffet nå. Mye luft forsvant ut av ballongen min merket med "Wii", heldigvis er det noe igjen.

 

Det er vel ikke å legge skjul på at jeg håpet på noe virkerlig stort, jeg mener ikke med det å si at dette ikke er virkerlig stort, men at jeg håpet på noe virkerlig virkerlig stort! For som Kent så fint sa det:

Jeg vil ha et sverd som reagerer på mitt minste vink: Hvis jeg legger kontrolleren forsiktig framover, skal pinadø sverdet også legges forsiktig framover på skjermen. Og snur jeg forsiktig på hjaltet, vil jeg se akkurat det samme i spillet. Og ikke minst: Jeg vil ha blokking som er en ren konsekvens av at fysisk stål møter fysisk stål.

Det er helt klart slik jeg også ønsket det.

 

Jeg vil ikke si at Nintendo ikke er på rett vei, for det er de, de har til og med laget sin egen vei, en vei som jeg håper at også Sony og Microsoft vil følge. For jeg tror ikke Nintendo kan klare og utvikle dette konseptet videre på en god måte uten flere konkurrenter som er villige til å ta konkurranseaspektet fra grafikk til Nintendos spesialfelt, nemlig nyskapning. Dessuten tror jeg også at Microsoft og Sony innser at det ikke er mer å konkurrere om dem i mellom, for grafikken tror jeg snart har nådd et mer enn godt nok nivå og jeg er villig til å gå så langt som å si at hvis det kommer en konsoll til fra Sony og Microsoft om 5-6 år som igjen prøver å få bedre grafikk enn forgjengeren da tror jeg faktisk de knapt vil få noen kjøpere. For da vil folket rett og slett ha noe nytt og da hjelper det ikke om Microsoft hadde gitt ut Xbox 900 og Sony gitt ut PS 4.

 

Så det er ingen tvil om at forventningene mine var store, jeg trodde på lovnadene om at kontrolleren ville være en slags hånd, med uante muligheter, men det er det altså ikke. Den er riktignok enda imponerende og nyskapende og jeg kommer nok til å kjøpe den, men jeg er altså fortsatt ikke like overbevist som før.

Lenke til kommentar

Vel, slik jeg forstår det vil den fortsatt fungere som en "hånd", hvor du bestemmer alle bevegelser, og da betyr det vel heller lite om det er en animasjon som blir spillt av. Nå er det jo hundrevis av spillpresse som har testet kontrollen på E3, og alle har rost den opp i skyene, så tror egentlig ikke det er noen grunn til å ikke glede seg.

Lenke til kommentar

Hmm interessant. Så den bruker ikke koordinater for å bedømme hvor den er?

 

Har nå lest noe av dette på GAF (gaming age forum), og i følge det folk kan forstå der så må kontrollen sin IR (som visstnok det skal være to senorer for) peke mot senoren for å vite hvor den er i "3d-rom". Akselerasjonsmeteret sin oppgave er å ta over når kontrollen ikke ser sensoren.

 

Har funnet ut at det er PixArt som leverer CMOS-senosren til kontrollen

PixArt’s Multi-Object TrackingTM engine (MOT sensorTM) technology can track multiple objects in an unbelievably quick and responsive way. As a result, Nintendo can enable its new gaming controller to interact with people by tracking the movement of the Wii Remote.
The Multiple-Object TrackingTM engine (MOT sensorTM) has the highest performance ever in the market, and teaming with Nintendo means a gaming experience that is truly intuitive and inspiringly easy

Syns det er litt forvirrende å lese om dette til nå, men håper å få en større forståelse om det etterhvert. Skal lese mer om det framover.

 

Eller for å si det med litt enklere vendinger: Jeg vil ha et sverd som reagerer på mitt minste vink: Hvis jeg legger kontrolleren forsiktig framover, skal pinadø sverdet også legges forsiktig framover på skjermen. Og snur jeg forsiktig på hjaltet, vil jeg se akkurat det samme i spillet. Og ikke minst: Jeg vil ha blokking som er en ren konsekvens av at fysisk stål møter fysisk stål. I Red Steel har utviklerne i stedet bare laget noen blokke-animasjoner, som settes igang hvis du gjør en bevegelse som likner på det animasjonen skildrer. Hvor er ambisjonene i dette?

Ut i hva folk kan forstå av dette gjelder det limitasjoner i AI'en i spill. Hvordan skal en AI kunne forsvare seg mot deg når du kan angripe hvordan du selv vil. Den kan ikke forsvare seg mot deg i det hele tatt, den må ha bevegelser den kan forstå. Kanskje vil utviklerene kunne klare å komme over dette hinderet etterhvert.

 

Det er mye jeg ennå ikke har forstått om kontrollen ennå. Skal prøve å finne mer informasjon om dette framover og se hva Nintendo har inne i Wiimote.

Lenke til kommentar

Hvor kontrolleren befinner seg i rommet _må_ være irrelevant for at den skal kunne fungere som en spillkontroller. Hvem i alle dager kan vel spille et spill om du er avhengig av å starte på samme punkt foran konsollen hver gang? Samtidig krever også nøyaktig posisjonering av et objekt i todimensjonalt rom pr i dag ultralyd eller tilsvarende signal, og minst tre basestasjoner (fler for bedre nøyaktighet og raskere posisjonering). Oppsett av et slikt system er heller ikke noe som er gjort i en fei. Slik posisjonering brukes forøvrig i autonome systemer, slik som robotlaber og lignende.

 

Nintendo har gjort det eneste som er fornuftig, nemlig å relativt reagere på bevegelser. Jeg klarer ikke å se noen annen måte å gjøre dette fornuftig på akkurat nå, samtidig som man skal beholde enkelheten (du kan ikke kreve at folk som "skal spille for første gang" plasserer lytte- og sendeenheter på nøye oppmålte plasser, etc) og kostnadsperspektivet. Det man ev. kan reagere på, er følsomheten til utstyret som brukes, og som selvfølgelig _alltid_ vil kunne bli forbedret. Det er vel også det som er problematisk i forhold til det som blir nevnt i artikkelen, der man vil at hver _minste_ bevegelse skal repliseres i forhold til bildet man ser på skjermen.

 

En generell regel for stort sett alle programvareprosjekter er:

 

1) Billig

2) Raskt

3) Kvalitet

 

Velg to.

 

Samme konsept gjelder nok her:

 

Høypresisjon

Lav kostnad

Energieffektiv

 

Velg to. I dette tilfellet er det ingen tvil om at de to sistnevnte vil være de absolutt viktigste, ettersom den første kan man klare med "god nok"-presisjon.. Tror jeg.

 

Det som også fort kan være tilfelle, uten at jeg dessverre kjenner noe detaljer om hvordan data rapporteres fra fjernekontrollen og protokoller etc i den retning, er at det fint kan gå an å bytte ut fjernkontrollen med en mer høyoppløst versjon senere. Samtidig er det også viktig å unngå at "casual"-bevegelser slår ut, ettersom det tross alt er umulig å holde hånda helt stille i lufta.

 

Ok, det får holde som nok sen kveld-ranting. Oppsummert; Det er ingen andre fornuftige måter å gjøre dette på, og hvor nøyaktig det er vil kunne avhenge både av programvare og av fjernkontrollen. Det kan fort være Red Steel som prøver å håndtere "muskelspasmer" på en "fornuftig" måte (som også KWii skriver).

Lenke til kommentar

Uff, skuffet over Red Steel nå. Kontroll-systemet funker altså som "mouse gestures" der bevegelsene dine blir grovt matchet til et predefinert antall hendelser. Dette var stusselige greier.

Antar at dette kan være et resultat av at utviklerne der har hatt dårlig tid for å klare å rekke launch... da er det bare å håpe at f.eks Lucasarts gir oss et Jedi Knight-spill der lyssabelen lyder din minste vink. :)

Lenke til kommentar

Hmm, dette virket som skuffende greier ja, men det gjenstår vel å se hvordan det faktisk ender opp ved endelig release. Dog forstår man mer og mer hvorfor de beveget seg bort fra "Revolution" navnet... Men pluss i boka for å forsøke hvertfall.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Tci's post tar opp et meget viktig poeng. Hvordan i heiten kan AI kunne tolke dine bevegelser og blokke hvis vi skal kunne bruke alle sleipe ninjatriks i boka. I tillegg kan ikke AI's "se" oss og få tatt igjen på samme måte.

Jeg vil tro Red Steel har en rekke triks for oss å benytte så vi kan veive, stikke og slå til vi blir svette og slitne. Nintendo har tross alt ikke laget en simulator, men en underholdningsmaskin med mange nye muligheter. Ingen grunn til å være skuffa, jeg gleder meg bare enda mere!

Lenke til kommentar
Hvor kontrolleren befinner seg i rommet _må_ være irrelevant for at den skal kunne fungere som en spillkontroller. Hvem i alle dager kan vel spille et spill om du er avhengig av å starte på samme punkt foran konsollen hver gang? Samtidig krever også nøyaktig posisjonering av et objekt i todimensjonalt rom pr i dag ultralyd eller tilsvarende signal, og minst tre basestasjoner (fler for bedre nøyaktighet og raskere posisjonering). Oppsett av et slikt system er heller ikke noe som er gjort i en fei. Slik posisjonering brukes forøvrig i autonome systemer, slik som robotlaber og lignende.

 

 

Ja, jeg skjønner heller ikke helt hvorfor kontrolleren absolutt skal vite hvor man befinner seg, men kan jo lett se for seg et spill med presisjonsbevegelser der man styrer med mus, selv om man ikke vet hvor i rommet musa befinner seg.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...