Gå til innhold

Den store XP Performance Guiden


Anbefalte innlegg

xp-logo.jpg

Sist oppdatert: 17:36, 24 Sep., 2005

Personlig anbefaler jeg XP Pro fremfor Home pga. mer utvidet muligheter, men

home skal visst vere hakket raskere (grunnen er at pro har flere services) :thumbup:

 

Fargebruk i guiden:

Grønn = Grundigere forklaring for nybegynnere

Lilla = Her finner du løsninger på vanlige problemer som kan oppstå.

Blå = Overskrift, nytt emne, viktig å merke seg.

Rød = Advarsel

Grå = Tips og triks

 

 

-- System Performance --

 

 

 

Partisjonering

 

For nybegynneren: Man kan dele en

disk opp i flere deler etter eget ønske. Dette kaller man

partisjoner. NTFS og FAT32 er to ulike filsystemer med

forskjellige engenskaper. Når man skal installere windows velger

kan man velge vilket filsystem man vil bruke. Les mer om NTFS

og FAT32 nedenfor

 

NTFS eller FAT32??

 

De fleste i dag velger NTFS, og de fleste mener det er mye

bedre en FAT32, men slik er det ikkje i alle tilfeller.

Det er slik det hele fungerer:

 

NTFS: Høy ytelse ved store disker (partisjoner), høy sikkerhet, takler store filer, lite "dødplass" pga annerledes cluster-oppbygging.

 

FAT32: Høyere ytelse enn NTFS ved små disker, en del skikkelig gamle DOS-baserte spill kan få problemer på en NTFS-disk. Mye dødplass hvis man har store partisjoner og mye småfiler, som ikoner, shortcuts, dokumenter osv pga store clustere*)...

 

Derfor er det veldig lurt å formatere opp disker slik: (best visst du har en liten rask disk som bare windows ligger på, isteden for å formatere opp en stor, det vil klart gi bedre ytelse)[/

 

C: Du tar ca 15 GB av til "Temp" disken(FAT32)

D: Du tar 5-7 GB av til "System"disken.(FAT32)

E: Du tar ca 35 GB av til "Programmer" (NTFS)

F: Du tar ca 150 GB av til "Diverse" disken(NTFS)

 

Det er lurt å ha temp på en helt annen fysisk disk, som du ikkje bruker

til spilling eller Windows.

PS: Ikkje bruk hurtigformatering!

 

Prøv å følle eksempelet over så godt som du kan.

 

 

 

 

 

 

Temp(orary files) og Virtuellt Minne

 

Nå sitter du kanskje å lurer på hva den "Temp" disken skal brukes til, am i right? :D

Uansett, skal jeg forklare det grundig nå. Midlertidige filer (Temp) får disken system-disken til å vokse og gjør den tregere, så hvorfor ikke flytte hele temp systemet over til en helt annen partisjon, slik at systemet får fred? I tilleg til å flytte temp systemet over vil vi flytte det fysiske minnet, dette hjelper veldig på performance, men vil ikkje ha noe stort utslag på boot'en.

 

Peos har en veldig god og oversiktlig forklare på hvordan man gjør dette :!:

 

Da setter vi i gang med flyttingen:

* Høyreklikk på Min datamaskin

* Klikk på Egenskaper

* Klikk på Avansert

For å endre TEMP-systemet:

* Klikk på Miljøvariabler

* Endre Systemvariablene TEMP og TMP til den mappen du ønsker.

* Endre Brukervariablene TEMP og TMP til den mappen du ønsker. Hvis det er flere brukere må dette gjøres for de andre brukerne også.

* Klikk på OK

For å endre Virtuelt minne:

* Under Ytelse, klikk på Innstillinger

* Klikk på Avansert

* Under Virtuelt minne, klikk på Endre

* Velg Ingen sidevekslingsfil for stasjon C: og klikk på Angi

* Velg den stasjonen du vil bruke, velg Egendefinert størrelse eller Systemstyrt størrelse og klikk på Angi.

* Klikk OK. Restart for at endringene skal iverksettes.

 

 

 

 

 

Services [NY!]

Du kommer inn i programmet der du

endrer på services på denne måten:

Start -> Kjør... Skriv inn: services.msc og trykk enter

 

Jeg fannt en fin liste om services her: http://www.theeldergeek.com/services_guide.htm

Jeg vil komme med egen senere. :w00t:

 

PS: Lengre nede på siden jeg linket til

over finner du en liste over alle

Windows Services (det er dette du trenger å bry deg om),

trykk på den øverste og jobb deg nedover. Når du trykker på den kommer det opp en liten side er det står hvordan du skal konfigurere akkurat

denne servicen(dette kan man også gjøre etterbehov) :dribble:

 

 

 

 

NTFS Fixen [OPPDATERT!]

Gjør dette med alle NTFS Diskene dine.

 

Først vil vi fikse det lille minuset med NTFS filsystemet

som tar en del ytelse fra systemet. NTFS driver en liten

statistikk over når du besøker mappene dine, dette er

unøvendig.

Trykk på Start -> Kjør Skriv inn: regedit i boksen som kommer opp

og trykk enter, da får du opp registeret. Let deg frem til denne -- HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\FileSystem

ved hjelp

av mappenesystemet til venstre.(Hvis du ikke har den i registeret, velg New->value(gword), skriv nøyaktig navnet (CaseSensetive), så dobbelklikk på den nye verdien og sett 1 der) Når du har funnet frem dobbeltklikk på -- NtfsDisableLastAccessUpdate

gjør det samme med

NTFSDisable8Dot3NameCreation

Nå får du opp ett lite vindu, visk ut der det står 0 og skriv inn 1 deretter trykker du OK.

Nå har du fikset det:)

 

NB: Om du bruker Norton programmer hopp over variabelen: NTFSDisable8Dot3NameCreation

 

 

 

 

 

 

 

RAM Tweaks

 

For nybegynneren: Selve forkortelsen forklarer

ganske bra hva ram er; RAM (Random Access Memory)

 

Her er en enkel formel for å få ram'en til å yte bedre

(gjør dette om du har 512 mb eller mer)

 

Start -> Kjør.. Tast inn: regedit og press enter

 

Let deg frem til denne plasseringen ved hjelp av mappesystemet i regedit :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management

 

Deretter dobbeltklikker du på DisablePagingExecutive , og erstatter 0 med 1 Samme gjør du med LargeSystemCache

 

NB: Om du har ATi kan det oppstå problemer :( Men det skader ikkje å prøve ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

Fancy xp, kanskje ikkje så fancy allikavel?

 

Med nyerere systemer har ikkje dette noen effekt;

 

Xp har fint design, men er det så fint for systemet, absolutt ikkje. Det

hjelper endel å fjerne dette og bytte ut med Windows Standard stil.Her

har du stien til bedre performance.

skrivebord -> egenskaper -> utseende -> windows-standardstil

Klikk deretter på bruk.

 

 

 

 

 

 

-- BOOT Performance --

 

For nybegynneren: BOOT er oppstarten, BOOT-TIDEN er tiden maskinen

din bruker på å komme innpå Windows ;)

 

 

XP Boot Logo

 

Visst du absoutt MÅ ha den lavoppløste XP BOOT logoen i startupen kan du hoppe over dette:P

Om du fjerner denne hjelper det med å få en raskere startup.

Slik er formelen:

Trykk på Start -> Kjør Skriv inn: msconfig Nå får du opp ett vindu, trykk det inn på tabben Boot.ini

Kryss av boksen der det står /NOGUIBOOT og klikk BRUK. Og... Voila, da boot logoen fjernet! ; )

 

 

 

 

 

Startupprogrammer spiser system!

 

Det er mangen måter å enkelt fjerne programmer fra startup,

det eneste du bør ha i startup er sikkerhetsprogrammene (OT: Anbefaler AntiVir som tar utrolig lite system. www.free-av.com)

Når du skal fjerne programmer fra startup last like godt ned

RegSeeker, her har du ALLOW og BLOCKE startup entries etter smak. Det programmet egentlig er laget for er nok å rydde opp i registeret, det følger også

med endel enkle tweaks.

Last ned her: http://www.win-xp.no/index.php?name=Downlo...details&lid=134

(husk å ikke legg det på system disken da, det skal vi KUN ha systemet! :p )

 

 

 

 

 

-- Gaming --

 

"Når gaming er viktigst"

 

Joda, det fleste av oss er gamere, GameXP( Download: http://www.theorica.net/download.htm) skal optimalisere systemet

for gaming, du får faktisk endel flere FPS og mer ytelse. Man kan også

enkelt klokke skjermkortet ett par hakk, uten at det skader. OMEGA-DRIVERS

er skjermdrivere som inneholder endel Tweaks, bruk gjerne dem. Men

om dem er bedre enn de offisielle kan diskuteres.

 

Det blir alltid anbefalt å skru opp Refresh Rate på skjermen, det hjelper

mye.

 

|BONUS|

 

Anbefalte virus/spyware programmer

 

Kaspersky antivirus er veldig til å anbefale, for i sitere winxp.no

"fanger opp eksotiske virus som ingen andre virusprogramm finner"

Jeg har hatt Kaspersky en god stund nå og er superfornøyd, tar lite

system, er det beste av de beste og krasher ikke med spill etc.

 

 

 

 

Jeg vil fylle opp med flere Tweaks og Performance tips etterhvert , kom gjerne med noe som jeg

kan legge til. Rappoter om bugs :thumbup:

 

__________________________________________________________

:love::love::love:Husk at Gud skapte Google! :love::love::love:

Endret av erlend_halvorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var Bootscreen fjerna...

 

Bare skriv opp masse som kan fjernes, vil ha det så enkelt som mulig!

 

Ellers vil jeg annbefale: Lavasoft Ad-Watch, er et meget bra program som stopper/overvåker registret.

Fikk opp meldig med en gang jeg skulle ta vekk Bootscreen :love:

 

Det har blocka utallige "Spygreier" fra IE til å legge seg i registret ;) (bruker ikke IE ) men IE legger piss inn på maskina uansett.

 

Har ikke hat fuck på maskina / ting som ikke vil virke / rare feilmeldinger etter jeg skullle teste det ptogrammet! :thumbup:

 

Anbefaler det på det STERKESTE ;)

Lenke til kommentar
Da var Bootscreen fjerna...

 

Bare skriv opp masse som kan fjernes, vil ha det så enkelt som mulig!

 

Ellers vil jeg annbefale: Lavasoft Ad-Watch, er et meget bra program som stopper/overvåker registret.

Fikk opp meldig med en gang jeg skulle ta vekk Bootscreen :love:

 

Det har blocka utallige "Spygreier" fra IE til å legge seg i registret ;) (bruker ikke IE ) men IE legger piss inn på maskina uansett.

 

Har ikke hat fuck på maskina / ting som ikke vil virke / rare feilmeldinger etter jeg skullle teste det ptogrammet! :thumbup:

 

Anbefaler det på det STERKESTE ;)

:D

Lenke til kommentar

Du bør også skrive hvilke services som trengs. (da det er lettere enn å skrive hvilke du ikke trenger :p )

 

Elensar: Hva som skal kjøres i oppstarten? Hva med ingenting?

 

 

Jeg har lagt ved en reg fil med et par settings som kan være greie å kjøre av diverse grunner, men du bør muligens gjøre litt mer research om hva de gjør før du kjører de. (Menushowdelay bør dog alle sette lavt)

Reg.reg

Lenke til kommentar

Mye bra her. En kommentar til

Først vil vi fikse det lille minuset med NTFS filsystemet

som tar en del ytelse fra systemet. NTFS driver en liten

statistikk over når du besøker mappene dine, dette er

unøvendig.

 

De tre store defragprogrammene (PerfectDisk, DiskKeeper og O&O Defrag) bruker tidsstempelet på filer/mapper som grunnlag for å avgjøre den optimale plassering under defragmentering. Setter du NtfsDisableLastAccessUpdate til 1, får du ikke denne gevinsten ved defragmentering.

 

Personlig synes jeg i tillegg det er fint å kunne sortere mappeinnhold etter (blant annet) siste aksess, særlig når en mappe inneholder mange filer. Det kan også være nyttig ut i fra sikkerhetsdiagnose å kunne se hva som har vært i aktivitet i f eks Windows/System32-mappen.

Lenke til kommentar

Det er mer hensiktsmessig å bruke NTFS istedetfor FAT32 på systemdisken pga. recovery-mulighetene og andre anti-destruktive greier som NTFS har hvis f.eks strømmen går. Er partisjonen formatert i FAT32, kan du risikere at mange av filene på disken går til h**** hvis strømmen går eller maskinen kræsjer.

 

Jeg tror også at partisjonene bør ligge i denne rekkefølger på disken (fysisk) grunnet søketid og andre finurlige saker:

- Temp (innerst)

- System

- Programmer

- Filer/diverse (ytterst)

 

Prøv også å begrense linjeskift. La brukeren bestemme bredden på teksten selv. Ikke skift linje før du begynner på et nytt avnsitt. Etter et punktum kan du til nød skifte linje, selv om det ikke er nytt avsnitt.

...og det holder med ett spørsmålstegn etter setningen, to og tre virker uprofesjonelt.

 

Ellers en veldig fin guide. Mange artige triks. :)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Jeg fant ikke register-entryen du snakker om, "NtfsDisableLastAccessUpdate".

Jeg kan bruke regedit så det er ikke det. Er det noen vits å lage denne som ny key tror dere? Sikkert ikke. Det er vel en så mikroskopisk ytelsesendring at det er lite vits?

Hvis du ikke finner entryen, må du lage den. Ytelsesgevinsten ser ut til å være merkbar i følge info på nettet, så det blir vel en vurderingssak ut i fra egen smak og evt bruk av nevnte defraggere.

 

Nøkkelen NtfsDisableLastAccessUpdate kan du forøvrig ordne like greit i et tweakeprogram som f eks CacheMan.

Lenke til kommentar

Veldig bra tråd, ytelse på XP er et evig aktuelt tema. Jeg har bestandig vært opptatt av dette, og har alltid maskinen min innstilt på max ytelse. Men en ting som burde få mer oppmerksomhet er SERVICE-KONFIGURASJON. Å disable alle unødvendige servicer er en av de tingen man har størst mulig ytelsesgevinst på. Særlig siden Microsoft + mange installerte programmer legger til servicer med automatisk oppstart, selv om dette er servicer man sjelden eller aldri trenger. Ett eksempel; Jeg har Norton Ghost 9 installert. Et utmerket program, som gjør at uansett hvor alvorlige problemer jeg skulle få med Windows, så akan jeg alltid gjenopprette et friskt image, og få en topp maskin igjen. Men altså, Norton har lagt til en service, som bl. a brukes når Ghost skal lage "Incremental backups", noe jeg aldri gjør. Denne servicen bruker nersten 30 mg minne når den kjører, og idiotisk nok MÅ den kjøre for å få startet Ghost. Men siden jeg bruker Ghost bare en ytterst sjelden gang, så har jeg disablet denne servicen, så skrur jeg den heller på igjen hvis jeg skulle trenge å starte Ghost en sjelden gang. Men de aller fleste servicene er jo den som er forhåndsinnstallert sammen med XP. Av disse fant jeg ut at jeg kunne disable 16 stk av disse helt fullstendig, og min XP Home med bredbåndstilknytning kjører akkurat like stabilt og sikkert som før. Legger ved en liste som viser hvilke servicer som kunne disables på min maskin. Kan ikke garantere at alle kan følge listen, men skulle tro at de fleste som har en maskin med bare en bruker, og vanlig bredbånds-internett (som ikke er trådløst) skal kunne bruke disse. Her er de:

ClipBook

Computer Browser

Error Reporting Service

NetMeeting Remote Desktop Sharing

Network DDE

Network DDE DSDM

Network Location Awareness (NLA)

Network Provisioning Service

Performance Logs and Alerts

Remote Desktop Help Session Manager

Routing and Remote Access

Server

Smart Card

System Restore Service

Wireless Zero Configuration

WMI Performance Adapter

 

Eller er nettsiden til BlackViper den beste og mest anerkjente for XP- Service-konfigurering. Dessverre er denne siden nedlagt, men jeg har den på en *.pdf-fil. Er litt usikker på lovligheten av å legge ut denne her, men hvis det kan gjøres lovlig, legger jeg den ut med en gang

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...