Gå til innhold

ABIT-kort med dobbel Opteron og PCIe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det virker som det er rettet inn mot en mellomting mellom arbeidstasjoner og kravstore spillere med alt for tykke lommebøker.

Pøh. Gamere har ikke noe utbytte av dual CPU. Jeg hadde det gamle BP6-kortet med dual Celeron, og det var helt andre ting enn spill som gjorde at kortet rocket. Å kompilere Linux-kernelen gikk f. eks. raskere enn på min AMD 1600+, samt at det var nesten umulig å få en enkelt prosess til å senke farten på resten av systemet. Jeg vil gjerne ha dual igjen, men ikke først og fremst for spillene sin del.

Lenke til kommentar

Håper HW.no tester dette kortet.

 

Da selger jeg mitt Tyan Tiger K8W, og kjøper dette.

Blir pent med 2x Opteron 244 og 2x 6600GT som arbeidsstasjon/litt spill.

 

Også herlig med 2stk TT BigWater i et Stacker kabinett. :w00t:

 

Det som også er høvding er muligheter for 4 skjermer i non-SLI. Derfor jeg vil

satse på 6600GT. Skulle det vært ren spill-PC hadde jeg nok gått for 6800GT.

 

Men dette er bra av ABiT, håper kortet rocker.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Er det støtte for dual- eller quad-channel minne der?

Det ser ut som 4 minnekanaler siden det er mikroresistorer tett i tett på begge sidene av DIMM-soklene.

 

Edit: Jeg tok vist feil:

* Four 184-pin DIMM sockets ECC Registered memory.

 

* Supports Dual channel DDR 400/333 (Max. 8GB)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

ettersom minneslottene er plassert 2 og 2 ved siden av hver cpu så er det støtte for quad channel ja...

 

4x512mb brikker synes jeg hørtes helt greit ut.. :)

 

Dårlig med oppgraderingsmuligheter, men 2gb ram burde holde :)

 

4gb synes jeg begynner å lukte overdrivelse (husk på at 4 og 4 av brikkene må være like store)

Lenke til kommentar
Er det støtte for dual- eller quad-channel minne der?

 

Synes det var litt lite med bare 4 minneslotter på et såpass dyrt og server-/workstation-rettet HK.

Hver Opteron-prosessor har på dette 2 stk. dediserte minnebanker som støtter dual-channel DDR400, og med et operativsystem som støtter NUMA så får man da effektivt en 256-bits minnebuss med en båndbredde på opptil 12.8GB/s :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Er det støtte for dual- eller quad-channel minne der?

 

Synes det var litt lite med bare 4 minneslotter på et såpass dyrt og server-/workstation-rettet HK.

Hver Opteron-prosessor har på dette 2 stk. dediserte minnebanker som støtter dual-channel DDR400, og med et Operativsystem som støtter NUMA så får man da effektivt en 256-bits minnebuss med en båndbredde på opptil 12.8GB/s :thumbup:

Ikke så lenge hovedkortet kun tar i bruk en av minnekanalene på hver av CPU'ene:

* Four 184-pin DIMM sockets ECC Registered memory.

 

* Supports Dual channel DDR 400/333 (Max. 8GB)

Da blir det totalt 128bit minnebuss med totalt 6,4GB/s hvis OS'et støtter NUMA og latency ikke blir et problem.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...