Gå til innhold

ABIT-kort med dobbel Opteron og PCIe


Anbefalte innlegg

Er det støtte for dual- eller quad-channel minne der?

 

Synes det var litt lite med bare 4 minneslotter på et såpass dyrt og server-/workstation-rettet HK.

Hver Opteron-prosessor har på dette 2 stk. dediserte minnebanker som støtter dual-channel DDR400, og med et Operativsystem som støtter NUMA så får man da effektivt en 256-bits minnebuss med en båndbredde på opptil 12.8GB/s :thumbup:

Ikke så lenge hovedkortet kun tar i bruk en av minnekanalene på hver av CPU'ene:

* Four 184-pin DIMM sockets ECC Registered memory.

 

* Supports Dual channel DDR 400/333 (Max. 8GB)

Da blir det totalt 128bit minnebuss med totalt 6,4GB/s hvis OS'et støtter NUMA og latency ikke blir et problem.

Nei, det er feil. Hver av Opteron-prosessorene på dette hovedkortet har 2 stk. minneslotter, så begge støtter dual-channel DDR400 (med et operativsystem som støtter NUMA blir dette 256-bit) altså 4-kanaler totalt:

rev-opteronmemory-smpgraph.gif

 

Og ikke slik med 2-kanaler DDR400 (128-bit) totalt:

rev-opteronmemory-smpgraph3.gif

 

Til sammenligning støtter Athlon 64 (sokkel 754) bare 1-kanal DDR400 (64-bit).

 

For mer om NUMA så se dette:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...onmemory&page=6

In order to setup a NUMA-enabled Opteron system, one needs two Opteron CPU's, at least two DDR memory modules (one or more for each memory bank), a motherboard which has dual independant memory bus connections (check the page three for a list), and a NUMA-aware operating system. If any one of these elements is left out of the equation, you will not be able to enjoy the benefits of a NUMA-aware system.
Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan får du det til å stemme når Abit skriver "dual channel" i spesifikajsonene. "Dual channel" kan jo ikke bety noe annet enn at hovedkortet har to minnekanaler totalt.

 

Hadde det stått quad channel så hadde selvfølgelig vært slik:

rev-opteronmemory-smpgraph.gif

 

Hvis man ser på hvor minneslotene står i forhold til CPU'ene så er det tydelig at begge CPU'ene er tilkoblet minne på et vis. Når vi da vet at hovedkortet har totalt to minnekanaler så må vel det bety at hver CPU kun bruker en av de to minnekanalene sine. (Siden Socket 940 har to fysiske minnekanaler i sokkelen så må altså en av disse minnekanalene være blokkert ved hver CPU-Socket.)

 

Altså:

* Hver CPU har 2 minnekanaler

* Hver Socket940 har bare 1 av minnekanalene fysisk tilkoblet minneslot'ene.

* Hovedkortet har totalt 2 minnekanaler (altså dual channel) og 4 minneslots.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen1: Nei, hver Opteron støtter 2-kanals DDR400 (128-bit) og for å kunne utnytte seg av dette må hovedkortet ha 2 stk. dediserte minneslotter til hver prosessor. Dette hovedkortet har det, så med 4 stk. DDR400-minnebrikker og 2 stk. Opteron med integrert dual-channel DDR400 minnekontroller i hver så får man altså:

 

CPU0: dual-channel DDR400 (128-bit) = 6.4GB/s minnebåndbredde

 

CPU1: dual-channel DDR400 (128-bit) = 6.4GB/s minnebåndbredde

 

Og hvis man benytter et operativsystem som støtter NUMA så får man effektivt en 256-bit minnebuss = 12.8GB/s minnebåndbredde.

 

Dette vet jeg 100% sikkert, for jeg kjører nemlig på et slikt system selv og jeg har målt minnebåndbredden til å stemme ganske bra :thumbup:

 

Se også dette:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...tigerk8w&page=3

Each AMD Opteron CPU is built with an on-die dual channel DDR memory controller, which can support two channels of 64-bit DDR memory, adding up for 128-bit total. This means that a single Opteron CPU, running with 400 MHz DDR, has a peak bandwidth level of 6.4 GB/s. When a second CPU is added, you're basically adding a second memory controller to the system as well, which doubles your bit width to 256-bit (Four 64-bit channels), and such, doubles the system's theoretical memory bandwidth.

 

With two CPU's installed, you have two dual channel DDR memory controllers working in tandem, which when used with 400 MHz DDR, can produce a theoretical peak bandwidth level of 12.8 GB/s. This situation occurs when each CPU has its own memory banks to address; such is the situation on Tyan's Thunder K8W motherboard.

 

rev-tigerk8w-thunderdiagramSM.jpg

 

Vs.

 

rev-tigerk8w-diagramSM.jpg

 

Ser du det nå? ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Synes hovedkortet ser rått ut, men hver opternon 246 på 1,6ghz koster det samme som athlon 3500 på 2,2ghz (rundt 2000kr) tror jeg ikke mange gamere vil tjene på å kjøpe det...

 

Men det er likevel en fordel med dette kortet: Skal du kjøre to stk 6800GT eller bedre vil cpuen være flaskehalsen opptil 1600x1200 med alt på selv ved bruk av FX55 (i de fleste spill), så da kan det jo være noe å hente om man har penger nok til to stk opteron 250 eller bedre.

Lenke til kommentar

Ok, jeg gir meg. Jeg kunne bare ikke finne noen offisielle indikasjoner på at dette hovedkortet har totalt 4 minnekanaler.

 

Dette vet jeg 100% sikkert, for jeg kjører nemlig på et slikt system selv og jeg har målt minnebåndbredden til å stemme ganske bra

Har du klart å skaffe deg et ABIT WN-2S+ allerede før lanseringen?

 

Edit: Jeg vet at selve CPU'en støtter to minnekanaler, spørsmplet var om det var tatt i bruk 1 eller 2 minnekanaler på hver CPU.

 

Edit2: Ingen av bildene dine viser konfigurasjonen jeg mente var rett. Det første bildet viser 2 + 2 minnekanaler, det andre 0 + 2 minnekanaler. Konfigurasjonen jeg fikk inntrykk av er 1 + 1 minnekanal.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ok, jeg gir meg. Jeg kunne bare ikke finne noen offisielle indikasjoner på at dette hovedkortet har totalt 4 minnekanaler.

 

Dette vet jeg 100% sikkert, for jeg kjører nemlig på et slikt system selv og jeg har målt minnebåndbredden til å stemme ganske bra

Har du klart å skaffe deg et ABIT WN-2S+ allerede før lanseringen?

Nei, jeg har et TYAN Thunder K8W (S2885) som støtter 4-kanalers DDR400 (256-bit). Ettersom NUMA-støtte er avhengig av operativsystem så skriver alle produsentene bare "dual-channel DDR400" i spesifikasjonene. Sjekk linkene mine, interessant stoff! :yes:

 

Abit-hovedkortet har en 2+2 konfigurasjon akkurat som bildene mine viser, altså 4-kanalers DDR400. Man trenger ikke 4 minneslotter per CPU for å støtte dual-channel DDR400, 2 minneslotter per CPU holder akkurat :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Abit-hovedkortet har en 2+2 konfigurasjon akkurat som bildene mine viser, altså 4-kanalers DDR400. Man trenger ikke 4 minneslotter per CPU for å støtte dual-channel DDR400, 2 minneslotter per CPU holder akkurat :)

Ja, jeg er klar over at det er nok med 4 minneporter for å få totalt 4 minnekanaler (quad channel), men lurer på hvorfor Abit bare kaller det "dual channel" hvis det er 4 kanaler?

 

Layouten med mye færre resistorer på som endeterminering på den ene minnekanalen enn på den andre virker snål. (De to minnekanalene som etter sigende skal gå til nabo-DIMM-slot'ene) Det skal jo være like mange resistorer på hver minnekanal, og dermed like mange synlig resistorer på hver side av DIMM-slot'ene. Men det er ikke tilfelle for dette hovedkortet. Hvorfor ikke? Alt henger jo logisk sammen dersom to minneslot'er deler samme minnekanal og dermed kun har endeterminering på ene siden. Det henger også sammen med Abits uttalelse "dual channel".

Lenke til kommentar
Er det støtte for dual- eller quad-channel minne der?

 

Synes det var litt lite med bare 4 minneslotter på et såpass dyrt og server-/workstation-rettet HK.

Hver Opteron-prosessor har på dette 2 stk. dediserte minnebanker som støtter dual-channel DDR400, og med et operativsystem som støtter NUMA så får man da effektivt en 256-bits minnebuss med en båndbredde på opptil 12.8GB/s :thumbup:

NUMA var ordet jeg var ute etter, ja. :)

Jeg var klar over at dual Opteron kan støtte dette (2 minnebusser @ 64 bit pr. CPU på 2 CPU'er = (64 bit * 2)*2 = 256 bit), men jeg lurte på om hovedkortet også la opp til det (var koblet "riktig").

 

Ser at du og Simen1 fant ut av det til slutt. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...