Gå til innhold

TEST: HTC Vive Pro 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Hawken911 said:

Det er fantastisk at Google lar meg oversette artikkelen til Engelsk med en enkelt tastetrykk! Dette gjør at hele artikkelen ble lest.

Flotte punkter og fin forklaring, med god konklusjon og egne anbefalinger fra forfatter på slutten.

Burde kanskje bruke litt mer tid på skolen hvis du ikke kan lese norsk, i stedet for å ta det ut på artikkelforfatteren. Det er jo ikke hans feil.

VR gir forøvrig fremdeles altfor lite valuta for pengene. Hadde trodd det skulle kommet lenger nå, men det er jo fremdeles ekstremt få spill det gir noen mening å bruke det i.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Hawken911 skrev (1 time siden):

Det er fantastisk at Google lar meg oversette artikkelen til Engelsk med en enkelt tastetrykk! Dette gjør at hele artikkelen ble lest.

Flotte punkter og fin forklaring, med god konklusjon og egne anbefalinger fra forfatter på slutten.

En oversettelse (spesielt google) vil aldri gi en helt presis gjengivelse av innholdet. Ergo bør du lese på de orginalspråkene du kan og legge av deg griller om at engelsk er bedre, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet med Nynorsk er at jeg aldri lærte det på skolen (90 tallet). Lærerne gav ingen opplæring i dette fremmede språket, de bare gikk ut ifra at man skulle forstå og skrive det uten noen form for opplæring utover å lese dikt på Nynorsk. Hadde jeg hatt opplæring i dette språket hadde jeg sikkert hatt mindre problemer med å lese det i dag. Velger derfor artikler skrevet på bokmål. Likestilt burde vel bety at man kan velge hva man vil lese?

Lenke til kommentar

Nynorsk er er ett av våre offisielle skriftspråk. Lev med det. :)

Ellers, jeg har IKKE Vive Pro 2. Men har hatt HTC Vive (1), Vive Pro, Quest 2, HP Reverb (G1) og HP Reverb G2. Testet andre headsett også. Men de som er er listet er de jeg har eid, eller eier og bruker fortsatt. Rimelig entusiast med andre ord.

Anmeldelsen er overraskende positiv. Jeg vurderte sterkt Vive Pro 2, men etter å ha lest veldig mange andre anmeldelser fra store utland, og fra brukerforum, så lot jeg være. Linsene holder dessverre ikke mål, slik jeg forstår det.

Anmelderen her på gamer mener linsene er en av fordelene med Vive Pro 2, men han har nok ikke forstått forskjellen på linser/optikk og panelene bak når han skriver: "Linsene til HTC Vive Pro 2 er det fremste trekkplasteret til produktet. Med ei oppløysing på 2448x2448 per auge har dei endå høgare oppløysing enn det HP Reverb G2 har".

Men altså - Linsene har jo ikke pixel oppløsning! Panelene som sitter bak linsene har nok 2448x2448 oppløsning. Ikke linsene, og de er for dårlige ut fra alt annet jeg har lest (bortsett fra på gamer.no da). Og, når det gjelder skarphet så vil nok HP Reverb G2 gi større skarphet. Dette fordi 2160x2160 fordelt på langt mindre flate/FOV gir høyere ppi, pixels per inch som man sier. Og også pga bedre optikk - eller linser. Alle som er fotonerds (meg) vet hva optikk har å si for skarphet. Pixeloppløsning er bare en del av ligningen.

Glare/godrays/gjennskinn på Vive og Vive Pro ødela så mye for opplevelsen (for meg- og ut fra forum, mange andre), og etter alt jeg har lest har Vive Pro 2 samme problem. Minst like ille! Mens Reverb G2 ikke har det, og Quest 2 også i mindre grad.

Å si at detter den beste VR opplevelsen virker rart. Men, med forbehold, har ikke testet - men eid Vive og Vive pro med samme linseproblem. Og lest tester og snakket med folk med Reverb G2 og Quest 2 som sender Vive Pro 2 tilbake i retur.

Tror nok veldig mange står over pga prisen, og hvis noen faktisk går for Gamer.no´s overskrift at dette er det beste - og har pengene... gjør dere selv en tjeneste... Les flere anmeldelser, sjekk brukerforum - Flight sim entusiaster, racing entusiaster, DCS-entusiaster sender det tilbake for refund pga dårlige linser og skuffende skarphet totalt sett. De beholder sine Reverb G2, Quest 2, Pimax (til og med) og Index istedet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (57 minutter siden):

Anmeldelsen er overraskende positiv. Jeg vurderte sterkt Vive Pro 2, men etter å ha lest veldig mange andre anmeldelser fra store utland, og fra brukerforum, så lot jeg være. Linsene holder dessverre ikke mål, slik jeg forstår det.

Har selv lest og sett mange anmeldelser hvor de får skryt.

Folk som påstår at Fresnel linsene er de beste du får på vr briller.

G2 bruker jo lignende linser, så de skulle ha akkurat samme problemer / fordeler.

Endret av Iki
Lenke til kommentar
Iki skrev (4 timer siden):

Har selv lest og sett mange anmeldelser hvor de får skryt.

Folk som påstår at Fresnel linsene er de beste du får på vr briller.

G2 bruker jo lignende linser, så de skulle ha akkurat samme problemer / fordeler.

Nei, det er feil. Ikke at de får skryt, mulig de får det... Jeg har bare ikke sett det de anmeldelsene ennå. Tross jeg gjerne vil ha Vive Pro 2 i mitt oppsett. Men antagelesne om at G2 og Vive Pro 2 har lignende linser er helt, helt feil :) Heldigvis. Om de har pr definisjon fresnel linser, så gir G2 så godt som null god rayrs uansett.. thats a fact. :) Vive Pro 2 har dette som sitt største problem visuelt sett. 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (3 timer siden):

 Men antagelesne om at G2 og Vive Pro 2 har lignende linser er helt, helt feil :) Heldigvis. Om de har pr definisjon fresnel linser, så gir G2 så godt som null god rayrs uansett.. thats a fact.

Finner iallefall en god del folk som klager på sweetspot, uklare kanter, godrays, etc. Når det gjelder hp reverb G2.

 

Enkelte opplever faktisk at god rays / refleksjoner er verre på G2 enn tidligere Vive.

 

Lenke til kommentar
16 hours ago, radiohodet said:

Burde kanskje bruke litt mer tid på skolen hvis du ikke kan lese norsk, i stedet for å ta det ut på artikkelforfatteren. Det er jo ikke hans feil.

VR gir forøvrig fremdeles altfor lite valuta for pengene. Hadde trodd det skulle kommet lenger nå, men det er jo fremdeles ekstremt få spill det gir noen mening å bruke det i.

Jeg tror de aller fleste nordmenn kan lese nynorsk. Men akkurat som at det kom krav om at alt som er skrevet på bokmål også bør kunne leses på nynorsk bør det motsatte gjelde. Noe det merkverdig nok likevel ikke gjør og som i mine øyne gjør at "nynorsk" kampen mister legitimitet.

Hvorfor skal man diskriminere de som ønsker å lese en artikkel på bokmål?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes noe krav om at alle artikler på gamer.no skal kunne leses på både bokmål og nynorsk, det blir urimelig. Det gjelder vel kun for offentlig kommunikasjon ol. Men kanskje har de et krav om en viss andel nynorskartikler for å få noen statskroner i kassa. Det er jo bare fint.

Lenke til kommentar
axelmathias skrev (5 minutter siden):

Tror ikke det finnes noe krav om at alle artikler på gamer.no skal kunne leses på både bokmål og nynorsk, det blir urimelig. Det gjelder vel kun for offentlig kommunikasjon ol. Men kanskje har de et krav om en viss andel nynorskartikler for å få noen statskroner i kassa. Det er jo bare fint.

Det hadde vært digg, men vi har aldri fått midler for å ha artikler på nynorsk (eller annerkjennelse for den saks skyld). Vi synes bare det er riktig å la skribentene velge, all den tid de to offisielle skriftspråkene er noe vi har her til lands. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Tåka said:

Helt uinntresant for meg skal kjøpe ganske mange spill for kr 14000 og VR er ikke tingen selv den dag i dag bare et fåtall spill støtter dette så ser ingen grunn til å kjøpe noe slikt i dag.

Masse VR spill og masse spill som ikke orginalt er VR men støtter Vr, har du flydd flysimulator i VR vil du ikke gå tilbake osv. 
Men ja 14 000 er ubrukelig pris, for det du får har HTC, jeg har aldri hatt noe sansen for HTC sitt VR konsept så har holdt meg unna Ocluus/facebook lager gode headsett til et liten pris. Men selv om jeg har Quest 2, bruker jeg bare Reverb G2. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...