Gå til innhold

Dette er forsikringsbransjens nye bilskrekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man har vanlige spjeld så er det sikker en del brukere som evner å rive dem av?

Det kan godt være at det er mer plunder med monteringen også.

 

Brytons strategi ser ut til å være at stor skjerm vil distrahere fra resten av bilen ved kjøp.

Honda sin nye får skryt for at skjermer er bedre enn speil, som langt fra stemmer for andre biler som har prøvd det samme.

Lenke til kommentar

Honda sin nye får skryt for at skjermer er bedre enn speil, som langt fra stemmer for andre biler som har prøvd det samme.

 

Ja, kamera som speil har vært forsøkt siden 2000 tallet uten hell.

Enkelt og slitesterkt må være stikkord på biler.

Hva ned feil i programvare, fryst skjerm eller en forsinkelse på ett sekund i speilkamera??

Høyrisikobiler med enorme skjermer får bli rådyre og forsikre.

Jeg er glad i fancy elektronikk og skjermer. Men i bil handler alt om å få med seg trafikken.

Stemmestyring er ikke argument for store skjermer. Stemmestyring er heller ikke like raskt som ett trykk.

Vitale ting som justere speil og vifte bør ha egne knapper. Ser selv at knapper brukes fremfor skjerm, da jeg kan velge å justere via skjerm eller fysiske knapper.

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, kamera som speil har vært forsøkt siden 2000 tallet uten hell.

Enkelt og slitesterkt må være stikkord på biler.

Enig, men her finnes det hvertfall muligheter for å gjøre det bedre enn vanlig speil. Man kan få en penere bil med mindre luftmotstand. Så kan man ha Augmented Reality, infrarøde kameraer og sikkert mye annet som gjør det bedre og sikrere enn vanlig speil.

 

På Audi e-tron så har det ikke vært en suksess. Spent på hva Honda får til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Under har jeg spolt frem til hvordan man justerer lufteventilene på en Porsche Taycan. Hvem kan med hånden på hjertet si at dette er en bedre metode enn å bare justere ventilene på vanlig måte?

 

Eller når man raser inn i en tunnell og frontruta plutselig dugger til. Ikke-fancy biler har en fysisk knapp som gir full blås.

 

(Honda e ser ut til å ha knapper for HVAC så de har dekket det viktigste.)

 

https://youtu.be/DQQ1rFVJFuc?t=292

Jeg kan med hånden på hjerte si at dette er en lettere metode for sjåføren å justere ventilen på passasjer side :) Selv om jeg forstår hvor du vil henn, må jeg selv si at det er ikke ofte jeg justere vinkel/rettning på ventilene, de gangene det gjøres, er det fordi noen andre har flyttet på dem (ett problem som forøvrig blir eliminert om ventil oppsett blir synkronisert med sete/fører profil).

Det er helst temperatur, og noen ganger viftehastighet (de gangene auto funkjsonen ikke er tilstrekkelig) som justeres på.

 

Full blås (defog) finnes øverst til venstre på den nedre skjermen. Vil tro slike viktige funksjoner er påbudt å ha dedikert tilgjengelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har ikke mange knappene, og de får ting til. Støtter forøvrig sammenligningen, men vi må engang komme oss bort fra den drapsmaskinen som 90-tallsbiler er, i aller største grad også myntet på hvem som opererer dem.

 

Ja, kamera som speil har vært forsøkt siden 2000 tallet uten hell.

Enkelt og slitesterkt må være stikkord på biler.

Hva ned feil i programvare, fryst skjerm eller en forsinkelse på ett sekund i speilkamera??

Høyrisikobiler med enorme skjermer får bli rådyre og forsikre.

Jeg er glad i fancy elektronikk og skjermer. Men i bil handler alt om å få med seg trafikken.

Stemmestyring er ikke argument for store skjermer. Stemmestyring er heller ikke like raskt som ett trykk.

Vitale ting som justere speil og vifte bør ha egne knapper. Ser selv at knapper brukes fremfor skjerm, da jeg kan velge å justere via skjerm eller fysiske knapper.

Når det er bedre speil så er sikkerhetsaspektet helt klart tilstede. Biler bremser og bytter fil og allslags ting som er vesentlig mye mer risikobetont, så hvorfor skulle dette være en dårlig idé?

 

De fleste sjåfører klarer seg langt dårligere uten elektroniske hjelpemidler. Har man flere el-motorer å bruke vil jeg si det gjelder alle og enhver.

 

Det er enklere å varme opp, børste av, og dekke til et kamera når det ikke blir brukt. Frysing og tilsmussing i fysisk forstand er kanskje det som går verst utover sikkerheten per nå?

 

Det er masse knapper på Honda e, og det er ikke første gang de lager bil. På ratt og ellers. Instrumentpanelene i biler har vært skjermer i lang tid, det handler altså i stor grad om hva man viser på dem.

 

I forsikringsøyemed antar jeg det er færre påkjørsler med ryggekamera enn ellers?

 

honda_e_13.jpg?h=e5aec6c8&itok=U4MowbyZ

 

Jeg synes det virker som om synsfeltet er større her enn hos Bryton.

 

screen_detailrv2_hr.jpg?h=4edb9497&itok=,

 

Tilbakemeldingen fra knapper er ugrei hvis man ikke vet helt hvor man skal trykke. Å se på en enda mindre skjerm lenger ned kan ikke være bedre.

 

Vi vet at uryddig design medfører stress, og her er det mange konvensjonelle biler med og uten skjermer som synder.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

"Unngå å navigere mens du kjører"?

Så fort man svinger på rattet så "navigerer" man jo?

Menes det "Unngå å fikle med GPS mens du kjører?"

 

Ellers er touch fint det altså.

Men varme, volum og en del andre funksjoner burde være knapper. Til og med smarttelefonene har ikke gått til steget at dem justerer volum med touch!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Full blås (defog) finnes øverst til venstre på den nedre skjermen. Vil tro slike viktige funksjoner er påbudt å ha dedikert tilgjengelighet.

Ja, det hjelper på. Det hjeler også å ha haptisk feedback som VAG har i sine touch-skjermer. Men det blir ikke bedre enn en fysisk knapp og jeg liker at nye ting er bedre og ikke dårligere enn det som var fra før.

 

Det eneste som kan trumfe en fysisk knapp for defog er automatikk som kan detektere dugg og aktivisere full blås mer pålitelig og raskere enn et menneske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

– Rattet er et veldig smart sted å operere bilen fra, og det er grunnen til at vanlige bilprodusenter har plassert fysiske knapper der. Du vet at det nesten ikke tar noe oppmerksomhet bort fra veien. Dette er det neste steget, en kombinasjon som gir nøkkelfunksjonaliteten akkurat der du uansett har hendene. Med litt bruk vil du kunne operere den uten å se på den.

Makan til tull. Knappene og hendelene på rattet kan brukes uten å se på de, nettopp fordi de er knapper og hendler. Prøv å bruke en touch-skjerm uten å se på den..

 

Legg mobilen din et sted, mobilen som du har brukt tusenvis av ganger før. Lukk øynene, så åpner du kart-appen. Ikke så lett? Prøv så å åpne spotify og trykk "neste sang". Heller ikke så lett? Dette er ting som gjøres med knapper på rattet, men som er nær umulig å gjøre med en touch skjerm uten å se på den.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Unngå å navigere mens du kjører"?

Så fort man svinger på rattet så "navigerer" man jo?

Menes det "Unngå å fikle med GPS mens du kjører?"

 

Ellers er touch fint det altså.

Men varme, volum og en del andre funksjoner burde være knapper. Til og med smarttelefonene har ikke gått til steget at dem justerer volum med touch!

"Volum og en del andre funksjoner" kan man bruke rullehjul eller lignende lignende på rattet til å styre. Noen har vel og noe touchgreier man flikker tommelen over.

 

Og det finnes telefoner uten volumtaster:

https://www.google.com/amp/s/www.dinside.no/mobil/er-det-slik-telefonene-vare-blir-om-noen-ar/70693509/amp

 

Men på en telefon er det veldig praktisk å bruke knapper til å justerere samtalevolum mens man holder telefonen til øret.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Herregud hvor mye folk lyver i spørreundersøkelser... Dette blir bare latterlig! :rofl:
 

I en lignende undersøkelse konkurrenten Codan Forsikring fikk utført av Norstat nylig, svarte nesten 30 prosent at de har satt på navigasjonen mens de kjørte bil. 62 prosent svarte at de hadde byttet radiokanal mens de kjørte.

Jeg kan ikke tenke meg at en eneste j... sjåfør ikke har byttet radiokanal mens de kjørte! Og mye mer enn 30 % har nok slått på GPS-navigasjonen, iallfall hvis man bare regner blant de som faktisk har det i bilen! :green::lol:

Endret av Mastiff
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig veldig fornøyd med Tesla, der jeg har to hjul på rattet som styrer forskjellige ting utifra hvilken modus jeg er i og hva jeg holder på med. Det betyr at jeg bare aktiverer hva jeg skal holde på med fra skjermen, og styrer resten med knappene.

 

 

I tillegg er jeg ganske fornøyd med funksjonene på skjermen - det er mye lettere å f.eks endre temperatur i bilen fra skjermen, for jeg drar bare fingeren til det er rett nivå, i motsetning til min forrige opel der jeg måtte trykke gjentatte ganger på en knapp for å få riktig nivå.

Lenke til kommentar

Under har jeg spolt frem til hvordan man justerer lufteventilene på en Porsche Taycan. Hvem kan med hånden på hjertet si at dette er en bedre metode enn å bare justere ventilene på vanlig måte?

 

Eller når man raser inn i en tunnell og frontruta plutselig dugger til. Ikke-fancy biler har en fysisk knapp som gir full blås.

 

(Honda e ser ut til å ha knapper for HVAC så de har dekket det viktigste.)

 

https://youtu.be/DQQ1rFVJFuc?t=292

 

For ikke å snakke om den dårlige implementasjonen av night vision. Knøttliten night vision skjerm, og du skal kikke vekk i fra veien, der øynene dine kanskje kan oppdage fare selv, for å kunne nytte night vision.

 

Touch-knapper, meh  :)

Kjipt når du trykke på dem og du får null respons ved første forsøket.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bilen min har bare en liten skjerm, og det blir mye trøkking og uoppmerksomhet når jeg må trykke en evighet for å finne informasjonen jeg vil ha. Bedre med en Byton hvor alt får plass på skjermen samtidig.

Lenke til kommentar

Under har jeg spolt frem til hvordan man justerer lufteventilene på en Porsche Taycan. Hvem kan med hånden på hjertet si at dette er en bedre metode enn å bare justere ventilene på vanlig måte?

 

Eller når man raser inn i en tunnell og frontruta plutselig dugger til. Ikke-fancy biler har en fysisk knapp som gir full blås.

 

(Honda e ser ut til å ha knapper for HVAC så de har dekket det viktigste.)

 

https://youtu.be/DQQ1rFVJFuc?t=292

 

Hvis du følger med på videoen så ser du jo at det er knapper på skjermen nedenfor som har de tradisjonelle styringsfunksjonene, så når du raser inn i den tunellen kan du bare trykke på full fres knappen i toppen av det nedre displayet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...