Gå til innhold

Foto

Mistenker utleier for å ville stjele depositumet!

14 svar i denne tråden

#1 ABA

ABA

Bruker

• Medlemmer
  • 14 innlegg
  •   1. august 2019

Skrevet 12. september 2019 - 19:45

Hei!

Kjæresten og jeg leier en kjellerleilighet og har underskrevet kontrakt. Der står det blant annet at husdyr ikke er tillatt (og dette har vi skrevet under). Men i ettertid har vi fått lov til å ha kjæledyr, det ble gitt skriftlig lov i form av en tekstmelding.

Så er det slik at vi spurte utleier om å redusere depositum fra 2 mnd leie til 1 mnd leie. Men "siden det står i kontrakten 2 mnd leie, så forholder vi oss til det" sier utleier.

Videre presiseres det også at "dere vil også sannsynligvis få disse pengene tilbake igjen ...".

Får en "ekkel" følelse her om at han ønsker dette depositum og finne en grunn til at vi ikke skal få det tilbake ved oppsigelse? Kan han bruke dette med kjæledyret mot oss selv om han har gitt skriftlig lov til det ifa tekstmelding i ettertid av kontraktunderskrivelse?

Hva tenker dere der ute om alt dette?

• 0

#2 ilpostino

ilpostino

Moderator

• Moderatorer
  • 18 442 innlegg
  •   5. mars 2001

Skrevet 12. september 2019 - 19:48

Har dere overført depositumet på en egen konto eller rett inn på kontoen til utleier?

• 0

// Hjemmesiden min // Min reiseside // Meg på Spotify // Meg på Instagram // Kjøpe movie props? //

You will just never know what someone is dealing with behind closed doors. No matter how happy someone looks, how loud their laugh is, how big their smile is, there can still be a level of hurt that is indescribable. So be kind. Even when others are not, choose to be kind.

#3 ABA

ABA

Bruker

• Medlemmer
  • 14 innlegg
  •   1. august 2019

Skrevet 12. september 2019 - 19:49

Vi har ikke overført enda, men skal gjøre dette ila september.

• 0

#4 Kontorstol

Kontorstol

Moderator

• Moderatorer
  • 10 536 innlegg
  •   23. juni 2006

Skrevet 12. september 2019 - 19:49

Det at utleier ikke vil redusere depositumet er ikke rart i det hele tatt, da dette er utleiers sikkerhet for manglende husleie og eventuelle skader på leiligheten. Står pengene på en depositumskonto? I så fall er det i hvert fall ikke noe å bekymre seg over, og utleier kan uansett ikke beholde depositumet på bakgrunn av at dere har fått tillatelse til å holde dyr.

Edit: Dere må for all del kreve at depositumet overføres til en depositumskonto, og ikke til utleiers personlige konto.

Dette innlegget har blitt redigert av Kontorstol: 12. september 2019 - 19:50

• 0

#5 ABA

ABA

Bruker

• Medlemmer
  • 14 innlegg
  •   1. august 2019

Skrevet 12. september 2019 - 19:54

Ja, vi skal se å få krevd dep.konto.

Håper vi ikke får noe strid imot oss!

• 0

#6 Kajac

Kajac

Bruker

• Medlemmer
  • 2 376 innlegg
  •   5. februar 2007

Skrevet 12. september 2019 - 19:54

Tror dere beskymrer dere for mye. At det står at dere "sannsynligvis vil få depositumet tilbake" er jo riktig. Det er jo aldri en garanti at du får det tilbake, men om dere behandler leiligheten fint og reparerer evt. skader, så går det greit. Depositumet er en sikkerhet for utleier i tilfelle dere misligholder leieavtalen. Om du har skriftlig tillatelse til å ha husdyr, kan ikke dette brukes i mot dere senere.

• 4

#7 heheszki

heheszki

Bruker

• Medlemmer
  • 98 innlegg
  •   16. oktober 2018

Skrevet 12. september 2019 - 20:01

Han skriver "sannsynligvis" fordi han antar at det ikke vil være skader i leiligheten når leieforholdet opphører.

For å være sikre bør dere ta bilder når dere flytter inn for å dokumentere skader som var der allerede når dere flyttet inn.

Dere bør også ta bilder når dere flytter ut, for å evt påvise at det ikke eksisterte noen skader når dere flyttet ut.

Utleier har ikke lov til å ha depositum stående på egen konto. Depositum skal stå på en særskilt depositums konto i leietakerens navn og utleieren skal betale for opprettelsen av slik konto, se husleieloven §3-5.

Nekter utleier å opprette en slik konto kan dere kreve det ulovlige beløpet tilbakebetalt, se husleieloven §3-7. 

Et slikt valg kan forøvrig gi et dårlig forhold til utleier. Håper dere kan snakke sammen og finne en løsning begge parter aksepterer

• 2

#8 ABA

ABA

Bruker

• Medlemmer
  • 14 innlegg
  •   1. august 2019

Skrevet 12. september 2019 - 20:11

Begge parter må være medlem i samme bank står det... og det er ikke vi?

• 0

#9 Kontorstol

Kontorstol

Moderator

• Moderatorer
  • 10 536 innlegg
  •   23. juni 2006

Skrevet 12. september 2019 - 20:47

Utleier kan opprette depositumkonto i den banken han/hun ønsker, og utleier må betale for opprettelsen, og om dere ikke er kunde i den banken kan dere bli kunde på ca. ett minutt via Internett. Det vil ikke koste dere noe som helst, og dere trenger ikke å bruke den banken til noe som helst annet.

• 3

#10 Dragen

Dragen

Bruker

• Medlemmer
  • 7 372 innlegg
  •   17. mars 2004

Skrevet 12. september 2019 - 21:55

Utleier skal opprette depositumskonto i den bank leietager ønsker, og stå for utgiftene. Renter tilfaller leietager.

• 0

God påske!

Blogg

#11 Kontorstol

Kontorstol

Moderator

• Moderatorer
  • 10 536 innlegg
  •   23. juni 2006

Skrevet 12. september 2019 - 22:06

Sist jeg sjekket var det utleier som kan velge bank, og ikke leietaker.
  • 1

#12 BIGG

BIGG

Bruker

• Medlemmer
  • 1 499 innlegg
  •   9. september 2002

Skrevet 12. september 2019 - 22:11

Sist jeg sjekket var det utleier som kan velge bank, og ikke leietaker.

Korrekt.

• 0

#13 Taurean

Taurean

Bruker

• Medlemmer
  • 5 068 innlegg
  •   14. november 2012

Skrevet 12. september 2019 - 23:29

Ja jeg tror nok ikke utleier mente dette i en truende forstand, bare i en generell forstand. Så du bør nok ikke lese for dypt inn i den, mener nå jeg. Kravet om å la 2 måneders depositum stå synes jeg nok også er forsvarlig, for det kan jo oppstå skader som de vil ha den sikkerheten dekket for. Det er bare sånn det er i dag gitt, penger trumfer det meste.

• 0

"So do you feel more vulnerable after these attacks (in France)?" Lemmy: "You've always been vulnerable, you're always gonna be vulnerable. Every day you go out the house you're vulnerable. You're inches from diving under a bus, or someone hitting you over your head for your money, you know? Nothing is safe! Everyone seems to be obsessed with safety! Well, nothing's safe, okay? Nothing. Make the most of it while you're safe, now! You won't be tomorrow, maybe.

#14 krikkert

krikkert

Moderator

• Moderatorer
  • 17 392 innlegg
  •   8. mars 2009

Skrevet 13. september 2019 - 08:17

Jeg ser ingen større risiko enn i vanlige leieforhold for at utleier vil "ta" depositumet. Jeg ville også vært skeptisk til å redusere depositum hvis jeg nettopp hadde akseptert leietakere med kjæledyr, ganske enkelt fordi skaderisikoen er større ved (enkelte typer) kjæledyr enn uten.
  • 1

«Aldri vitende at ville vige fra Rett og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornødne Processer

eller i andre Maader med sine Raad befordre nogen uretvis Sag eller Intention»

#15 Nedward

Nedward

Bruker

• Medlemmer
  • 5 329 innlegg
  •   2. desember 2001

Skrevet 13. september 2019 - 12:31

Nekter utleier å opprette en slik konto kan dere kreve det ulovlige beløpet tilbakebetalt, se husleieloven §3-7.

Ikke bare det, men også med forsinkelsesrenter. Det er altså 9,25% p.a. for tiden.
  • 0
Plages du med å finne drivere til ukjent maskinvare? Sjekk her!
Prøv Ubuntu i dag.

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere