Gå til innhold

Spaceworld Soundgarden er konkurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet til Spaceworld har vært at kundegruppen stort sett har gått over til netthandel. Kjekt med beliggenhet, men pris er så uendelig mye viktigere. Selv har jeg handlet både ps4 og psvr der de siste åra, men det er jo ikke akkurat varer som selges med stor gevinst.

Dette. Min første jobb var hos Spaceworld, dog før de migrerte med Soundgarden. Vi slet ofte med at vi hadde litt høye priser på elektronikk, som for eksempel spill. Vi var alltid billigere en Gamestop, men Elkjøp og Expert kunne ofte slå oss med den viktige hundrelappen. Og så klart nettet.

Videre så hadde vi ikke noe spesielt som trakk kunder. Vi hadde ikke den X-faktoren med at vi var spesialiserte på noe. Da gikk heller folk til Elkjøp som har "alt", eller nettet igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet med den butikken jeg har i nærheten var i alle fall før at den så veldig shabby ut. Kombiner det med høye priser og produkter som akkurat passerer QA med hårfin margin som f.eks Denver så har man vel ikke akkurat oppskriften på kunder som renner inn og legger fra seg hauger med cash. Når de oppgraderte med Soundgarden ble det en mye bedre butikk. Problemet med konseptet var at det generelt var for få ting som fristet. Det er/var en butikk man for det meste gikk å tittet i selv om det ble noen kjøp av og til.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte amiga 1200 fra Spaceworld i 1990 tallet. Det ble noe feil, så jeg skulle sende på reperasjon. De fiksa ingenting, og sa at alt var bra. lovte meg 20 spill som plaster på såret for rotet, fikk ikke det heller. Etter den tid har jeg gledet meg til dem går konkurs.... (hjerte mitt fryder seg nå, og jeg innser at bitterheten har vart veldig lenge) God kundeservice skal man ikke tulle med....

Butikkene er stort sett knyttet til serviceavtaler med importøren, så de bruker samme verksted, og det samme ville trolig skjedd om du hadde kjøpt maskinen et annet sted. Vet ikke 100% sikkert om dette var tilfellet med Amiga på 90-tallet, men det er sannsynlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var en Spaceworld på Trondheim Torg og jeg vil si at jeg bare har hatt positive opplevelser med folkene som jobbet der.

 

Ikke bare var kundeservicen på nivå med det man forventet, men ofte gikk de også til et ekstra steg for å hjelpe deg når din vare f.eks. ikke var kjøpt der. 

 

Veldig synd og man mister en del kompetanse som en følge av dette. Nettbutikker kan ikke bidra med denne formen for kompetanse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet til Spaceworld har vært at kundegruppen stort sett har gått over til netthandel. Kjekt med beliggenhet, men pris er så uendelig mye viktigere. Selv har jeg handlet både ps4 og psvr der de siste åra, men det er jo ikke akkurat varer som selges med stor gevinst.

 

Ditto minus PSVR. Jeg kjøpte også min PS4 fra Spaceworld før de migrerte sammen med Soundgarden.

Lenke til kommentar

Det var en Spaceworld på Trondheim Torg og jeg vil si at jeg bare har hatt positive opplevelser med folkene som jobbet der.

 

Ikke bare var kundeservicen på nivå med det man forventet, men ofte gikk de også til et ekstra steg for å hjelpe deg når din vare f.eks. ikke var kjøpt der. 

 

Veldig synd og man mister en del kompetanse som en følge av dette. Nettbutikker kan ikke bidra med denne formen for kompetanse. 

 

Det kommer vel helt an på kompetansen til selgeren (den ansatte).

Lenke til kommentar

Nå må folk lære seg å forstå hvor vanskelig det er å konkurrere i denne bransjen. Har selv fortid i elektronikkjede. Spill og konsoll er det latterlig lav bruttofortjeneste på. Vi snakker 150kr inntjening ved salg av ps4 maskin til 4000. Og rundt 50lappen for et spill til 600kr. Det er skammelig lavt! Så kan ps store lokke med langt billigere produkter. Men der har de jo ingen ansatte å lønne og heller ingen husleie å betale. Rart de kan operere med de prisene? Nei!

 

Legg til at store partikjøp fra leverandør senker stykkpris på varene man får. Hvordan tror dere et milliardimperium som Elkjøp løser dette, kontra en liten norsk kjede uten kraftige økonomiske muskler? Da må man ha visse priser for å overleve. Og da kan man ikke trone billigst på prisjakt hver eneste uke på allt man selger. Man kan ikke selge allt man har av varer i tap, fordi kundene sitter på ræva hjemme og helst krever allt gratis fra nettet. Sånn fungerer det ikke der ute.

 

Spaceworld opplevdes for meg en kjede som hadde dedikerte og kunnskapsrike ansatte i motsetning til flere av de store dinosaurene, hvor man knapt får hjelp til å finne varene i hylla. Men vil folket ha monopol, så får dem det fremover. Får du hjelp til å lytte og teste produktene dine på nett? Får du avtalt priser og deala/prutet ved storhandler på nett? Nei.

 

Trist dag for oss som søker kvalitet og god service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...