Gå til innhold

Spaceworld Soundgarden er konkurs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde å høre med soundgarden\spaceworld når de vil ha salg eller opphørsalg de har ingen dato? Er det ikke rart?

Uansett styr unna å kjøp forsterker etc for går den i stykker risker man å sitte med tapet selv. Høytaller går vel normalsett ikke i stykker så lett med mindre man spenger elementer eller mister den i gulvet.

 

De ansatte vet jo ikke mye om hva som vil skje nå siden de høye herrer diskuterer boets fremtid. Men det er ikke usannsynlig at Soundgarden "gjenoppstår" ettersom boet nok har en del verdier. Da er det trolig at Soundgarden kvitter seg med ulønnsomme butikker, og står igjen med halvparten så mange eller færre med et mer Hi-Fi rettet fokus ettersom det var der de tjente penger så langt jeg har skjønt. Da blir det neppe et konkurssalg, men salg av det de slutter å føre. 

 

Jeg vet ikke dette sikkert, men det er så langt jeg har fått med meg en mulighet,  

Endret av Din_Laban
Lenke til kommentar

Jeg skulle kjøpe 2 dyre skjermbeskyttere hos de, og de krevde enda penger for å sette de på for meg. Det ble hverken kjøp eller flere visit fra meg etter det.

 

Så da forventer du å få gratis tjenester fordi du skulle kjøpe 2 skjermbeskyttere? Forventer du gratis support når du kjøper deg en datamaskin?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For endel år siden solgte Spaceworld billige mobiltelefoner der det fulgte med et 100kr kontantkort med i pakka.  Kortet lå inne i eska som var forseglet.  De som jobbet på butikken (vet ikke om dette skjedde over hele kjeden, men i hvert fall i denne butikken) ble instruert av ledelsen om at de skulle "demonstrere" telefonen etter at kunden hadde kjøpt den.  De kunne da bryte forseglingen, plukke ut kontantkortet, gjemme det under disken og så selge det tilbake til kunden.  Direkte svindel.

 

Aldri handla i den drittbutikken etter at en kompis som jobba der fortalte meg dette.

Lenke til kommentar

De ansatte vet jo ikke mye om hva som vil skje nå siden de høye herrer diskuterer boets fremtid. Men det er ikke usannsynlig at Soundgarden "gjenoppstår" ettersom boet nok har en del verdier. Da er det trolig at Soundgarden kvitter seg med ulønnsomme butikker, og står igjen med halvparten så mange eller færre med et mer Hi-Fi rettet fokus ettersom det var der de tjente penger så langt jeg har skjønt. Da blir det neppe et konkurssalg, men salg av det de slutter å føre. 

 

Jeg vet ikke dette sikkert, men det er så langt jeg har fått med meg en mulighet,  

I går diskuterte jeg saken med ansatte på SWSG, og de bekreftet at det enda forhandles om kjedens fremtid. De fortalte også at noen av lydspesialistene fortsatt har gått med greit overskudd, og at disse muligens får leve videre. Dersom kun "duppeditt"-butikkene legges ned blir det nok et slags konkurssalg på småvarer som mobiler, hodetelefoner og spillkonsoller, men neppe på dyrt stereoutstyr. De butikkene har nok lite av sistenevnte på lager, og det de eventuelt har blir trolig bare overført til lydspesialistene.

Lenke til kommentar

I går diskuterte jeg saken med ansatte på SWSG, og de bekreftet at det enda forhandles om kjedens fremtid. De fortalte også at noen av lydspesialistene fortsatt har gått med greit overskudd, og at disse muligens får leve videre. Dersom kun "duppeditt"-butikkene legges ned blir det nok et slags konkurssalg på småvarer som mobiler, hodetelefoner og spillkonsoller, men neppe på dyrt stereoutstyr. De butikkene har nok lite av sistenevnte på lager, og det de eventuelt har blir trolig bare overført til lydspesialistene.

 

Det ser ut til at det blir slik jeg sa. Men det virker foreløpig som at lager fra andre butikker skal til de resterende butikkene som skal hete Soundgarden og selges der. 16 av 38 butikker blir igjen. Mange ansatte forsvinner i dragsuget der butikkene legges ned. Dette er en sentralt eid kjede, og dermed tilhører også varelagrene kjeden, ikke den enkelte butikk. Jeg regner ikke med at ting som skal ut av kjeden vil selges unna veldig billig, heller. 

Endret av Din_Laban
Lenke til kommentar

1.Det er jo akkurat det folk har skjønt, hvor vanskelig det er. Og selv om det er vanskelig å operere i en tøff bransje så betyr ikke det at kundene eller du og jeg løper til dem med våre sparepenger straks sjansen byr seg. Nei vi ønsker oss lavere priser mer enn vi er opptatt av mer eller mindre kompetente selgere i lokale utsalgssteder. Og det er jo ikke noe jeg drar opp av hatten, kundene har talt og derfor ender de nå i skifteretten og går konkurs.

 

2.Om det er så lett så som du sier å prute i fysiske utsalgssteder så er kanskje det noe av grunnen til at de nå er konkurs? Med snevre marginer hjelper det ikke å gi vekk overskuddet for å berge et salg.

 

3.Trenger man forresten hjelp til å teste produkter? Spør folk rundt deg, forbausende mange vil nok si nei. Eller de sier kanskje ja, men spør dem da hvilket produkt de sist kjøpte som de testet i butikk først. Det er jo også noe merkelig at en kjede med fysiske utsalgssteder velger å kjøre en minimal demo på sine produkter, der kun noen få utvalgte produkter finnes utstilt eller er mulig å lytte til. Dermed så ender de som faktisk bryr seg om demo og testlytting opp hos konkurrenten og pengene går til feks hifi klbben heller enn i kassa hos spacworldsoundgarden.

 

4.Vi liker å tro at vi ønsker alle muligheter og lokale utsalg og lokal kunnskap. Men vi bryr oss om vår egen lommebok først og fremst. Og det er virkeligheten bransjen må ta til seg. Er det for knappe marginer i din bransje? Da er det kanskje på tide å gjøre noe helt annet?

 

5.HiFi er nok ikke det hifi engang var. Nå er folk fornøyde med en lydplanke under TV. Og en bluetooth høyttaler på kjøkkenet. Entusiastene har kompetanse som gjerne overgår selgerne i butikk. Og selv ikke entusiastene trenger å lytte fordi de gjerne alt har hørt produktet de skal kjøpe hos en entusiastvenn eller kjøper det basert på reviews på nett. Mange importerer selv, enten for å spare noen kroner eller fordi de ønsker produkter som ikke er i ordinært salg i Norge.

 

1.Nei folk har virkelig ikke skjønt det. Vi ser jo det på kommentarene her. "Ikke rart de gikk konkurs! De ville jo ikke bestille inn en forsterker til 45.000 til meg så jeg kunne låne den og teste en ukes tid, for så å levere tilbake og la butikken sitte med tapte penger på en brukt demomodel." "Bra de gikk konkurs, de hadde ræva service (fordi man traff en lite kompetent selger i en butikk i landet)

Nei folk flest har virkelig ingen peiling whatsoever på hvor hardt det er i denne bransjen idag. Skulle man drive bedrift basert på kundens ønsker så må man helst sende pakken gratis rett til ytterdøren, og aller helst med UPS. Det eneste den gjennomsnittlige kunde tenker på er seg selv først, så seg selv og deretter seg selv. Og har man kjøpt et produkt i en butikk så har man selvfølgelig rett til gratis service til evig tid og gratis tillegsprodukter. For har man først lagt igjen noen av sine sårt opptjente kroner i butikk, så er butikken selvsagt i min hele og fulle vold. Det er mentaliteten idag på den gjennomsnittlige kunde. Det kan jeg skrive under på etter mange år i elektronikkbransjen. Men du har rett, ingen må legge igjen pengene noen som helst plass. Men man håper kunder forstår at et salg er en gjensidig avtale mellom to parter og ikke master og slave kontrakt.

 

2. Nei det er klart det hjelper mye mer å tape hele salget, når kunden ser at man ligger 300kr over konkurrenten og truer med å gå til dem. Helt klart dårlig business å gjøre en deal med kunden så vedkomne bare legger igjen 43.000 istede for 44.500 som er veiledende pris.

 

 

3. Nå må dere bestemme dere. Folk flest her oppgir manglende mulighet for demolytting og hjemlån av lydprodukter, som grunn til at spaceworld gikk til grunne. Så man trenger altså ingen hjelp eller veiledning når man skal kjøpe komplisert teknisk utstyr til 30.000,-?

 

Igjen, de aller fleste kundene som kom til elektrobutikken jeg jobbet i, visste minimalt og hadde null research på produktet de ønsket seg. De visste knapt forskjell på apple og android. At en liten gjeng med entusiaster vet godt hva de skal ha, betyr ikke at den resterende 80% av kundemassen vet det. Vet du hvor mye det koster en butikk å bestille inn en Mcintosh til demo på kunderequest? Vet du hvor mange høyttaler/forsterkertyper det finnes der ute som kunder gjerne vil lytte på? Vet du hvor mange kunder som faktisk bestemmer seg for kjøp og hvor mange som bare vil prøve?

 

4.Ja når kundene vet så lite og er så lite bevisste på når og hvor de handler, så er det nok smartest å legge ned og finne på noe annet. Problemet er at etter nedleggelse av samtlige fysiske elektronikkbutikker i landet, vil fortsatt behovet for disse produktene være skrikende tilstede! Men tror du prisene vil bedre seg for deg som kunde når du ender opp med i fremtiden å måtte bestille hi-fi anlegget ditt via amazon.com og betale 25%moms og postens gebyrer nettopp fordi du aldri gadd å reise ut og støtte lokalbutikken deres? Det er den langsiktige konsekvensen av netthandelen dere forguder. For i norge er det skamdyrt å drive butikk, enten kunde forstår det eller ikke. Da kan man ikke konkurrere.

 

5. Det har du helt rett i. Hi-fi er desverre ikke det det engang var. Og det er bare trist å se hvordan kunder flest driter i kvalitet bare fordi de ønsker billige, kjappe og enkle løsninger. Den mentaliteten ser vi overallt i dagens unge kunder. Musikk vil de ha gratis fra spotify. Filmer har de selvsagt krav på gratis fra popcorntime. Og selvfølgelig har de krav på å kunne låne dyre produkter med seg hjem i 6mnd for så å angre seg og levere tilbake og få pengene igjen. Dette er mentaliteten til Elkjøp for å lokke til seg kunder. Og med et milliardimperie i ryggen går dette selvsagt fint. For et lite, norsketablert firma, i think not.

 

DET er realiteten. Så får folk sitte der hjemme i stuene sine og mene de har krav på innkjøpspriser og gratis frakt så mye de vil. Om noen få år er alle lyd, tele og spillbutikkene borte i dette landet. Jeg kan garantere deg at det ikke vil gjøre hverdagen din billigere, bedre og enklere.

 

Just my two cents.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1.Hva trenger man av service da?

Mange butikker driver med 30 dagers bytterett også.

 

2.Konsollene bør selges med tap i fra produsent, og butikkene bør ta minst mulig fortjeneste på konsollet, sånn at de kan tjene penger på å selge spill til dem. Slik er min forståelse av det hele. Playstation tar vel en andel pr. spill solgt i fortjeneste de også.

 

3.Dessuten så er det slik at den som har rimelige varer blir noe mer attraktiv å handle hos. Du kan snakke om dedikert service så mye du bare vil rundt dette. Man har en kjempegod kjøpslov i Norge som hjelper en med vanskelige butikker, det er den servicen jeg behøver rundt konsolleierskapet mitt.

 

1. Nei si det? I vår butikk spurte de aller fleste kundene om masse hjelp. Selv de mest selvfølgelige og banale tingene, som hvordan sette i simkort på mobiler og hvordan koble seg på bluetooth. Så er altså realiteten slik at selv om du ikke trenger den servicen, så er det veldig mange andre som gjør det.

 

Veldig mange butikker opererer med 30 dagers åpent kjøp. Det gjorde Spaceworld også. Dette er ikke et krav man har som kunde etter loven. Det er ren og skjær goodwill fra butikkene. Og all form for slik goodwill forsvinner den dagen alle konkurrentene til Elkjøp er konkurs. Det er bare å glede seg.

 

2. Jeg håper virkelig ikke du er i startgropen som produsent av et produkt som koster millioner å utvikle?!? Så du mener at sony bør gå i minus på produksjon av konsollen din, fordi du ikke har lyst å betale mer for det den er verdt? Seriøst? Så man skal leve av tillegssalg som spill og kontrollere mener du? Vet du fortjenesten på et spill til 599,-? 50kr! Tror du det er til å leve av for butikkene? Tror du butikkene, som skal dekke lønn til ansatte og lokal leie, da kan sette priser på 899,- for å få fortjeneste? Nei det går ikke når psStore selger samme spill til 499,-

 

3. Nei man har ingen god kjøpslov i norge. Ikke for butikkene. De har så godt som ingen rettigheter om noe skulle gå galt. Og de sitter på allt ansvar, kostnad og risiko.

 

F.eks ved innsendelse av ps4 eller telefon til service, heter det i loven at man har krav på erstatningsprodukt under reparasjon (med mindre det påfører butikken for stor ulempe som det så fint står i loven) duuuuh!! Ulempe? Å måtte ha 15 ps4 på lager og 10 iphoneX, som kun blir brukt til utlån og herjet med av kunder, er ingen ulempe for butikkene??

 

Et prakteksempel på hvor patetisk og uklar kjøpsloven er. Jeg har sett kunder forlange nytt hi-fi headset til 5000,- gratis, fordi rammen har brukket tvert av etter 2 ukers bruk. (Jeg så tannmerker fra hund nedover hele produktet) Jeg har sett kunder komme inn og forlange ny telefon på garanti fordi skjermen sluttet brått å fungere. Så spør jeg: "men har du mistet telefonen eller slått borti noe da?" Kunde: "ja det skjer stadig, men et produkt til 8000,- bør jo tåle det??"

 

*facepalm*

Lenke til kommentar

Prøvde å høre med soundgarden\spaceworld når de vil ha salg eller opphørsalg de har ingen dato? Er det ikke rart?

Uansett styr unna å kjøp forsterker etc for går den i stykker risker man å sitte med tapet selv. Høytaller går vel normalsett ikke i stykker så lett med mindre man spenger elementer eller mister den i gulvet.

Soundgarden har gjenoppstått. Da fordeles nok varene i nedlagte butikker rundt til dem som består vil jeg tro. Derfor intet konkurssalg. Ifølge dagens næringsliv hadde kjeden 39 butikker. Og grunnen til den store gjelden var også ifølge artikkelen ikke at for mange butikker ikke leverte godt nok, men at kostnadene med sammenslåing og feilberegnet strategi og omsetning ikke stod i stil til det dem beregnet. De starter nok opp med få butikker på de mest sentrale stedene for å minimere rissiko vil jeg tippe.

 

Og nei du kunne trygt kjøpe forsterker og dyre høyttalere hos dem selv om de nå er konkurs. Du har produsentens garanti ved kjøp, ikke butikken sin. Det har aldri eksistert.

Lenke til kommentar

1.Nei folk har virkelig ikke skjønt det. Vi ser jo det på kommentarene her. "Ikke rart de gikk konkurs! De ville jo ikke bestille inn en forsterker til 45.000 til meg så jeg kunne låne den og teste en ukes tid, for så å levere tilbake og la butikken sitte med tapte penger på en brukt demomodel." "Bra de gikk konkurs, de hadde ræva service (fordi man traff en lite kompetent selger i en butikk i landet)

Nei folk flest har virkelig ingen peiling whatsoever på hvor hardt det er i denne bransjen idag. Skulle man drive bedrift basert på kundens ønsker så må man helst sende pakken gratis rett til ytterdøren, og aller helst med UPS. Det eneste den gjennomsnittlige kunde tenker på er seg selv først, så seg selv og deretter seg selv. Og har man kjøpt et produkt i en butikk så har man selvfølgelig rett til gratis service til evig tid og gratis tillegsprodukter. For har man først lagt igjen noen av sine sårt opptjente kroner i butikk, så er butikken selvsagt i min hele og fulle vold. Det er mentaliteten idag på den gjennomsnittlige kunde. Det kan jeg skrive under på etter mange år i elektronikkbransjen. Men du har rett, ingen må legge igjen pengene noen som helst plass. Men man håper kunder forstår at et salg er en gjensidig avtale mellom to parter og ikke master og slave kontrakt.

 

2. Nei det er klart det hjelper mye mer å tape hele salget, når kunden ser at man ligger 300kr over konkurrenten og truer med å gå til dem. Helt klart dårlig business å gjøre en deal med kunden så vedkomne bare legger igjen 43.000 istede for 44.500 som er veiledende pris.

 

 

3. Nå må dere bestemme dere. Folk flest her oppgir manglende mulighet for demolytting og hjemlån av lydprodukter, som grunn til at spaceworld gikk til grunne. Så man trenger altså ingen hjelp eller veiledning når man skal kjøpe komplisert teknisk utstyr til 30.000,-?

 

Igjen, de aller fleste kundene som kom til elektrobutikken jeg jobbet i, visste minimalt og hadde null research på produktet de ønsket seg. De visste knapt forskjell på apple og android. At en liten gjeng med entusiaster vet godt hva de skal ha, betyr ikke at den resterende 80% av kundemassen vet det. Vet du hvor mye det koster en butikk å bestille inn en Mcintosh til demo på kunderequest? Vet du hvor mange høyttaler/forsterkertyper det finnes der ute som kunder gjerne vil lytte på? Vet du hvor mange kunder som faktisk bestemmer seg for kjøp og hvor mange som bare vil prøve?

 

4.Ja når kundene vet så lite og er så lite bevisste på når og hvor de handler, så er det nok smartest å legge ned og finne på noe annet. Problemet er at etter nedleggelse av samtlige fysiske elektronikkbutikker i landet, vil fortsatt behovet for disse produktene være skrikende tilstede! Men tror du prisene vil bedre seg for deg som kunde når du ender opp med i fremtiden å måtte bestille hi-fi anlegget ditt via amazon.com og betale 25%moms og postens gebyrer nettopp fordi du aldri gadd å reise ut og støtte lokalbutikken deres? Det er den langsiktige konsekvensen av netthandelen dere forguder. For i norge er det skamdyrt å drive butikk, enten kunde forstår det eller ikke. Da kan man ikke konkurrere.

 

5. Det har du helt rett i. Hi-fi er desverre ikke det det engang var. Og det er bare trist å se hvordan kunder flest driter i kvalitet bare fordi de ønsker billige, kjappe og enkle løsninger. Den mentaliteten ser vi overallt i dagens unge kunder. Musikk vil de ha gratis fra spotify. Filmer har de selvsagt krav på gratis fra popcorntime. Og selvfølgelig har de krav på å kunne låne dyre produkter med seg hjem i 6mnd for så å angre seg og levere tilbake og få pengene igjen. Dette er mentaliteten til Elkjøp for å lokke til seg kunder. Og med et milliardimperie i ryggen går dette selvsagt fint. For et lite, norsketablert firma, i think not.

 

DET er realiteten. Så får folk sitte der hjemme i stuene sine og mene de har krav på innkjøpspriser og gratis frakt så mye de vil. Om noen få år er alle lyd, tele og spillbutikkene borte i dette landet. Jeg kan garantere deg at det ikke vil gjøre hverdagen din billigere, bedre og enklere.

 

Just my two cents.

 

Disse to siste artiklene var virkelig godt å lese. Tror de fleste er i en boble og bare tenker på seg selv uten å se andre i det hele tatt. Var veldig fint å lese litt fra butikkenes ståsted. Er veldig trist om vi mister nisjebutikkene, selv om dette også er en kjede da.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse to siste artiklene var virkelig godt å lese. Tror de fleste er i en boble og bare tenker på seg selv uten å se andre i det hele tatt. Var veldig fint å lese litt fra butikkenes ståsted. Er veldig trist om vi mister nisjebutikkene, selv om dette også er en kjede da..

Takk for forståelse og refleksjon. Ja for oss som driver butikk, vi som legger ned utallige timer og penger for å møte kundenes behov idag, så er det veldig trist å lese hvordan folk tenker rundt en konkurs som rammer mange hundre mennesker og leverandører. Men fint at noen ser det og poengterer dette. De fleste butikker jeg besøker strekker seg svært langt for å tilfredstille kundene sine i et marked som er presset til ytterkanten. All ære til dem

Lenke til kommentar

Har stor forståelse for vanskelighetsgraden for å kunne drive butikk.

 

Men nå drar du inn flere andre ting som butikken solgte. Jeg pratet om PS4-konsollet, som jeg da mener må selges som nullsum. Butikken må jo få sitt påslag fra den nullsummen, men Sony mener jeg bør selge det produktet helst med litt tap. Det tar de glatt igjen senere, Sony altså. Jeg synes ikke det er på noen måte å være kunderasshøl å ha slike forventninger.

 

Du kjøper f.eks. en aksje på børsen, den kostet noe når du kjøpte den. Da kan du ikke bli sur på aksjemarkedet dersom verdien av den halveres. Selvsagt kan man overprise en vare for senere å se effekten av den overprisingen. Da går noen butikker konkurs, fordi det ikke er etterspørsel etter deres produkter, eller at det er andre som leverer en bedre pris eller noe sånn.

 

Å sette kostnader på kundeservice er jo noe butikken må gjøre internt. Du kan ikke forvente at kunden skal bry seg om den kostnaden annet enn hvilken kvalitet de synes servicen er verdt.

 

Det er vanskelig som jeg innledet innlegget med, men det er svært lett å oppfatte butikkeier som sutrete også. Det skal ikke mye til.

Endret av G
Lenke til kommentar

1.Nei folk har virkelig ikke skjønt det. Vi ser jo det på kommentarene her. "Ikke rart de gikk konkurs! De ville jo ikke bestille inn en forsterker til 45.000 til meg så jeg kunne låne den og teste en ukes tid, for så å levere tilbake og la butikken sitte med tapte penger på en brukt demomodel." "Bra de gikk konkurs, de hadde ræva service (fordi man traff en lite kompetent selger i en butikk i landet)

Nei folk flest har virkelig ingen peiling whatsoever på hvor hardt det er i denne bransjen idag. Skulle man drive bedrift basert på kundens ønsker så må man helst sende pakken gratis rett til ytterdøren, og aller helst med UPS. Det eneste den gjennomsnittlige kunde tenker på er seg selv først, så seg selv og deretter seg selv. Og har man kjøpt et produkt i en butikk så har man selvfølgelig rett til gratis service til evig tid og gratis tillegsprodukter. For har man først lagt igjen noen av sine sårt opptjente kroner i butikk, så er butikken selvsagt i min hele og fulle vold. Det er mentaliteten idag på den gjennomsnittlige kunde. Det kan jeg skrive under på etter mange år i elektronikkbransjen. Men du har rett, ingen må legge igjen pengene noen som helst plass. Men man håper kunder forstår at et salg er en gjensidig avtale mellom to parter og ikke master og slave kontrakt.

 

2. Nei det er klart det hjelper mye mer å tape hele salget, når kunden ser at man ligger 300kr over konkurrenten og truer med å gå til dem. Helt klart dårlig business å gjøre en deal med kunden så vedkomne bare legger igjen 43.000 istede for 44.500 som er veiledende pris.

 

 

3. Nå må dere bestemme dere. Folk flest her oppgir manglende mulighet for demolytting og hjemlån av lydprodukter, som grunn til at spaceworld gikk til grunne. Så man trenger altså ingen hjelp eller veiledning når man skal kjøpe komplisert teknisk utstyr til 30.000,-?

 

Igjen, de aller fleste kundene som kom til elektrobutikken jeg jobbet i, visste minimalt og hadde null research på produktet de ønsket seg. De visste knapt forskjell på apple og android. At en liten gjeng med entusiaster vet godt hva de skal ha, betyr ikke at den resterende 80% av kundemassen vet det. Vet du hvor mye det koster en butikk å bestille inn en Mcintosh til demo på kunderequest? Vet du hvor mange høyttaler/forsterkertyper det finnes der ute som kunder gjerne vil lytte på? Vet du hvor mange kunder som faktisk bestemmer seg for kjøp og hvor mange som bare vil prøve?

 

4.Ja når kundene vet så lite og er så lite bevisste på når og hvor de handler, så er det nok smartest å legge ned og finne på noe annet. Problemet er at etter nedleggelse av samtlige fysiske elektronikkbutikker i landet, vil fortsatt behovet for disse produktene være skrikende tilstede! Men tror du prisene vil bedre seg for deg som kunde når du ender opp med i fremtiden å måtte bestille hi-fi anlegget ditt via amazon.com og betale 25%moms og postens gebyrer nettopp fordi du aldri gadd å reise ut og støtte lokalbutikken deres? Det er den langsiktige konsekvensen av netthandelen dere forguder. For i norge er det skamdyrt å drive butikk, enten kunde forstår det eller ikke. Da kan man ikke konkurrere.

 

5. Det har du helt rett i. Hi-fi er desverre ikke det det engang var. Og det er bare trist å se hvordan kunder flest driter i kvalitet bare fordi de ønsker billige, kjappe og enkle løsninger. Den mentaliteten ser vi overallt i dagens unge kunder. Musikk vil de ha gratis fra spotify. Filmer har de selvsagt krav på gratis fra popcorntime. Og selvfølgelig har de krav på å kunne låne dyre produkter med seg hjem i 6mnd for så å angre seg og levere tilbake og få pengene igjen. Dette er mentaliteten til Elkjøp for å lokke til seg kunder. Og med et milliardimperie i ryggen går dette selvsagt fint. For et lite, norsketablert firma, i think not.

 

DET er realiteten. Så får folk sitte der hjemme i stuene sine og mene de har krav på innkjøpspriser og gratis frakt så mye de vil. Om noen få år er alle lyd, tele og spillbutikkene borte i dette landet. Jeg kan garantere deg at det ikke vil gjøre hverdagen din billigere, bedre og enklere.

 

Just my two cents.

 

 

1: Oida. Bitter much? Ja hva hadde du forventet? At kundene skulle sette butikkens ve og vel fremfor seg selv? Det skjer jo aldri. Fremfor å ha urealistiske drømmer så er det vel bedre å fjerne skylappene og se verden slik den er? Det er jo ikke slik at det var 1 eneste dårlig ansatt i swsg, det var mange. Og det er nok medvirkende til konkursen. Hvor ofte orker jeg gå i butikker hvor jeg møter selgere som ikke kan produktene sine og som bare er opptatt av å klare salgmålet, slik at de forsøker desperat å pushe produkter jeg ikke skal ha? Hva med å heller legge inn innsats på å hjelpe meg med de produktene jeg faktisk SKAL ha? Etter det er gjort vil det være naturlig å komme med ytterligere salgspitcher. Men slik var det ikke på swsg. 

 

2:??

 

3: Folk er forskjellige. Og det bør jo en selger i elektronikkbransjen vite. Noen vil trenge veiledning og hjelp til å finne de riktige produktene. Uavhengig av prislappen. Andre har mer enn nok kunnskap og ønsker kun demo, å faktisk lytte til et par produkter før de tar en avgjørelse. Og som selger er det din oppgave å avdekke behovet til hver enkelt kunde. Først hjelpe også selge. Aldri motsatt. 

 

4: For meg personlig så er ikke pris avgjørende, det er kun en medvirkende faktor. Andre har kanskje økonomi som gjøre det nødvendig å spare der mulighetene byr seg. Jeg ønsker jo lokale butikker, dersom butikkene har noe å tilby. Og da tenker jeg ikke ene og alene på varelageret. Jeg tenker på kompetanse. 

 

Ta et annet eksempel fra en annen bransje som også er hardt presset. Butikker som selger musikkutstyr, feks gitar, etc. Som gitarist har jeg opplevd mye bra rundt om i landet. Dessverre også mye dårlig. Det hjelper ikke å selge gitarer og rekvisita med stort påslag om ikke de som jobber der kan instrumenter. Og det holder ikke å lese specs. Om en kunde kommer med en gitar som har klirr så må selgeren kunne gi råd både om hvilke strenger som bør kjøpes og hvordan en fjerner klirr. Ideelt så tilbyr selger og fikse problemet her og nå for kunde mot påslag, kunde blir fornøyd og butikken tjener ekstra. Skremmende ofte så finnes ikke slik kompetanse på huset. Eller kanskje jeg brude sagt fantes, i fortid altså. For de fleste som bare drev butikk har nok funnet andre jobber etter at nettbutikker tok stor del av salget. Og de som fortsatt har lokalt utsalg, det er kjøpmenn som skjønner spillet. Kompetanse er ikke noe man slenger rundt seg med. Som jeg vil si var tilfellet i swsg. En så det like til i oppbudet. "Våre dyktige ansatte". Hvor var alle de dyktige ansatte? 

 

5: Her kan nok bransjen til en viss grad takke seg selv. I mange mange tiår så ble det solgt og omsatt enorme mengder lurium i bransjen. En stund på 90 tallet var det ikke uvanlig at folk betalte 1000-2000 kr for et sett med spikes. Kom an. Det er ren svindel. Ja spikes har sin plass. Men ikke til den prisen. Og la oss ikke engang starte å debattere kabler. Når det meste ble digitalt så fortsatte bransjen å forsøke å selge digitale kabler til uanstendige priser. Uheldigvis for bransjen så var digitale kabler noe som kunne måles og folk mistet rett og slett troen på sleipe hi-fi selgere.  

 

Mine preferanser endret seg betydelig etter en stund som gitarist. Nå er dynamikk det parameter jeg vektlegger aller mest. Så lytter jeg etter dybde og diskant. Diskant er forholdsvis enkelt. Enkelt å få akseptabelt for de aller fleste. Det kan gjøres eksepsjonelt men da koster det deretter. Bass er ikke like enkelt. Også her har det vært mye rart i bransjen der mange har "stemt" porter og kasser for å få kunstig fremhevede frekvenser fremfor å bruke mer penger på element eller filter. Siden lyd sjeldent kommer ut i butikk slik musikerne faktisk spiller eller ønsker å formidle så er min påstand at high end lyd det er kun for de som har dekt alle andre behov. I studio så mikses det knallhardt og teknikere er ofte mer opptatt av egne preferanser enn artistenes. Og det farger album og låter. 

 

Selv ihuga entusiaster har et begrenset budsjett for underholdning. Og bransjen skulle vært langt flinkere med å sette sammen knallgode kombinasjoner av utstyr som gir det lille ekstra selv i prisklasser de fleste kan tåle. Men det er alltid det jaget om å selge mest mulig til hver kunde. Mas fra ledelse og mersalg. Og kundene ender opp dritleie av maset og går hjem og bestiller seg en bluetooth høyttaler i mono og sier seg fornøyd med det. 

 

Må si at jeg bryr meg egentlig ikke veldig om fysiske utsalgsteder for hverken tele, lyd eller spillbutikker. Jeg klarer meg helt fint uten og skulle behovet for kjøp oppstå så kan jeg fikse det på nettet enten via norske eller utenlandske butikker. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...