Gå til innhold

Greit å navngi voldtektstiltalt fotballspiller?


  

26 stemmer

  1. 1. Er det greit å navngi voldtektstiltakte personer?

    • Ja, dette er ytringsfrihet
      6
    • Nei
      20


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er å navngi ham og si at han er tiltalt for en sovevoldtekt. Det er noe helt annet å si at han skal i fengsel for voldtekt.

 

I det første utsagnet sier man noe som er sant. I det andre utsagnet, som var det Northug kom med, så sier man at han har begått en voldtekt. Det er en så grov påstand at det kan ansees som ærekrenkende. Med mindre han blir dømt for voldtekt selvsagt.

 

Jeg mener derfor spørsmålet ditt ikke beskriver det som har skjedd. Ei heller tror jeg det er ærekrenkende å publisere navn på en tiltalt og beskrive tiltalen. Men det kan kanskje komme an på saken?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig med å henge ut personer med navn, når de ikke er dømt. Å være mistenkt er ingen garanti for at vedkommende blir dømt. Det hender rett som det er at skyldige personer frifinnes på grunn av manglende bevis. Uansett årsak til frifinnelsen så kan omdømmet til personen bli rasert av sånne påstander, noe som kjapt slår tilbake på den som henger ut. (ærekrenkelse). Derfor bør man være veldig varsom med å navngi personer som bare er mistenkt og ikke dømt. Ennå mer varsom når det er snakk om kjendiser der omdømme er en stor del av hva personen er og gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig med å henge ut personer med navn, når de ikke er dømt. Å være mistenkt er ingen garanti for at vedkommende blir dømt. Det hender rett som det er at skyldige personer frifinnes på grunn av manglende bevis. Uansett årsak til frifinnelsen så kan omdømmet til personen bli rasert av sånne påstander, noe som kjapt slår tilbake på den som henger ut. (ærekrenkelse). Derfor bør man være veldig varsom med å navngi personer som bare er mistenkt og ikke dømt. Ennå mer varsom når det er snakk om kjendiser der omdømme er en stor del av hva personen er og gjør.

Jeg er helt enig i hva du skriver, men vil gjerne tilføye: Det hender at anmeldelser er falske, og i slike tilfeller er mistenkte / siktede / tiltalte faktisk uskyldig. Motiver for slike anmeldelser er varierende, men at den påståtte overgriperen er kjendis gjør ikke mulige motiver færre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig med å henge ut personer med navn, når de ikke er dømt. Å være mistenkt er ingen garanti for at vedkommende blir dømt. Det hender rett som det er at skyldige personer frifinnes på grunn av manglende bevis. Uansett årsak til frifinnelsen så kan omdømmet til personen bli rasert av sånne påstander, noe som kjapt slår tilbake på den som henger ut. (ærekrenkelse). Derfor bør man være veldig varsom med å navngi personer som bare er mistenkt og ikke dømt. Ennå mer varsom når det er snakk om kjendiser der omdømme er en stor del av hva personen er og gjør.

 

Å være dømt er heller ingen garanti for å være skyldig. Og å ikke være dømt er ingen garanti for å være uskyldig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er problemet at folk som er uskyldige kan bli dømt av samfunnet allerede, eller er det virkelig problemet hvorfor vi føler at det er nødvendig å navngi dem fordi vi ikke føler rettsvesenet gjør en god nok jobb? For det gjør de helt klart ikke, saker blir henlagt i hytt og pine pga "bevisets stilling" og manglende ressurser. Hvis folket føler at rettssystemet ikke er godt nok så er det ikke uvanlig at de velger å ta saken i egne hender, i India var det vel 2 eller 300 kvinner som knivstakk en kar som hadde gått rundt og terrorisert hver eneste kvinne i byen uten at politiet hadde gjort en dritt med det. Begeret rant over når han truet dem alle med å voldta og terrorisere dem igjen mens han var på vei inn til politihuset rett foran politimennene han hadde bestukket - igjen. 

Mener ikke at det er riktig at folk får livene sine ødelagt pga slike påstander - for det skjer - men dette skjer ikke i ett vakum, det er en grunn til hvorfor mennesker føler en trang til å sørge for at rettferdigheten seirer. Vi vet at den veldig ofte ikke gjør det. Livet er ikke fair. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer litt på om Molde egentlig innser hva de utsetter spilleren sin for?

Hadde han blitt tatt ut av troppen i påvente av rettsaken hadde nok aldri blitt så mye støy rundt denne.

 

Dette er andre gang nevnte spiller ble anmeldt for voldtekt, og her har politiet såpass mye beviser at de føler seg trygge på at han blir dømt.

Da sitter de nok på noe solid, siden det er snakk om sovevoldtekt og da er det ofte ord mot ord. Derfor han ikke ble tiltalt sist, det var hans ord mot kvinnens ord. 

 

Han er altså vært anmeldt to ganger for sovevoldtekt, og det er bare de vi vet om. Kan jo bare spekulere i om dette skjedde de andre stedene han har spilt og når man tenker på mørketallene det er i sånne saker.

Hvor mange saker som faktisk ikke blir anmeldt.

 

Det er jo litt rart at det gjelder sære regler for fotballspillere, ingen som har nevnt dommen mot tidligere TV2 profil for sex med sinn mindreårige niese (det er forsåvidt forståelig i denne saken, da det var jentas ønske), ei heller lite skriverier om den fortsatt aktive fotballtreneren som hadde seg mer flere spillere da han var trener for ett damelag.

Mens politikere blir hengt ut med fult navn. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått så er det å ytre en påstand som en kan bevise er sann som regel innenfor ytringsfriheten.

Det kan godt være, men hvordan Petter Northug skal bevise det nå idag, altså lenge før en rett har tatt stilling til dette, er et mysterium. Med andre ord burde han få smekk på fingrene uansett, da han umulig kan vite om vedkommende er skyldig eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var 16 000 på Lerkendal som sang navnet hans og at han skulle i fengsel, så da er det bare å anmelde hele Trøndelag for ærekrenkelse.

Kan bli gode penger på denslags. Burde ikke være problemer med å få navnene på de som ihvertfall har sesongbiletter, og med minst ti tusen kroner i bot hver så blir det fort 160 millioner.

 

Kan være en fordel at fotball-idioter av og til blir minnet litt på at de er ikke de smarteste folka her på denne kloden.

Lenke til kommentar

 

Mens politikere blir hengt ut med fult navn.

Kan ha sammenheng med at politikere defineres som offentlige personer, mens andre defineres som privat-personer.

 

Politikere har med andre ord intet krav på privatliv.

 

Ja, det er nok det som er greia. Men jeg vil si at "idrettsstjerner" også er offentlige personer. 

Dette er tross alt forbilder for barn og unge i lokalsamfunnet. 

Derfor syns jeg det er håpløst at Molde fortsatt lar spilleren spille.

Han var vel kaptein under treningskampene i vinter også. Selv om de viste at han var anmeldt for voldtekt og at det pågikk en etterforskning valgte de å gi han ett tillitsverv på laget! Det er ganske spesielt!

Lenke til kommentar

Ja, det er nok det som er greia. Men jeg vil si at "idrettsstjerner" også er offentlige personer.

Faller ikke inn under definisjonen.

 

Derfor syns jeg det er håpløst at Molde fortsatt lar spilleren spille.

Det er et rettsprinsipp i de fleste vestlige nasjoner at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Om ikke så var, kunne jo hele fotballlaget bli falskt anklaget og bli satt ut av spill, for det er faktisk ikke i praksis straffbart å anmelde noen falskt for voldtekt her i dette landet.

 

Så. Nei, dårlige ideer.

 

(Når det er sagt har jeg ikke personlig så veldig mye imot at man blir gjenstand for oppmerksomhet etter at det foreligger en rettskraftig dom, skjønt også der bør man ha litt gangsyn slik at det ikke utvikler seg til gapestokk-samfunn)

Endret av VegaPet
Lenke til kommentar

 

Ja, det er nok det som er greia. Men jeg vil si at "idrettsstjerner" også er offentlige personer.

Faller ikke inn under definisjonen.

 

Derfor syns jeg det er håpløst at Molde fortsatt lar spilleren spille.

Det er et rettsprinsipp i de fleste vestlige nasjoner at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Om ikke så var, kunne jo hele fotballlaget bli falskt anklaget og bli satt ut av spill, for det er faktisk ikke i praksis straffbart å anmelde noen falskt for voldtekt her i dette landet.

 

Så. Nei, dårlige ideer.

 

(Når det er sagt har jeg ikke personlig så veldig mye imot at man blir gjenstand for oppmerksomhet etter at det foreligger en rettskraftig dom, skjønt også der bør man ha litt gangsyn slik at det ikke utvikler seg til gapestokk-samfunn)

 

Det sier ingen ting som skyldspørsmålet om han blir perimeter/eller sykemeldt som politikerne blir mens dette pågår. 

Det er forskjell på anklage og tiltale.

I dette tilfellet er det faktisk snakk om en tiltale.

 

Kort oppsummert her, http://fotballsupporter.no/index.php/nyheter/163-derfor-bor-ikke-en-voldtektstiltalt-person-spille-eliteseriekamp

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...