Gå til innhold

Noe skal fullføres innen 2025. Når mener du det er ferdig?


TSP

  

46 stemmer

  1. 1. Noe skal bli ferdig innen 2025. Prosjektet fullføres som forutsatt. Når ble det ferdig?

    • Før 2025. Senest 31. desember 2024
      26
    • I løpet av 2025. Tidligst 1. januar 2025 og senest 31. desember 2025
      3
    • Det kan ha blitt fullført både før og i løpet av 2025. Senest 31. desember 2025
      17


Anbefalte innlegg

Jeg ser at "innen" ofte blir brukt i omtalen av diverse prosjekter som skal gjennomføres.

 

I mitt hode betyr dette at prosjektet skal fullføres før tidspunktet som kommer etter "innen", men jeg ser like ofte at disse prosjektene er satt opp til å fullføres i løpet av året som ble oppgitt. 

 

Så hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/innen/

 

 

Spørsmål

 
Hei
 
Vi har en diskusjon om orden «innen».
 
Betyr innen 1. mars
 
1. Før 1. mars (Før kl.24.00 28. februar)
2. I løpet av 1. mars
 
Svar
 
Innen første mars betyr ’senest i løpet av 1. mars’, jf. artikkelen innen i Norsk ordbok (nettutgaven):
 
innen prep. og konj.
A (som prep.)
1 innenfor: uenighet innen regjeringen / et stridsspørsmål innen kirken / innen dette emnet / ha noe innen rekkevidde
2 (i tidsuttr.) i løpet av; før: innen kort tid skal saken være avgjort / beløpet må være betalt innen 5. mai ɔ:senest i løpet av 5. mai
B (som tidskonj.) før: det blir mørkt innen vi kommer hjem / innen hjelpen nådde frem, var båten allerede gått ned
Etym.: gno. innan , styrte gen., jf. innenbords, innenbygds o.fl., avl. av inn; eg. ‘innenfra’
 
Håper dette hjelper deg.
 
Vennlig hilsen
for Riksmålsforbundet
Elin Frysjøenden
Lenke til kommentar

 

B (som tidskonj.) før: det blir mørkt innen vi kommer hjem / innen hjelpen nådde frem, var båten allerede gått ned

 

 

Men eksempelet i startposten her faller mer naturlig inn under:

 

2 (i tidsuttr.) i løpet av; før: innen kort tid skal saken være avgjort / beløpet må være betalt innen 5. mai ɔ:senest i løpet av 5. mai

 

Som f.eks: Prosjektet må være fullført innen 2025 - senest i løpet av 2025.

 

Når man får en regning med "betalingsfrist innen" - tolker man det da som at den må være betalt dagen før datoen som oppgis? I så fall tror jeg man er i mindretall.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Men hvis ett brev må leveres innen 16:00 for at det skal komme frem neste dag, så tenker hvert fall jeg at det ikke kan gjøres senere enn 15:59:59. Jeg tror det er ganske mange som ville vært enige i det også. 

 

Skal man i så fall tolke det forskjellig avhengig av hvor tidsnøyaktig det er?

 

Jeg synes hvert fall det er en uting at journalister og politikere benytter ordet, da det tydeligvis er såpass mye rom for tolkning.

Lenke til kommentar

Blir ofte forvirring rundt  dette. Som regel så kan man tolke innen som innenfor. Som at det skal skje innen 2025, så skal det skje før eller innenfor 2025.

 

Uenig i det. Skal det skje 'innenfor' 2025 så betyr det at det skal skje mellom 1.1.2025 og 31.12 2025.

 

Skal det skje 'innen' så holder det at det skjer før 31.12.2025.

Lenke til kommentar

 

Uenig i det. Skal det skje 'innenfor' 2025 så betyr det at det skal skje mellom 1.1.2025 og 31.12 2025.

Du kan jo gjerne si det slik, men når det gjelder tidsfrister så er det som regel ingen negative konsekvenser ved å overskride en tidsfrist i positiv retning.

 

 

Det kommer vel helt an på hva tidsfristen dreier seg om? 

 

Men forøvrig så har vel ikke hvorvidt det er positivt eller ikke noen betydning for hva vi legger i ordet?

 

'Innenfor' betyr (etter min oppfattelse) et avgrenset tidsrom både når det gjelder start og slutt-dato. 'Innen' betyr 'fra nå og frem til det oppgitte tidspunkt. 

Lenke til kommentar

Det kommer vel helt an på hva tidsfristen dreier seg om?

Jepp, men om det faktisk er viktig at man befinner seg innenfor et bestemt tidsvindu, så vil alltid det være angitt eksplisitt på en måte som ikke kan feiltolkes. Hvis ikke så er det ikke din skyld om du overskrider i feil retning :)
Lenke til kommentar

Innen indikerer jo innenfor. Om man hadde ment før så hadde man jo skrevet før! Overalt hvor innen brukes feks. til regninger ol. så betyr aldri innen før.

Jo, det betyr det. Du har feiltolket. 

 

Innen indikerer jo innenfor. Om man hadde ment før så hadde man jo skrevet før! Overalt hvor innen brukes feks. til regninger ol. så betyr aldri innen før.

Om man hadde ment innen utgangen av, så hadde man skrevet innen utgangen av. Hvorfor tror dere at vi har uttrykket "innen utgangen av"? Selvsagt fordi "innen" betyr før. Ellers hadde ingen brukt uttrykket "innen utgangen av" - som gir 384 000 resultater på google. Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det er for øvrig ikke riksmålsforbundet som definerer bokmål i Norge. Så hva de sier er egentlig likegyldig.

Her er den norske ordboka: http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=innen&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge
 

innen prep. (norrønt innan, egentlig 'innenfra')
1 innenfor
være innen rekkevidde

2 i løpet av
innen kort tid

før (II,1)
søknaden må sendes innen 1. januar / innen kvelden

3 som konjunksjon: før, før enn
innen han ble ferdig, var det mørkt

 

 

Jeg mener det står ganske klart hva "innen 1. januar" betyr - det betyr "før 1. januar". Og da må "innen 2025" bety "før 2025".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...