Gå til innhold

iPhone 8 skal kunne kjenne igjen ansiktet ditt på mikrosekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft har hatt infrarød ansiktgjenkjenning i flere år, fungerer utmerket, men går litt treigt - 2-3 sekund for å låse opp. Ville derfor ikke blitt overrasket dersom apple, og andre, nå kommer etter.

 

Min 950XL logger meg som regel inn på maks 2 sekunder. Problemet er imidlertid rekkevidden som er 10 - 15 cm for kort, den bør klare minst 50 cm.

 

Videre er det ikke alltid at det passer å plassere telefonen rett foran ansiktet. Kanskje skal du lure den på under bordet eller noe slikt.

 

For min del blir det til at jeg automatisk trykker kode oftere enn jeg bruker ansiktgjenkjenningen.

 

Med det sagt, nå er min mobil to år gammel så det har sikkert skjedd forbedringer på sensorer og kamera siden den gangen.

Lenke til kommentar

'iPhone 8 dropper fingersensor til fordel for ekstremt nøyaktig ansiktsscanner' - Pøh! trur eg ikkje noko på.

 

 

Ekstremt nøyaktig ansiktsscanner "Sure"...

I følge MacWorld, så er dette det mest plausible ryktet av de alle:

http://www.macworld.com/article/3126154/hardware/iphone-8-rumors.html

 

Sitat:

"According to Troughton-Smith, the pre-release firmware includes several references to a new “BKFaceDetectStateInfo” string, which seemingly refers to a new face detection biometric system. The iPhone’s camera may also be able to recognize your face, even if it’s laying down on a table. Additionally, the firmware contains a small icon of the iPhone 8, and it matches up nearly perfectly with the rumors, right down to the camera cutout at the top."

 

Se artikkelen for kildehenvisninger.

 

Det vil være ekstremt dumt av Apple å bytte ut noe som fungerer så bra som en fingeravtrykksleser med noe som overhodet ikke virker, så det tror jeg ikke de gjør.

 

Men om det virker så effektivt som ryktet skal ha det til, det gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Dette er jo en teknologi som alle kan få til, men der hele hemmeligheten ligger i gjennomføringen.

 

Jeg har aldri sett en god versjon, blir spennende å se hva Apple eventuelt får til. Målet må være at telefonen enkelt og greit ikke oppleves som låst noensinne for eieren, uten at det er noe man må gjøre.

 

2-3 sekunder som på 950 er jo helt patetisk og nor som kun MS kunne funnet på å slippe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Microsoft har hatt infrarød ansiktgjenkjenning i flere år, fungerer utmerket, men går litt treigt - 2-3 sekund for å låse opp. Ville derfor ikke blitt overrasket dersom apple, og andre, nå kommer etter.

 

Om den bruker 2-3 sekunder så fungerer den jo ikke utmerket i det hele tatt. Og er det ansiktgjenkjenning du referer til eller Iris-scanning? For Microsoft har vel eksperimentert med begge deler?

 

Selv så bryr jeg meg ikke allverdens så lenge det fungerer sømløst og effektivt, og det har en høy grad av sikkerhet. Er dog avventende og skeptisk, har testet ansiktgjenkjenning på Android, dog var det for noen år tilbake og det var håpløse greier. Tok lang tid, du måtte drive å ta telefonen opp foran ansiktet på helt unaturlige måter og hele løsningen var temmelig liberal så sikkerheten var ikke allverdens.

 

Samsung Galaxy S8 og S8 Plus (som jeg riktignok ikke har testet selv) har jo en mer moderne utgave av ansiktgjenkjenning og den er visstnok mye raskere men folk har jo klart å bruke relativt lavoppløste bilder og klart å lure telefonen med de så sikkerheten er jo temmelig ræva. Av det jeg har hørt så fungerer det ikke spesielt bra med mindre du ser mer eller mindre rett på telefonen og jeg har sjeldent telefonen vinklet rett foran ansiktet når jeg skal låse den opp.

 

 

At Apple skal bytte ut TouchID som er så integrert i iOS og nå attpåtil har kommet til MacBook Pro og bytte det ut med ansiktgjenkjenning høres temmelig sinnsvakt ut. Høres ut som det er at valg som kun kan straffe seg. Med mindre det fungerer lynraskt (det må egentlig løses på en måte som føles som du aldri har låst telefon, at ansiktgjenkjenningen er så raskt og effektiv at hver gang du tar opp og skal bruke telefonen så er du automatisk autentisert) og har langt bedre sikkerhet enn hva som har vært normalen for ansiktgjenkjenning tidligere og det integrerer med alt det samme som TouchID så det kan benyttes for å autentisere kjøp, apper som 1Password osv så vil det føles som en degradering.

 

 

Videre så er jeg veldig spent på hvordan den forholder seg til ting som morgentryne, ny dusja, når man har skjegg kontra ikke skjegg osv osv.. Briller/solbriller osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er vel ikke fingerscanneren på iPhone 7 så mye å skryte av uansett.. Min erfaring med denne er at om fingeren er det minste fuktig, så må man uansett taste kode.

 

Og hvor ofte går du rundt og har våte fingre? Har hatt fingeravtrykkleser i fire år nå og antallet ganger jeg har slitt med å låse opp på grunn av fuktig finger kan jeg nesten telle på en hånd. Sier seg jo selv at en fingeravtrykkleser vil ha problemer med å autentisere deg når du har fuktig finger da vil skape store utfordringer for sensoren da den ikke lenger ser fingeren klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er vel muligens noe dårlige nyheter for iPhone bruker gruppen som sverger til fingertrykkavleseren og også sier at løsninger som iris skanner og ansikt gjenkjenning er bare tull (når det ble lansert på andre mobiler vel å merke).

Folk ble jo også så sjukt forelsket i den nye iPhone 7 knappen..

 

Ellers ser jeg for meg fingeravtrykkleseren må jo være mer sikker en ansikt gjenkjenning, med tanke på at ansiktet forandrer seg mer enn fingeravtrykk og teknologien derfor må gi mer rom for avvik.

 

Håper Apple ender opp med en løsning med både fingeravrrykkleser og anskiktgjennkjenning.

Er veldig supporter av fleksibilitet.

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Dette er vel muligens noe dårlige nyheter for iPhone bruker gruppen som sverger til fingertrykkavleseren og også sier at løsninger som iris skanner og ansikt gjenkjenning er bare tull (når det ble lansert på andre mobiler vel å merke).

Folk ble jo også så sjukt forelsket i den nye iPhone 7 knappen..

 

Ellers ser jeg for meg fingeravtrykkleseren må jo være mer sikker en ansikt gjenkjenning, med tanke på at ansiktet forandrer seg mer enn fingeravtrykk og teknologien derfor må gi mer rom for avvik.

 

Håper Apple ender opp med en løsning med både fingeravrrykkleser og anskiktgjennkjenning.

Er veldig supporter av fleksibilitet.

Vel, når dagens løsning innebærer at man kan lure den med et bilde (S8) og tar 2-3 sekunder (som nevnt over her) virker teknologien både umoden og unyttig.

 

Jeg er supporter av løsninger som er skikkelig gjennomført. Håper Apples vri er noe bedre enn dagens.

Lenke til kommentar

Nettopp. Det er ingenting galt med verken iris- eller ansiktsgjenkjennelse i seg selv, så lenge de funker bra.

 

Målet er jo at telefonen alltid skal være låst når man ikke har den, og alltid åpen når man ønsker det, samt at bruker kan godta ting på en sikker måte.

 

Alt brukeren må gjøre for å oppnå målet er bare implementasjonsdetaljer og bør ideelt sett forsvinne helt fra brukergrensesnittet. TouchID er den beste implementasjonen jeg har sett så langt som også klarer å unngå for mange falske positiver, men om noen kommer opp med andre systemer som funker bedre er det jo ingen som helst egenverdi i å ha en fingeravtrykksleser på telefonen.

 

(Jeg hadde vært villig til å operere inn en nfc-chip i hånda om det kom native-støtte for det flere steder).

Lenke til kommentar

Dette er vel muligens noe dårlige nyheter for iPhone bruker gruppen som sverger til fingertrykkavleseren og også sier at løsninger som iris skanner og ansikt gjenkjenning er bare tull (når det ble lansert på andre mobiler vel å merke).

Jeg er en del av Android-gruppen, men akkurat der var de fleste i mot slike løsninger da de ikke fungerte godt nok. Selv nå fungerer de ikke bra nok.

 

Om løsningen klarer å gjenkjenne og låse opp telefonen i et tidels sekund eller mindre så snakker vi om en bra løsning. En løsning iPhone campen ikke hadde ledd av om den fantes hos andre tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei dette blir jo nøyaktig den samme diskusjonen som var rundt TouchID/fingeravtrykk før iPhone 5S kom på markedet. Mange kaster ut påstander om at "Applebrukere" var motstandere og ikke så noe poeng med fingeravtrykklesing og at dette hadde vært på markedet i en årrekke men at alle Applebrukere forgudet dette så fort det kom til iPhone 5S.

 

Det er jo å virkelig male sannheten til å passe egen argumentasjon.. Motorola Atrix som var en av fryktelig få telefoner som hadde fingeravtrykk før iPhone 5S fikk sin kapasitive fingeravtrykkleser var jo ikke sammenlignbar i det hele tatt. Atrix hadde vel en god gammel optisk fingeravtrykkleser på toppen av telefonen hvor du måtte slide fingeren sakte over, akkurat som gode, gamle bærbare PC-er. Altså av typen som fungerer under 50% av tiden og som er fryktelig treg og som krever en konkret bevegelse i riktig tempo for at den skal fungere.

 

At folk driver å sidestiller slike løsninger men det som Apple leverte med iPhone 5S og kaller folk hjernevaskede Applefanboys fordi de er positive til hva Apple leverte når andre har levert fingeravtrykk i en årrekke er jo helt idiotisk.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

Dette er vel muligens noe dårlige nyheter for iPhone bruker gruppen som sverger til fingertrykkavleseren og også sier at løsninger som iris skanner og ansikt gjenkjenning er bare tull (når det ble lansert på andre mobiler vel å merke).

Folk ble jo også så sjukt forelsket i den nye iPhone 7 knappen..

 

Ellers ser jeg for meg fingeravtrykkleseren må jo være mer sikker en ansikt gjenkjenning, med tanke på at ansiktet forandrer seg mer enn fingeravtrykk og teknologien derfor må gi mer rom for avvik.

 

Håper Apple ender opp med en løsning med både fingeravrrykkleser og anskiktgjennkjenning.

Er veldig supporter av fleksibilitet.

Vel, når dagens løsning innebærer at man kan lure den med et bilde (S8) og tar 2-3 sekunder (som nevnt over her) virker teknologien både umoden og unyttig.

 

Jeg er supporter av løsninger som er skikkelig gjennomført. Håper Apples vri er noe bedre enn dagens.

S8+ sin bruker definitivt ikke 2-3 sekunder, den reagerer med en gang. (Har selv S8+).

Vi prøvde på jobben å lure den, da satt jeg stille og kollegaen tok bilde rett på ansiktet, for å få best mulig resultat. Vi fikk ikke lurt den i hvert fall, så jeg er ikke fryktelig redd for det, med mindre noen er frekke nok til å stå rett foran trynet på meg og ta bilde av meg.

 

Hvis jeg har solbriller og/ eller linser så vil den jo selvfølgelig ha problemer, men ikke ellers.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...