Gå til innhold

TEST: Samsung QE65Q8C


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det som er nytt med QLED kontra forrige generasjons LCD eller quantum dot blablabla? Det høres ut som akkurat samme greia. Fortsatt ræva innsynsvinkel, fortsatt dårlig sortnivå. To meget viktig kriterier for meg personlig.

 

At det er markedets beste sortnivå sammenlingnet med LCD sier meg ingenting, eller det forteller meg vel egentlig at sortnivået er for dårlig. Hvordan er sortnivået sammenlignet med OLED? Det står det ingenting om. Hvordan er det sammenlignet med de gamle plasmamodellene? Det står det heller ingenting om.

 

For meg er sortnivå og et helt jevnt baklys alfa og omega. Det er ingenting som irriterer meg mer enn å se grått når alt skal være sort, eller at baklyset er ujevnt med masse graderinger ala light bleed/IPS glow etc på en TV.

 

Har TVen noen av disse problemene?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Den optiske kabelen som benyttes, har den spesial plugg, eller har de vært smarte å benyttet noe standard? (Tviler på det siste). Kunne vært greit å vite for de som trenger ny eller lenger kabel.

 

Hei, Anders!

 

Det er Samsungs proprietære One Connect-kabel, som er koblet mellom TV-en og den lille koblingsboksen.

 

Her ser du et bilde av en litt eldre variant som har samme kobling, men annen vanlig kabel:

 

https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/l3EAAOSw7XZXgoa7/$_86.JPG

 

- Niklas

Lenke til kommentar

Nei huff.

 

Blir vel fortsatt OLED. En rask tur på avsforum/avforums så er det mange som har klaget på ujent belysning og dårlig sortnivå. Faktisk dårligere enn fjorårets modeller.

 

Q7 og q8 har også bottom edge led (altså ikke en gang kant led). Som gjør at du får helt syke halo effekter på fks hvite logoer på svart bakgrunn. Utrolig skuffende. Q9 er heller ikke FALD men side/kant led. Dog er side led bedre enn å trykke det nedersr i skjermen som q7 og q8 gjør.

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei huff.

 

Blir vel fortsatt OLED. En rask tur på avsforum/avforums så er det mange som har klaget på ujent belysning og dårlig sortnivå. Faktisk dårligere enn fjorårets modeller.

 

Q7 og q8 har også bottom edge led (altså ikke en gang kant led). Som gjør at du får helt syke halo effekter på fks hvite logoer på svart bakgrunn. Utrolig skuffende. Q9 er heller ikke FALD men side/kant led. Dog er side led bedre enn å trykke det nedersr i skjermen som q7 og q8 gjør.

 

Takk. Da beholder jeg TV'n min! (KS7000)

Lenke til kommentar

Nei huff.

 

Blir vel fortsatt OLED. En rask tur på avsforum/avforums så er det mange som har klaget på ujent belysning og dårlig sortnivå. Faktisk dårligere enn fjorårets modeller.

 

Q7 og q8 har også bottom edge led (altså ikke en gang kant led). Som gjør at du får helt syke halo effekter på fks hvite logoer på svart bakgrunn. Utrolig skuffende. Q9 er heller ikke FALD men side/kant led. Dog er side led bedre enn å trykke det nedersr i skjermen som q7 og q8 gjør.

 

Det blir mer og mer tydelig at QLED fra Samsung bare er ett markedsføringstriks, ikke noe nytt her.

 

Denne testen av RTINGS viser akkurat hva vi har fryktet, det er ingenting spesielt med QLED:

 

https://youtu.be/zp2WYhB_7dM

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fjernkontrollen har jo nesten ikke knapper , de gamle er mye bedre , men fint design på den nye , hadde de bare fått med alle fungsjoner . Har den nye kontrollen selv , ble meget skuffet over den . Her må de tenke mer på fungsjonalitet neste gang:)

Lenke til kommentar

Kjære journalist. Kan vi være grei og i det minste forsøke å holde på det norske språk?

 

Bezel er engelsk. Bezel kan være fas, skråkant, dekkring, dekselring eller skarp kant. Kanskje kantløs fas hadde vært ordet?

 

Ellers så likte jeg artikkelen godt, jeg liker bare ikke utviklingen av språket mitt, eller andrespråket, er vel mer rett, da jeg er australsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den optiske kabelen som benyttes, har den spesial plugg, eller har de vært smarte å benyttet noe standard? (Tviler på det siste). Kunne vært greit å vite for de som trenger ny eller lenger kabel.

 

Jeg vil tro den har spesialplugg siden kabelen som følger med skal være på 5 meter, og en 15 metring kan kjøpes som ekstrautstyr. Er de lur legger de ved en overgang så man kan kjøpe så lang kabel man trenger. I mitt oppsett vil 5 meter være 4 meter for lang, som sikkert gjelder mange andre også i varierende grad.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at de har kalt det QLED er for at folk skal forveksle det med OLED, sjofelt markedsføringstriks og fortjener karakteren 1 bare pga. dette. Legg til dårlig Samsung kvalitet, dårlig innsynsvinkel og vanlige LCD problemer så er ikke dette et vinnerprodukt i forhold til OLED TVer. Forstår ikke hvordan dette har fått en så høy karakter som 9?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke av disse teknologiene har eklest lysstyrke, og hvor fleksibelt kan de dimmes ned? Er den ene teknologien bedre enn det andre på det? Eller må man ha på solariumbriller for å sette det på spissen..

 

Jeg har ikke hatt slik TV-teknologi hjemme i stua enda.

Endret av G
Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at de har kalt det QLED er for at folk skal forveksle det med OLED, sjofelt markedsføringstriks og fortjener karakteren 1 bare pga. dette. Legg til dårlig Samsung kvalitet, dårlig innsynsvinkel og vanlige LCD problemer så er ikke dette et vinnerprodukt i forhold til OLED TVer. Forstår ikke hvordan dette har fått en så høy karakter som 9?

 

Hei, du må være ny her. Fjernsyn fra samsung får aldri dårlig karakter hos tek.no. Tek.no får penger, såkalte annonseinntekter, for å delta i markedsføringen til samsung.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Eneste grunnen til at de har kalt det QLED er for at folk skal forveksle det med OLED, sjofelt markedsføringstriks og fortjener karakteren 1 bare pga. dette. Legg til dårlig Samsung kvalitet, dårlig innsynsvinkel og vanlige LCD problemer så er ikke dette et vinnerprodukt i forhold til OLED TVer. Forstår ikke hvordan dette har fått en så høy karakter som 9?

 

Hei, du må være ny her. Fjernsyn fra samsung får aldri dårlig karakter hos tek.no. Tek.no får penger, såkalte annonseinntekter, for å delta i markedsføringen til samsung.

Dette er en veldig grov beskyldning å komme med, og prinsipielt mener jeg falske anklager om lovbrudd straffes i samme størrelsesorden som lovbruddet.

 

Denne typen kommentarer er så ufattelig meningsløs. Jeg er drittlei av at folk ikke tolererer at det eksisterer andre meninger enn sine egne. Om tek.no oppriktig mener Samsung lager gode TVer, så kan du heller stille spørsmål til metodikken de bruker istedenfor å skyte ut random anklagelser om korrupsjon

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Samsung kan fort bli hengende etter kvalitetsmessig og i markedsandeler i toppnivået hvis dette er hva de leverer for 43.000 kroner. OLED TVer fra de andre selskapene vil løpe i ring rundt disse i bildekvalitet. Trist at de klarer å gi noe med så åpenbare mangler 9/10.rett å slett useriøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...