Gå til innhold

Erfaringer med ICE?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vurdert å gå ut av en ugunstig bedriftsavtale, og heller satse på et privat abonnement. Derfor sendte jeg nettopp bestilling på ICE sitt 1GB abo. 

 

Så fant jeg i ettertid ut at jeg kanskje skulle høste erfaringer (noe jeg strengt tatt burde gjort før jeg bestilte). Når jeg søker litt rundt ser jeg at ICE har forferdelige brukererfaringer rundtomkring. Det er mye snakk om dårlig dekning, problemer med dataroaming mot telia sitt nett osv. Jeg lurer da på om jeg skulle hevdet angrerett allerede nå, eller om jeg skal gi dem en sjanse.

 

Setter pris på alle erfaringer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er fryktelig utdatert, bare så det er sagt. Men jeg har også elendig erfaring med ICE.

 

Det er vel en 7-8 år siden jeg var kunde der, men da hadde jeg problemer med at hastigheten var sørpe treig. Vi snakker om at websider timet ut og sånt. Var i kontakt med kundeservice flere ganger, og fikk bare samme rælet: "prøv andre enheter, hastigheten avhenger av dekning og hvor mange som er på basestasjonen," etc. Det spilte ingen rolle hvilken enhet jeg prøvde, eller hvor jeg befant meg - det gikk alltid like sørpe tregt. Så foreslo de å sende meg en antenne, for å se om det kunne hjelpe. Jeg så for meg noe WiFi-ruterantennelignende. Det jeg fikk var en enorm, 1 meter lang pisk med en diger 2 kilos magnet på.

 

Jeg sa opp, og har aldri noensinne vurdert ICE igjen.

Lenke til kommentar

Samme dekning som alle andre operatører som er på telia sitt nett. Du får det avtalen beskriver, og ting fungerer. Har prøvd flere av billigoperatørene (1gb for 99isj kroner - ice, hello og telipol) og har ikke opplevd noen nevneverdig forskjell mellom dem.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Min erfaring er fryktelig utdatert, bare så det er sagt. Men jeg har også elendig erfaring med ICE.

 

Det er vel en 7-8 år siden jeg var kunde der, men da hadde jeg problemer med at hastigheten var sørpe treig. Vi snakker om at websider timet ut og sånt. Var i kontakt med kundeservice flere ganger, og fikk bare samme rælet: "prøv andre enheter, hastigheten avhenger av dekning og hvor mange som er på basestasjonen," etc. Det spilte ingen rolle hvilken enhet jeg prøvde, eller hvor jeg befant meg - det gikk alltid like sørpe tregt. Så foreslo de å sende meg en antenne, for å se om det kunne hjelpe. Jeg så for meg noe WiFi-ruterantennelignende. Det jeg fikk var en enorm, 1 meter lang pisk med en diger 2 kilos magnet på.

 

Jeg sa opp, og har aldri noensinne vurdert ICE igjen.

Dette var jo før 4G eksisterte, og da ICE benyttet 450MHz frekvensen til bredbånd. Det var derfor du fikk "pisken". Slik hadde min far på båten sin på tidlig 90-tallet. Da hadde han en slepbar NMT-telefon som veide mange kilo.

 

Nå skal visstnok ICE bygge ut 4G på 450-frekvensen, mens de benytter telia der hvor de ikke har dekning. Jeg er spent på hvordan det vil fungere i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme dekning som alle andre operatører som er på telia sitt nett. Du får det avtalen beskriver, og ting fungerer. Har prøvd flere av billigoperatørene (1gb for 99isj kroner - ice, hello og telipol) og har ikke opplevd noen nevneverdig forskjell.

Jeg valgte ICE på grunn av Telia-dekning. De andre billigselskapene har telenor-dekning, ellers blir det dobbel pris med telia-dekning.

Lenke til kommentar

Jeg har hvert kunde siden de startet med mobiltelefoni og ennå lenger på mobildata.

 

Jeg er bare fornøyd med mobiltelefon delen ihvertfall. Dekningen har hvert lik Telia og er det fortsatt for meg, men de holder på og åpne sitt eget nett men tror det vil gi bare positive effekt.

 

Jeg vil uansett anbefale og gi ICE en mulighet for det er i prinsippet den eneste uavhengige mobiloperatøren som kan gi Telenor og Telia konkurranse. 

Lenke til kommentar

De virker å levere mye for pengene, det negative jeg har merket meg er at de ikke tilbyr tvilling- eller datasim per i dag.

Dette er uansett ikke relevant for meg i mitt tilfelle. Jeg er mest interessert i at jeg har et stabilt nett, med god datahastighet den gangen jeg skulle trenge mobil data. Stort sett har jeg wifi der jeg ferdes daglig.

Lenke til kommentar

Har blandede erfaringer med dem. Mor fikk seg ICE for en stund siden, er god 4G dekning der hun bruker saken, men det er veldig treigt til tider og saken hopper ut iblant. Når jeg brukte ICE, er vel 4-5 år siden så var dekningen viktig og det var relativt bra i forhold til det de lovet der det var god'ish dekning.

 

Det er litt opp og ned hva man får og jeg anbefaler egentlig bare å prøve. De har bra priser så funker det hos deg så er de et veldig godt valg.

Lenke til kommentar

 

Jeg har hvert kunde siden de startet med mobiltelefoni og ennå lenger på mobildata.

Merker du noe når det gjelder roaming og skifte mellom nettene?

 

 

Ice er kun i Telia sitt nett med mobiltelefoni per i dag og dermed er det ingen roaming.

 

De jobber ifølge nettsiden sin med å få på plass dekning via egne basestasjoner i fremtiden: "Dekning og kundeopplevelse er viktig for oss og derfor jobber vi nå med å få satt i drift egne basestasjoner og realisert våre teknologiplaner. Vi kaller det mer dekning for pengene!"

Lenke til kommentar

Er godt fornøyd med ICE sitt 2GB og fruen sitt 1GB, kundeservice er alltid hyggelige og raske på telefon, prisene er kjempe og dekningen er bra.

 

Hjemme i huset får vi bedre dekning en vi hadde fra Telenor, mens på jobb har jeg litt verre dekning og mister blant annet dekning nede i bomberommet, ikke at det har så mye og si, men jeg hadde god dekning her med Telenor.

 

Eneste som er litt plagsomt er at etter ICE gikk over på eget nett? Vi fikk i alle fall alle utsendt nye simkort, nå fungerer det ikke lenger å viderekoble telefonen i fra telefonens innstillinger selv, men man må ringe inn til ICE eller gjøre det på nett, ganske tungvint når en før kunne skrive inn nummeret for viderekobling rett i telefonens egne innstillinger.

Lenke til kommentar

 

Jeg har hvert kunde siden de startet med mobiltelefoni og ennå lenger på mobildata.

Merker du noe når det gjelder roaming og skifte mellom nettene?

 

Nei jeg har aldri opplevd noe roaming med ICE.net. Har kun hvert på Telia sitt nett. Jeg bor i Skien, her har de ikke åpnet opp sitt eget nett ennå.

Lenke til kommentar

har også vurdert ice 1Gb pga av prisen men ser også at komplett.no har samme prisen så kommer an på om man vil ha komplett/telenor eller tela/ice.

ice sliter nok med dårlig omtale for tiden da det er mange som ble plaget ved bytte av simkort i sommer.

 

 

Når ICE begynte med telefoni så leide de hele tjenesten fra Telia.  Det betydde at de benyttet Telia sine sendere, sentraler, programvare, etc.  Akkurat som f.eks. Chess gjør i dag.

 

Men så gjorde de et skifte over til egen infrastruktur og egne SIM kort.  Det betyr at de fortsatt leier nett/kapasitet fra Telia men har sine egne sentraler og egen programvare.   Det betyr at dersom du har et ICE SIM-kort så kobler du deg opp mot Telia sine mobilmaster men all trafikk termineres i ICE sine egne systemer (telefonsentral med tilhørende programvare).  Du har samme dekning som Telia men trafikk, som tale/sms/mms/data, går gjennom ICE sine systemer og deres grensesnitt mot andre operatør (innenlands og utenlands).

 

Dette gjør det mulig for at ICE, når de har gjort seg ferdig med alle forberedelser, kan styre trafikk over fra Telia sine master til ICE sine master og dermed minske kostnaden.  

 

Dette er akkurat det samme som Tele2 (med OneCall og Network Norway) gjorde da de hadde det tredje nettet i Norge.  OneCall og Network Norway leide kapasitet fra Telenor og Tele2 fra Telia (NetCom).   Som vi vet så kan dette føre til problemer som brudd på samtaler og til dels dårligere batteritid på mobilen fordi SIM-kortet alltid prioriterer egne sendere selv om de ikke er de sterkeste.

Håper derfor ICE har lært av Tele2 sine feil og ikke er så agressive når det gjelder oppkobling mot egne sendere dersom de er svake.  De har alle muligheter til å lage en god løsning med bedre dekning enn Telias (siden de også har sine egne master) men gjør de det feil så vil kundeopplevelsen bli dårligere og kundene forsvinne.

Endret av Øystein H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...