Gå til innhold

Erfaringer med ICE?


Anbefalte innlegg

 

har også vurdert ice 1Gb pga av prisen men ser også at komplett.no har samme prisen så kommer an på om man vil ha komplett/telenor eller tela/ice.

ice sliter nok med dårlig omtale for tiden da det er mange som ble plaget ved bytte av simkort i sommer.

 

 

Når ICE begynte med telefoni så leide de hele tjenesten fra Telia.  Det betydde at de benyttet Telia sine sendere, sentraler, programvare, etc.  Akkurat som f.eks. Chess gjør i dag.

 

Men så gjorde de et skifte over til egen infrastruktur og egne SIM kort.  Det betyr at de fortsatt leier nett/kapasitet fra Telia men har sine egne sentraler og egen programvare.   Det betyr at dersom du har et ICE SIM-kort så kobler du deg opp mot Telia sine mobilmaster men all trafikk termineres i ICE sine egne systemer (telefonsentral med tilhørende programvare).  Du har samme dekning som Telia men trafikk, som tale/sms/mms/data, går gjennom ICE sine systemer og deres grensesnitt mot andre operatør (innenlands og utenlands).

 

Dette gjør det mulig for at ICE, når de har gjort seg ferdig med alle forberedelser, kan styre trafikk over fra Telia sine master til ICE sine master og dermed minske kostnaden.  

 

Dette er akkurat det samme som Tele2 (med OneCall og Network Norway) gjorde da de hadde det tredje nettet i Norge.  OneCall og Network Norway leide kapasitet fra Telenor og Tele2 fra Telia (NetCom).   Som vi vet så kan dette føre til problemer som brudd på samtaler og til dels dårligere batteritid på mobilen fordi SIM-kortet alltid prioriterer egne sendere selv om de ikke er de sterkeste.

Håper derfor ICE har lært av Tele2 sine feil og ikke er så agressive når det gjelder oppkobling mot egne sendere dersom de er svake.  De har alle muligheter til å lage en god løsning med bedre dekning enn Telias (siden de også har sine egne master) men gjør de det feil så vil kundeopplevelsen bli dårligere og kundene forsvinne.

 

Ja, det er dette jeg frykter. Jeg ønsker i hovedsak telia-dekning på grunn av suveren dekning er jeg ferdes, men også på grunn av at min kone har Telia slik at jeg får god samtalekvalitet. Men dersom det er slik at ICE har egne sentraler for samtale, blir det nok ikke det samme, nei. 

 

Uansett, jeg gir dem et forsøk, og så får jeg vurdere noe annet. Heldigvis er det ingen binding, slik at jeg kan bytte uten stor dramatikk. Ulempen er at billigste abo men telia-nett med samme datamengde som ICE koster nærmest det dobbelte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ICE.net og har fått oppdatering som gjør at jeg veksler mellom de to nettene, men det virker for meg at de ikke har åpnet Tele2 sitt gamle sender nett bare sitt eget. På finnsenderen.no så er ikke disse aktivert men det er heller ikke oppdatert nok kart.

 

Jeg har da litt problemer med at den kobler seg kort på ICE også tilbake igjen på Telia. Jeg bor i Skien så dekning er i utgangspunktet ikke noe problem. Så håper det bedrer seg når de får aktivert resten av nettet sitt (som jeg tror ikke er satt på) 

Lenke til kommentar

Jeg har ICE.net og har fått oppdatering som gjør at jeg veksler mellom de to nettene, men det virker for meg at de ikke har åpnet Tele2 sitt gamle sender nett bare sitt eget. På finnsenderen.no så er ikke disse aktivert men det er heller ikke oppdatert nok kart.

 

Jeg har da litt problemer med at den kobler seg kort på ICE også tilbake igjen på Telia. Jeg bor i Skien så dekning er i utgangspunktet ikke noe problem. Så håper det bedrer seg når de får aktivert resten av nettet sitt (som jeg tror ikke er satt på) 

Ok, så du bruker kun ICE sitt mobilnett kun til mobildata? Du skriver i den andre tråden at VoLTE ikke er aktivert ennå.

Blir det ikke da en del treghet med sending av SMS og tale, siden telefonen da må koble seg til Telia sitt nett hver gang?

Lenke til kommentar

Har ikke merket noe treghet i forhold til SMS/tale men heller at telefonen stadig bytter siden jeg ikke tror de har fulgt ut åpnet med det gamle tele2 nettet ennå (håper virkelig de har tenkt åpne dette også...)

Ja, det kommer nok til å skje etterhvert vil jeg tro.

Har ICE.net kun tilgang til LTE-frekvenser, eller overtok de noen av UMTS-frekvenser fra Tele2/NwN?

Lenke til kommentar

 

Har ikke merket noe treghet i forhold til SMS/tale men heller at telefonen stadig bytter siden jeg ikke tror de har fulgt ut åpnet med det gamle tele2 nettet ennå (håper virkelig de har tenkt åpne dette også...)

Ja, det kommer nok til å skje etterhvert vil jeg tro.

Har ICE.net kun tilgang til LTE-frekvenser, eller overtok de noen av UMTS-frekvenser fra Tele2/NwN?

 

ICE.net bygger ut kun LTE men om de har frekvenser de kan bruke til UMTS vil jeg tro de har arvet men kommer nok ikke til og benytte ettersom jeg har forstått. De leier forøvrig nett av Telia for dekning og tale. 

Lenke til kommentar

Ble plustelig "kastet ut" fra mobilnettet i dag, og måtte taste pinkode på nytt. Etter en stund fikk jeg sms om at ice nå tok i bruk eget utstyr på mobildata i noen områder, og at man måtte tillate data-roaming. Fikk også en R ved dekningsikonet på telefonen. Som kommer og går litt, kan det se ut som. Selv om jeg har vært på kontoret i hele dag.

Lenke til kommentar

Er greit fornøyd med ice. Dekninga er som hos andre som bruker telia sitt nett. Så det er bra der det er god dekning, og dårlig der det er dårlig dekning.

 

Ellers er det veldig behagelig med ei ordning der hastigheita blir strupa ned utan at det kostar noke meir. Etter min erfaring så er det heller ikkje alltid hastigheita blir strupa ned, så det er mulig ice kun struper hastigheita på dei som har brukt opp kvota si når det er stor pågang.

 

Einaste direkte negative er at eg har opplevd at det tar litt tid før mobilen får kobla seg på nett i utlandet. Det kjem av seg sjølv, men tar litt lenger tid enn eg er vandt til frå andre operatørar.

Lenke til kommentar

Ble plustelig "kastet ut" fra mobilnettet i dag, og måtte taste pinkode på nytt. Etter en stund fikk jeg sms om at ice nå tok i bruk eget utstyr på mobildata i noen områder, og at man måtte tillate data-roaming. Fikk også en R ved dekningsikonet på telefonen. Som kommer og går litt, kan det se ut som. Selv om jeg har vært på kontoret i hele dag.

Fikk det samme for to ukers tid siden. Hvorfor må en bruke roaming egentlig? Er dette noe som skal vedvare? Har også denne Roaming R symbolet store deler av dagen på mobilen.

Lenke til kommentar

Fikk det samme for to ukers tid siden. Hvorfor må en bruke roaming egentlig? Er dette noe som skal vedvare? Har også denne Roaming R symbolet store deler av dagen på mobilen.

Kort fortalt så betyr roaming at man er en gjest i et annet mobilnett enn hjemmenettet, i dette tilfellet Telia. 

Dataroaming må stå på for at du skal få tilgang til mobildata når du ikke er tilkoblet hjemmenettet ditt som er Ice.

 

Håper dette var oppklarende. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...