Gå til innhold

8K-drømmen rykker nærmere med denne nyheten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kan ikke de som lager HDMI prate litt sammen med de som lager DisplayPort. Og hva med USB, skal ikke det også kunne benyttes til å koble sammen en skjerm med det som lager bildet?

Kvifor kan ikkje industrien berre bytte ut HDMI for den åpenbart bedre løsningen med DisplayPort? Då slepp dei royalties for HDMI og, siden DisplayPort er ein åpen standard.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"HDR krever naturlig nok sin del av båndbredden. Hvilke oppløsninger eller oppdateringshastigheter den nye DisplayPort 1.4-standarden kan klare om en ser bort fra HDR er ennå ukjent. En kan likevel driste seg til å tippe 4K-bilde i 165 Hz eller lignende, noe som i så fall vil tjene PC-spillere."

Det er ikke ukjent ;)

http://www.vesa.org/featured-articles/vesa-publishes-displayport-standard-version-1-4/ 

 

In September 2014, VESA published DP 1.3, which has been the baseline for new system development.  DP 1.3 increased the maximum link bandwidth to 32.4 Gbps, with each of four lanes running at a link rate of 8.1 Gbps/lane, a 50-percent increase over the previous DP 1.2a specification. DP 1.3 added extra protocol flexibility to enable more seamless operation over the USB Type-C connector in the form of the DisplayPort Alt Mode. The increased link rate increased the uncompressed display resolution support up to 5K x 3K (5120×2880), and also upped the MST resolution, enabling simultaneous use of two 4K UHD monitors, each with a pixel resolution of 3840×2160, when using VESA Coordinated Video Timing.

DP 1.4 further builds on the capabilities of the standard’s prior incarnations. The use of video transport compression enhances the ability to take advantage of the USB Type-C connector, enabling both high-definition video and SuperSpeed USB, while also facilitating High Dynamic Range (HDR) and 8K video across the DisplayPort or USB-C connector. Examples of increased display resolution with the new standard include 8Kp60Hz HDR deep color and 4Kp120Hz HDR deep color. Other key new features include:

  • Forward Error Correction – FEC, which overlays the DSC 1.2 transport, addresses the transport error resiliency needed for compressed video transport to external displays.
  • HDR meta transport – HDR meta transport uses the “secondary data packet” transport inherent in the DisplayPort standard to provide support for the current CTA 861.3 standard, which is useful for DP to HDMI 2.0a protocol conversion, among other examples. It also offers a flexible metadata packet transport to support future dynamic HDR standards.
  • Expanded audio transport – This spec extension covers capabilities such as 32 audio channels, 1536kHz sample rate, and inclusion of all known audio formats.

 

Samme båndbredde som tidligere altså

Endret av Bjonness406
  • Liker 2
Lenke til kommentar

30 Gbps klarer man å trøkke ut av cat6a på kortere strekk, håper vi får flere "streaming-enheter" som bare sender rent skjermsignal og usb-signaler, så PC kan plasseres fritt kontra monitor og input.

 

AtW

 

går ikke dette med thunderbolt allerede? Mener jeg så på LinusTechTips at han sendte skjermsignal og mus/keyboard gjennom thunderbolt til selve maskina i et annet rom i huset.

Lenke til kommentar

 

30 Gbps klarer man å trøkke ut av cat6a på kortere strekk, håper vi får flere "streaming-enheter" som bare sender rent skjermsignal og usb-signaler, så PC kan plasseres fritt kontra monitor og input.

 

AtW

går ikke dette med thunderbolt allerede? Mener jeg så på LinusTechTips at han sendte skjermsignal og mus/keyboard gjennom thunderbolt til selve maskina i et annet rom i huset.

 

 

Jo, men man må da enten ha en slik streaming-enhet som støtter thunderbolt, og det kan ikke termineres, og det har vanligvis kort rekkevidde.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer displayport 1.4 når displayport 1.3 ikke er å finne ennå?

 

Er det sikkert at displayport bruker samme plug?

Jeg ville ikke overraske meg om den blir mere lik usb 3.0 B med 2 mini displayporter til en kabel.

For blir den helt lik som den forrige displayport 1.2 så er det rart man ikke kan beholde eksisterene kabel.

Hvis det ikke går fra 20 pins til 40 pins.

 

typeB_sm.jpg

 

Pcworld ser ut som har bilde av:

minidisplayport_1160-100028822-large.jpg

Men denne er mini displayport så tror den blir kanskje lengere hvis det ikke er plass til 40 pins her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For min del så ser jeg ikke vitsen med 8K på så "små" skjermer som vi har i dag. Kommer 8K TV'ene på et par hundre tommer så kan jeg se vitsen.

Jeg synes min 27" 4k skjerm er helt konge. Kunne godt hatt 27" 8k skjerm også :)

 

Handler ikke bare om pixler ;) Jeg ville heller hatt en 1024x768 skjerm som viste mange farger enn en 5000K skjerm som bare viste lysegrå og grønn :p

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

 

 

For min del så ser jeg ikke vitsen med 8K på så "små" skjermer som vi har i dag. Kommer 8K TV'ene på et par hundre tommer så kan jeg se vitsen.

Jeg synes min 27" 4k skjerm er helt konge. Kunne godt hatt 27" 8k skjerm også :)

Handler ikke bare om pixler ;) Jeg ville heller hatt en 1024x768 skjerm som viste mange farger enn en 5000K skjerm som bare viste lysegrå og grønn :p

Jeg har ikkje tn 4k skjerm ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...