Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987132984

Zen 2 av Epic blir lansert nå. Testen av 64/128 c/t i Cinebench R20 er helt sykt! Lover godt for Threadripper.

 

https://twitter.com/bittech/status/1159154112551931904

 

https://www.anandtech.com/show/14724/the-amd-epyc-rome-launch-live-blog

 

Er det forventet en tredjegenerasjons threadripper?

 

Jeg er på jakt etter noe nytt, og tror det må bli en "HEDT"-plattform grunnet behov for mer PCIe lanes enn hva man får på mainstream.

Lenke til kommentar

Bare å bruke open source, altså kven faen gidder å betale for programvare med sånne lisenser, de som gjør det har allerede "tapt".

Typisk råtne it-selskaper å satse alt på ein eggkurv, de sitter med skjegget i postkassa nå og kan bare ha det så godt!

 

 

Dom som är i market för dessa kör knappast Open source med det första. Dessa cpu'er är "billiga" jämfört med resten av kostnaderna.

Lenke til kommentar

C20 med 3600 m/ PBO aktivert, og smt skrudd av. 99% av tiden ligger cpu multiplier på 39-39,5. En sjelden gang går den opp til 40. Selv med pbo aktivert. Har jeg vært uheldig med brikken eller er det noe jeg har glemt å gjøre?

 

Prøvde også å manuelt legge inn timinger på ram som jeg fikk på ryzen kalkulatoren. Fikk ikke oppgitt refresh cycle time 2 eller 4 så de forble stock. Satte dram volt til 1,46 og prøve å boote. Kom rett tilbake til uefi :p Nå har jeg bare bootet med xmp.

 

 

 

SHU4Yxe.png

 

 

Lenke til kommentar

Ettersom jeg ikke skal overklokke, trenger jeg ikke mer enn god nok kjøling. Det er også fint å slippe å ha kilovis med kobber og aluminium på prosessoren, så slik sett kan AIO være fint, til og med bedre enn Dark Rock Slim. Prioritering deretter er at den skal være stille.

 

Foreløpig synes jeg Dark Rock Slim ser veldig lovende ut: https://www.guru3d.com/articles-pages/be-quiet-dark-rock-slim-review,8.html. Men som sagt, jeg skal rapportere tilbake.

 

BeQuiet Dark Rock Slim installert.

 

Etter litt kaving med installasjonen (særlig det å få bort den gamle kjølepastaen uten å grise til hele CPU-en), er jeg godt fornøyd. I vanlig bruk er maskinen så godt som tyst. Noen vifter spinner fremdeles opp litt oftere enn jeg ønsker, men det lar seg nok justere.

 

Kjørte Cinebench først uten å gjøre noe med vifteoppsettet, og temperaturen lå på maks 77 grader, mot 85 med AMD-viften. Lot BIOS gjøre noen auto-innstillinger, og kjørte på nytt igjen. 79 grader. Maskinen støyer fremdeles en del under Cinebench, men ikke på langt nær så mye.

 

Som alle andre har jeg selvfølgelig en kalibrert målemikrofon, så jeg målte også forskjellen:

 

post-18987-0-77341500-1565295300_thumb.jpg

 

AMD-viften øverst. Det meste av spikes i grafene er museklikk og slikt, men det får være grenser for hvor seriøst jeg skal teste. Slutten av grafen viser støygulvet med maskinen slått av, rundt 32 dB. Kjøleren fungerer altså fint på Ryzen 3700X, for dem som måtte lure på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

C20 med 3600 m/ PBO aktivert, og smt skrudd av. 99% av tiden ligger cpu multiplier på 39-39,5. En sjelden gang går den opp til 40. Selv med pbo aktivert. Har jeg vært uheldig med brikken eller er det noe jeg har glemt å gjøre?

 

Prøvde også å manuelt legge inn timinger på ram som jeg fikk på ryzen kalkulatoren. Fikk ikke oppgitt refresh cycle time 2 eller 4 så de forble stock. Satte dram volt til 1,46 og prøve å boote. Kom rett tilbake til uefi :p Nå har jeg bare bootet med xmp.

 Min 3700X gjør 4.2 - 4.35Ghz under Firestike ultra.

 

Når det kommer til RAM har jeg sett at å gå på for brått med hastighet og timings gjør at PC'n ikke starter. Jeg har 16GB med eldre 2400Mhz CL 14 1.2V DDR4. Hvis jeg setter den til 3000Mhz CL 14 rett i fra 2400mhz har jeg ikke sjans til å starte. Men tar jeg turen innom 2666mhz, 2800mhz og 2933mhz så klarer jeg 3000mhz CL 14 med 1.4v helt stabilt. Gudene vet hvorfor det er sånn x) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får ikke til 3200 på brikkene her, sjekket grundig der jeg kjøpte dem og det står ingenting om kompatibilitet der, de fungerte uten problemer når jeg startet opp PCen for første gang men pga kjemioen sjekket jeg ikke grundig at de gikk på riktig hastighet.

Tydelig at jeg må sende dem inn og få byttet til sertifiserte brikker.

 

Dette i forhold til Ryzen 3900 Og Gigabyte Aorus Elite.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Får ikke til 3200 på brikkene her, sjekket grundig der jeg kjøpte dem og det står ingenting om kompatibilitet der, de fungerte uten problemer når jeg startet opp PCen for første gang men pga kjemioen sjekket jeg ikke grundig at de gikk på riktig hastighet.

Tydelig at jeg må sende dem inn og få byttet til sertifiserte brikker.

 

Dette i forhold til Ryzen 3900 Og Gigabyte Aorus Elite.

Prøv 16-16-16-16-36-52 for timings først på 3000 MHz, så 3200, så 3400, så 3600

Og sørg for at du har satt FCLK til noe fornuftig som DDR4/2

Med CLD0 VDDG til 1.050V, og Uncore på 1.10V

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

I mitt hovedkort kan jeg endre på refresh cycle time, refresh cycle time 2, og refresh cycle time 4. Ryzen memory calculator ga meg bare noe for refresh cycle time. Skal de andre da forbli som de er, eller hva?

 

Syntes og det var litt teit at alle minneinstillingene i Ryzen Master stod uten forkortelsene, klin umulig å plotte inn når jeg ikke vet hva f.eks tRRDS er forkortelsen for..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Prøv 16-16-16-16-36-52 for timings først på 3000 MHz, så 3200, så 3400, så 3600

Og sørg for at du har satt FCLK til noe fornuftig som DDR4/2

Med CLD0 VDDG til 1.050V, og Uncore på 1.10V

 

Du skrev aldri noen forklaring for hvorfor du valgte en 9900X foran 3900X (eller jeg har ikke sett noen post fra deg om det).

 

Likevel er du en av få som har bidratt med matnytting info om både det ene og andre vedrørende Ryzen (ikke minst om RAM) her i tråden.

 

Uforståelig for meg..  :hmm:

Lenke til kommentar

I mitt hovedkort kan jeg endre på refresh cycle time, refresh cycle time 2, og refresh cycle time 4. Ryzen memory calculator ga meg bare noe for refresh cycle time. Skal de andre da forbli som de er, eller hva?

 

Syntes og det var litt teit at alle minneinstillingene i Ryzen Master stod uten forkortelsene, klin umulig å plotte inn når jeg ikke vet hva f.eks tRRDS er forkortelsen for..

 

tRFC2 og tRFC4 har ikke noe å si på ytelsen, men du kan prøve å sette tRFC4 til 1/2 av tRFC, og tRFC2 til 3/4.

 

tRRDS er RAS to RAS Delay (tRRD_S), nært knyttet opp mot Four Activate Window (tFAW), der tFAW i beste fall kan kjøres på 4x tRRDS. Du kan sette tFAW lavere, men det vil ikke ha noe å si ytelsesmessig.

 

Du skrev aldri noen forklaring for hvorfor du valgte en 9900X foran 3900X (eller jeg har ikke sett noen post fra deg om det).

 

Likevel er du en av få som har bidratt med matnytting info om både det ene og andre vedrørende Ryzen (ikke minst om RAM) her i tråden.

 

Uforståelig for meg..  :hmm:

 

Kort forklart: 9900k er oppmot 20% raskere i spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ser bortover på arkfanene på ryzen dram calculator så ser du en fane som heter additional calculators. Der er det en trfc calculator.

 

Skriv inn ønsket MHz i Frequency (MT/s) feltet f eks 3600

Skriv inn 180 i tRFC ns feltet.

 

Eks for 3600:

tRFC 324

tRFC2 241

tRFC4 148

 

 

I mitt hovedkort kan jeg endre på refresh cycle time, refresh cycle time 2, og refresh cycle time 4. Ryzen memory calculator ga meg bare noe for refresh cycle time. Skal de andre da forbli som de er, eller hva?

 

Syntes og det var litt teit at alle minneinstillingene i Ryzen Master stod uten forkortelsene, klin umulig å plotte inn når jeg ikke vet hva f.eks tRRDS er forkortelsen for..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...