Gå til innhold

Denne dronen lar deg filme under vann


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kakeshoma: Han vil sikkert det samme som meg, ha et uavhengig system. Et som gjør at man slipper tilleggskostnader ved bytte av telefon, slippe risiko for at systemet skal være ubrukelig om for eksempel 10 eller 20 år på grunn av andre telefon-OS og kommunikasjonsgrensesnitt etc. I dag kan jeg for eksempel dra fram den 35 år gamle fjernstyrte bilen jeg hadde når jeg var liten og den fungerer bra fordi bil og fjernkontroll er et system som er helt uavhengig av det å eie en walkman for eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kakeshoma: Han vil sikkert det samme som meg, ha et uavhengig system. Et som gjør at man slipper tilleggskostnader ved bytte av telefon, slippe risiko for at systemet skal være ubrukelig om for eksempel 10 eller 20 år på grunn av andre telefon-OS og kommunikasjonsgrensesnitt etc. I dag kan jeg for eksempel dra fram den 35 år gamle fjernstyrte bilen jeg hadde når jeg var liten og den fungerer bra fordi bil og fjernkontroll er et system som er helt uavhengig av det å eie en walkman for eksempel.

 

Det er jo alltids mulig å kjøpe en dedikert iPhone touch (?) til dette systemet, og å lagre dem i samme papp-eske når du går lei. Kanskje kan du ta dem fram og bruke den om 35 år, kanskje ikke. Det er ikke gitt at det er noe dyrere enn om et oppstartsfirma skulle lage en kompleks fjernkontroll fra grunnen av.

 

Sist jeg skulle dra fram den gamle fjernstyrte bilen min så var batteriet flatt.

 

-k

Lenke til kommentar

Flatt batteri lar seg lett fikse hvis batteriet er byttbart. En iPhone touch har ikke byttbart batteri så med langtidslagring vil det antagelig bli ubrukelig. Også synes jeg det er unødvendig dyrt og omstendlig med en hel telefon når en langt billigere dedikert kontroll antagelig både er bedre ergonomisk og mer intuitiv. Telefoner er 3.parts kontroller som innfører mer usikkerhet med hensyn på levetid, funksjonsevne over tid osv. Dedikert kontroll er et klart pluss sånn jeg ser det. Eller rettere sagt, sånn det bør være og så kan vi heller kalle telefonkontrollere et klart minus relativt til dedikert kontroll.

Lenke til kommentar

Flatt batteri lar seg lett fikse hvis batteriet er byttbart.

Såvidt jeg husker så røk også en motor for noen tiår siden. Selv om en "mabuchi" lot seg skaffe da, ville man kunne skaffe en slik i dag?

En iPhone touch har ikke byttbart batteri så med langtidslagring vil det antagelig bli ubrukelig.

Det later til at iPhone batteri lar seg bytte med litt plunder:

http://www.forbes.com/sites/antonyleather/2013/10/31/how-to-replace-the-iphone-5s-battery/

 

Hvorvidt et defekt batteri fører til ubøtelig skade på telefonen, eller om noen kondensatorer ryker etter lang tid er vanskeligere å besvare. Jeg tror kanskje at kombinasjonen av kompleksitet, avhengighet mellom enheter og nett og lave kostnader gjør at mange av dippeduttene vi kjøper i dag vil være svært vanskelig å bruke om 20 år. Forhåpentligvis har vi da fått andre dippedutter som gjør at det er bare retro-mennesker som vil holde liv i gammelt ræl?

Også synes jeg det er unødvendig dyrt og omstendlig med en hel telefon når en langt billigere dedikert kontroll antagelig både er bedre ergonomisk og mer intuitiv.

Det er vel et springende punkt. Skal du navigere et bildesentrisk undervannsfartøy så forutsetter vel det sanntids video-visning og endel kontroller?

 

Sonos later til å ha forlatt ideen om egne fjernkontroller. Antagelig fordi Apple & Co gjør det de gjør så bra og billig at det er tungt for en liten aktør å konkurere. Dersom de nøyer seg med å skrive en app så kan de heller fokuserer utvikler-krefter på sin egen unike greie.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det er en grunn for at UV-ROV har kabler og ikke er trådløs, først skal signalene penetrere vannspeilet og så har signalene en veske som reduserer hastigheten med ca. 4x.
Tror ikke denne farkosten fungerer mange meter under overflaten ved bruk av wifi/blåtann og jeg håper det har litt positiv oppdrift så man ikke behøver og kjøpe en ny hver gang man mister kontakt.
En digresjonene, gps-merking av sjø-pattedyr kan bare sende data i det sekundet dyret bryter overflaten og signalene forsvinner med en gang snuten peker nedover igjen.

 

Edit: etter og ha sjekket litt nøyere så er det nok en "blåse" i vannoverflaten som tar imot signalene og sender den ned til farekosten igjennom en kabel, og man har en enhet ombord som konverterer signalene fra smarttelefonen. Man kunne like godt ha kabelen ombord, og da er man helt uavhengig av batteri-tid i tillegg.

 

Fathome-Drone-1.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Få dere som måtte lure så ønsker jeg bare at enhver dings som styres med fjernkontroll  skal leveres med en dedikert fjernkontroll som er beregnet til dingsen.

Dette gjelder alt fra små ting man kan putte i lommen til store skjermer.

 

jeg ønsker ikke bare det , jeg krever det

 

Hvis man skal også skal kunne styre det på andre måter så er det også bra

 

 

det som kan bli lit problematisk er at enkelt kan begynne å masse om at en dedikert fjernkontroll blir for dyre fordi man må utvikle den

men det er jo ikke være en at det leveres med universal en  ( slik det er i mange andre tilfeller )

 

Hvis man klager på at en dedikert fjernkontroll blir fordyrende , så bør man sett seg ned å tenke på de som må kjøpe en dyre mobil bare for å få det til å virke

 

her det snakk om å kjøpe et komplett produkt , som virker uten ekstrautstyr

Lenke til kommentar

Det er egentlig programvaren som er kluet her ikke selve farekosten, den skal være veldig enkel og operere via en smarttelefon.

 

Som jeg editerte i min forrige post så er dette nok ikke en helt ren trådløs UV-ROV siden man har en konverter ombord i båten som linker signalene til fartøyet trolig via en kabel.

 

Her er det litt mer informasjon om fartøyet og prisen er ca. $450 i USA.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Få dere som måtte lure så ønsker jeg bare at enhver dings som styres med fjernkontroll  skal leveres med en dedikert fjernkontroll som er beregnet til dingsen.

Bilen min lar lys/horn/AC styres fra utsida. Synes du at BMW burde sende ved en halvdårlig mobiltelefon?

jeg ønsker ikke bare det , jeg krever det

Du kan selvsagt "kreve" akkurat hva du vil. Å kjøpe et produkt er frivillig, og hvis du ikke liker pakken så er det bare å spare pengene?

det som kan bli lit problematisk er at enkelt kan begynne å masse om at en dedikert fjernkontroll blir for dyre fordi man må utvikle den

men det er jo ikke være en at det leveres med universal en  ( slik det er i mange andre tilfeller )

Kan du prøve å omformulere siste halvdel av setningen? Alt som følger med et produkt er i utgangspunktet fordyrende (spamware unntatt). Hvis noen skal lage en dippedutt så prøver de vanligvis å legge begrensede ressurser inn i sitt unike "value-add". Ta rimelige råvarer, bruk kunnskap til å foredle den, sitt igjen med noe som har stor verdi, betalingsvilje for kunden.

 

Sonos fant antagelig ut at de kunne lage gode strømmeløsninger for musikk, høyttalere og forsterkere med godt design, og at det å lage en fjernkontroll med rik to-veis interaksjon var noe som kostet for mye og uansett ville oppleves som andre-rangs i forhold til smart-telefoner som de fleste har (betalt) fra før.

Hvis man klager på at en dedikert fjernkontroll blir fordyrende , så bør man sett seg ned å tenke på de som må kjøpe en dyre mobil bare for å få det til å virke

Vent litt.... nå har jeg tenkt igjennom det. Jeg synes fremdeles at det _kan_ være smart å benytte seg av eksisterende komponenter som de fleste kunder har (ikke dermed sagt at det _alltid_ er smart).

 

Tenk på stakkarene som må kjøpe seg en PC for å kunne bruke Excel? Burde ikke Microsoft levere dedikerte burker som gjør regneark?

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

Bilen min lar lys/horn/AC styres fra utsida. Synes du at BMW burde sende ved en halvdårlig mobiltelefon?

 

man den har ikke mulighet for styre lysen fra rattet ?

 ( slik du ønsker )

 

 

Du kan selvsagt "kreve" akkurat hva du vil. Å kjøpe et produkt er frivillig, og hvis du ikke liker pakken så er det bare å spare pengene?

det handler om å kunne tilby et koplet produkt.

hva sier du om at laderen til mobilen er ekstra utstyr , og det følger ikke med noen ladder 

 

 

 

Kan du prøve å omformulere siste halvdel av setningen? Alt som følger med et produkt er i utgangspunktet fordyrende (spamware unntatt). Hvis noen skal lage en dippedutt så prøver de vanligvis å legge begrensede ressurser inn i sitt unike "value-add". Ta rimelige råvarer, bruk kunnskap til å foredle den, sitt igjen med noe som har stor verdi, betalingsvilje for kunden.

 

Sonos fant antagelig ut at de kunne lage gode strømmeløsninger for musikk, høyttalere og forsterkere med godt design, og at det å lage en fjernkontroll med rik to-veis interaksjon var noe som kostet for mye og uansett ville oppleves som andre-rangs i forhold til smart-telefoner som de fleste har (betalt) fra før.

javell

jeg sa ikke at de måtte lage fjernkontrollen selv , me de kunne designe den å sette krav til hvordan den bør være

 

Det som kan bli problematisk er at enkelte begynner å mase om at egen fjernkontroll blir for dyrt  å utvikle

men det er ikke verre at de kan lever med en hvilken som helt fjernkontroll som virker , slik mange andre gjør

 

 

 

 

Tenk på stakkarene som må kjøpe seg en PC for å kunne bruke Excel? Burde ikke Microsoft levere dedikerte burker som gjør regneark?

De trenger de ikke , de kan få den fra noen som ikke har bruk for den

men tenk heller  lit på de som må kjøpe seg bil for å få jobb

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Bilen min lar lys/horn/AC styres fra utsida. Synes du at BMW burde sende ved en halvdårlig mobiltelefon?

 

man den har ikke mulighet for styre lysen fra rattet ?

 ( slik du ønsker )

 

Når jeg står i en parkeringsgarasje og lurer på hvor bilen min er så hjelper det meg lite at jeg kan blinke med lysene innenfra bilen.

 

Du kan selvsagt "kreve" akkurat hva du vil. Å kjøpe et produkt er frivillig, og hvis du ikke liker pakken så er det bare å spare pengene?

det handler om å kunne tilby et koplet produkt.

hva sier du om at laderen til mobilen er ekstra utstyr , og det følger ikke med noen ladder

 

Så lenge mobilen benytter standard ladeplug så synes jeg det er helt ok.

 

Når jeg kjøpte speilrefleks så fulgte det ikke med noe objektiv.

 

javell

jeg sa ikke at de måtte lage fjernkontrollen selv , me de kunne designe den å sette krav til hvordan den bør være

Et slikt krav kan være "iOS versjon 7/Android 4.4 eller nyere".

Det som kan bli problematisk er at enkelte begynner å mase om at egen fjernkontroll blir for dyrt  å utvikle

men det er ikke verre at de kan lever med en hvilken som helt fjernkontroll som virker , slik mange andre gjør

Jeg tror kanskje ikke du vet helt hva det innebærer å utvikle et hardware-produkt?

 

Hvor mange personer ville du bruke på å lage en burk med høyoppløst video-link til en undervannsfarkost, 10 timers batteri-levetid og "snappy" brukeropplevelse? Fordel så dette på et begrenset antall kunder for et nisjeprodukt og multipliser opp med påslaget som alle ledd må ha for å fungere økonomisk.

 

Tenk på stakkarene som må kjøpe seg en PC for å kunne bruke Excel? Burde ikke Microsoft levere dedikerte burker som gjør regneark?

De trenger de ikke , de kan få den fra noen som ikke har bruk for den

 

Hvordan vet man at den fungerer med en gitt versjon av Excel uten at det er Microsoft som har uviklet begge hånd i hånd og levert dem i samme eske?

men tenk heller  lit å de som må kjøpe seg bil for å få jobb

Et glimrende poeng. Vi må altså kreve av alle arbeidsgivere at de utleverer en standardisert bil til alle ansatte, uavhengig av de ansattes behov. Trekkes selvsagt av lønna, enten man trenger den eller ei.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

Så lenge mobilen benytter standard ladeplug så synes jeg det er helt ok.

Du synes at det er helt i orden å måtte kjøpe en ladder i tillegg før mobilen din er komplett

 

kjøper du tv uten fjernkontroll også

 

 

Når jeg kjøpte speilrefleks så fulgte det ikke med noe objektiv.

 

det fulgte sikkert med et som du kunne bruke

 

 

Jeg tror kanskje ikke du vet helt hva det innebærer å utvikle et hardware-produkt?

 

Hvor mange personer ville du bruke på å lage en burk med høyoppløst video-link til en undervannsfarkost, 10 timers batteri-levetid og "snappy" brukeropplevelse? Fordel så dette på et begrenset antall kunder for et nisjeprodukt og multipliser opp med påslaget som alle ledd må ha for å fungere økonomisk.

 

jeg tror du tenker for mye på utviklingskostnader og for lite på at produktet også skal være interessant for kjøperen .

da kan det ikke være for mye ekstra før det kan taes i bruk

 

 

 

Hvordan vet man at den fungerer med en gitt versjon av Excel uten at det er Microsoft som har uviklet begge hånd i hånd og levert dem i samme eske?

 

det fungerer , slik er det bare

 

 

Et glimrende poeng. Vi må altså kreve av alle arbeidsgivere at de utleverer en standardisert bil til alle ansatte, uavhengig av de ansattes behov. Trekkes selvsagt av lønna, enten man trenger den eller ei.

 

har du tenkt på alle som får utdelt en firmabil  for gjøre jobben

mange av dem bruker jo også bilen når de kjører mellom jobben og hjemme

Lenke til kommentar

Gøy, men ser litt frem til dagen da undervannsdroner suser rundt i de store dyp på egen hånd. Vi har jo tross alt utforsket en forsvinnende liten del av havdypene - og der nede finnes det nok mye som ingen noen gang har sett.

 

Trykket på de store dypene forhindrer jo de vesenene som finnes der nede fra å noengang dra opp til overflaten. Se for dere en liten hær av droner som sveiper de store dypene kontinuerlig - det ligger nok et stykke frem i tid, men kanskje det ikke vil ta så lang tid som man skulle tro - NASA ønsker jo å sende undervannsdroner til Jupiter's måner Europa og/eller Titan. Da må det testes grundig først.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...