Gå til innhold

– Windows 10 skal bli den beste plattformen for VR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rift og Vive vil dukke opp som en "VR enhet" og ikke "Skjerm #2" i Windows 10. Det vil si at de får optimaliserte drivere/pipelines som gjøre mye av det "Direct to rift" gjør i dag. I hovedsak så innebærer alt dette minst mulig overhead slik at man får en best mulig opplevelse.

 

Rent teknisk hva dette innebærer vet jeg ikke. Men jeg tipper det innebærer ting Microsoft selv må gjøre, f.eks ting i kjernen og optimaliseringer som i dag ikke er mulig for tredjeparter.

 

Jeg syns Microsoft rotet det litt til på E3. De kunne sikkert sagt det på en litt bedre måte at de kommer til å ha native støtte for både Rift og Vive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om dette får betydning for SteamOS. Hadde vert kjekt om det fekk litt utbredelse. Windows sitter jo so trygt på gaming trona med den gode driver støtten dei har at ein verdig konkurent hadde ikkje skada noken.

 

Denne nyheten og uttalelsen er årsaken til at SteamOS bare kan glemme Riften.

Nylig så trakk de Linux løftene sine, helt sikkert litt cash og deals med Microsoft, og er det ikke Linux støtte, så vil det ikke funke for SteamOS heller siden de er bygget på Linux.

 

Lenke til kommentar

 

Lurer på om dette får betydning for SteamOS. Hadde vert kjekt om det fekk litt utbredelse. Windows sitter jo so trygt på gaming trona med den gode driver støtten dei har at ein verdig konkurent hadde ikkje skada noken.

 

Denne nyheten og uttalelsen er årsaken til at SteamOS bare kan glemme Riften.

Nylig så trakk de Linux løftene sine, helt sikkert litt cash og deals med Microsoft, og er det ikke Linux støtte, så vil det ikke funke for SteamOS heller siden de er bygget på Linux.

 

Det handler nok mer om å nå så mange som mulig, på kortest mulig tid. Jeg vil anta at antallet Linux maskiner med sterk nok HW til å dra VR er såpass lavt, at det rett og slett ikke er noe poeng å utvikle enda. Vil også anta at de Linux maskinene som sitter med så kraftig HW, har en partisjon av windows installert også.

 

Samme blir det med Mac. Det finnes knapt Mac'er der ute som har god nok HW til å dra VR, så å lage noe løsning til de, vil få en svært lav respons.

Jeg vil tippe at når Oculus har fått posisjonert seg i Windows markedet, vil Linux og Mac følge etter.

 

...ellers, er det jo bare å hoppe på Vive. De får garantert Linux støtte.

Endret av smileyy
Lenke til kommentar

Jeg tror at om Valve kan levere et gratis OS til sin Steam machine, som er optimalisert for spill på en selvvalgt hardware-plattform, så må Windows gjøre noe.

Jeg formoder at en Valve-maskin også kan benyttes til de lettere og mer trivielle oppgaver som tekstbehandling, facebook, browsing, etc. som også fordrer spesielt med prosesseringskraft om dette er ønskelig.

Det er klart at Microsofts klassiske Windows (NT) 10 vil være et bra OS, men det er totalt "overkill" for et hjemmemiljø. De er nå det soleklare valg i en stordriftsløsning, men ikke for den gjevne bruker. Windows (NT) 10 må ta hensyn til all sin historikk, og har alt man kan ønske seg av funksjonalitet, men det koster mye og har flere fordringer til brukere enn et enklere OS som SteamOS og iOS er eller vil bli.

VR vil selvsagt ha størst fundament på Windows initielt, men jeg ser svært spent på hva Valve får ut av sitt konsept, og om omfanget blir stort nok.

Jeg håper de har gjort et godt grunnarbeid!

Det er spill som trenger mye kraft. Ikke alt det andre man i hovedsak driver med, så Windows (NT) 10 blir stadig litt mindre aktuelt. Derfor kommer det et nytt Windows (ikke NT) 10. Det er dette som er framtiden til MS. Funker ikke dette, så blir det som med IBM. Stor og kun beregnet på og for større bedrifter

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...