Gå til innhold

EA stenger det legendariske studioet bak SimCity og The Sims


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kommer dessverre ikke til å savne Maxis. De var brilliante opp til Sim City 4, men etter det gikk gradvis nedover. Spore lovet mye mer enn det kunne holde, det nye Sim City var en katastrofe, og selveste The Sims sin fjerde utgave er blitt mottatt litt lunkent

 

Kan dette ha noe med at de ble kjøpt opp av EA kanskje? :p

 

Problemet til Maxis var, i mine øyne, at de aldri tilførte noe nytt. Joa, de la til nye ting i Sim (s)-spillene, men klarte aldri å få det til. De tingene som ble lagt til var delvis uviktige og gjorde ikke gameplayen bedre, var liksom ikke gjort riktig/ gjort rart.

 

SimCity serien er et kapittel for seg selv, det eneste de gjorde forskjellig fra SC2K og oppover var å "forbedre" eksisterende ting og mer micromanagement. De la aldri til noen virkelig nye elementer som gjorde spillene bedre. Det har alltid vært "bugga" så man kunne skape en by der man gikk med 1K i overskudd og bare lot det stå og tikke til man var rik og så kunne bygge ut uten å tenke på budsjettet.

 

Det at de aldri gav ut en "moderne" oppfølger til SimAnt og SimTower er for meg en gåte. Det var utrolig bra spill og jeg har ikke sett noe liknende noen gang.

 

De gravde sin egen grav sakte men sikkert, jo de tjente penger, men det er ikke nok. Se på Call of Duty, aldri noe nytt, forskjellen ligger i at FPS spill aldri trenger noe nytt og tilhengerne er et eget slag mennesker som bare vil ha det samme med ny grafikk og andre våpen. SimCity spillerne er spesiellt interreserte og trenger andre ting enn mange andre spillere, det forstod aldri Maxis/ EA.

 

Sjekk ut Cities Skylines, virker lovende og burde egentlig vært et Maxis (SimCity) spill hvis Maxis faktisk hadde gjort det riktig og laget det fansen ønsket.

Lenke til kommentar

Jeg kommer dessverre ikke til å savne Maxis. De var brilliante opp til Sim City 4, men etter det gikk gradvis nedover. Spore lovet mye mer enn det kunne holde, det nye Sim City var en katastrofe, og selveste The Sims sin fjerde utgave er blitt mottatt litt lunkent

 

Jeg savner dem dypt allerede, og har gjort det i flere år. Problemet er at EA tok full kontroll over dem og kjørte dem i grøfta. Det EA absolutt burde gjort er å la Maxis få jobbe med hva de vil, og gi dem større budsjett enn de hadde før. "The Sims og SimCity er svært populært, så her er noen titalls millioner dollar for å lage en oppfølger. Kos dere." :)

 

I stedet ble det:

 

"The Sims selger i bøtter og spann. Lag en expansion, og ha den klar om tre måneder."

"Tre måneder? Det går jo ikke?"

"Der mistet dere litt av budsjettet, og vi sier to måneder. Var det noe mer?"

 

Vel, kanskje ikke heeelt sånn, men det føles sånn. Dermed vant EA prisen for dårligste selskap i minst to år på rad, Maxis er kjørt i grøfta, og verken SimCity eller The Sims er i nærheten av så populære som de engang var. Hadde Maxis fått frie tøyler hadde nok SimCity og The Sims vært minst like populære nå som da de var på topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen som blir å savne Maxis vel? Jeg lot tvilen komme dem til gode etter masse gode ord og lovnader i forkant av SimCity-releasen. Det eneste de klarte å oppnå med det er at jeg _aldri_ blir å pre-ordre et spill igjen. Møkkaselskap! Forøvrig er jeg enig i at de nok er forgiftet av EA.

 

(Disclaimer: Harmonix ser ut til å være det eneste spillselskapet på planeten som bryr seg om kundene, så det er mulig jeg kan overtales til å preordre Rock Band 4 om de kommer med noen gode perks.)

Lenke til kommentar

Dante's Inferno og Schreiber: Jeg forstår det populært å mislike EA, men har dere noen som helst bakgrunn for beskyldningene dere retter mot EA eller sitter dere her og gjetter?

 

Jeg misliker ikke EA jeg, har gitt ut masse bra de :) Men jeg klarer ikke å lage mine egne meninger så jeg henger meg på "alle hater EA bølgen" :tease:

 

Edit; Jeg mener det når jeg sier at jeg ikke misliker dem, men de har gjort en del rare ting. Kunne ikke brydd meg mindre egentlig, det er samme hvem som gir ut spillene bare de er bra. Å i det hele tatt å bry seg om en utgiver er meningsløst.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Personlig så er problemet med EA at de på død og liv skal "skvise" så mye som mulig ut av et spill , gjerne via en spillserie , selv om dette trolig er helt unødvendig.

Eller selge så mye ekstrainnhold som mulig (The Sims )...

 

Personlig ønsker jeg en god spillopplevelse som gir mye for pengene og som gir deg et ønske om å spille det igjen om en stund / år , ikke et ønske om å putte penger i lomma til noen eller spille spill som er "populære" akkurat nå uten at de er spesielt bra.

Lenke til kommentar

Ingen som blir å savne Maxis vel? Jeg lot tvilen komme dem til gode etter masse gode ord og lovnader i forkant av SimCity-releasen. Det eneste de klarte å oppnå med det er at jeg _aldri_ blir å pre-ordre et spill igjen. Møkkaselskap! Forøvrig er jeg enig i at de nok er forgiftet av EA.

 

(Disclaimer: Harmonix ser ut til å være det eneste spillselskapet på planeten som bryr seg om kundene, så det er mulig jeg kan overtales til å preordre Rock Band 4 om de kommer med noen gode perks.)

 

Det finske spillselskapet "Colossal Order" er også utrolig flinke til å ta vare på fans, de står bak spill som Cities in Motion serien og nye Cities Skyline (Som ble lansert idag btw!!)

 

Paradox Interactive som er utgiver der synes jeg også har en veldig god dialog med fansen, og har stadig "kjente" youtubere og streamere på besøk i stream eller PDXCON o.l :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...