Gå til innhold

– 4K-skjerm på mobilen er bortkastet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt forskjell her da, men blir litt lik diskusjon.

 

Uten å ha testet det selv så kan man sikkert se forskjell på 4k og vanlig 1080p på en gjennomsnittlig stor mobil, men til hvilken pris? Enda dårligere batteritid og redusert ytelse.

 

Problemet litt også i at mye av kildematerialet på mobil er alt for dårlig. Problemet på min telefon er verken ytelsen eller oppløsningen, men heller at det meste man ser av video og slikt har enten for dårlig oppløsning (720p eller verre) eller dårlig bitrate. Ingen vits med 4k på mobil om ting fortsatt skal sendes i 480p eller med dårlig bitrate.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På en 4K-skjerm er pikseltettheten (PPI) dobbelt så høy som på en Full-HD-skjerm. Eksempelvis vil det på en 5-tommer bety 881,16 PPI med 4K, men «bare» 458,94 på en Full-HD-skjerm.

Hvordan får dere 458,94 * 2 til å bli 881,16?

 

Uansett, hvis påstanden om så høyt batteriforbruk stemmer så er jeg enig i at det er ganske idiotisk med så oppløsning. 1920*1080 bør holde i lange baner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har iPhone 6, og kan ikke si at jeg savner høyere oppløsning. Batteritid, vekt/størrelse og rendring-ytelse er 10 ganger viktigere.

 

Holder jeg telefonen 25 cm fra øyet og kikker på avrundede objekt med høy kontrast til bakgrunnen kan jeg se pixlene, så jeg kan jo forsåvidt observere at full HD hadde vært litt bedre på 4.7". Men 4k, da begynner det virkelig å bli vanskelig å observere noen forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den dagen vi har mobile VR-løsninger som Samsungs GearVR som faktisk fungerer, vil vi nok sette pris på disse høyoppløste skjermene. Selv 1080p vil pga. den nødvendige optikken da bli så lav oppløsning at det er det første man legger merke til. Og de fleste som har prøvd VR, enten Rift eller GearVR, vil nok skrive under på at dette er en del av fremtiden. Og jeg tror på ingen måte at Huawei ikke har tenkt å ta del i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan gjerne ha høyere enn 1080p på mobilen. I hvert fall hvis skjermen er nærmere 6". Nexus 6 med 2560x1440 ser ut til å være en bra kombinasjon. 4K syntes jeg personlig er å overdrive men det er lov å være uenig :-)

Det største problemet jeg ser med så høy oppløsning er ytelse. Per nå kjører Android i praksis med full oppløsning i alle programmer, så spill ol kan bli tunge å drive for gpuen. Ja man skru ned oppløsningen ved hjelp av root og skruing på noen innstillinger men det er ikke for de fleste. Økt batteriforbruk er jo heller ikke helt gunstig...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...