Gå til innhold

Nå må du oppdatere BMW-en din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*Kan* man oppdatere BMW'en sin? Selv?

 

En 0-day exploit på en bil kan lett være åpen en stund dersom man må forholde seg til det tradisjonelle systemet hvor det kun er fornying av programvare når man en sjelden gang tar turen innom en merkevareforhandler for EUkontroll med service...

Lenke til kommentar

Bilene får oppdatering automatisk over-the-air, så "nå må du oppdatere" er feil...

Iflg andre artikler jeg har lest om akkurat det her så vil samtlige berørte biler allerede være oppdatert.

 

Tror ikke de tør det, årsaken er at skjer det en feil så er risikoen stor for at BMWen din ikke vil funke lengere.

Så er det dekningsproblemet, for å nå bilen.

 

Lenke til kommentar

Nye BMWer kan oppdateres over nettet.

 

Connected Drive er et tilvalg, jeg valgte det selv bort fordi jeg vet at det trolig ikke er sikkert og at det er totalt unødvendig. En fører må likevel ha nøkkelen for å få start på bilen, så dette er bare en unødvendig gimmick.

 

Det er verdt å understreke at så godt som alle biler har dårlige systemer med fjernlås med kjente svakheter.

Lenke til kommentar

Fortsatt samme risikoen for overføringsfeil og dekningsproblematikk.

Litt kjipt om BMWen forsøkte å oppdatere seg over natten og du forsøker å låse opp bilen om morgenen, og ingenting funker, fordi firmware oppdateringen gikk til helvete.

Til og med NASA gjør ikke slikt om ikke absolutt nødvendig.

Lenke til kommentar

Fortsatt samme risikoen for overføringsfeil og dekningsproblematikk.

Litt kjipt om BMWen forsøkte å oppdatere seg over natten og du forsøker å låse opp bilen om morgenen, og ingenting funker, fordi firmware oppdateringen gikk til helvete.

Til og med NASA gjør ikke slikt om ikke absolutt nødvendig.

 

Er jo ikke så mye tilogmed med det :) En bil kan fikses med litt hassle, noe greier i rommet er antakelig ødelagt for alltid

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsatt samme risikoen for overføringsfeil og dekningsproblematikk.

Litt kjipt om BMWen forsøkte å oppdatere seg over natten og du forsøker å låse opp bilen om morgenen, og ingenting funker, fordi firmware oppdateringen gikk til helvete.

Til og med NASA gjør ikke slikt om ikke absolutt nødvendig.

Du kan regne med at en oppdatering ikke blir aktivert før den er integritetssjekket først.

 

Forøvrig så har BMW fallback til fysisk nøkkel.

Lenke til kommentar

 

Fortsatt samme risikoen for overføringsfeil og dekningsproblematikk.

Litt kjipt om BMWen forsøkte å oppdatere seg over natten og du forsøker å låse opp bilen om morgenen, og ingenting funker, fordi firmware oppdateringen gikk til helvete.

Til og med NASA gjør ikke slikt om ikke absolutt nødvendig.

Du kan regne med at en oppdatering ikke blir aktivert før den er integritetssjekket først.

 

Forøvrig så har BMW fallback til fysisk nøkkel.

Hva koster "Connected Drive" i innkjøp og bruk? Ser selvsagt farene, men ser og poenget med glemte eller stjålne/mistede nøkler. Kjekt om man står "langt borti gokk", og langt unna forhandler og til feil tid.

 

Få anulert den aktuelle nøkkelen, få låst opp og startet bilen så man kommer seg hjem eller videre, og så samtidig få bestilt opp ny nøkkel, så det bare er å ta turen innom forhandleren når ny nøkkel er klar. Dyrt med ny nøkkel, men man har da forsikret seg mot store kostnader ved NAF-medlemskapet sitt og/eller bilforsikringen sin.

 

Aldri mistet nøklene, men glemte igjen i leiligheta med smekklås på. Brukte kollektivt da, og oppdaga det ikke før jeg stod ved døra når jeg nesten var hjemme igjen på ettermiddagen. Det ville vært en typisk situasjon der man kunne fått hjelp før man fikk brutt seg inn hjemme selv.

Lenke til kommentar

 

 

Fortsatt samme risikoen for overføringsfeil og dekningsproblematikk.

Litt kjipt om BMWen forsøkte å oppdatere seg over natten og du forsøker å låse opp bilen om morgenen, og ingenting funker, fordi firmware oppdateringen gikk til helvete.

Til og med NASA gjør ikke slikt om ikke absolutt nødvendig.

Du kan regne med at en oppdatering ikke blir aktivert før den er integritetssjekket først.

 

Forøvrig så har BMW fallback til fysisk nøkkel.

 

Hva koste "Connected Drive" i innkjøp og bruk? Ser selvsagt farene, men ser og poenget med glemte eller stjålne/mistede nøkler. Kjekt om man står "langt borti gokk", og langt unna forhandler og til feil tid.

 

Få anulert den aktuelle nøkkelen, få låst opp og startet bilen så man kommer seg hjem eller videre, og så samtidig få bestilt opp ny nøkkel, så det bare er å ta turen innom forhandleren når ny nøkkel er klar. Dyrt med ny nøkkel, men man har da forsikret seg mot store kostnader ved NAF-medlemskapet sitt og/eller bilforsikringen sin.

 

Aldri mistet nøklene, men glemte igjen i leiligheta med smekklås på. Brukte kollektivt da, og oppdaga det ikke før jeg stod ved døra når jeg nesten var hjemme igjen på ettermiddagen. Det ville vært en typisk situasjon der man kunne fått hjelp før man fikk brutt seg inn hjemme selv.

 

For 3-serie kostere ConnectedDrive en grunnpris på 2.400 kr, remote services 430 kr og et årlig beløp for abonnement i tillegg (jeg mener det var rundt en tusenlapp). Dette kan også kombineres med en rekke andre ting, som fjernstyrt kupévarmer(rundt 10.000+ kr) osv.

 

Uansett hjelper dette ikke deg uten nøklene til å starte bilen, bare å komme inn i den.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

 

 

 

Fortsatt samme risikoen for overføringsfeil og dekningsproblematikk.

Litt kjipt om BMWen forsøkte å oppdatere seg over natten og du forsøker å låse opp bilen om morgenen, og ingenting funker, fordi firmware oppdateringen gikk til helvete.

Til og med NASA gjør ikke slikt om ikke absolutt nødvendig.

Du kan regne med at en oppdatering ikke blir aktivert før den er integritetssjekket først.

 

Forøvrig så har BMW fallback til fysisk nøkkel.

 

Hva koste "Connected Drive" i innkjøp og bruk? Ser selvsagt farene, men ser og poenget med glemte eller stjålne/mistede nøkler. Kjekt om man står "langt borti gokk", og langt unna forhandler og til feil tid.

 

Få anulert den aktuelle nøkkelen, få låst opp og startet bilen så man kommer seg hjem eller videre, og så samtidig få bestilt opp ny nøkkel, så det bare er å ta turen innom forhandleren når ny nøkkel er klar. Dyrt med ny nøkkel, men man har da forsikret seg mot store kostnader ved NAF-medlemskapet sitt og/eller bilforsikringen sin.

 

Aldri mistet nøklene, men glemte igjen i leiligheta med smekklås på. Brukte kollektivt da, og oppdaga det ikke før jeg stod ved døra når jeg nesten var hjemme igjen på ettermiddagen. Det ville vært en typisk situasjon der man kunne fått hjelp før man fikk brutt seg inn hjemme selv.

 

For 3-serie kostere ConnectedDrive en grunnpris på 2.400 kr, remote services 430 kr og et årlig beløp for abonnement i tillegg (jeg mener det var rundt en tusenlapp). Dette kan også kombineres med en rekke andre ting, som fjernstyrt kupévarmer(rundt 10.000+ kr) osv.

 

Uansett hjelper dette ikke deg uten nøklene til å starte bilen, bare å komme inn i den.

 

 

Takker for svar.

 

Skjønner at BMW ikke vil annonsere at de kan starte bilen for deg, men det er teknisk løsbart, og noe som kan gjøres i nødsituasjoner.

 

Så spørs det dog om hva de definerer som nødsituasjon når man står der uten nøkkelen. For de fleste vil det uansett være nok å få kommet seg inn i bilen, så man får funnet nøkkelen, eller hentet ut andre ting man måtte ha behov for å hente ut.

 

;-)

Lenke til kommentar

Du kan regne med at en oppdatering ikke blir aktivert før den er integritetssjekket først.

Forøvrig så har BMW fallback til fysisk nøkkel.

 

 

Sjansen for feilflash er også tilstedet, dette er ett problem som fortsatt ikke er løst og en av de største årsakene til at servere og utstyr forblir uoppdatert grunnet risiko.

Og går det til helvete fra remote, så er du også låst ute fra å fikse problemet

CoreOS er ett av de siste forsøkene på å løse problemet i software, men dette er hva man kaller "Early Days"

Så jeg skjønner godt at de fleste forhandlerne tar dette i sjappa, for går det til helvete så har du fysisk tilgang til selve datamaskinen og kan komme inn via JTAG i verste fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...