Gå til innhold

TEST: AMD FX-8370E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I hele tatt at 5960X nevnes i denne testen er jo latterlig. Den er på en annen planet enn denne møkka som AMD spyr ut nå og i det siste. Hvor ble det av entusiast, ytelse og høyt strømforbruk?

Selvsagt bør hig-end være med i testen, i tillegg til low-end, slik at det får satt ytelsen i perspektiv. Det er ikke nok med bare sammenligning mot produkter innenfor samme klasse.

 

Er det i det heletatt 8 ekte kjærner i den? Det virker jo som om AMD bare døper om tråder til kjærner.

Den har 8 kjerner, hvor to og to deler noen ressurser. Men det hjelper fint lite at den er en "åttekjerne" når den yter dårligere enn en firekjerne fra Intel, og for 1700 kr får du en i5-4690(K) som både yter bedre og er kjøligere. Det finnes rett og slett ikke et marked for disse CPUene.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må si meg fint enig med efikkan, "kult" du kan skryte av at du har 8 kjerner og det er vell det. Den blir slått av en 4690k på ALLE punkter som også i skrivende skund koster 1700,-

 

Synd og skulle si det, men markedet for AMD cpu'er blir bare mindre og mindre, håper virkelig de klarer å komme ut med noe som kanskje kan gi Intel noe som ligner et push selv om jeg tviler.

Lenke til kommentar

Håper virkelig de klarer å komme seg på Intels nivå når det gjelder enkelt kjerne ytelse i fremtiden sånn at ikke Intel ender opp med Monopol.

Dette kommer dessverre ikke til å skje, iallefall ikke med x86. AMD prøver heller ikke å få det til. Det er ikke lenger en del av strategien demmes å konkurrere med Intel eller andre i high-end.
Lenke til kommentar

Noen få positive ting med denne cpu'en :

 

*Trolig har den mesh forbedringer , dvs lavere effektforbruk og da et bedre overklokkingspotensiale.

*Både Fx 8350 og FX 8370E greier fint 4.5 Ghz eller høyere , har en FX 8350 som greier stabilt (dog på 1.55VC) 5 Ghz , en FX 8370E kan potensielt greie dette på 1.45 Vcore om man er heldig og dermed mer ytelse uten så mye varmeutvikling.

 

Uansett så er dette kun noe som de som sitter på et bra AM3+ hovedkort og som vurderer å kjøpe en ny cpu og som har en kjip 4 kjerners på 2 - 3 Ghz som bør i det hele tatt vurdere dette.

 

Litt trist å si det , men AMD er trolig ute av entusiast markedet for alltid da jeg tviler på at de kan greie å trylle fram et bra produkt med R&D som de har for tiden til cpu.

Lenke til kommentar

 

Er det i det heletatt 8 ekte kjærner i den? Det virker jo som om AMD bare døper om tråder til kjærner.

Den har 8 kjerner, hvor to og to deler noen ressurser. Men det hjelper fint lite at den er en "åttekjerne" når den yter dårligere enn en firekjerne fra Intel, og for 1700 kr får du en i5-4690(K) som både yter bedre og er kjøligere. Det finnes rett og slett ikke et marked for disse CPUene.

 

Hva slags resurser da? L1 cache? Registrere?

Lenke til kommentar

 

 

Er det i det heletatt 8 ekte kjærner i den? Det virker jo som om AMD bare døper om tråder til kjærner.

Den har 8 kjerner, hvor to og to deler noen ressurser. Men det hjelper fint lite at den er en "åttekjerne" når den yter dårligere enn en firekjerne fra Intel, og for 1700 kr får du en i5-4690(K) som både yter bedre og er kjøligere. Det finnes rett og slett ikke et marked for disse CPUene.

 

Hva slags resurser da? L1 cache? Registrere?

 

Nei, hovedsaklig prefetcher og FPU, hvorav førstnevnte er svært viktig pga. branch prediction, og out of order execution/issuing. På dette området er faktisk én Intel-kjerne bedre utstyrt enn to AMD-kjerner. At AMD også har lengre pipeline gjør branch-prediction ennå mindre effektivt.
Lenke til kommentar

Tviler på at neste generasjonen til AMD vil hevde seg mot intel. Nå kommer AMD til å bruke HBM minnet til sin neste generasjon cpu, som vil fjerne flaskehalsen som amd sliter med. Men er redd for at AMD har hovedfokus på APU. Det ryktes at neste radeon vil bruke HBM minne, som trolig kommer ut 1 kvartal neste år... Håper bare ikke AMD drøyer for lenge med å få ut sin neste generasjon prosessorer, som vil nyte godt av det nye HBM minnet!

Lenke til kommentar

Jeg mener AMD ofte får ufjortent mye slakt. Jeg har hatt x-antall AMS CPU'r, og har alltid vært fornøyd. Både når det kommer til ytelse og pris. Men nå er ikke jeg så veldig opptatt av tall, men heller hvordan de virker i hverdagen. Jeg har aldri hatt problem med å spille store spill med mye detaljert grafikk(selvom GPU har mye og si her), og jeg har heller aldri hatt problemer med bildebehandling og musikkproduksjon.

Jeg kjører i dag FX 8370, og er veldig fornøyd med dette. Min tommel går opp til AMD som sørger for litt konkurranse for Intel.

Disse tallene som fremkommer i slike tester er ikke noe hvermansen merker noe av. 1 ms her og 1 ms der. Det er uansett raskere enn hva mennesket klarer å reagere.

 

Minuset er dårlige vifter.

Lenke til kommentar

AMD FX-8370E leverer god ytelse og sørger for at maskinen virker responsiv og rask i de fleste arbeidsoppgaver. Med sine mange kjerner er du dessuten godt rustet for å kjøre mange samtidige oppgaver på maskinen, samt prosessorkrevende oppgaver som tyngre regneoperasjoner og tung bilde- og videoredigering.

 

Det er dette som betyr noe!

Lenke til kommentar

 

 

Dessverre en stund til AMD Zen blir lansert, så vi får bare overse det som kommer av produkter basert på flopparkitekturen bulldozer.

Og det kommende fra den kanten kommer sikkert til å blåse Intel av banen?

Yeah right.

Er det noen som har antydet det?

AMD har sagt de fremdels vil satse på servermarkedet og der er det fint liten vits å lansere APU'er. Så at det vil komme en ny "high end" x86 prosessor uten grafikk er ganske sannsynlig.

Hvor bra den er og om den kan konkurrere med Intel er en helt annen sak.

 

Det som er sikkert er at den nye arkitekturen er bygget opp fra grunnen av og da i en helt annen retning enn dagens Bulldozer. Den designes av samme teamet som lagde K8 (sledgehammer). Ikke teamet som lagde Bulldozer. Bare det gir grunn til håp. Mannen bak K8 er et smått geni innen feltet. Så litt optimisme må man ha

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener AMD ofte får ufjortent mye slakt. Jeg har hatt x-antall AMS CPU'r, og har alltid vært fornøyd. Både når det kommer til ytelse og pris. Men nå er ikke jeg så veldig opptatt av tall, men heller hvordan de virker i hverdagen. Jeg har aldri hatt problem med å spille store spill med mye detaljert grafikk(selvom GPU har mye og si her), og jeg har heller aldri hatt problemer med bildebehandling og musikkproduksjon.

Jeg kjører i dag FX 8370, og er veldig fornøyd med dette.

Når Intel tilbyr bedre CPUer i samme prisklasse og det er ingen reell grunn til å velge AMDs FX-CPUer over Intel i dag så er kritikken på sin plass.

 

Min tommel går opp til AMD som sørger for litt konkurranse for Intel.

Det du gjør er det stikk motsatte av å bidra til konkurranse. Du har ikke forstått markedsøkonomi du. Når en kundegruppe velger et dårligere produkt av sympati så mister produsenten incentiver til å gjøre det bedre i konkurransen, og sakte men sikkert graver produsenten sin egen grav med en illusjon av konkurranse som egentlig bare er en minkende tilhengerskare. Slik situasjonen er i dag bør folk slutte med å kjøpe AMD-CPUer, det er det eneste som vil tvinge AMD til å ta seg sammen. I dag har Intel reelt ingen konkurranse.

 

Disse tallene som fremkommer i slike tester er ikke noe hvermansen merker noe av. 1 ms her og 1 ms der. Det er uansett raskere enn hva mennesket klarer å reagere.

Ytelsesforskjellen kontra en firekjerne fra Intel kan utvilsomt merkes i spill, og forskjellen i energiforbruk er også godt merkbart.

 

AMD FX-8370E leverer god ytelse og sørger for at maskinen virker responsiv og rask i de fleste arbeidsoppgaver. Med sine mange kjerner er du dessuten godt rustet for å kjøre mange samtidige oppgaver på maskinen, samt prosessorkrevende oppgaver som tyngre regneoperasjoner og tung bilde- og videoredigering.

 

Det er dette som betyr noe!

Men du overser det viktigste; AMDs åtte "kjerner" er dårligere enn fire fra Intel, så argumentet om multitasking er ikke gyldig. Da hjelper det fint lite at det står et 8-tall på esken.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...