Gå til innhold

GUIDE: Reklamen har oljet Internett – men nå kan festen være over (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratis og gratis, sistjeg sjekket var det ikke gratis å knytte seg mot internett.

 

Nå vet jeg dog at dette handler om selve innholdet på websider.

Som det så fint står i artikkelen (den delen alle kan lese):

 

"ikke bare-bare å tjene penger på reklame"

 

Jeg tenker vel, la dem som ikke greier seg dø stille og rolig ut, eller prøve å tjene på andre måter.

La dem som greier seg med bare reklame greie seg med bare reklame.

 

 

 

Men det forundrer meg hvorfor festen skal være over, nettsider har overlevd på reklame i år etter år, hvorfor skal det ikke fortsette å gå`?

 

Gratis innhold er da noe som aldri går av mote

Lenke til kommentar

Men det forundrer meg hvorfor festen skal være over, nettsider har overlevd på reklame i år etter år, hvorfor skal det ikke fortsette å gå`?Gratis innhold er da noe som aldri går av mote

Flere og flere blokkerer reklamen, da vil reklameinntektene synke og sider som tidligere overlevde på lun reklame overlever kanskje ikke uten å ta betalt.

Lenke til kommentar

Vedrørende hulu-eksempelet:

 

And yet again the monster that is regional licensing rears its head...

 

På én side har vi regionsbasert lisensiering, på den andre har vi mangel på interesse i skaffing av lokale annonsører, og som følge av dét mangel på lisenssatsing i det gitte geografiske området.

 

Høna eller egget.

 

Jeg skulle gjerne hatt et egg så jeg kan bruke som prosjektil på den som bestemmer at internasjonal satsing er for dyrt eller for vanskelig.

Alt kan løses, så lenge det ikke sirkler pengehungrige gribber fra pre-internet æraen over problemet. Her gjør det desverre akkurat dét. Så for å i det hele tatt komme noen vei må enten gribbene overtales til å ofre litt av kadaverene sine til fordel for et større beite med flere levende dyr, eller så må gribbene skytes, én og en etter hverandre, med tid imellom til å la de resterende gribbene rydde restene etter skytset før en gjenopptar jakten.

 

Jeg stemmer for jakting.

Lenke til kommentar

Grovt sett vil internettleverandørens avgifter per dags dato være kun for fysisk oppkobling til internett - drift av maskineriet er som kjent ikke gratis, samt at lisenskostnader for å koble seg opp til det globale kjernenettet må trekkes inn (de har også maskineri som ikke er gratis å drifte), og "forretningsgebyret" kan heller ikke sees bort ifra om en vil ha en nettleverandør som leverer varene over et langtidsperspektiv i stedet for å gå konkurs.

Den dagen penger nettleverandøren krever inn for selve internettabbonementet bidrar til å betale for [insert any]-type webtjenester ikke knyttet til ovennevnte årsaker er nettnøytraliteten slutt. Jeg håper inderlig den dagen ikke vil ankomme, til tross for at grunnprinsippene allerede har begynt å falle fra hverandre flere plasser på kloden.

 

edit: tyrkklfei

Endret av Randominated
Lenke til kommentar

Hovedproblemet med reklamer, er jo at de er direkte irriterende. Hadde de gitt faen i all den flashdritten og blinkende effekter og i sin tid, popupvinduer, så hadde nok ikke folk prøvd så hardt etter å blokkere annonser. Men nå bli nettsider direkte trege og rotete pga. reklamen. Et ikke-animert bilde burde vært det mest ekstreme som burde vært lov. Men nå fyller de hele bakgrunnen og sidene med bare piss. Begynner alle med betalingalternativer uten å gi de gratis, ser jeg for meg at mange nettsider forsvinner helt. Vi "forbrukere av nettsider" ser ikke på et par nettsider, men hundrevis, og de fleste av oss har ikke råd til å betale 30-100,- pr. mnd. per side.

 

Jeg regner uansett med at hovedproblemet er at annonsemarkedet har priset seg ut til et nivå som knapt kan forsvares, og at det heller er lett å skylde på oss som blokkerer irriterende bannere.

 

Uansett, en reklamerevolusjon er nok for sent nå. Det hele startet feil og ble mer og mer irriterende, og nå finnes det svært effektive annonseblokkeringsplugins akkurat pga. det.

 

Hovedfeilen som er begått er vel uansett utprising, la annonsørene betale mye mer, noen må starte med dette. Før var det vel ganske normalt med 1,- per klikk (er vel 10 år siden). Når konkurransen om reklameinntekter blir for stor og faller, samt. at de blir større og større, tyngre og tyngre, mer og mer irriterende, ikke skyld på oss brukere. Media har gravd sin egen grav.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er et tohodet monster mediene slåss mot. Det ene heter at vi ikke har råd til å betale for en drøss av mediebruken og for det andre så er både annonsørene og nettavisene nøtt til å ta betalt og eller reklamere for å gi og yte. Før så leste alle både lokalavisen og for eksempel VG hver dag og betalte NRK-lisensen med glede, nå er vi alle helt avhengig av informasjon, videoklipp, debatt og så videre på nettet.

 

Jeg foreslår at vi alle dropper den dyre buksa, de to ølet ute på byen og så videre for å betale for litt av det vi konsumerer. Det har vi råd til tross for at vi både betaler for både nettet og mobiltelefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Internett hadde noen fordeler før denne reklamerevolusjonen.

 

Jeg kunne bare søke etter diverse programmer eller drivere, og det var mange som hadde nettsider du kunne laste det ned fra. Kanskje fordi internett var nytt og spennende så alle ville ha egne hjemmesider for morro skyld.

 

Nå er det reklame overalt. Programmer inneholder malware / spyware og skal du laste ned en driver som er litt vanskelig å få tak i, havner du på nettsider fulle av reklame, så trykker du en link, du kommer til ett nytt sted så må du trykke på ny link osv.

 

Det nytter ikke å utforske internett lenger har jeg inntrykk av, det er fult av drit.

Lenke til kommentar

Internett er fortsatt bare i sin barndom, så det ligner en god del på konseptet til de som søkte lykken som gullgravere i sin tid. Alle vil gjøre mer eller mindre desperate forsøk på å få en bit av kaka. Så lenge det pågår vil det være litt uoversiktlig kaos og mange ulike forsøk på å raske til seg et kakestykke.

 

Om noen år, 10-15-20 kanskje, så har nok også nettet vokst opp og "satt" seg litt ved overgang fra barndom til ungdom og videre til voksen. Underveis vil mange aktører falle fra og dø mens nye fødes med nye ideer. Dette vil nok også gjelde økonomien i hele dette systemet. Å tro på at man kan tvinge forbrukere til å betale for en tjeneste er etter min mening ganske naivt. Da må i så fall tjenesten være viktig, og så langt er det ikke født veldig mange viktige tjenester på nettet, kanskje med noen få unntak.

 

Nei, det er tålmodighet som er nøkkelordet, et ord som nok ikke føles helt naturlig for unge, rastløse mennesker av i dag...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For no tøv. Jeg handler fra Amerikanske nettbutikker stadig vekk. Det kan man stort sett gjøre uansett hvor man sitter i verden. Jeg betaler også for å surfe på nett. Både hjemme og på mobilen når jeg er på farta. Så ikke kom å si at det er gratis. Internett hjemme, er i Norge, fryktelig dyrt. Vi får dårlige hastigeter og betaler en latterlig overpris. At det ikke er mulig å få en helt ok nettlinje i huset sitt for under hundrelappen syns jeg er merkelig.

Lenke til kommentar

Jeg er innom HW omtrent en gang daglig, men leser mindre og mindre.Jeg blokkerer for reklame, ikke fordi jeg er prinsipielt imot reklame, men fordi den er så forbanna inntrengende. En eller annen kalkyle forteller nok at det er mest effektivt slik den er per nå. Jeg er ikke spesielt teknologisk anlagt, men det er heller ikke så vanskelig å skaffe seg effektiv reklame blokkering. Litt mindre inntrengende reklame og HW kunne i prinsippet vært hvitelistet. Jeg tror ikke jeg er den første som har ytret et slikt synspunkt...

 

I og med at jeg ikke har lest artikkelen er det noe vanskelig å kommentere spesifikt. Dog er det interessant at en slik artikkel er på premium delen av nettsiden. Nær sagt paradoksalt. Ville ikke en slik artikkel vært interessant i rekrutteringsøyemed? Dette leder meg til å tro at det er et behov i redaksjonen for å forsvare ekstra produktet. Man må bare forvente at ting koster penger etc. Kanskje det går dårlig for HW?

 

Som sagt, leser jeg mindre og mindre på HW. Hvorfor? Delvis pga inntrengende reklame, dog det kommer jeg meg rundt hvis det er ønskelig, men også fordi HW i dag produserer svært lite som ikke kommer fra pressemeldinger (produktlanseringer m.m.) eller er plagiert fra utenlandske nettsteder... Hva med å teste selv? Ok, det finnes "tester" på HW, men det er år og dag siden jeg leste en test på HW som var verdt noe som helst. Metodikk og omfang er for lettvint. Gjør en innsats, kanskje kommer brukere tilbake.

 

Jeg har ikke "Ekstra" ab. merverdien er -for meg -ikke eksisterende. Jeg forstår ikke hvorfor noen betaler frivillig for et så dårlig produkt. Gratis, greit nok, men betale for det? Whitelist sider som anandtech, tomshardware og les godt dokumenterte tester.

 

Eneste grunn til å lese HW per dato er hvis det er ønskelig å få tak i materialet på norsk. Noe som i seg selv er trist, det burde være rom for en norsk kvalitetsnettside innenfor denne sjangeren.

 

Det er noen få nettsider jeg kunne betalt for, HW er ikke en av disse. Har man noenlunde noe mellom ørene er grunnene opplagte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du leser anandtech og tomshardware.. Morsomt, de har mye mer påtrengende reklame enn hw. Liker heller ei stigmatiseringen av alle ekstra abonnenter. Tek eller hw greier seg bra, de gjør det med brøkdelen SV hva anandtech og tomshardware gjør.. Toms har jeg kuttet ut for lenge siden, de er alt for subjektive.. Anandtech er fremdeles ok, men det er befriende å ha et norsk medium som tek og alle underkategoriene...

Lenke til kommentar

Du leser anandtech og tomshardware.. Morsomt, de har mye mer påtrengende reklame enn hw. Liker heller ei stigmatiseringen av alle ekstra abonnenter. Tek eller hw greier seg bra, de gjør det med brøkdelen SV hva anandtech og tomshardware gjør.. Toms har jeg kuttet ut for lenge siden, de er alt for subjektive.. Anandtech er fremdeles ok, men det er befriende å ha et norsk medium som tek og alle underkategoriene...

 

Tror jeg har innebygd addblock :)

Jeg var på en bensinstasjon, når jeg kom ut spurte ei dame om jeg hadde sett en spesifikk reklame, jeg sa jeg hadde ikke sett noen reklame der inne.

Lenke til kommentar

Du leser anandtech og tomshardware.. Morsomt, de har mye mer påtrengende reklame enn hw. Liker heller ei stigmatiseringen av alle ekstra abonnenter. Tek eller hw greier seg bra, de gjør det med brøkdelen SV hva anandtech og tomshardware gjør.. Toms har jeg kuttet ut for lenge siden, de er alt for subjektive.. Anandtech er fremdeles ok, men det er befriende å ha et norsk medium som tek og alle underkategoriene...

 

Jeg må nesten spørre, hvis Anandtech er "ok", hva på den store interwebben er bra?

 

Jeg hadde seriøst vurdert å hviteliste HW hvis det hadde vært statiske reklame uten bevegelse, ingen banner som ruller nedover når jeg scroller osv. I stedet for å tjene noe på meg som forbruker, tjener HW m.m. ingenting (antar jeg) på meg pga at de driter så til de grader I forbrukeren. Inntrengende reklame og et for det meste dårlig produkt gjør at det ikke frister å hviteliste HW.

 

Spørsmålet blir da hvorfor kommer jeg tilbake? En grunn er at jeg synes det er plass for et norsk nettsted. En annen er at det av og til er norsk materiale som er av interesse som ikke er å få tak i på et engelskspråklig nettsted.

 

Mange, kanskje de fleste, norske forbrukere som er interessert i stoff som HW leverer finner bedre nettsteder andre steder på nettet. Det er greit not at en side som HW ikke har samme ressursene som større engelskspråklige nettsteder, men det mulig å få til mye med mindre. Der er ikke HW, og har ikke vært på en lang lang tid. Dessverre.

 

Det har ikke vært min intensjon å stigmatisere "ekstra" brukerne. Samtidig ser jeg ikke poenget, fra brukers perspektiv, å abonnere på en tjeneste som ikke gir noe merverdi. Det meste av det som leveres på ekstra får du tak i andre steder gratis (mot reklame om nødvendig), bedre skrevet og med mer innhold. For meg er det idioti å betale for "ekstra" og jeg tror ikke jeg er den eneste som tenker slik.

 

Spør deg heller hvorfor du føler at ekstra brukere blir stigmatisert. Er merverdien du får for 30 kr (eller hva det er nå) så liten at du føler et behov for å forsvare det? Hvis årsaken for abonnementet er å støtte HW/TEK av altruistiske eller filantropiske årsaker så er det greit, men ikke forsvar "ekstra" med at du får godt skrevet, grundige artikler for 30 kroner i måneden.

 

Edit: la til to paragrafer på slutten av innlegget

Endret av Heiglot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...