Gå til innhold

– Dropp sykkelhjemen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant påstand og absolutt en grunn til å undersøke videre om det stemmer og i så fall hvorfor. Kanskje løsningen rett og slett er å kreve større og mer beskyttende sykkelhjelmer. Dagens vanlige utgaver beskytter for eksempel ansikt og hakepartiet minimalt. Stroppene har vist seg å være en fare for barn straks de forlater sykkelen. Halvhjelm på motorsykkel og moped er forbudt så hvorfor ikke gjøre samme grep for sykkelhjelmene? Og hva med nakkebeskyttelse med mer?

Særbehandlingen på 8 cm av de som sykler ubeskyttet vil mest sannsynlig opphøre hvis det blir normen.

En annen ting er at det nå finnes kollisjonspute for syklister. Kan det være en god løsning?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Anbefalingen her ser ut til å være bygget på at andre trafikanter gir syklister uten hjelm mer plass og dermed reduserer risikoen for at det skjer ulykker. Eg kan ikke se at det er sammenlignet/veid opp mot forskjellen med å ha hjelm og å ikke ha hjelm når det først skjer noe, bortsett fra en påstand om at hjelmer ikke gir noen nevneverdig beskyttelse. Og det er det eg gjerne skulle sett dokumentert :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Halvhjelm på motorsykkel og moped er forbudt så hvorfor ikke gjøre samme grep for sykkelhjelmene?

 

Jeg forsøkte å finne en bekreftelse på dette, men det klarte jeg ikke. Søker jeg derimot på bare "halvhjelm" får jeg mange butikker som selger det. Kan du vise til en kilde som bekrefter et forbud mot halvhjelm?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Halvhjelm på motorsykkel og moped er forbudt så hvorfor ikke gjøre samme grep for sykkelhjelmene?

 

Jeg forsøkte å finne en bekreftelse på dette, men det klarte jeg ikke. Søker jeg derimot på bare "halvhjelm" får jeg mange butikker som selger det. Kan du vise til en kilde som bekrefter et forbud mot halvhjelm?

 

 

Tipper han tenker på slike "bøttehjelmer" som stopper over øret, som jeg tror er forbudt, det som vanligvis kalles en halvhjelm, dvs uten hakebeskyttelse, er såvidt meg bekjent fult lovlig.

 

Ellers så vil jeg tippe den positive effekten av å ikke har hjelm vil variere endel etter de eksisterende trafikale forholdene der man er, mengden syklister, osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis mesteparten av sykkelulykkene skjer ved at syklistene blir påkjørt av bilister, så hadde Henry Marsh hatt et poeng. Britisk forskning viser nemlig at bilister kjører nærmere syklister med hjelm enn de uten.

http://www.forskning.no/artikler/2006/september/1158052395.3

 

Men mesteparten av sykkelulykkene er singelulykker, altså rett og slett at syklistene kjører seg av. Det er påvist at for disse ulykkene er bruk av sykkelhjelm en klar fordel.

 

En annen utbredt årsak til sykkelulykker er faktisk kollisjoner med svimete fotgjengere.

http://www.forskning.no/artikler/2013/september/367246

  • Liker 3
Lenke til kommentar

All beskyttelse vil være til hjelp dersom ein velter på sykkel, enten det er snakk om ein hatt, eller ein plastikkhjelm. Dersom hjelmen er dårlig, så må du bruker ein betre hjelm, det er i alle fall ikkje ei god løysning å droppe hjelmen.

 

 

Men når det gjeld psykologien rundt dette med hjelm så vil nok det i stor grad stemme. Enkelte typer sikkerheitsutstyr vil gi ei "falsk" følelse av sikkerheit fordi du blir behandla annaleis, og fordi du tar fleire sjangser.

 

For eksempel så har det vell aldri vært så mange dødsulykker under boksekamper som det blei etter at ein innførte boksehanskane som beskytter nevane til utdøverane.

Den same tendensen ser vi også på nye biler med ekstra sikkerheitsutstyr. Kjøyrer du rallybil med veltebur og ikledd brannhemmande kjeledress, hjelm og nakkekrage så kjøyrer du på ein heilt anna måte enn dersom du kjøyrer ein gammal polo.

Når det gjeld kjøyretøy så er det vell ein viss samanheng av at betre sikkerheitsutstyr og betre vegstandar har gjort at ein no kjøyrer fortare enn ein hadde gjort med dårligare sikkerheitsutstyr.

 

I så måte vil eg faktisk tørre påstå at dagens sikkerheitsutstyr ikkje har bidratt til å redde liv, men at sikkerheitsutstyret har gjort det mulig å ta oss fram fortare utan å sjå døden i kvitauget kvar gong.

Dette er sjølvsagt satt på spissen. Men airbaggen hadde nok vært mykje meir effektiv om ein også nekta bilar med airbag i å kjøyre fortare enn 60 km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener å ha lest, sykkelhjelm hjelper bare mot hastigheter under 10km\t, der vil dem hjelpe mot fallt og stoppe trykket til ett ufarlig trykk.

over 10km\t og\eller ved påkjøring, bråstopp, og eller landing med hjelmen uansett side, så blir enten hjelmen slått så brått inn at den ikke vil beskytte bedre en å gi en større trykkflate som igjen vil ta knekken på deg uansett... eller ved store hastigheter og kresj så vil den ikke hjelpe i det heletatt, og fungerer heller som en krok som fester seg til ting og vil slenge hode ditt mer eller mindre.. errm

 

Uansett poenget er, hjelm hjelper for barn, men ikke for voksne.

 

Barn vil somregel trenge hjelm når dem lærer å sylke, og mot mange fall barn vil utsettes for, i tilleg vil jeg anbefale alt det andre sikkerhetsutstyret for barn i tilleg, som hansker, kne og albu beskyttelser, nesten det samme som rollerblades.

Det er ikke altid barn reagerer for å ta seg for med hendene, så det hjelper å ha full hjelm og ikke bare en halvhjelm som mange refererer til her.

 

Det er greit nok at denne forskeren har funnet ut at folk ser på en voksen mann i fult sportsutstyr neppe vil gjøre noen brå bevegelser i trafikken, og eller forstå trafikkbildet bedre, og derfor kjøre tettere og raskere, dette vil neppe gjenspeile seg hvis ett barn sykler samme veien som forskeren.. somsakt han så forskjell fra der han kledde på seg trafikk og så ut som dame.

 

 

Til barn vil jeg ha pålagt krav om bruk av sikkerhetsutstyr, mens til voksne vil jeg bare si meh, bruk det du tror du trenger.

Lenke til kommentar

Billige hjelmer har ikke mye hensikt å bruke

Kan likeså teipe en avis på hodet

og billige hjelmer er jo ikke behagelig uansett og det må den være for at folk skal bruke den

Dermed er det få som bruker hjelm for hva er egentlig vitsen med å bruke 500 kroner på en hjelm...

(Min kostet 900+ en gang..)

Lenke til kommentar

Billige hjelmer har ikke mye hensikt å bruke

Kan likeså teipe en avis på hodet

og billige hjelmer er jo ikke behagelig uansett og det må den være for at folk skal bruke den

Dermed er det få som bruker hjelm for hva er egentlig vitsen med å bruke 500 kroner på en hjelm...

(Min kostet 900+ en gang..)

 

Har du noen dekning for denne påstanden? For MC er det ofte slik at dyrere hjelmer har flere funksjoner, og er lettere, og ikke i så voldsom grad er sikrere, det er tross alt isopor vi snakker om her...

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Billige hjelmer har ikke mye hensikt å bruke

Kan likeså teipe en avis på hodet

og billige hjelmer er jo ikke behagelig uansett og det må den være for at folk skal bruke den

Dermed er det få som bruker hjelm for hva er egentlig vitsen med å bruke 500 kroner på en hjelm...

(Min kostet 900+ en gang..)

 

Har du noen dekning for denne påstanden? For MC er det ofte slik at dyrere hjelmer har flere funksjoner, og er lettere, og ikke i så voldsom grad er sikrere, det er tross alt isopor vi snakker om her...

 

AtW

 

Er jo hele poenget, billige hjelmer er tunge og elendig å ha på seg, så folk flest dropper den etter noen gangers bruk

Legg på noen lapper så blir den så lett at du nesten ikke merker at den er på hodet + at komforten er mye bedre

og ja, det finns mye dritt på markedet som ikke har mye til sikkerhet, med mindre du detter sidelengs mens du står stille..

Lenke til kommentar

 

 

Billige hjelmer har ikke mye hensikt å bruke

Kan likeså teipe en avis på hodet

og billige hjelmer er jo ikke behagelig uansett og det må den være for at folk skal bruke den

Dermed er det få som bruker hjelm for hva er egentlig vitsen med å bruke 500 kroner på en hjelm...

(Min kostet 900+ en gang..)

 

Har du noen dekning for denne påstanden? For MC er det ofte slik at dyrere hjelmer har flere funksjoner, og er lettere, og ikke i så voldsom grad er sikrere, det er tross alt isopor vi snakker om her...

 

AtW

 

Er jo hele poenget, billige hjelmer er tunge og elendig å ha på seg, så folk flest dropper den etter noen gangers bruk

Legg på noen lapper så blir den så lett at du nesten ikke merker at den er på hodet + at komforten er mye bedre

og ja, det finns mye dritt på markedet som ikke har mye til sikkerhet, med mindre du detter sidelengs mens du står stille..

 

 

Om det er hele poenget, så bør du ikke skrive noe helt annet utsagnet:, "Billige hjelmer har ikke mye hensikt å bruke Kan likeså teipe en avis på hodet" gir ikke akkurat inntrykk av at du snakker noe om den faktiske sikkerheten. Min erfaring, dog kanskje fordi jeg kjører mye MC, er at nesten alle hjelmer er mer enn lette nok, selv de dyreste er bare 100-150 gram lettere enn en hjelm som koster 400-500.

 

Å dette ned og slå hodet er vel stort sett det sykkelhjelmer dimensjoneres for, vet du hvordan de testes? Jeg tipper det er en droptest som tilsvarer en hastighet som ikke er særlig mye høyere enn å droppe fra 2 meter.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...