Gå til innhold

– Dropp sykkelhjemen


Anbefalte innlegg

 

Du har helt rett i at skadeomfanget begrenses litt, ikke mye, når man har på seg hjelm, men i følge hjernekirurken i artikkelen er altså ulykkesrisikoen såpass mye mindre når man sykler uten hjelm at et mer enn oppveier for det økte skadeomfanget i tilfelle en ulykke.

Tenk om bilkjøperne kunne kjøpt biler etter samme prinsipp, nemlig at det er bedre å kjøpe en bil med gode kjøreegenskaper og gode bremser enn en med 5 kollisjonsstjerner. Altså at det er lurere å kjøpe biler som unngår kollisjoner enn å kjøpe biler som er gode å kollidere med. Det hadde gjort bilene vesentlig lettere, med mindre material og drivstofforbruk, en ren vinn-vinn-situasjon.

 

Jeg regner med at Simen1 og andre som synes sykkelhjelm er tull, når de ikke sykler, kjører rundt i en lett liten Lotus Elise eller lignende og ikke en diger SUV, for å minke ulykkesrisikoen, ikke skadeomfanget i en kollisjon.

 

 

Om det prinsippet holdt, så burde jo min MC være det sikreste kjøretøyet i trafikken, men statistikken er allikevel ikke helt på min side :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk om bilkjøperne kunne kjøpt biler etter samme prinsipp, nemlig at det er bedre å kjøpe en bil med gode kjøreegenskaper og gode bremser enn en med 5 kollisjonsstjerner. Altså at det er lurere å kjøpe biler som unngår kollisjoner enn å kjøpe biler som er gode å kollidere med. Det hadde gjort bilene vesentlig lettere, med mindre material og drivstofforbruk, en ren vinn-vinn-situasjon.

Det er mulig vi kan tillate oss å tenke sånn i framtida når selvkjørende biler er de eneste kjøretøyene på veien og nullvisjonen er tilnærmet et faktum. Vekt og indirekte miljøbelastninger er også en ulempe som i ytterste konsekvens tar liv. Men det er langt igjen. Nullvisjonen nås neppe i min levetid.

 

Jeg regner med at Simen1 og andre som synes sykkelhjelm er tull,

Da har du misforstått. Jeg synes ikke sykkelhjelm er tull. Jeg bruker det konsekvent selv og på ungene. Når jeg sier hjernekirurgen har et poeng med nåværende andel sykkelhjelmbruk så er det ikke underforstått at jeg mener alle bør droppe det, eller at jeg er en av de som dropper det. Utrolig men sant, en hjelmbruker som ser poenget hans! :p

Lenke til kommentar
Ellers er det kun risikoen for å bli meid av nærtkjørende bilister som reduseres ved å ikke bruke sykkelhjelm. For alle andre typer sykkelulykker minkes sjangsen for hodeskader ved bruk av sykkelhjelm

Hvis du titter på de lenkene med meta-studier jeg henviste til tidligere i tråden, så er bildet mer komplisert enn som så. Dagens "lette og luftige" hjelmer kan se ut til å ha liten effekt, kanskje best effekt ved alvorlige hodeskader, men øker sjansen for nakke & hals skader.

 

 

Hvis man ser alle typer hjelm under ett, ser det ut til at både hodeskader og ansiktsskader reduseres med nærmere 30 % ved bruk av hjelm. Skader på hals eller nakke ser ut til å øke. For skader på hode, ansikt eller hals/nakke sett under ett, ser sykkelhjelm ifølge nye undersøkelser ikke ut til å redusere antall skader. Harde sykkelhjelmer gir større nedgang i skader enn myke sykkelhjelmer. Flere av resultatene er imidlertid meget usikre.

En re-analyse av en tidligere meta-analyse av studier av sykkelhjelm (Attewell, Glase og McFadden, 2001) tyder på at resultatene kan være påvirket av publikasjonsskjevhet (Elvik, 2011). Dette innebærer at resultater som viser små virkninger av sykkelhjelm sjeldnere blir publisert enn resultater som viser større virkning. Re-analysen fant videre en tendens til at nyere undersøkelser finner mindre virkninger av sykkelhjelm enn eldre undersøkelser. Hvis man bygger bare på undersøkelser publisert etter 2000, korrigerer for publikasjonsskjevhet og benytter en variabel-effekt (random-effects) analysemodell, forsvinner virkningen av sykkelhjelm helt. Dette reiser et spørsmål om hvilke undersøkelser man bør bygge på når den nyeste kunnskapen om virkninger av sykkelhjelm skal presenteres. I tabell 4.10.1 er resultater av nye undersøkelser lagt til grunn, selv om få av disse skiller mellom ulike hjelmtyper. Tallene i tabell 4.10.1 for ulike hjelmtyper overvurderer sannsynligvis virkningene av sykkelhjelm. http://tsh.toi.no/doc682.htm

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...