Gå til innhold

– Dropp sykkelhjemen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Så siden du viser folk at du bryr deg om deg selv så bryr andre folk så mye mindre om deg at det er til fare for deg?

Faen ta dere alle sammen jævla morrapulere isåfall :D

Skjønner du selv hva du skriver?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Så siden du viser folk at du bryr deg om deg selv så bryr andre folk så mye mindre om deg at det er til fare for deg?

Faen ta dere alle sammen jævla morrapulere isåfall :D

Hahaha!

Morrapulere den var god :)

Lenke til kommentar

I bytrafikk synes jeg personlig at hjelmen kun er til bry, får dårligere oversikt over trafikkbildet. Isopor-caps som ikke forstyrrer bevegelighet & sansene hadde vært bedre hvis jeg skulle ha brukt noe :p I skauen, når jeg sykler som idiot, er hjelmen greit å ha i tilfelle heftig tryn, hvis den er til vesentlig hjelp da.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

I bytrafikk synes jeg personlig at hjelmen kun er til bry, får dårligere oversikt over trafikkbildet. Isopor-caps som ikke forstyrrer bevegelighet & sansene hadde vært bedre hvis jeg skulle ha brukt noe :p I skauen, når jeg sykler som idiot, er hjelmen greit å ha i tilfelle heftig tryn, hvis den er til vesentlig hjelp da.

Man kan få hjernerystelse visst man faller og ikke har hjelm

Lenke til kommentar

 

Man kan få hjernerystelse visst man faller og ikke har hjelm

 

No joke? Man kan vel få det også ved bruk av hjelm. For meg er data & studier nødvendige for å kunne ta litt mer intelligente valg i denne sammenhengen. Hvor sannsynlig er det at man f.eks. blir grønnsak i stedet for å dø hvis man bruker hjelm osv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

Man kan få hjernerystelse visst man faller og ikke har hjelm

 

No joke? Man kan vel få det også ved bruk av hjelm. For meg er data & studier nødvendige for å kunne ta litt mer intelligente valg i denne sammenhengen. Hvor sannsynlig er det at man f.eks. blir grønnsak i stedet for å dø hvis man bruker hjelm osv.

 

50% mindre sjanse for det visst man bruker hjelm

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg har ikke kilde men det er mer logistikk. Noe som alle vet, hvorfor tror du mamma og pappa alltid ba deg ha på hjelm når du skulle ut å sykle? Det er fordi dem viste om du ble skada beskytter hjelmen deg

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kilde men det er mer logistikk. Noe som alle vet, hvorfor tror du mamma og pappa alltid ba deg ha på hjelm når du skulle ut å sykle? Det er fordi dem viste om du ble skada beskytter hjelmen deg

 

Tror kanskje du bør slå opp "fremmedord" som logistikk før du bruker dem. :-P

Forøvrig, hadde tenkt å kjøpe meg hjelm, men nå gidder jeg ikke. ?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Jeg har ikke kilde men det er mer logistikk. Noe som alle vet, hvorfor tror du mamma og pappa alltid ba deg ha på hjelm når du skulle ut å sykle? Det er fordi dem viste om du ble skada beskytter hjelmen deg

Tror kanskje du bør slå opp "fremmedord" som logistikk før du bruker dem. :-P

Forøvrig, hadde tenkt å kjøpe meg hjelm, men nå gidder jeg ikke. ?

 

Jeg skjønner ikke egentlig hvorfor noen av oss diskuterer dette engang? enten bruker du hjelm og beskytter deg selv eller så lar du vær og risikerer å bli skada...

 

Jeg liker ikke slike artikler som oppfordrer til å droppe beskyttelse

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke egentlig hvorfor noen av oss diskuterer dette engang? enten bruker du hjelm og beskytter deg selv eller så lar du vær og risikerer å bli skada...

 

Jeg liker ikke slike artikler som oppfordrer til å droppe beskyttelse

 

http://videnskab.dk/teknologi/cykelhjelme-er-ikke-sa-effektive-som-vi-tror

http://tsh.toi.no/doc682.htm

https://www.toi.no/foerstesiden/riktig-informasjon-om-sykkelhjelm-midtrekkverk-og-motorveger-article31497-4.html

http://cyclehelmets.org/1052.html

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Enkelt artikler beviser ingenting, dem lager tulle artikler av alt sammen. Jeg står fast på mitt. At sykkelhjelmer er viktige er noe vi alltid har visst

Lenke til kommentar

Enkeltartikler? Du ser det er rimelig solide fagautoriteter som er referert?

 

Forøvrig glemmer du hele poenget:

Med hjelm: Skaderisiko = ulykkesrisiko * skadeomfang

Uten hjelm: Skaderisiko = ulykkesrisiko * skadeomfang

 

Du har helt rett i at skadeomfanget begrenses litt, ikke mye, når man har på seg hjelm, men i følge hjernekirurken i artikkelen er altså ulykkesrisikoen såpass mye mindre når man sykler uten hjelm at et mer enn oppveier for det økte skadeomfanget i tilfelle en ulykke. Han hevder altså at total skaderisiko er mindre når man dropper hjelmen.

 

Jeg synes det viktigste er at man forsøker å minimere skaderisikoen, ikke nødvendigvis bare ved å se på potensielt skadeomfang, men når man ser hele bildet med de to faktorene kombinert. Når det er sagt tviler jeg på at den lavere skaderisikoen lar seg skalere hvis flere dropper hjelmen. Dvs. det fungerer nå siden det er så uvanlig og oppsiktsvekkende, men hvis det blir vanlig så mister det effekten sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett i at skadeomfanget begrenses litt, ikke mye, når man har på seg hjelm, men i følge hjernekirurken i artikkelen er altså ulykkesrisikoen såpass mye mindre når man sykler uten hjelm at et mer enn oppveier for det økte skadeomfanget i tilfelle en ulykke.

Tenk om bilkjøperne kunne kjøpt biler etter samme prinsipp, nemlig at det er bedre å kjøpe en bil med gode kjøreegenskaper og gode bremser enn en med 5 kollisjonsstjerner. Altså at det er lurere å kjøpe biler som unngår kollisjoner enn å kjøpe biler som er gode å kollidere med. Det hadde gjort bilene vesentlig lettere, med mindre material og drivstofforbruk, en ren vinn-vinn-situasjon.

 

Jeg regner med at Simen1 og andre som synes sykkelhjelm er tull, når de ikke sykler, kjører rundt i en lett liten Lotus Elise eller lignende og ikke en diger SUV, for å minke ulykkesrisikoen, ikke skadeomfanget i en eventuell kollisjon.

 

Ellers er det kun risikoen for å bli meid av nærtkjørende bilister som reduseres ved å ikke bruke sykkelhjelm. For alle andre typer sykkelulykker minkes sjangsen for hodeskader ved bruk av sykkelhjelm. Triller man ned en lang bakke uten å bremse er det lett å komme opp i 50 km/t på sykkel. Punkterer man da kolliderer man lett med asfalten. Krasjer man i bil i 50 km/t uten bruk av bilbelter er det stor sjangs for å omkomme. Logikken tilsier at bruk av en lett og luftig sykkelhjelm burde være minimum i en sånn situasjon.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...