Gå til innhold

Slik løser du problemene i Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har egentlig ingen problemer med Windows 8.1.

- Startmenyen er ikke som vi kjenner den fra Win 7, men hva så? I praksis fungerer den jo likt som alltid. Jeg begynner å skrive det jeg vil finne, og trykker enter når det dukker opp. Det var sånn jeg brukte Win XP med Launchy. Win 7 hadde dette ferdig fra fabrikk, og Win 8 også.

- Ikoner på skrivebordert er ikke for avanserte brukere, det er for besteforeldre som må ha egen snarvei til vg.no. Mitt skrivebord vises et bilde av hunden min, og har ikke et eneste ikon, men det er jo aldri der jeg jobber. Som regel er jeg i et program eller spill. Som jeg finner via startknappen (på tastaturet), skriv, enter.

- Samtlige spill fungerer som tidligere.

Lenke til kommentar

Er plass til 288 ikoner på startskjermen uten å måtte scrolle til neste side. Syns det er mye bedre å få ikonene vekk fra skrivebordet og kunne ha alt organisert i startmenyen, istedenfor en liten rullegardin.

 

 

Har du 288 ikoner på skrivebordet er du ikke mye til "pro" bruker, lurer fælt på hva du jobber med siden du jobber på den måten.

Lenke til kommentar

 

 

Har du 288 ikoner på skrivebordet er du ikke mye til "pro" bruker, lurer fælt på hva du jobber med siden du jobber på den måten.

 

Nå har ikke jeg det, feilsvarte til han som påstod at det ikke er plass til 40 programmer på startskjermen, som man har på skrivebordet.

Lenke til kommentar

Er man bittelitt oppegående på dette feltet er det ikke noe utfordring med overgangen til Metro-startskjermen. Den er langt mer effektivt lagt opp enn Win7 startmenyen var. De mest brukte skrivebordsprogrammene festes til oppgavelinjen, for rask tilgang, og resterende kan man plassere på metro-skjermen. Er det noe man skjelden/aldri bruker, men likevel ønsker å finne igjen, fungerer jo søk som i Win7 startmenyen.

 

Og for de som er "avhengig" av å plassere alt som startes på skrivebordet er det på tide å komme seg noen tiår frem i tid. Det finnes knapt mindre effektive måter å jobbe på enn det. Hvordan skal man f.eks. få startet noe når man allerede har skjermen full i kjørende programmer? Legger man alt ned for å få startet noe nytt? Det er jo svært unødvendig mye arbeid som man hverken må gjøre om man har Win7 startmeny eller om man kjører fra metro-skjermen. For alle som får fullstendig hikke om et ikon ligger på feil plass, må jo også metro-skjermen være perfekt. Der spikres jo alt slik man ønsker å ha det.

 

Jeg forstår likevel at mindre avanserte brukere sliter med Windows 8 overgangen. Har man innarbeidet en rutine, så er det ganske fremmed å skulle håndtere alt på en ny måte.

Lenke til kommentar

Er man bittelitt oppegående på dette feltet er det ikke noe utfordring med overgangen til Metro-startskjermen. Den er langt mer effektivt lagt opp enn Win7 startmenyen var. De mest brukte skrivebordsprogrammene festes til oppgavelinjen, for rask tilgang, og resterende kan man plassere på metro-skjermen. Er det noe man skjelden/aldri bruker, men likevel ønsker å finne igjen, fungerer jo søk som i Win7 startmenyen.

 

Og for de som er "avhengig" av å plassere alt som startes på skrivebordet er det på tide å komme seg noen tiår frem i tid. Det finnes knapt mindre effektive måter å jobbe på enn det. Hvordan skal man f.eks. få startet noe når man allerede har skjermen full i kjørende programmer? Legger man alt ned for å få startet noe nytt? Det er jo svært unødvendig mye arbeid som man hverken må gjøre om man har Win7 startmeny eller om man kjører fra metro-skjermen. For alle som får fullstendig hikke om et ikon ligger på feil plass, må jo også metro-skjermen være perfekt. Der spikres jo alt slik man ønsker å ha det.

 

Jeg forstår likevel at mindre avanserte brukere sliter med Windows 8 overgangen. Har man innarbeidet en rutine, så er det ganske fremmed å skulle håndtere alt på en ny måte.

 

 

Forklar helt konkret hvorfor det er mere effektivt.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...